Ile zarabia copywriter? Zarobki i wynagrodzenia w branży copywriterskiej

Aktualizacja: 19 stycznia 2024

Copywiterzy zajmują się pracą twórczą, którą ciężko wycenić. Przygotowanie tekstu na stronę internetową wymaga nie tylko posługiwania się poprawną polszczyzną i posiadania lekkiego pióra, ale także przeprowadzenia researchu, rozpoznania potrzeb klienta i oczywiście znajomości zasad SEO copywritingu. Napisanie 1000 zzs czasami zajmuje pół godziny, a niekiedy trwa nawet cały dzień – pisanie nie należy do najłatwiejszych. Czy w związku z tym twórcy internetowych treści mogą liczyć na przyzwoite wynagrodzenie? Jak pod tym względem stoi branża copywritingu? Ile zarabia copywriter pracujący dorywczo lub na całym etacie? Opowiem, jak wyglądają zarobki content writera.

 

Różne formy współpracy w copywritingu a zarobki

Zacznijmy od tego, że copywriterzy mogą świadczyć swoje usługi w różnych modelach zatrudnienia czy współpracy. Od wybranej formy będzie zależało wynagrodzenie, miesięczne zarobki i liczba wykonywanych zleceń czy przepracowanych godzin.

  • Umowa o pracę – stała stawka za określony wymiar etatu pracy. Bezpieczna forma zatrudnienia dla autora treści, bo co miesiąc otrzymuje wynagrodzenie. Ilość pracy może się zmieniać – zwykle rozliczamy się z pracodawcą za wymiar godzinowy, czasem zdarzają się normy wydajnościowe. Ale jeśli w UoP pojawiają się zapisy dot. zakazu konkurencji, copywriter nie może dorobić sobie poprzez pisanie treści dla innych klientów.
  • Umowa o dzieło / umowa zlecenie – w przypadku copywritingu częściej stosuje się tę pierwszą formę rozliczenia. W tym modelu współpracy obie strony umawiają się na określoną liczbę tekstów / znaków do przygotowania za ugadaną stawkę (najlepiej zawsze negocjować kwoty netto). Tutaj zarobki copywritera zależą od czasu i mocy przerobowych, którymi dysponuje oraz liczby pozyskanych zleceń. Wszystkie zaliczki na podatki, składki ZUS opłaca zamawiający (są to składowe stawki brutto). Sprawdź, czy 20% czy 50% koszty uzyskania przychodu w copywritingu obowiązują.
  • Własna działalność gospodarcza, FV – model bardzo podobny jak UoD lub UZ, z tym że preferowany przez zlecających treści (zamawiający otrzymuje FV, opłaca ją, wrzuca w koszty i tyle, nie musi tworzyć umowy, zgłaszać jej do ZUS, opłacać składki). Wysokość zarobków copywritera zależy nie tylko od liczby przyjętych zleceń, ale także od wybranej formy opodatkowania, wysokości składek ZUS itd. Tu już trzeba uwzględnić koszty prowadzonej działalności gospodarczej, a te mogą być niemałe. Sprawdź, jakie PKD dla copywritingu są odpowiednie.



Trudno jednoznacznie ocenić, która forma współpracy copywriterskiej opłaca się najlepiej. Każda z nich wiąże się z pewnymi plusami i minusami. Teoretycznie najwięcej można zarobić na działalności, UZ czy UoD, bo tu sam dyktujesz stawkę i określasz czas, jakim dysponujesz na copywritingu. Ale musisz też zajmować się mniej przyjemną częścią – pozyskiwaniem zleceń, wyceną copywritingu, ofertowaniem.

 

Etatowy copywriter – zarobki za pełny wymiar godzin

Udało mi się dotrzeć do kilku raportów, które prezentują, ile zarabia copywriter w korporacji, małej i dużej firmie, czyli po prostu na etacie, w pełnym wymiarze godzin. Dane z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń przeprowadzonego przez portal wynagrodzenia.pl wskazują, że w ubiegłym roku twórcy treści mogli liczyć na przeciętne wynagrodzenie wynoszące 4 910 zł brutto (obecnie to 3 678 zł netto).

ile zarabia copywriter - raport

Ile zarabia copywriter w 2024? Najnowsze dane pochodzą z ubiegłego roku, źródło: https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-copywriter

 

