Jakie cechy posiada dobry copywriter? Test online na copywritera!

Odniesienie sukcesu w copywritingu i utrzymanie się z redagowania wartościowych treści wymaga posiadania określonych predyspozycji osobowościowych, umiejętności oraz kwalifikacji. Przygotowałam listę 13 cech, które powinien odznaczać się dobry copywriter. Nie zapomnij także sprawdzić, czy pisanie tekstów na zlecenie to praca dla Ciebie, wypełniając mój autorski test na copywritera.

 

Umiejętności techniczne dobrego copywritera

Skuteczny copywriter to rzemieślnik słowa, który nie czekając na natchnienie, zasiada przed ekranem komputera i tworzy teksty zgodne z wytycznymi klienta. Pracę w copywritingu niesamowicie ułatwiają:

 

Lekkie pióro i znajomość zasad języka polskiego

copywriting seoJeśli nigdy nie miałeś problemów z interpunkcją, a z wypracowań otrzymywałeś w szkole 5 lub 6, jesteś gotowy, by zostać SEO copywriterem. Nie osiadaj na laurach i doszkalaj się z zasad języka polskiego, ponieważ każdy błąd lub nieznajomość poprawnej pisowni wpływa na jakość Twojego tekstu. Oprócz doskonałej znajomości języka polskiego liczy się także łatwość składania myśli w ciąg logicznych zdań, czyli tzw. umiejętność lekkiego pióra. Dobry copywriter napisze może nie porywający, ale poprawny tekst o muszlach klozetowych, a czynność ta nie powinna zająć mu więcej czasu niż redagowanie treści o tematyce, w której jest ekspertem.

 

Copywiterzy muszą pamiętać, że oprócz portfolio ich wizytówką jest też sposób komunikacji mailowej. Zadbaj o poprawność językową w mailach, eliminuj wszystkie literówki, formułuj zdania w przejrzysty i zrozumiały sposób.

 

Szeroki zasób słownictwa i brak pisarskiej rutyny

Posiadanie szerokiego zasobu słownictwa znacząco ułatwia pracę nad tekstem. Unikanie powtórzeń staje się łatwiejsze, a tekst bogaty w rozmaite zwroty i sformułowania jest ciekawszy. Oczywiście zawsze należy dopasować styl do opisywanej tematyki i wymagań klienta. Używanie zbyt wielu ozdobników nie sprawdza się w opisywaniu produktów oraz firm z technicznych branż.

 

Copywriter po jakimś czasie staje przed kryzysem tzw. pisarskiej rutyny. Pisanie tekstów na zlecenie o takiej samej tematyce powoduje nawyk redagowania tekstów w utartym schemacie z użyciem takich samych wyrażeń. Jakie wynikają zagrożenia? Jeśli przygotowujemy treści dla tego samego klienta lub agencji interaktywnej, nasza twórczość może się znudzić. Dodatkowo pojawia się ryzyko powstania duplikacji i autoplagiatu, gdy bardzo mocno wzorujemy się swoich na poprzednich tekstach.

 

Ponadprzeciętna kreatywność i umiejętność logicznego myślenia

Nie ma co ukrywać – wszyscy pisarze powinni posiadać może nie wybujałą, ale bardzo dobrze rozwiniętą wyobraźnię, aby umieć ubrać w słowa to, co widzą, myślą, odczuwają. Skuteczni copywriterzy odznaczają się niesamowitą kreatywnością – opisywanie po raz setny tej samej rzeczy wymaga nie tylko szerokiego zasobu słownictwa, ale i umiejętności spojrzenia na nią z innej perspektywy, dostrzegając cechy istotne dla potencjalnego klienta.

 

Umiejętność pisania tekstów perswazyjnych

dobry copywriterPisać dobrze, ale i przekonująco – taką maksymą kierują się najlepsi copywriterzy. Aby przekonać klienta do zakupu określonych produktów lub usług, należy odwoływać się do emocji, potrzeb i oczekiwań, a także korzystać z mechanizmów psychologicznych, które wywołują chęć posiadania rzeczy. Pisanie perswazyjne to również posiłkowanie się językiem korzyści. Znajomość grupy docelowej to kolejny, ważny aspekt skutecznego copywritingu, ponieważ zdecydowanie inaczej oddziałuje się na nastolatków, a w odmienny sposób dociera się do osób dojrzałych.

