Słowa kluczowe na blogu – jak dobrać frazy do artykułu?

Pisanie tekstów na strony internetowe różni się od redagowania artykułów do gazet lub czasopism. W sieci funkcjonuje bardzo dużo serwisów informacyjnych, blogów eksperckich i lifestylowych, a także sklepów internetowych posiadających sekcje blogowe, które walczą o uwagę użytkowników. Nie wystarczy napisać ciekawej i wyczerpującej temat treści, aby trafić do osób zainteresowanych danym tematem. Tekst należy zoptymalizować pod wyszukiwarkę. W pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o słowa kluczowe. Zacznijmy więc od początku.

 

Co to jest słowo kluczowe?

Jest to wyrażenie, które wpisuje użytkownik do wyszukiwarki, aby znaleźć interesującą rzecz. Np. jeśli poszukuję nowych butów, wpiszę w Google – wygodne sandały na koturnie. To będzie moja fraza kluczowa i za jej pomocą znajdę kilkadziesiąt e-sklepów sprzedających obuwie. Co ważne, aby strona pojawiła się na określone zapytanie w wyszukiwarce, w treści powinny znajdować się słowa kluczowe najlepiej w dokładnym dopasowaniu do sformułowania, jakim posłużył się użytkownik.

 

Jak dobrać słowa kluczowe do swojego tekstu?

Już na etapie pomysłu na tekst należy przemyśleć, jakie wyrażenia mogą przyciągnąć użytkowników z wyszukiwarki. W ten sposób przed przystąpieniem do pisania przygotujemy listę słów kluczowych. Zdecydowanie łatwiej jest redagować wpis na bloga, jeśli wiemy, co chcemy w nim zamieścić i opisać. Odnosimy również dodatkową korzyść – frazy stanowią źródło inspiracji i wskazują na kwestie ważne dla czytelników, o które warto wzbogacić swój artykuł. Dobór słów kluczowych najlepiej przeprowadzić za pomocą:

 

Wyszukiwarki Google

Przygotowując tekst, w pierwszej kolejności sprawdzam w Google, czy na wybrane przeze mnie słowa pokazują się w wyszukiwarce jakiekolwiek serwisy poruszające temat, który zamierzam opisać. Jeśli tak – oznacza to, że mój artykuł ma szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania na podobne zapytania. Jeśli nie – szukam innych fraz związanych z moim pomysłem, by pozyskać nowe wejścia na stronę.

 

jak dobrac frazy kluczowe

 

Analizy konkurencji

Przed rozpoczęciem pisania zerkam na artykuły pojawiające się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Analizuję, jak inni blogerzy przygotowali podobne treści – podpatruję ich tytuły, strukturę treści, użyte zwroty i wyrażenia. Zawracam uwagę także na komentarze – ile ich jest, jaki jest ich wydźwięk i co sądzą o takim ujęciu tematu użytkownicy.

 

Narzędzi do wyszukiwania fraz

To z nich korzystają copywriterzy, content marketrzy oraz specjaliści SEO, gdy chcą zwiększyć widoczność strony lub artykułu w internecie. Może z nich skorzystać każdy bloger – większość narzędzi jest bezpłatna. Informacje, które otrzymamy za ich pomocą, to przede wszystkim popularność słów kluczowych i różne wariacje fraz wpisywanych do wyszukiwarki. Osobiście korzystam z takich z:

 

  • Planera słów kluczowych (Keywords Planner) – należy posiadać konto w systemie Google AdWords; rejestracja jest bezpłatna. Dzięki narzędziu można sprawdzić wyszukiwalność poszczególnych fraz,
  • Answer The Public – wpisujesz słowo na stronie i już po chwili otrzymujesz przejrzyste grafy z wyrażeniami w formie pytań, które wpisują użytkownicy do paska wyszukiwarki. Aplikacja sprawdza się doskonale do konstruowania kolejnych śródtytułów tekstu. Wada – nie sprawdzimy popularności słów kluczowych,
  • Podpowiedzi Google – najprostsza i najłatwiejsza metoda: wpisując zapytanie do wyszukiwarki, pod listą wyników będą znajdowały się podobne wyszukiwania. Nie trzeba się nigdzie logować ani posiadać konta Google. Minus – tutaj również nie dowiemy się, którymi wyrażeniami najczęściej posługują się użytkownicy.

answer-the-public

 

Czym się kierować przy wyborze fraz?