Z kolei wg portalu Jobted Polska średnie wynagrodzenie copywritera wynosi 5 620 zł brutto (4 161 zł netto). Dane nie pochodzą z badania ankietowego, a z widełek, które w ofertach pracy zamieścili pracodawcy na tym właśnie serwisie.

copywriter praca zdalna zarobki - raport

Ile zarabia dobry copywriter? Nawet ponad 10 tys. zł miesięcznie; źródło: https://www.jobted.pl/wynagrodzenie/copywriter

 

Zestawienie Jobted prezentuje również kwoty wynagrodzeń uzależnione od doświadczenia, bo pracodawcy dość często odpowiednio tytułują stanowiska, na które poszukują kandydatów. I tak:

  • Junior copywriter – zarobki na początku copywriterskiej kariery wynoszą 3 320 zł brutto,
  • Senior copywriter – zarobki osiąga na poziomie ok. 7 250 zł brutto.

seo copywriter zarobki - raport

Doświadczony copywriter zarabia ok. 5 tys. zł; źródło: https://www.jobted.pl/wynagrodzenie/copywriter

 

Dla porównania warto również zerknąć na zarobki innych twórców treści oraz specjalistów od marketingu internetowego. Jak widać na poniższym zestawieniu, na lepsze średnie wynagrodzenie mogą liczyć social media managerowie i specjaliści SEO, a na gorsze redaktorzy i dziennikarze. W mojej prywatnej opinii etatowy content writer zarobki osiąga dość przeciętne w porównaniu z seowcami, specjalistami od płatnych kampanii reklamowych, o analitykach nawet nie wspominając. Copywriterzy znajdują się raczej na samym dole drabinki, jeśli chodzi o wysokość wynagrodzeń. Sprawdź też, ile zarabia pisarz.

copywriting zarobki - porównanie do innych zawodów

Ile dostaje na konto redaktor, specjalista SEO czy Copywriter SEO? Zarobki przedstawia powyższy diagram; źródło: https://www.jobted.pl/wynagrodzenie/copywriter

 

Ile zarabia copywriter freelancer?

I tutaj pada ulubiona odpowiedź wszystkich specjalistów od marketingu online – to zależy. Pomijając kwestię samego pozyskiwania zleceń, na to, ile zarabia copywriter freelancer, składają się 2 składowe:

  • stawka za 1000 zzs lub za godzinę
  • i liczba godzin przepracowanych w miesiącu.

W przypadku rozliczenia za 1000 zzs znaczenie ma również tempo pisania – im szybciej piszesz, tym więcej jesteś w stanie zarobić. Ale ważna jest również jakość treści! Im lepszy tekst, tym też mniej poprawek, a każda korekta nawet drobnych literówek zabiera przecież czas, który można poświęcić na nowe zlecenia.

 

Ile zarabia copywriter za 1000 znaków?

Zacznijmy więc od stawki. Copywriterzy ustalają ją samodzielnie albo dopasowują się do kwot zaproponowanych przez agencje czy budżet, którym dysponuje klient. Stawki różnią się też w zależności od rodzaju tekstu oraz innych czynników, które znajdziesz w dalszej części tego artykułu. Ile zarabia copywriter za tekst przygotowywany na stronę www? Według moich doświadczeń stawki netto za 1000 zzs prezentują się obecnie następująco:

  • Opis produktu pisany pod SEO – od 12-15 do 30 zł,
  • Opis kategorii pisany pod SEO – od 15-20 do 30 zł,
  • Tekst tematyczny (artykuł sponsorowany, poradnikowy, treść informacyjna, czasem ofertowa) – od 15 do 100 zł,
  • Tekst blogowy – od 20-25 do 50-60 zł,
  • Artykuł ekspercki, specjalistyczny – od 30 do 300 zł.

 

I oczywiście można znaleźć copywriterów nadal piszących poniżej 10 zł oraz takich, co bardzo wysoko wyceniają swoje umiejętności pisarskie. Myślę, że obecnie taka minimalna stawka za przyzwoitej jakości tekst to 20 zł.

Poznaj również mój cennik usług copywriterskich.

copywriter - ile zarabia na etat

Ile może zarobić zdalny copywriter? Wynagrodzenie zależy od dyspozycyjności

To, ile zarabia copywriter SEO, zależy od czasu, którym dysponuje na pisanie, szybkości przygotowania tekstu, umiejętności skupienia się i skoncentrowania na zadaniu. Wyliczmy jednak przykładowe zarobki copywritera na freelance’ie.

