Narzędzia SEO dla copywritera – upraszczamy pisanie tekstów na zlecenie

Pisanie tekstów na zlecenie to wymagające zadanie. Przygotowanie treści przyciągającej ruch z wyszukiwarki, zgodnej z wytycznymi klienta i wartościowej dla użytkowników wymaga doświadczenia, elastyczności językowej i czasu na optymalizację artykułu. Czy można usprawnić proces redagowania tekstu? Oczywiście! W tym celu warto sięgnąć po poniższe narzędzia SEO dla copywritera.

 

Narzędzia do keyword research

Copywriterzy przygotowujący teksty SEO najczęściej dostają listę słów kluczowych, które powinny znaleźć się w artykule. Niektóre zlecenia wymagają samodzielnego keyword researchu, czyli wyboru fraz wyszukiwanych przez użytkowników. W takim przypadku nie warto zawierzać intuicji, tylko należy skorzystać z narzędzi SEO do analizy słów kluczowych. Dzisiaj skoncentrujemy się na jednym z najbardziej pomocnych – Planerze Słów Kluczowych od Google.

 

Korzystanie z Keyword Plannera

By korzystać z aplikacji, musimy założyć konto Google AdWords. Rejestracja jest zupełnie darmowa. Po zalogowaniu z górnego menu wybieramy zakładkę Planowanie –> Planer słów kluczowych.

 

planer słów kluczowych google

 

Następnie klikamy w pierwszą z opcji i w edytowalnym polu wpisujemy wyrażenia, których popularność chcemy sprawdzić. Zatwierdzamy listę buttonem Wyświetl propozycje.

 

google planner

 

Pojawi się tabelka, w której zobaczymy średnią miesięczną liczbę wyszukiwań wskazanych słów kluczowych. Wyświetli się także informacja o konkurencyjności danej frazy i sugerowanej stawce, po której należałoby promować stronę na dane wyrażenie w systemie Google AdWords. Niestety, dane o popularności słów kluczowych przedstawione zostaną w postaci przedziałów, a nie dokładnych wartości liczbowych, np. 100 – 1 tys. Jeśli posiadalibyśmy na koncie AdWords uruchomione kampanie reklamowe, wtedy być może otrzymalibyśmy precyzyjne liczby wyszukań.

keyword planner wyniki

 

Niemniej jest to jedno z nielicznych darmowych narzędzi SEO do analizy słów kluczowych, które pozwala sprawdzić popularność interesujących nas wyrażeń. Które słowa powinny zwrócić naszą uwagę? Te o największej miesięcznej liczbie wyszukań i najniższej konkurencyjności. Takie frazy dają największą szansę na to, aby napisać skuteczne teksty SEO.

 

Narzędzia SEO do duplikacji treści

Copywriting polega na przygotowywaniu unikalnych tekstów, które nie znajdują się na innej stronie internetowej. Nie wolno więc:

  • kopiować treści z innych serwisów (nawet takich jak Wikipedia),
  • pisać treści będących zlepkiem tekstów z różnych stron,
  • delikatnie przeredagowywać artykułów skopiowanych z internetu lub innych źródeł.

 

Wszystko to prowadzi do duplikacji treści, która nie tylko łamie prawa własności intelektualnej, ale również jest karana przez algorytmy Google. By uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, po napisaniu tekstu najlepiej od razu sprawdzić jego oryginalność. W tym celu wykorzystaj program Copyscape (niestety nie jest darmowy) lub częściowo bezpłatny Content Watch, dostępny w wersji rosyjskojęzycznej.

 

Obsługa Content Watch

Na stronie kliknij w ikonkę tekstu. Wklej do edytora zredagowaną treść. Następnie naciśnij niebieski button. Poczekaj, aż program przeanalizuje Twoją twórczość.

 

narzędzia seo content watch

 

 

Na czerwono zostaną zaznaczone fragmenty treści, które znajdują się na innych stronach internetowych, czyli duplicate content. Pierwsza liczba pod edytorem oznacza procent oryginalności tekstu. Natomiast poniżej obok linka znajduje się procentowa wartość treści skopiowanej z danego serwisu. Jeśli w podsumowaniu pojawi się kilka adresów URL, po kliknięciu w edytorze zobaczysz, które zdania pochodzą z poszczególnych witryn.

content watch plagiarism checker

 

 

Content Watch jest ograniczony do 7 darmowych sprawdzeń na dzień. Jedno sprawdzenie może obejmować tekst do 10 tys. zzs. Myślę, że jest do doskonałe narzędzie SEO spełniające potrzeby copywritera freelancera.

