Jak prowadzić blog kulinarny? Poradnik początkującego blogera

Coraz częściej sięgamy do internetu niż do książek kucharskich, kiedy chcemy przygotować smakowity obiad, romantyczną kolację lub niskokaloryczny deser. Sieć stała się źródłem naszych inspiracji kulinarnych. Prowadzenie bloga kulinarnego może więc okazać się intratnym zajęciem. O co należy zadbać? O dobrze przygotowany przepis na potrawę, dodanie zdjęć oraz wideo i optymalizację samej strony internetowej. Oto kilka moich wskazówek dotyczących blogowania o kulinariach.

 

Jak założyć bloga kulinarnego?

Na ten temat można przygotować osobny poradnik z kilkunastoma wpisami. Upraszczając – wybierasz własną domenę, hosting, system CMS (np. WordPress), konfigurujesz wszystko i zaczynasz działać. Na początek możesz także założyć bloga w subdomenie na darmowej platformie blogowej (blogspot .com lub wordpress. com). O kwestiach technicznych związanych z prowadzeniem strony internetowej najlepiej porozmawiać z webmasterem lub informatykiem, jeśli nie masz wiedzy, czasu i ochoty, aby samodzielnie przejść przez ten proces.

 

Optymalizacja bloga kulinarnego

Jesteś pomysłową osobą, która ma dryg do tworzenia smacznych, zaskakujących smakowo i nowatorskich przepisów kulinarnych. Świetnie! Teraz zastanów się, jak dotrzeć w sieci do osób, które będą chciały wypróbować Twoje receptury. Jednym ze sposobów jest zwiększenie widoczności bloga w wynikach wyszukiwania. Konieczna jest optymalizacja strony pod wyszukiwarkę, czyli:

 

Przepisy kulinarne ze słowami kluczowymi

Dobry przepis kulinarny nie obroni się sam – ważna jest optymalizacja tekstu pod SEO. Pamiętaj, że użytkownicy posługują się określonymi wyrażeniami, poszukując pomysłu na przygotowanie obiadu lub kolacji. Np. wpiszą do wyszukiwarki spaghetti bolognese. Mogą pojawić się też przymiotniki: najlepsze, dobre, smaczne, szybkie, bez glutenu itp. Z tego względu podczas redagowania przepisu sprawdź chociażby w Google, jakimi słowami kluczowymi posługują się internauci. Jeśli dodasz frazy w tytule i np. w podsumowaniu, to istnieje szansa, że Twoja strona wyświetli się wysoko w wyszukiwarce.

 

Słowa kluczowe w tytule i opisie strony

Słowa kluczowe powinny pojawiać się także w Title i Description, czyli opisie i tytule bloga. Internauta zobaczy je np. w wyszukiwarce. Jeśli wpisane przez Ciebie wyrażenia będą zgodne z zapytaniem użytkownika, zwiększysz prawdopodobieństwo pozyskania czytelnika i zainteresowania go swoim przepisem.

 

blog kulinarny title i description

 

Dobrą praktyką przy tworzeniu tytułów strony jest stosowanie schematu:

Nazwa potrawy ze słowami kluczowymi – lub | nazwa domeny/nazwa bloga/Twoja marka

 

Ciasto kakaowe | Tahealfood

Ciasto na domową pizzę | Tahealfood

 

Dane strukturalne – grafika, oceny, czas przygotowania w wynikach wyszukiwania

Blog z przepisami kulinarnymi może być dodatkowo wyróżniony w wyszukiwarce za pomocą zdjęcia, informacji o czasie przygotowania i oceny. Dane strukturalne dla przepisów to wyjątkowa funkcjonalność udostępniana przez Google, której nie mogą wykorzystać m.in. blogerzy modowi. Warto wdrożyć mikroznaczniki, aby przyciągać użytkowników z wyszukiwarki chociażby smakowitą grafiką potrawy 🙂

 

blog kulinarny dane strukturalne

 

Kwestie związane z mikrodanymi wyjaśnione są na stronie: https://developers.google.com/search/docs/data-types/recipes. Osobiście nie mam doświadczenia we wdrażaniu tego rodzaju znaczników, więc odsyłam Cię do webmastera lub informatyka, dla których tego rodzaju skrypty nie są czarną magią.

