Nowy algorytm News Feed i Edge Rank – jak zwiększyć zasięg na Facebooku?

Facebook systematycznie ogranicza widoczność postów publikowanych na fanpage’ach, więc nawiązanie aktywnej komunikacji z fanami bez inwestowania w płatną promocję wpisów wymaga nie lada wysiłku. A będzie jeszcze trudniej, ponieważ Mark Zuckerberg zapowiedział kolejną aktualizację algorytmu News Feeda. Czy FB z jednego z najskuteczniejszych kanałów dystrybucji treści staje się jedynie dodatkowym narzędziem wspierającym relacje z użytkownikami? Niekoniecznie. Nadal istnieją sposoby na to, by zadbać o satysfakcjonujący zasięg na Facebooku.

 

Edge Rank i nowy algorytm News Feed tną zasięg na Facebooku

Założyłam konto na FB w 2009 r. i pamiętam, że na samym początku w Aktualnościach serwowane były wszystkie aktywności znajomych bez względu na to, czy wchodziło się z nimi w interakcje, czy też nie. Później pojawiły się fanpage’e, a ludzie masowo klikali Lubię To! stronom w stylu Pamiętam, kiedy Mars był planetą, Uwielbiam czekoladę, Nienawidzę komarów!. Zabawne i w ogóle niekomercyjne posty firmowych stron pojawiały się między wpisami znajomych.

 

aktualizacja Facebook news feed 2018Następnie Facebook znacząco zmienił strategię dot. news feeda – na tablicy wyświetlały się reakcje, komentarze i posty tych osób, z którymi najczęściej kontaktowaliśmy się lub które obserwowaliśmy. Pojawił się także większy „spam” – wpisy z fanpage’dży (szczególnie te sponsorowane) przeważały w aktualnościach. Pomimo tego, że na swoich tablicach użytkownicy obserwowali zalew fanpage’owych postów, organiczne (niepłatne) zasięgi stron zaczęły drastycznie spadać. Powodem było wdrożenie nowego mechanizmu odpowiadającego za rankingowanie i wyświetlanie treści wybranym osobom, czyli tzw. Edge Rank.

 

Co to jest Edge Rank?

Jest to algorytm Facebooka oceniający posty publikowane przez fanpage i decydujący, którym fanom zostaną wyświetlone na tablicy. Edge Rank z jednej strony chroni użytkowników od zalewu wpisów o charakterze komercyjnym, a z drugiej daje pole do działania administratorom stron sięgających po Facebook Ads. Wszystkie czynniki rankingowe algorytmu EdgeRank owiane są tajemnicą, a prawdopodobnie największy wpływ na widoczność postów mają:

  • Affinity – element związany z zainteresowaniem fanów. Jeśli będziesz lajkować, udostępniać i komentować wpisy fanpage’a, nowe posty tej strony pojawią się na Twoim news feedzie,
  • Weight – posty są oceniane pod względem rodzaju contentu – treści, grafiki, wideo. Największą przewagę zyskują filmiki i one mają szansę w pierwszej kolejności znaleźć się na tablicy fana,
  • Decay – czas, który upłynął od publikacji wpisu. Świeże treści mają większą szansę, by ukazać się w aktualnościach fanów eksplorujących Facebooka.

 

Aktualizacja algorytmu News Feed

W połowie stycznia bieżącego roku bardzo dużo mówiło się o zmianach w news feedzie Facebooka. Mark Zuckerberg zapowiedział powrót do korzeni – podtrzymywania relacji między ludźmi. Oznacza to, że po aktualizacji algorytmu na naszej tablicy pojawi się więcej postów publikowanych, polubionych, skomentowanych lub udostępnionych przez naszych znajomych i członków rodziny. Oczywiście cały czas w aktualnościach pozostanie miejsce na wpisy od fanpage’y, jednak tylko wybrane strony z niego skorzystają. Pierwszeństwo zyskają treści mogące cieszyć się największym zaangażowaniem użytkowników oraz materiały wideo i transmisje live.

 

Aby zwiększyć zasięg na Facebooku, należy wystrzegać się tworzenia engagement baitów, czyli wpisów mających na celu wywołania sztucznego zaangażowanie użytkowników. Tego typu posty nakłaniają do pozostawienia reakcji, oznaczenia innego użytkownika, udostępnienia treści. FB od dawna walczy z takim contentem, a nowy algorytm news feed 2018 ma jeszcze bardziej przykręcić śrubę.

 

Jak zwiększyć zasięg fanpage’a pomimo zmiany na FB w 2018?

Spadek zasięgu na Facebooku dotknie niestety większość stron. Aby prowadzić skuteczne działania, należy testować różne sposoby zaangażowania użytkowników. Nie zaszkodzi wypróbować takich narzędzi jak:

 

Opcja Wyświetlaj najpierw

Facebook daje użytkownikom możliwość wybrania fanpage’y, których posty pojawią się w pierwszej kolejności w news feedzie. Służy do tego funkcja Wyświetlaj najpierw dostępna na stronie głównej. Po jej włączeniu fani otrzymają najnowsze posty z Twojej strony bez względu na to, jaką ocenę uzyskają w Edge Rank i nowym algorytmie Facebooka.

