Promocja książki: 8 pomysłów na promowanie wydanej powieści

Pisanie książki to najprzyjemniejsza część pracy pisarza. Czasami zdarzają się chwile zwątpienia i brak pomysłów na połączenie ścieżek bohaterów, jednak te problemy są niczym w porównaniu z dotarciem ze swoją twórczością do czytelników. Powieści powinny żyć własnym życiem i wpływać na wyobraźnie innych osób. Aby tak się stało, należy zaplanować działania marketingowe. Czy pisarz powinien zajmować się reklamą? Jak promować wydaną książkę?

 

Promocja książki – obowiązek wydawcy czy autora?

Powieściopisarze najczęściej nie są handlowcami ani marketerami. Nie posiadają wiedzy na temat rynku wydawniczego i nie znają sposobów dotarcia do tych czytelników, którzy zainteresują się książką. Promocja i sprzedaż powieści w idealnym modelu powinna spaść na barki wydawcy. Niestety, nie zawsze autor współpracuje z wydawnictwem, które opracowuje kompleksowy i poparty badaniami plan marketingowy. Taka sytuacja występuje najczęściej miejsce wtedy, gdy książka wydawana jest na zasadach self-pulishingu lub współfinansowania. Wydawca otrzymał część (a czasami nawet całość) kosztów publikacji, więc nie zależy mu na promocji powieści.

 

Dlatego debiutanci oraz początkujący pisarze muszą zaangażować się w działania marketingowe. Głównym celem promowania twórczości jest zwiększenie rozpoznawalności konkretnej powieści i nazwiska autora. Kiedy czytelnicy dowiedzą się o nowej książce, istnieje szansa, że się nią zainteresują, przeczytają oraz polecą swoim znajomym. Im więcej osób usłyszy o powieści, tym większy sukces powieściopisarza i honorarium autorskie. Intensywne działania reklamowe są niezwykle ważne w przypadku wydania pierwszej książki, kiedy autor nie jest jeszcze znany i nie może liczyć na korzyści wynikające z marki nazwiska.

 

Jak promować książkę?

Promocja książki powinna być przemyślana. Przygotowanie strategii marketingowej pomaga kontrolować ponoszone wydatki oraz weryfikować skuteczność podejmowanych działań reklamowych. Wiele możliwości wypromowania powieści daje internet. Działaj na różnych polach, zwracając uwagę na:

promocja ksiazki

Portale społecznościowe dla moli książkowych

Nie czekaj, aż ktoś odkryje Twoją powieść – poinformuj o niej potencjalnych czytelników na takich portalach jak:

  • lubimyczytać.pl,
  • granice.pl,
  • nakanapie.pl.

 

Twoja książka będzie recenzowana, dodawana do biblioteczek, polecana znajomym. Nie bój się oceniania, ponieważ to dzięki opiniom czytelników masz szansę odnieść sukces.

 

Prowadzenie strony autorskiej

Wybierz jedną z darmowych platform blogowych (np. WordPress) i załóż swoją stronę internetową. Będziesz musiał poświęcić trochę czasu, ale dzięki temu zyskasz przestrzeń do publikacji – możesz pisać o sobie, swojej książce, spotkaniach autorskich. Moim pierwszym autorskim blogiem był: https://oddechsmierci.wordpress.com. Serwis pozwolił mi zwiększyć zaangażowanie fanów i opowiedzieć historię wydania powieści. Dzięki odpowiedniej optymalizacji strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z moim nazwiskiem lub tytułem debiutanckiego kryminału. Tym samym stanowi narzędzie do budowania wizerunku i marki osobistej.

 

Profile w social media

Posiadanie fanpage’a jest must-have każdej osoby publicznej. Pisarz także powinien zaangażować się w działania na portalach społecznościowych, aby posiadać narzędzie do komunikacji z fanami. Aranżuj dyskusje, wrzucaj ciekawe informacje o książce i nowych projektach. Wykorzystaj social media do promowania wpisów ze strony autorskiej. Polecam założenie kont w takich serwisach jak:

  • Facebook,
  • YouTube – tutaj możesz przygotować angażujące filmiki, wywiady, zamieścić wideo-relację ze spotkania autorskiego,
  • Instagram – docieranie do fanów poprzez zdjęcia,
  • Twitter – szybkie dzielenie się opiniami.

 

Pamiętaj, aby zachować regularność wpisów i dodawać tylko tematyczne posty. Zdjęcie słodkiego kotka wrzucone przez autora horrorów niekoniecznie w dobry sposób zaangażuje społeczność fanpage’a.