No dobrze, mamy całą listę fraz, która jest długa i na której pojawiają się również wyrażenia trudne do umieszczenia w tekście w formie naturalnej (zapytanie książka wydanie ile trwa stanowi wyzwanie dla copywritera, a co dopiero dla blogera piszącego przede wszystkim dla swoich odbiorców). Jak spośród nich wybrać najlepsze słowa kluczowe? Warto zwrócić uwagę na następujące wskazówki:

 

  1. Po pierwsze użytkownik, po drugie frazy – nigdy nie spamuj w swoich tekstach przypadkowymi wyrażeniami, które są co prawda wyszukiwane, ale nie mają związku z tematem artykułu. Nie pisz treści pod wyszukiwarkę, a jedynie dokonuj ich optymalizacji, wzbogacając w słowa kluczowe. Z pewnością zależy Ci na interesującym artykule, więc jeśli nie można w nim naturalnie zamieścić fraz, odpuść ich wykorzystanie. Na pierwszym miejscu stawiaj swojego odbiorcę.
  2. Wybieraj najczęściej wyszukiwane słowa w Google – gdy korzystasz z Kaywords Plannera, zidentyfikuj frazy cieszące się największą miesięczną wyszukiwalnością. Im bardziej popularne wyrażenia wybierzesz, tym większą szansę zyskujesz na dotarcie do szerszej grupy internautów.
  3. Postaw na frazy niszowe – możesz także zastosować odwrotną praktykę: skupić się na tych słowach kluczowych, które są rzadkiej wpisywane przez użytkowników i tym samym słabo opisane przez blogerów. W ten sposób możesz łatwo zająć wysoką pozycję, dzięki której pozyskasz nowych odbiorców. A gdy popularność zapytania wzrośnie, Twój tekst będzie już czekał na użytkowników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
  4. Stosuj odmiany i wyrazy bliskoznaczne – trudno przewidzieć, jakimi wyrażeniami będą się w przyszłości posługiwać internauci. Obecnie panuje trend na długie zapytania składające się z 4.-5. wyrazów. Nie skupiaj się wyłącznie na danej frazie – stosuj jej odmiany, używaj synonimów, zamieszczaj w treści pytania. Cały czas miej na uwadze jakość tekstu i zaspokojenie potrzeb informacyjnych użytkownika.
  5. Ogranicz liczbę słów kluczowych na tekst – jeśli temat jest obszerny, lista fraz będzie naprawdę bardzo długa. Nawet nie staraj się umieścić 1/3 wyrażeń w jednym artykule! Wybierz tylko kilka, najbardziej odpowiadających słów, a resztę odrzuć lub zaplanuj dla nich kolejne teksty. Internauci lubią treści poruszające konkretne zagadnienia.

 

Tytuły, nazwiska, brandy – dobre słowa kluczowe dla recenzentów

Blogerzy recenzujący lub nawiązujący w swoich wpisach do książek, produktów, celebrytów itp. mają możliwość skorzystania z brandowych fraz. Należy do nich np. Joanna Bagrij lub Joanna Bagrij Oddech Śmierci, które według googlowskiego narzędzia są wyszukiwane przez użytkowników od 100 do 1 tys. razy w miesiącu. Jeśli ktoś posłuży się moimi danymi na swoim blogu, ma szansę dotrzeć do użytkowników poszukujących informacji o mojej osobie. To powiększa zasięg strony.

 

Brandowe słowa kluczowe przynoszą także inne korzyści. Kasia prowadząca stronę Poligon Domowy w ten sposób pozyskuje nowe współprace z wydawnictwami i pisarzami oraz zwiększa widoczność swojej strony w sieci. Aktywnie szeruje także strony facebookowe i umieszcza odpowiednie hasztagi na Instagramie. To wszystko sprawia, że serwis zyskuje popularność, a Kasia powiększa grono czytelników. Z własnego doświadczenia wiem, że autorzy śledzą, co się o nich pisze w internecie i dokonują przeglądu wyników wyszukiwania. Jeśli zauważą nową wzmiankę o sobie, wchodzą na stronę, czytają tekst, a czasami nawet podlinkowują go na swojej stronie lub profilu na FB. Z kolei duże marki korzystają z narzędzi służących do monitorowania internetu i mediów społecznościowych, aby móc reagować na to, co pojawia się na ich temat.

 

Frazy brandowe pozwalają:

  • dotrzeć do użytkowników poszukujących informacji o marce, produkcie lub osobie,
  • zainteresować stroną lub artykułem osobę/markę, do której nawiązujemy w tekście,
  • pozyskać nowe współprace i egzemplarze recenzenckie,
  • zwiększyć widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania.

 

Uwaga! Umieszczając czyjeś imię i nazwisko, należy 10 razy upewnić się, czy zostało ono poprawnie napisane! Literówki i błędy są rzeczą ludzką, ale autorzy nie lubią, jak przekręca się ich dane osobowe 🙂

 

Dobieraj frazy rozsądnie i nie spamuj w tekście!

dobor slow kluczowychNie zwracając uwagi na słowa kluczowe, pozbawiamy się możliwości zwiększenia zasięgu i dotarcia do użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Myślę, że warto optymalizować nawet najbardziej lifestylowe teksty, umieszczając w nich tematyczne frazy. Oczywiście na pierwszym miejscu stawiamy zawsze artykuł, jego przekaz i odbiorcę – nie spamujmy, by znaleźć się wyżej w rankingu. Jeśli treść nie będzie dobra i jej poziom merytoryczny zawiedzie dotychczasowych odbiorców, odniesiemy skutek odwrotny do zamierzonego. Także Keep calm, choose keywords and write good content!