Przyjmijmy kilka założeń:

  • Stawka za 1000 zzs: 20 zł netto
  • Szybkość pisania 1000 zzs: 60 min
  • Czas pracy: 7 godz. dziennie 5 dni w tygodniu
  • Liczba pracujących tygodni w miesiącu: 4.

 

I wyliczenia:

20 zł * 7 godz. * 5 dni * 4 tyg. = 2800 zł.

 

Trochę mało, ale SEO copywriter zarobki chcący podnieść może pracować więcej, szybciej i podnieść stawki. Załóżmy, że będzie tylko pracować szybciej – 1000 zzs w 30 min. W tym przypadku zarobi 2 razy więcej (40 zł, bo w godzinę pisze 2000 zzs).

 

40 zł * 7 godz. * 5 dni * 4 tyg. = 5600 zł.

 

Oczywiście sytuacja jest tu nieco wyidealizowana, ale generalnie chodzi o to, że przy rozliczeniu za zzs na wynagrodzenie copywritera ma wpływ stawka, czas przeznaczany na pisanie i tempo pracy.

Chcesz podnieść swoje stawki? Szkolenie z content marketingu da Ci nowe kompetencje!

 

Ile zarabia copywriter na godzinę?

Takie rozliczenie spotykamy bardzo rzadko w przypadku freelancerów, klienci wolą płacić za konkretny efekt, czyli napisany tekst. By uzyskać stawkę godzinową, wystarczy podzielić zarobki przez liczbę przepracowanych godzin. W powyższych przykładach będzie to kolejno:

  • 20 zł/godz.
  • 40 zł/godz.

wynagrodzenie i zarobki copywritera

Freelance copywriter – ile zarabia wg raportów?

We wspomnianym wyżej raporcie Jobted pojawiła się informacja, że copywriter freelancer zarabia przeciętnie 4 380 zł brutto. To niewiele, patrząc na wynagrodzenia osiągane wg tego portalu przez etatowców. Jak to się ma jednak do rzeczywistości? Moim zadaniem zarobki copywriterów rozliczających się na FV czy UoD są wyższe, ale w przypadku działalności część kwot zjadają składki ZUS, podatki i inne koszty związane z prowadzeniem firmy.

Copywriter a stawka VAT: 8 czy 23% – sprawdź!

 

Od czego zależą zarobki copywritera? Czynniki wpływające na stawki

Na podstawie powyższych przykładów z pewnością zauważyłeś, że na freelance copywritingu zarobki zależą od stawki za zlecenie. A na nią z kolei wpływają m.in. poniższe czynniki.