 

Zdjęcia potraw z uzupełnionymi atrybutami „alt”

Blogi kulinarne ze zdjęciami są atrakcyjniejsze – dobrej jakości obrazy prezentujące smacznie wyglądające dania, desery oraz potrawy przyciągają użytkowników i zachęcają do wypróbowania przygotowanego przez Ciebie przepisu. Dodając pliki graficzne na stronę, nie zapomnij o kompresji (zmniejszeniu wielkości grafiki) oraz uzupełnieniu atrybutu alt – opisu obrazka. Opisz, co znajduje się na zdjęciu, posługując się dodatkowo słowami kluczowymi. Dzięki temu Twój blog kulinarny trafi do wyszukiwarki grafiki, a to stanowi kolejną okazję do pozyskania wygłodniałych użytkowników.

 

Wideo osadzone na stronie

Coraz częściej można spotkać vlogi kulinarne i wideo przepisy. To ciekawa forma prezentacji sposobu przygotowania potrawy – internauta nie musi czytać receptury. Włącza odtwarzacz i krok po kroku wykonuje kolejne czynności. Pliki wideo obciążają serwer i czas ładowania strony, więc tutaj dobrą praktyką jest prowadzenie kanału na TouTube i osadzanie linków do filmików na blogu.

 

I nawet jeśli całe przepisy kulinarne video przygotowane  przez Ciebie przedstawia, opisz sposób wykonania potrawy na stronie internetowej. Wyszukiwarka lubi treść, więc warto zamieścić przepisy w formie tekstowej. To stanowi także okazję do umieszczenia na blogu słów kluczowych, za pomocą których dotrą do Ciebie internauci.

 

Tagi i kategorie na blogu kulinarnym

Blog kulinarny powinien posiadać uporządkowaną strukturę, czyli menu i podstrony jasno wskazujące, w której kategorii można znaleźć określony rodzaj potraw. Oczywiście w większości przypadków przepisy będą pasowały do kilku zakładek (spaghetti można dodać do obiadów, dań z makaronu, kuchni włoskiej). Wprowadź również tagi, co pozwoli poprawić linkowanie wewnętrzne i wskazać użytkownikom receptury na podobne dania.

 

Przyciski społecznościowe, komentarze i drukarka

Zadbaj, aby Twój blog o gotowaniu posiadał przyciski społecznościowe, co ułatwi użytkownikom udostępnianie przepisów w social media. Z kolei sekcja z komentarzami pozwoli pozyskać cenne uwagi od osób sięgających po Twoje receptury. Tutaj polecam wtyczkę Disqus, z której sama korzystam. Przydatna jest także ikona z drukarką, umożliwiająca szybki wydruk przepisu. Aby pojawiła się na stronie, konieczne jest wdrożenie odpowiedniej aplikacji lub widgetu.

 

Blog kulinarny – autorskie przepisy i systematyczność!

blog kulinarny przepisyPodchodząc na poważnie do tematu prowadzenia bloga kulinarnego, pamiętaj, że liczy się tutaj systematyczność i konieczność ciągłej rozbudowy bazy przepisów. Im więcej wpisów będzie na Twojej stronie, tym większa szansa na pozyskanie kolejnych smakoszy. Pamiętaj także, by samodzielnie redagować treść receptury – nawet jeśli Twój przepis na ciasto do pizzy nie różni się niczym szczególnym od wielu innych zamieszczonych w sieci, nie kopiuj ich i zamieść kilka słów od siebie! Wyszukiwarka ceni unikalną i oryginalną treść, dlatego publikuj jedynie własne wypociny :).