 

wyświetlaj najpierw na FB

 

Przypomnij swoim fanom o Wyświetlaj najpierw w sposób nienachalny, humorystyczny i neutralny. Pamiętaj jednak, aby zbyt często nie powoływać się na tę opcję, prowadząc komunikację z użytkownikami, ponieważ osiągniesz efekt odwrotny od zamierzonego.

 

Grupa na Facebooku prowadzona przez fanpage

Fanpage może być właścicielem grupy na Facebooku. W jakim celu warto ją prowadzić? By jeszcze bardziej zaangażować użytkowników w dyskusje, porozmawiać z nimi o ważnych dla nich kwestiach powiązanych z tematyką strony, posłuchać ich opinii. W ten sposób można także poprawić widoczność publikowanych postów, zwiększyć rozpoznawalność marki i zasięg na Facebooku.

 

grupa na FB fanpage

Administrator fanpage’a może założyć grupę na stronie głównej po kliknięciu w zakładkę z trzema kropeczkami.

 

Transmisje live i Stories

Nie ma co ukrywać, że internet zalewa nas ogromem informacji. Użytkownicy są już zmęczeni tradycyjną formą przekazu – tekstem, więc coraz częściej wybierają materiały wideo. Na Facebooku sprawdzają się transmisje na żywo oraz Relacje (Stories). Dodatkowo w komunikacji warto także wykorzystać tradycyjne filmy podlinkowywane z kanału na YouTube.

 

Szerowanie znanych marek, gwiazd, fanpage’y

Chcąc zwiększyć zasięg na Facebooku, koniecznie oznaczaj inne fanpage’e, znane osobowości, a nawet osoby prywatne, aby nawiązać z nimi dialog oraz pojawić się w news feedach fanów tych stron. Nawiązuj merytoryczne dyskusje i zaczepiaj jedynie te marki oraz postaci, które są powiązane z fanpage’em lub poruszaną tematyką w poście. Nie pytaj np. Anny Lewandowskiej, co sądzi o Twoim najnowszym sweterku dla psa, bo niestety raczej nie uzyskasz żadnej odpowiedzi 🙂

 

Rozpoznanie potrzeb grupy docelowej

Najlepsze zaangażowanie osiągniesz, kiedy będziesz poruszać tematy szczególnie istotne dla Twoich fanów. By móc udzielać rad, wspierać i motywować do działania, powinieneś poznać, jakie tematy lub problemy tak naprawdę interesują użytkowników Twojego fanpage’a. Zbadanie potrzeb informacyjnych grupy docelowej to kluczowy krok w stronę sukcesu na FB.

 

Badanie aktywności fanów na FB

Skoro jedynym z elementów składowych Edge Rank jest czas publikacji postu, postaraj się zamieszczać lub planować wyświetlenie wpisu o takiej godzinie i w takim dniu tygodnia, w którym największy odsetek fanów korzysta z Facebooka. Dane na ten temat znajdziesz na swojej stronie, przechodząc do zakładki Statystyki –> Posty.

 

aktywnosc fanow na fanpage

 

Promocja Facebooka poza Facebookiem – linki do fanpage’a

Ruch na fanpage’dżu pozyskasz dzięki innym kanałom social media, blogom, stronom internetowym. Umieszczając linki do strony na FB lub konkretnych wpisów na:

  • swojej stronie internetowej,
  • kanale YT, Instagramie, Google+, GoldenLine itp.,
  • tematycznych grupach na Facebooku, forach internetowych,
  • w newsletterze,
  • za pomocą widgetów społecznościowych osadzanych w serwisach internetowych,

budujesz swój wizerunek i widoczność w internecie. W ten sposób nie uzyskasz bardzo dużego zasięgu, ale być może pozyskasz kolejnych fanów szczerze zainteresowanych tym, co robisz i promujesz. Wzajemne linkowanie pomiędzy portalami może przynieść wymierne korzyści, choć pochłania trochę cennego czasu.

 

Podbijanie postów na Facebooku – postaw na spójność!

zasięg na FacebookuW XXI w. szybko nudzimy się różnymi rzeczami – to dotyczy szczególnie portali internetowych, blogów i fanpage’y. Utrzymanie nawet kilku procent aktywnych i zaangażowanych użytkowników stanowi duże wyzwanie. Dlatego warto dbać o lojalnych fanów, nagradzając ich wartościową treścią, kreatywnością oraz spójnością. Nie rezygnuj nigdy ze swojego głównego zamysłu/pomysłu/bazowej formuły, które pozwoliły Ci przyciągnąć największą liczbę internautów. Jasne, możesz testować nowy rodzaj wpisów, odrzucić stosowany wcześniej schemat, wypróbować nową formę przekazywania informacji, ale zawsze miej na uwadze zaspakajanie potrzeb informacyjnych Twoich  fanów.