Fanpage krok po kroku, czyli jak założyć stronę na Facebooku

Social media zdominowały życie naszego społeczeństwa. Wystarczy spojrzeć na ludzi w komunikacji miejskiej, na imprezie, w pracy lub w szkole – większość z nas trzyma nos w smartfonie, aby sprawdzić, co się dzieje u znajomych, powiadomić ich o złym/dobrym dniu, odpisać na wiadomości i potwierdzić udział w wydarzeniu. Konieczność ciągłego podłączenia z siecią społecznościową można wykorzystać w celach promocyjnych – firmowa strona na Facebooku albo konto na Twitterze pomagają dotrzeć do osób zainteresowanych naszą działalnością. I nie mam tu na myśli tylko przedsiębiorstw – z możliwości promocji powinni także skorzystać blogerzy, recenzenci, pisarze oraz twórcy. Założenie fanpage’a nie jest trudne. Krok po kroku przejdziemy całą procedurę tworzenia strony na FB.

 

Strona na Facebooku bez konta – czy to możliwe?

Zaczniemy od przetestowania, czy można założyć stronę na FB bez posiadania konta prywatnego w tym serwisie. W oficjalnym supporcie nie ma informacji na ten temat, a w sieci natknęłam się na komentarze wspominające o takiej możliwości.

 

zakładanie strony bez posiadania konta

 

Na samym dole ekranu znajduje się przycisk Utwórz stronę. Po kliknięciu zostajemy przekierowani do wyboru kategorii fanpagea. Naciśnięcie dowolnego pola sprawia pojawienie się komunikatu dotyczącego konieczności zalogowania na konto prywatne.

 

logowanie na konto na FB

 

Założenie strony na Facebooku nie powiedzie się, jeśli nie posiadamy osobistego profilu. Jest to logiczne, ponieważ fanpage to jedna z usług, którą zarządzamy w ramach prywatnego konta. Zwróćmy uwagę, że wiele osób o różnych uprawnieniach (np. tylko do dodawania nowych postów) może administrować daną stroną.

 

Zakładanie fanpage po zalogowaniu na konto

Stronę stworzymy po przejściu bezpośrednio na adres https://www.facebook.com/pages/create lub po kliknięciu strzałki skierowanej w dół znajdującej na niebieskim pasku na górze w głównym menu.

 

tworzenie fanpage

 

1) Wybór kategorii strony

W pierwszym kroku zostaniemy poproszeni o wybranie kategorii fanpage’a. Rodzaj strony wpływa przede wszystkim na dostępne opcje i informacje, które będziemy mogli zaprezentować fanom.

 

kategorie stron na Facebooku

 

W ramach głównej kategorii od razu musimy określić podkategorię najlepiej opisującą działalność, którą zamierzamy promować w social media. Na tym etapie wybieramy także nazwę fanpage’a.

 

strona na Facebooku jak założyć

 

Przez rozpoczęciem tworzenia strony polecam dogłębnie zastanowić się nad nazwą. Jej późniejsza edycja będzie co prawda możliwa, ale procedura zmiany nie jest łatwa – FB wprowadza pewne ograniczenia. Wynikają one przede wszystkim z nieetycznej praktyki tworzenia fanpage’y lifestylowych, które po zgromadzeniu odpowiedniej bazy użytkowników przekształcane są w strony marek lub firm.  Nazwa nie może być taka sama jak imię i nazwisko na naszym koncie prywatnym. Nie wolno posługiwać się sformułowaniami typu official lub oficjalna, mimo że na fanpage’ach przygotowanych kilka lat temu takie zwroty wciąż funkcjonują.

 

2 Uzupełnienie podstawowych informacji na stronie

Po kliknięciu Rozpocznij strona na Facebooku zostaje utworzona. Teraz należy uzupełnić poszczególne sekcje. Jeśli tego nie zrobimy, fanpage będzie aktywny, ale co jakiś czas otrzymamy powiadomienia zachęcające do wpisania poszczególnych informacji lub przesłania zdjęć.