 

Word Count Tool – narzędzie do liczenia znaków

SEO copywriterzy rozliczani są najczęściej za znaki ze spacjami lub ewentualnie liczbę słów, chociaż zzs jest częściej spotykanym przelicznikiem w polskiej branży copywritingu. Do określenia długości tekstu możemy wykorzystać Worda, korzystając ze statystyki wyrazów lub sięgnąć po online’owe programy. Jednym z nich jest Word Count Tool, dostępny w wersji edytora oraz wtyczki do przeglądarki.

 

Wtyczka do przeglądarki przede wszystkim przydaje się, gdy chcemy sprawdzić, ile zzs znajduje się już na stronie internetowej. Nie musimy przekopiowywać tekstu do Worda itd. Należy jedynie pamiętać o jednej wadzie Word Count Tool – zlicza wszystkie słowa na danej podstronie, czyli formularze, podpisy banerów itp. Orientacyjnie podpowie nam, jak obszerne są treści na stronie internetowej, ale mimo wszystko konkretny tekst zawsze lepiej zweryfikować ręcznie, przeklejając go chociażby do online’owej wersji narzędzia. Plusem takiego rozwiązania są statystyki wyrazów – informacje o unikalnych słowach, liczbie paragrafów, szacunkowym czasie przeczytania analizowanego tekstu.

 

Narzędzia do pomiaru długości Title i Description

Do obowiązków copywriterów SEO czasami należy również przygotowywanie metaznaczników Title i Description, czyli tytułu oraz opisu strony, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Są to bardzo krótkie treści, liczące kolejno ok. 55 – 60 zzs i ok. 320 zzs (jeszcze do niedawna długość description wynosiła ok. 160 zzs). Miejsce w wyszukiwarce jest ograniczone liczbą pikseli, których 1:1 nie da się przeliczyć na znaki – litery takie jak M lub W zajmują większą powierzchnię niż np. litera I. Dlatego przygotowując metatagi, warto skorzystać z narzędzi symulujących wygląd strony w rankingu Google. Dzięki temu nie przekroczymy limitu znaków, a tytuł lub opis strony dobrze zaprezentuje się wśród konkurencyjnych wyników wyszukiwania.

pomiar title i description

 

Polecam np. SERP Preview Tool od Portent. Wpisujemy przygotowane metatagi i po chwili widzimy, jak treść zaprezentuje się w wyszukiwarce. Możemy zaznaczyć dodatkowe opcje, np. wyświetlanie danych strukturalnych (obrazki lub gwiazdki m.in. w przypadku przepisów kulinarnych) lub datę publikacji tekstu. W każdym polu tekstowym widzimy licznik znaków lub pikseli, dzięki któremu wiemy, czy możemy dopisać dodatkowe słowo lub zdanie.

W przypadku korzystania z narzędzi mierzących długość Title i Description zawsze trzeba pamiętać, że jest to jedynie symulacja i Google może odmiennie zaprezentować stronę w wynikach wyszukiwania.

 

Google Trends – poszukiwanie pomysłów na artykuły

I na koniec aplikacja dla osób, które pisanie artykułów na zlecenie wykonują wraz z samodzielnym wyborem tematów. Polecam Google Trends – narzędzie wskazujące trendy popularności fraz wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarce.

 

google trends narzędzie

 

Na stronie trends.google.pl/trends/ dowiemy się m.in. o postaciach, zjawiskach i rzeczach cieszących się największym zainteresowaniem w poszczególnych latach, sprawdzimy sezonowość danego słowa kluczowego oraz znajdziemy inspiracje do tekstów o charakterze poradnikowym. Niestety, aplikacja nie pokazuje liczby wyszukań fraz, ale ją możemy zweryfikować za pomocą Planera słów kluczowych.

 

Darmowe SEO narzędzia – proste redagowanie tekstu

narzedzia seo copywriterKorzystanie z narzędzi SEO nie tylko ułatwia napisanie skutecznego tekstu SEO, ale także świadczy o profesjonalnym podejściu osoby, która po nie sięga. Zdecydowanie lepiej wygląda także w portfolio informacja o posługiwaniu się SEO programami w codziennej pracy – pokazuje obycie z branżą copywritingu i znajomością oczekiwań zleceniodawców. Poprawy językowo tekst zawsze będzie w cenie, ale zoptymalizowana pod wyszukiwarkę, unikalna i zajmująca treść to coś, co może stanowić o sukcesie copywritera.