  • Doświadczenie w copywritingu – liczy się nie tylko staż pracy, ale i doświadczenie w realizacji treści dla różnych klientów, branż, projektów. I nie chodzi mi tylko o wykazanie listy marek, z którymi się współpracowało w copywriterskim CV, ale również w zdobyciu realnych doświadczeń podczas realizacji zleceń, komunikacji z klientem, umiejętności dopasowania się do wytycznych.
  • Wykształcenie polonistyczne – copywriterem może zostać każdy, kto potrafi pisać i posiada umiejętność lekkiego pióra. Skończone studia polonistyczne jednak pomagają i mogą stanowić dodatkowy argument w negocjacji wynagrodzenia copywritera.
  • Wykształcenie kierunkowe – czyli takie powiązane z branżą, w której działa klient. Szczególnie ceni się umiejętność przekazywania fachowej wiedzy i posiadanie wykształcenia w branżach z tzw. obszaru Your Money Your Life (np. medycyna, prawo, finanse), w których nie może być mowy o przekazywaniu użytkownikom nieprawdziwych informacji.
  • Specjalizacja – tu działa podobna zasada, jak przy wcześniejszym punkcie. Gdy posiada się wiedzę z jakiejś dziedziny, płynność opisywania danego tematu, a dodatkowo nasze nazwisko pojawia się w charakterze eksperta na portalach branżowych, można windować cenę za zlecenie. Sprawdź też rodzaje copywritingu!
  • Rodzaj zlecenia / tekstu – niektóre teksty są prostsze do napisania, inne trudniejsze i pochłaniają więcej czasu jak ekspercki SEO copywriting. Zarobki będą więc uzależnione od rodzaju tekstu, a czasem i skomplikowania wytycznych przygotowanych przez klienta.
  • Znajomość zasad SEO copywritingu – bardzo przydatna przy współpracy z agencjami SEO i klientami, którym zależy na zdobywaniu widoczności w Google. Nie każdy zleceniodawca ma czas, aby edukować copywritera z zakresu rozmieszczenia słów kluczowych czy linkowania wewnętrznego. Taka wiedza również jest w cenna.
  • Proaktywność – gdy copywriter wychodzi z pomysłami na teksty, własnymi inicjatywami, zaproponuje np. linkowanie wewnętrzne, chociaż nie było o nim mowy w wytycznych, pokaże swój profesjonalizm, wiedzę, a to dobre argumenty do podwyższania stawek.
  • Dokładność, terminowość, spełnianie wszystkich wytycznych – wydaje się oczywiste, że przyjmując zlecenie, należy dostarczyć je na ustalony termin, spełniając wszystkie wytyczne i sprawdzając tekst pod kątem baboli językowych. Okazuje się jednak, że wielu copy ma problem z terminowością, a i zdarzają się niechluje, które na szybko piszą treści, popełniając podstawowe błędy lub zupełnie ignorując wytyczne klienta.
  • Sposób przyjmowania feedbacku, uwag klienta – czasami uwagi dot. treści są uznaniowe, klientowi nie podoba się dany wyraz i zgłasza poprawki. Trzeba umieć odpowiednio na nie reagować, wziąć odpowiedzialność za błędy i zwracać uwagę na feedback od klienta. Zleceniodawcy lubią, gdy copywriterzy potrafią dopasować swój styl i elastycznie podchodzą do uwag. Zbuduj też portfolio copywriterskie, by pochwalić się realizacjami!
  • Znajomość języków obcych – za copywriting obcojęzyczny płaci się więcej niż za treści w j. polskim. Szczególnie wysoko wyceniane są mało popularne języki, w przypadku których można znaleźć tłumaczy, ale ci niekoniecznie posiadają wiedzę z zakresu SEO copywritingu.
  • Miejsce zatrudnienia / siedziby firmy – jak i w innych branżach również w copywritingu istnieje różnica w wysokości wynagrodzenia w zależności od województwa, regionu, w którym działa firma zlecająca treści i sam copywriter. Wiąże się to z innymi kosztami życia i działalności oraz zamożnością klientów.
  • Branża klienta / pracodawcy – w tzw. trudnych branżach (np. medyczna, finansowa, prawnicza) zarobki copywriter może osiągać wyższe, ponieważ teksty wymagają dogłębnego researchu, przygotowania, a i liczba osób piszących porządnie takie treści jest zdecydowanie mniejsza.
  • Pilność zlecenia – za napisanie tekstu z krótkim terminem realizacji można policzyć wyższą stawkę. Gdy klientowi się spieszy, będzie w stanie zapłacić więcej za ekspresowy copywriting.
  • Dostęp do content editorów, narzędzi SEO i umiejętność ich obsługi – większość edytorów seowo-contentowych oraz aplikacji do doboru słów kluczowych czy porównywania widoczności strony jest płatnych. Pomagają w pisaniu tekstów SEO, a umiejętność ich obsługi dodatkowo wyróżnia twórcę treści na copywriterskim rynku. Wtedy klient nie musi np. tworzyć wytycznych do artykułu, a copywriter może ująć takie działania w swojej stawce.

 

Czy praca copywritera się opłaca? Zarobki zależą od umiejętności i samodyscypliny

Pamiętaj, że zawsze najtrudniej jest zacząć – kiedy nie masz doświadczenia i nie możesz pochwalić się bogatym portfolio, zleceniodawcy czy pracodawcy trudno będzie Ci zaufać. Dlatego na początku copywriterzy sięgają po gorzej płatne zlecenia lub wybierają niskopłatne stanowiska juniorskie. Z biegiem czasu kiedy liczba referencji i doświadczenia wzrośnie, można windować cenę albo negocjować podwyżkę. Jeśli piszesz naprawdę bardzo dobrze, robisz porządny research, masz dobre tempo pracy i co ważne – copywriting Ci się nie nudzi, możesz osiągać naprawdę spore zarobki nie tylko na freelance, ale również na etacie.

 

Źródła i dodatkowe informacje

  • https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-copywriter
  • https://www.jobted.pl/wynagrodzenie/copywriter