 

jak stworzyć stronę na facebooku

 

Na początek dodajmy:

  • zdjęcie profilowe,
  • zdjęcie lub wideo w tle,
  • przycisk call to action zachęcający fanów do działania – np. kontaktu lub przejścia na stronę internetową

oraz uzupełnijmy:

  • sekcję Informacje – nazwę użytkownika (będzie wyświetlała się w adresie URL strony na FB), adres oficjalnej strony www, e-mail, telefon, metryczkę, krótki opis dla fanów, członków zespołu (profile prywatne osób administrujących stroną).

 

Polecam także uporządkować menu znajdujące się po lewej stronie, które decyduje, jaki rodzaj treści wyświetli się jako pierwszy na fanpage’u. Należy wejść w Ustawienia, a następnie kliknąć Edytuj stronę. Tam dokonamy modyfikacji związanych z kolejnością sekcji na stronie.

 

fanpage na facebooku

 

Facebook nie zostawi nas z nową stroną i podpowie, jakie dane należy jeszcze uzupełnić. Zostaniemy także zachęceni do rozpoczęcia płatnej kampanii reklamowej w usłudze Facebook Ads :).

 

zakładanie fanpage wskazówki FB

 

Gotowe! Fanpage jest aktywny. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał, będziesz musiał poświęcić trochę czasu na jego optymalizację oraz budowanie aktywnej społeczności reagującej na publikowane posty.

 

Jak założyć Fanpage z profilu osobistego?

Za pomocą jednego kliknięcia można przekształcić konto osobiste w stronę na Facebooku. To szybki sposób na założenie fanpage’a dla osób, które chcą promować swoje imię i nazwisko, ponieważ prowadzą działalność artystyczną, polityczną albo biznesową. Podstawowe informacje z profilu prywatnego migrują do poszczególnych sekcji strony. Użytkownik nadal posiada konto osobiste z podpiętym do niego fanpage’em. Aby skorzystać z opcji, należy przejść na stronę: https://www.facebook.com/pages/create/migrate.

 

przekształcenie profilu na fanpage

 

Użytkownik otrzymuje narzędzie do przenoszenia informacji z konta osobistego do strony. W ciągu 14 dni może zdecydować, które dane z profilu wyświetlą się na fanpage’u. Oczywiście posty i publikowane w aktualnościach zdjęcia nie zostaną udostępnione fanom.

 

migracja fanych strona na FB

 

Przygotowana w ten sposób strona na Facebooku nie różni się wizualnie od tradycyjnego fanpage’a. Różnicę stanowi jedynie sama nazwa, którą może być nasze imię i nazwisko.

 

strona na Facebooku

 

Przyznam szczerze, że dopiero wczoraj odkryłam możliwość przekształcenia profilu prywatnego w stronę. Jest to z pewnością młoda funkcjonalność, która zdecydowanie uprości tworzenie fanpage’y opartych o markę osobistą.

 

Profil a strona na Facebooku

Po co zakładać fanpage, skoro firmę, markę lub swoją twórczość można promować za pomocą konta prywatnego? Wystarczy zezwolić innym na obserwowanie profilu, aby docierać z postami do szerokiego grona odbiorców. To jednak nie jest rozwiązanie idealne. Po pierwsze, zgodnie z regulaminem wyłącznie osoby fizyczne mogą posiadać konta na FB, a po drugie strona oferuje o wiele więcej możliwości i sposobów na promocję działalności.

 

Profil osobisty Fanpage
Kto może założyć? osoba fizyczna* każdy posiadający konto na FB
Zasięg max 5000 znajomych nieograniczona liczba fanów
Płatna promocja brak różne formy reklamy
Śledzenie statystyk brak dostęp do informacji o fanach, ich aktywności na stronie
Przycisk Lubię to na stronie / blogu niedostępny dostępny

 

*nie można tworzyć fikcyjnych kont. Jeśli jakiś użytkownik domyśli się, że profil nie jest autentyczny, może go zgłosić administratorom FB. W takim przypadku zostaniemy poproszeni o przysłanie danych z dowodu, aby potwierdzić prawdziwość konta.

 

Strona na Facebooku wymaga ciągłej aktualizacji, dodawania postów i aktywnej komunikacji z fanami. Korzyści w promowaniu swojej działalności zobaczysz dopiero, gdy stworzysz zaangażowaną społeczność, chętną do interakcji i udzielania się na Twoim fanpage’u.