 

Udostępnianie próbek twórczości

Podziel się darmowym fragmentem powieści. Przygotuj zablokowany przed wydrukiem plik PDF i zamieść go na swoim blogu, stronie na FB albo na portalu typu chomikuj.pl. Czytelnicy też nie lubią kupować kota w worku i jeśli Cię nie znają, chętnie sprawdzą, jaki jest Twój styl. Udostępnienie pierwszego rozdziału książki to także szansa na wzbudzenie zainteresowania u dobrego wydawcy lub cenionego krytyka. Wykorzystuj każdą okazję na pozyskanie uwagi.

 

Udzielanie się na profilach innych pisarzy i recenzentów

promowanie powiesciJeśli chcesz, aby Twoje nazwisko pojawiało się w sieci, musisz angażować się w dyskusje, zamieszczać komentarze i dzielić się swoimi przemyśleniami. Nigdy nie podpisuj się fikcyjnym nickiem – zamieszczenie imienia i nazwiska albo pseudonimu to szansa na dotarcie do nowych czytelników. Jednak nie pisz wszystkiego, co Ci ślina na język przyniesie – bądź zgodny ze swoimi przekonaniami i nie publikuj wpisów tylko po to, aby wzbudzić kontrowersje. Wszystkie wypowiedzi kształtują Twój wizerunek w sieci. Nawet jeśli po czasie usuniesz komentarz, ktoś mógł go upamiętnić np. w postaci screena. Bądź spójny w swoim zachowaniu w internecie.

 

Współpracę z blogerami i recenzentami

Dobra recenzja to coś, na co liczy każdy pisarz, ponieważ dzięki niej można pozyskać kolejnych czytelników. Bez względu na to, czy recenzentem jest uznany krytyk, czy początkująca blogerka, nigdy nie prowadź z nim wojny i nie podważaj jego opinii. Każdy ma inny gust, więc Twoja twórczość z pewnością nie spodoba się wszystkim. Jeśli będziesz współpracować z aktywnymi influencerami, masz szansę zwiększyć rozpoznawalność nazwiska. Udzielaj wywiadów, współorganizuj konkursy, odpowiadaj na pytania i nie podważaj recenzji! Jeśli są pochlebne, możesz za nie podziękować. Przyznaj się także do błędów wytkniętych przez recenzenta, gdy się z nimi zgadzasz.

 

Spotkania autorskie

Spotkania i rozmowy z fanami to także promocja książki. Wyjazd na drugi koniec Polski w celu zaprezentowania powieści w bibliotece gminnej wiąże się z poniesieniem kosztów, ale jednocześnie stanowi okazję do zaprezentowania swojej twórczości. Może napisze o Tobie lokalny dziennikarz, a artykuł w gazecie pozwoli Ci pozyskać kolejnych czytelników? Zawsze przeanalizuj zarówno korzyści wizerunkowe, jak i finansowe, zanim odmówisz udziału w spotkaniu autorskim.

 

Jak promować książkę w internecie? Płatne formy reklamy

Oprócz powyższych sposobów promocji możesz także rozważyć płatną reklamę w internecie. Dostępne są różne formy marketingu internetowego m.in.:

  • kampanie linków sponsorowanych AdWords,
  • pozycjonowanie strony autorskiej (SEO),
  • pozycjonowanie wizerunkowe mające na celu wypromowanie nazwiska autora,
  • wideo reklama np. na YouTube,
  • reklamy bannerowe.

 

Inwestycja poniesiona w promowanie książki w internecie nie zawsze jest skuteczna, ale przeważnie nie wymaga wygospodarowania wysokiego budżetu na działania marketingowe. Reklamy w Google można w każdej chwili przerwać. Raporty dotyczące liczby wyświetleń i zaangażowania użytkowników wskażą, czy wybrana forma promocji była efektywna.

 

reklama ksiazkiPromocja książki – sukces zależy od Ciebie!

Napisałeś książkę i cieszysz się, że została wydana. Super! Jednak gdy zależy Ci na dzieleniu się swoją wyobraźnią z innymi, pomyśl nad promocją powieści. Jeśli nie dysponujesz czasem ani środkami finansowymi, skoncentruj się tylko na jednym działaniu marketingowym. Z czasem możesz zaangażować się w kolejne formy reklamy, a im intensywniejsze kroki podejmiesz, tym większa szansa na odniesienie sukcesu na rynku wydawniczym.