 

Dziennikarska wnikliwość, czyli obszerne przygotowanie do tematu

Bardzo często zleceniodawcy nie definiują swoich merytorycznych oczekiwań dotyczących tekstu – nie dostarczają materiałów, nie opowiadają o swoich produktach lub usługach, nie dzielą się szczegółami, które przesądzają o tym, że treść staje się wartościowa dla potencjalnego klienta. Dlatego dobry copywriter przy każdym zleceniu powinien gruntownie przygotować się do opisywanego tematu, wyszukiwać i weryfikować informacje. To niestety najczęściej sprowadza się do przeglądania stron konkurencji zleceniodawcy, co często stanowi źródło mocnych inspiracji.

 

Znajomość zasad SEO copywritingu*

Przy tym punkcie postawiłam gwiazdkę, ponieważ podstawowa wiedza na temat SEO jest wymagana w przypadku SEO copywriterów. Tworząc teksty podnoszące pozycje strony w wynikach wyszukiwania, należy orientować się w kwestiach związanych z optymalizacją treści pod wyszukiwarkę, doborze słów kluczowych, odpowiednich nagłówkach, śródtytułach i metaznacznikach. Jeśli chciałbyś pracować jako copywriter freelancer, te umiejętności z pewnością bardzo Ci się przydadzą. Współpracując z agencjami, najczęściej otrzymasz dokładne wskazówki, a i tak później Twój tekst zoptymalizuje specjalista SEO lub content marketer.

 

Zdolności przedsiębiorcze copywritera (freelancera)

Copywriter bez względu na to, czy swój zawód traktuje jako główne źródło utrzymania, czy pracę dodatkową, powinien posiadać umiejętności przedsiębiorcze, do których zaliczam:

 

Umiejętność wyceny copywritingu

Przed realizacją zlecenia trudno jest obiektywnie ocenić, jaki wysiłek będzie trzeba włożyć w pracę nad tekstem. Zleceniodawcy oczekują konkretnej wyceny usług copywriterskich przed rozpoczęciem współpracy. Copywriter powinien więc potrafić oszacować, ile zajmie mu research, napisanie i sprawdzenie treści oraz naniesienie ewentualnych poprawek zgłoszonych przez klienta. Nie jest to łatwe zadanie – należy także pamiętać o uwzględnieniu własnego doświadczenia, wypracowanej marki (nazwiska) i stawek obowiązujących w branży.

 

Zdolność do rozpoznawania potrzeb i oczekiwań klienta

praca copywriterTo jedna z najtrudniejszych umiejętności copywritera. Zleceniodawcy bardzo często nie precyzują swoich oczekiwań. Liczą na bliżej nieokreślony artykuł, który się im spodoba. I tutaj pojawia się problem – ocena treści jest subiektywna jak np. ocena jedzenia. To, czy potrawa komuś zasmakuje, zależy od jego gustu i upodobań. Dokładnie taka sama sytuacja dotyczy tekstów pisanych na zlecenie. Dlatego redaktorzy i SEO copywriterzy powinny zadawać jak najwięcej pytań zleceniodawcy, aby poznać jego potrzeby. To ułatwia redagowanie treści oraz w wielu przypadkach eliminuje sytuację tworzenia całego tekstu od nowa. Klienci najczęściej mają wizję artykułu, ale nie potrafią jej przekazać. Jeśli uda Ci się ją rozpoznać, to połowę sukcesu masz już za sobą.

 

Mierz siły na zamiary, czyli ocena własnych umiejętności

Początkującym copywriterom ciężko jest znaleźć zlecenia, które w 100% będą im odpowiadać. Biorą się za pisanie tekstów o różnej tematyce, co z jednej strony pozwala rozwijać umiejętności copywriterskie i redaktorskie, a z drugiej powoduje pazerność i łapanie się zamówień przekraczających posiadane predyspozycje. Nikt nie jest dobry we wszystkim – każdy autor czuje się lepiej w innym rodzaju treści. Copywriting to konkurencyjna branża, jednak zawsze przed przyjęciem tekstu należy zastanowić się, czy podołamy zadaniu i napisany przez nas artykuł spełni wymagania klienta.

