Głodowe stawki za 1000 zzs? Czyli ile zarabia copywriter

Copywiterzy podobnie jak pisarze zajmują się pracą twórczą, którą ciężko wycenić. Pisanie tekstów SEO najczęściej wymaga researchu, elastyczności językowej, umiejętności rozpoznania potrzeb właściciela strony internetowej. Napisanie 1000 zzs czasami zajmuje pół godziny, a niekiedy trwa nawet cały dzień – redagowanie nie należy do najłatwiejszych. Czy copywriter zarobki może uzbierać przyzwoite? Jak pod tym względem stoi branża copywritingu? I ile zarabia copywriter pracujący dorywczo lub na całym etacie? Opowiem, jak wygląda kwestia wynagrodzenia za pisanie tekstów.

 

Copywriting – cena wynika z rodzaju i jakości contentu

Stawki za 1000 zzs zależą od rodzaju tekstu i jakości, którą oczekuje zleceniodawca. Wiadomo, im większym budżetem dysponuje klient i im mniej pośredników w procesie zlecania treści (agencje copywriterskie i firmy SEO muszą narzucić swoją marżę), tym lepszą cenę można wynegocjować. Przejdźmy jednak do konkretów.

 

Teksty SEO cennik – średnia w branży

Marta Gryszko i Karolina Gudecka z SeoStation przygotowały E-book SEO Content Marketing… czyli jak zwiększyć ruch dobrym, w którym scharakteryzowały poszczególne rodzaje tekstów SEO wraz ze średnimi stawkami funkcjonującymi w 2016 r. w branży copywritingu. Myślę, że od tego czasu niewiele zmieniło się w zakresie zarobków copywriterów, więc posłużę się danym z tego dokumentu (stawki za 1000 zzs):

  • tekst na tzw. presell pages – od 1 do 6 zł,
  • opis do katalogu (czasem jest to tekst w synonimach) – od 1 do ok. 10 zł,
  • tekst zapleczowy służący do pozycjonowania strony – od 3 zł do 10 zł,
  • opis produktu (tekst SEO na kartę produktu) – od 5 zł do nawet 50 zł z VAT,
  • tekst tematyczny (artykuł sponsorowany, poradnikowy, treść informacyjna, czasem ofertowa) – od 15 do 45 zł z VAT,
  • artykuł ekspercki, specjalistyczny – od 30 do 300 zł z VAT.

 

wynagrodzenie copywriteraPierwsze trzy rodzaje treści (opisy do katalogów, presell pages oraz teksty zapleczowe) zaliczane są do niskiej jakości. W ich przypadku zleceniodawca nie wymaga głębokiego researchu i wgryzienia się w temat. Poprawność językowa jest ważna, a grafomaństwo niemile widziane, ale oko można przymknąć na błędy interpunkcyjne i tzw. wodolejstwo. Od tych tekstów zaczynają copywriterzy budujący swoje portfolio, zbierający doświadczenie, a także osoby, które dysponują chwilą wolnego czasu i chcą sobie dorobić na pisaniu treści niewymagających większego wysiłku.

 

Opisy produktów to moim zdaniem teksty pośrednie – znajdziemy zleceniodawców, którzy poszukują treści typowo pod SEO (mieszczenie fraz wspomagających pozycjonowanie), ale pojawią się też wymagający klienci oczekujący wartościowego contentu zachęcającego użytkownika do dokonania zakupu (konwersji).

 

I na koniec teksty tematyczne i artykuły eksperckie – to treści o najwyższej jakości. Tutaj możemy oczekiwać, że zarobki copywritera będą największe. Należy poświęcić czas na zapoznanie się z opisywanym zagadnieniem, kilkukrotną korektę (content musi być bez skazy!), cierpliwość i elastyczne dopasowywanie się do wymagań, a czasami dziwnych widzimisię klienta.

 

Doświadczony copywriter cennik ustala indywidualnie

ile zarabia copywriterZawsze najtrudniej jest zacząć – kiedy nie masz doświadczenia i nie możesz pochwalić się bogatym portfolio, zleceniodawcy trudno będzie Ci zaufać. Dlatego na początku copywriterzy sięgają gorzej płatne zlecenia, korzystają z platform pośredniczących w copywritingu lub piszą treści dla agencji copywriterskich albo SEO. Z biegiem czasu kiedy liczba referencji wzrośnie, copywriter stawki za teksty ustala samodzielnie. Jeśli piszesz naprawdę bardzo dobrze i uda Ci się dotrzeć do klientów doceniających jakość treści, z pewnością zwiększysz efektywność swojej pracy, wyciągając za copywriting coraz to wyższą cenę za 1000 zzs.

 

To, ile zarabia copywriter, zależy od czasu, którym dysponuje

Copywriter na pełnym etacie zarobi na swoje utrzymanie, nawet zaczynając od najniższych, głodowych stawek. Systematyczna, 8-godzinna praca będzie z pewnością trudna, ponieważ przy pracy twórczej wiele zależy od tzw. weny, jednak pisanie tekstów na zlecenie to nie pisanie książki, więc można się zmobilizować i zapracować na całkiem pokaźne wynagrodzenie. Copywriting to także dobra okazja dla osób poszukujących dodatkowego zastrzyku gotówki – w takim przypadku warto poświęcić się bardziej wymagającym treściom, które chociaż zajmują więcej czasu, dają możliwość, by za copywriting cennik kształtować indywidualnie.