Dobry pomysł na projekt okładki książki – jak wyróżnić kryminał oprawą graficzną?

Nie oceniaj książki po okładce – mówimy tak, by zwrócić uwagę, że powierzchowność nie musi być zgodna z tym, co znajdziemy w środku. Jednak wygląd zewnętrzny wpływa na nasz osąd. Nie inaczej jest w przypadku wyboru powieści kryminalnej – jeśli nie znamy nazwiska autora, a tytuł kryminału nie obił nam się o uszy, znaczenie zaczyna odgrywać oprawa graficzna. Dobra, przyciągająca wzrok okładka książki wyróżnia ją spośród innych na księgarskiej lub bibliotecznej półce. Co powinien zawierać projekt okładki książki, czy warto naśladować trendy i czy autor może mieć wpływ na wygląd swojej powieści? Odpowiedzi w poniższym wpisie.

 

Okładki na książki spełniają cele marketingowe

Okładkę książki można porównać do opakowania produktu, które stanowi jedno z narzędzi przemyślanej strategii marketingowej. Marketingowcy wiele czasu spędzają nad przygotowaniem spójnej koncepcji (wzoru, układu graficznego i kolorystyki) działającej na podświadomość klienta. W przypadku obwoluty należy pamiętać, aby:okładka książki

  • zachęcała do zakupu atrakcyjnym wyglądem,
  • zawierała elementy wymagane przez polskie prawo,
  • skutecznie chroniła zawartość, czyli treść powieści.

 

Zasada jest prosta – im lepsza jakość okładki książki, tym większa jej moc marketingowa. Nad projektem powinien więc pracować cały zespół: grafik, autor, specjalista od kreowania wizerunku produktu, marketingowiec, a także wydawca. Niestety, coraz częściej przygotowanie oprawy graficznej sprowadza się do zakupu zdjęcia stockowego.

 

Jak zrobić okładkę na książkę? Najważniejsze kwestie

Koncepcja wizualna musi być przemyślana od A do Z, dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy przygotować listę elementów, które chcemy lub musimy zamieścić na obwolucie. Zawartość okładki książki w Polsce jest regulowana przez normę PN-78/N-01222-Akrusz 8.

 

Okładka książki – elementy obowiązkowe

  • imię i nazwisko lub nazwa autora,
  • tytuł powieści,
  • numer tomu wydawnictwa wielotomowego (jeśli występuje),
  • cena książki.

Okładka na książkę – elementy zalecane

  • numer ISBN,
  • dodatkowe informacje o autorze, książce.

 

Poza tym na okładkach bardzo często spotykamy się z tajemniczo brzmiącymi pojęciami używanymi przez redaktorów i projektantów:

  • blurb – to tekst reklamowy, najczęściej będący streszczeniem powieści, biogramem autora,
  • shoutline – hasło, slogan, cytat z recenzji skutecznie zachęcający do zakupu książki,
  • strapline – informacja o wydawcy, nagrodach przyznanych powieści, nominacjach w konkursach,
  • bobiogram autora.

 

Jak widzimy, na okładce książki można zamieścić bardzo dużo treści. Jeśli tekst zostanie odpowiednio wkomponowany w grafikę, a najważniejsze elementy – tytuł i dane autora – wyróżnione, nadal projekt będzie atrakcyjny. Przy pełnej obwolucie poszczególne elementy można rozplanować aż w 5 miejscach:

projekt okładki książki

  • przednie skrzydełko – biogram, informacje o nagrodach, które otrzymała powieść,
  • płaszczyzna przednia okładki – imię i nazwisko autora, tytuł, nazwa wydawnictwa, nr tomu lub serii,
  • grzbiet książki – nazwa autora, tytuł powieści, dane wydawnictwa,
  • płaszczyzna tylna książki – cena, kod kreskowy, biogram autora, streszczenie, recenzje itp.
  • tylne skrzydełko – biogram, inne propozycje wydawnictwa, kolejne recenzje, opisy, dodatkowe informacje.

 

Poszczególne elementy można dowolnie rozmieścić na kolejnych częściach książkowej okładki, stawiając na oryginalność lub podążanie za utartymi schematami. Myślę, że nie warto jedynie kombinować z przednią płaszczyzną, która jako pierwsza jest oglądana przez czytelnika.

 

W którą stronę zamieścić tekst na grzbiecie książki?

Grzbiet książki powinien zaprezentować się dobrze na półce w księgarni, bibliotece oraz w prywatnej biblioteczce czytelnika. Imię i nazwisko autora, nazwę wydawnictwa, tytuł umieszcza się w układzie pionowym. Górę liter na grzbiecie zwraca się w stronę przedniej płaszczyzny okładki, aby po położeniu książki w pozycji poziomej tekst był nadal czytelny.

tekst na grzbiecie okładki książki

Zasada dotycząca kierunku tekstu na grzbiecie nie zawsze jest przestrzegana przez wydawców (powyżej np. Oddech Śmierci), a niektórzy stosują odwrotną metodę zwaną metodą francuską (powyżej Zagłada Atlantydy).

 

Rozmiary okładek na książki

Decyzja dotycząca wielkości okładki pozostaje w gestii wydawcy lub autora. Należy jedynie pamiętać, aby sama obwoluta była nieco większa niż kartki powieści.

 

Okładka książki – projekt wydawcy czy autora?

To, czy autor powieści ma wpływ na okładkę książki, zależy od warunków umowy podpisanej z wydawnictwem. Może okazać się, że ostateczne zdanie będzie należało do wydawcy, który z założenia powinien lepiej znać się na aspektach marketingowych sprzedaży książki. Jednak projekt graficzny to w dużej mierze rzecz gustu i to, co spodoba się jednej osobie, niekoniecznie przyciągnie uwagę czytelników. Efekty pracy zależą także od grafika i jego umiejętności zrozumienia wizji drugiej osoby.

Ja miałam to szczęście, że mogłam wtrącić swoje trzy grosze na temat okładki książki :).

 

Trendy w okładkach powieści kryminalnych

Osobiście nie zwracam większej uwagi na okładkę książki, po którą sięgam. Jednak przyglądając się obwolutom kryminałów, można zauważyć pewne trendy:

  • ciemne tło,
  • krwawe, czerwone litery,
  • krople krwi, zakrwawione przedmioty,
  • efekt zbitej szyby, lustra,
  • odciski palców,
  • broń i dziury po kulach,
  • trupie czaszki,
  • ciemne uliczki, opuszczone domy, złowrogo wyglądający las lub jezioro.

 

W niektórych przypadkach obraz na okładce bardzo luźno nawiązuje do fabuły powieści. Sądzę, że wynika to z faktu, że wielu wydawców tnie koszty na oprawę graficzną. Zamiast zatrudnić grafika i poświęcić sporo czasu na dobry projekt oładki na książkę, decydują się na zakup zdjęcia stockowego. Może to doprowadzić do sytuacji, w której dwie powieści będą miały taką samą obwolutę.

 

Okładka książki – kwintesencja powieści czy zwykłe opakowanie?

Skoro istnieją czytelnicy tacy jak ja – niezwracający większej uwagi na okładkę książki, to czy w ogóle warto pracować nad obwolutą i poświęcać jej swój czas? Może zdjęcia stockowe są doskonałym rozwiązaniem w dobie e-booków, niskiego czytelnictwa oraz księgarni napchanych wieloma pozycjami? Nic nie zastąpi renomy nazwiska autora i to o nią powinien dbać  przede wszystkim wydawca. Jeśli pisarz będzie znany i ceniony, sprzeda się każda jego powieść bez względu na to, jaka będzie okładka książki.