 

Jakie cechy osobowości posiada dobry copywriter?

Oprócz zdolności językowych dobry coppywriter powinien odznaczać się określonym zestawem cech osobowościowych:

 

Terminowość i słowność

Nieterminowy copywriter, który obiecuje gruszki na wierzbie, jest spalony w branży. Jeśli już zaakceptowałeś zlecenie wraz z terminem jego realizacji, nie powinieneś go przekraczać. Wiadomo, nieoczekiwane sytuacje zdarzają się w życiu każdego, ale gdy wciąż masz awarie prądu lub po raz 5 w miesiącu brałeś udział w wypadku drogowym, zleceniodawca przestanie Ci ufać. Terminowość to ważna cecha, ponieważ pokazuje Twój szacunek do klienta, respektowanie jego potrzeb, a także wywiązywanie się z uzgodnionych warunków zlecenia.

 

Samodyscyplina i organizacja czasu pracy

organizacja czasu copywriter SEOChcąc pracować jako copywriter freelancer, musisz liczyć się z tym, że to ty sam organizujesz sobie czas pracy. Deadline’y wyznaczą czas ukończenia zadania, ale to Ty panujesz nad efektywnością procesu redagowania tekstów. Możesz korzystać z narzędzi do planowania dnia lub sięgnąć po tradycyjny notatnik bądź kalendarz. Pamiętaj także o odpowiedniej motywacji, usunięciu rozpraszaczy i umiejętności ustalania priorytetów.

 

Elastyczność i cierpliwość

Copywriter niestety nie jest pisarzem bestsellerów, który stawia warunki. Przyjmując zlecenie, musisz zrealizować oczekiwania zleceniodawcy, by otrzymać wynagrodzenie. Powinieneś być elastyczny, czyli respektować prośbę o naniesienie poprawek (na etapie uzgadniania współpracy zawsze możesz zastrzec, że obszerna redakcja tekstu wiąże się z dodatkową opłatą), przerabiać tekst i go podrasowywać. Tutaj także przyda się cierpliwość i opanowanie – niektórzy klienci są bardzo marudni, co trzeba umieć znosić w asertywny sposób.

 

Chęć ciągłego doskonalenia i brak zarozumialstwa

Nie bądź primabaleriną i zawsze staraj się obiektywnym okiem spojrzeć na błędy oraz uwagi, które przekazuje Ci zleceniodawca. Nikt nie jest nieomylny. Trudno współpracuje się z osobami, które pozjadały już wszystkie rozumy i nie potrafią przyjąć konstruktywnej krytyki. Jeśli chcesz doskonalić się w zawodzie copywritera, praca powinna dawać Ci okazję do doskonalenia umiejętności.

 

Zdrowa pewność siebie

Zleceniodawcy bywają różni. Pamiętaj, aby z dystansem podchodzić do ich oceny Twoich umiejętności copywriterskich. Gdy napisałeś bardzo dobry tekst, który nie spodobał się klientowi, może po prostu nie trafiłeś w jego gust. Nie załamuj się i spróbuj zdystansować się do zlecenia. Wiem, że czasami będzie to trudne, ale musisz być pewien poziomu swoich kwalifikacji i kompetencji.

 

Czy nadajesz się na copywritera? Wypełnij test online!

No dobrze, opisałam wszystkie 13 cech doskonałego copywritera. Wiadomo, ideały nie istnieją, ale im więcej umiejętności i predyspozycji będziesz posiadać, tym większa szansa na zawojowanie branży copywritingu. A dla zabawy oraz przetestowania samego siebie sprawdź, czy już teraz jesteś gotowy do pisania tekstów na zlecenie. Zapraszam do wypełnienia mojego testu online na copywritera 🙂

 

 

Gotowe? Pochwalisz się w komentarzu swoim wynikiem?