Jak wypromować książkę? 18 pomysłów na reklamowanie własnej powieści

Aktualizacja: 5 stycznia 2024

Rynek wydawniczy przepełniają doskonałe powieści z różnych gatunków – nowych autorów z roku na rok przybywa, wydawnictwa ściągają sprawdzone pozycje z zagranicznych rynków, uznani pisarze tworzą nowe dzieła. Jak wśród tej całej masy świetnych historii przebić się ze swoją twórczością? Jedną z odpowiedzi jest oczywiście reklama i promocja książki. Jednak czy twórca powinien zaprzątać sobie głowę działaniami marketingowymi? Co gdy wydawcy nie zależy na skutecznym promowaniu powieści? Wtedy warto poznać sprawdzone sposoby, jak promować książkę. I ja mam dla Ciebie 18 wskazówek, które pomogą Ci zorganizować reklamę swojej twórczości.

 

Reklama książki – jak wygląda? Posłuchaj w podcaście!

Temat promocji i marketingu książki omówiłam również w jednym z odcinków podcastu Didaskalia Joanny Bagrij. Posłuchaj, jeśli wolisz taką formę przekazu informacji!

Gdyby odtwarzacz się nie załadował, skorzystaj z linku: https://anchor.fm/jbagrij-pisarka/episodes/11–Jak-wypromowa-ksik–Pomysy-na-rozreklamowanie-powieci-Cykl-zyciaPisarza-e1s6ss1

 

Promowanie książki – obowiązek wydawcy czy autora?

Pisarze najczęściej nie są handlowcami ani marketerami. Przeważnie nie posiadają wiedzy na temat rynku wydawniczego i nie znają sposobów dotarcia do czytelników, którzy zainteresują się ich twórczością. Dlatego promowanie książek powinno spaść na barki wydawcy. Niestety, nie zawsze autor współpracuje z wydawnictwem, które opracowuje kompleksowy plan promocji książki. Taka sytuacja występuje najczęściej wtedy, gdy powieść wydawana jest na zasadach self-publishingu lub współfinansowania. Zdarzają się także wydawcy, którzy pomimo pokrycia całości kosztów wydania, nie angażują się w aktywne promowanie książki.

Sprawdź, jak wydać książkę krok po kroku.

 

Dlaczego wydawca nie organizuje promocji książki?

  • Self-publishing – w tym modelu tradycyjna rola wydawcy nie istnieje, przejmuje ją autor. Część firm oferujących usługi self-publishingowe dodatkowo proponuje działania marketingowe. Pisarz może, ale nie musi z nich skorzystać.
  • Współfinansowanie – zdarza się, że w tej formie współpracy wydawcy często przerzucają większość kosztów na autora, a sprzedaż nawet niewielkiej liczby książek sprawia, że „wychodzą na czysto”. Nie mają więc motywacji do promowania powieści.
  • Pełne pokrycie kosztów przez wydawcę – wydaje mi się, że w tym przypadku wydawcy ustalają cenę książki na zadowalającym poziomie, a reklamę traktują tylko jak dodatkowe koszty, więc ograniczają się do podstawowych form promocji powieści.



I te wszystkie powody prowadzą do tego, że pisarze muszą zastanawiać się nad tym, jak wypromować swoją książkę. Głównym celem działań marketingowych jest zwiększenie rozpoznawalności konkretnej powieści i nazwiska autora. Kiedy czytelnicy dowiedzą się o Twojej nowej książce, istnieje szansa, że się nią zainteresują, przeczytają oraz polecą swoim znajomym. A to z kolei rodzi możliwość zwiększenia Twojego autorskiego wynagrodzenia. Intensywne sięganie po różne formy promocji książki ma spore znaczenie w przypadku debiutantów, którzy nie są jeszcze znani i nie mogą liczyć na korzyści wynikające z marki nazwiska.

Sprawdź, ile zarabia pisarz.

 

Jak promować książkę bez ponoszenia kosztów finansowych?

Na początek mam dla Ciebie kilka pomysłów, jak wypromować książkę własnym nakładem pracy, bez wydawania pieniędzy na promocję. Oczywiście wiele możliwości zareklamowania powieści daje internet. Ważne są również tradycyjne media i aktywności typowe dla rynku książki. Układając swoją własną strategię na promocję powieści, postaw na różnorodność oraz formy czy narzędzia marketingu, w których czujesz się najlepiej. Działaj na różnych polach, zwracając uwagę na poniższe metody promocji książki.

 

Portale społecznościowe dla moli książkowych

Promocja książki w internecie wymaga proaktywności. Nie czekaj, aż ktoś odkryje Twoją powieść – poinformuj o niej potencjalnych czytelników na takich portalach jak:

  • lubimyczytac.pl,
  • granice.pl,
  • nakanapie.pl.

Jak promować powieść dzięki takim portalom? Załóż jej profil, zamieść podstawowe informacje i opis. Następnie Twoja książka będzie recenzowana, dodawana do biblioteczek, polecana znajomym. Nie bój się oceny, ponieważ to dzięki opiniom czytelników masz szansę odnieść sukces.

Krytyka literacka książki – jak sobie z nią poradzić? Sprawdź!

 

Chwal się swoją twórczością

Ludzie są pod wrażeniem, gdy dowiadują się, że piszę książki. Z ciekawości sięgają po moje powieści, polecają je dalej, opowiadają znajomym, że znają pisarkę kryminałów, której twórczość można znaleźć na półce w Empiku. W ten sposób powiększają moje grono czytelników i rozpoznawalność nazwiska. Ty także możesz wykorzystać ten efekt, chwaląc się swoją twórczością w pracy, na uczelni, wśród dalszych i bliskich znajomych. To przecież nic złego opowiadać o swoich pasjach i hobby.

 

Profile w mediach społecznościowych

Posiadanie profili w mediach społecznościowych stało się w pewnym stopniu must-have każdej osoby publicznej. Pisarz także powinien zaangażować się w działania na tego typu portalach, aby posiadać narzędzie do komunikacji z fanami. Zachęcaj do dyskusji, wrzucaj ciekawe informacje o książce i nowych projektach. Pokazuj najnowsze recenzje, szeruj posty książkowych influencerów, którzy wspominali o Tobie na swoich kontach.

Sprawdź, jak optymalizować fanpage.

 

Jak promować książkę w social media? Polecam założenie kont w takich serwisach jak:

  • Facebook,
  • YouTube – tutaj możesz przygotować angażujące filmiki, wywiady, zamieścić wideo-relację ze spotkania autorskiego,
  • Instagram – docieranie do fanów poprzez zdjęcia. Warto stworzyć swój hasztag – tytuł książki, dzięki czemu Ty i recenzenci dotrzecie o treści o Twojej powieści,
  • Twitter – szybkie dzielenie się opiniami.

 

Promocja książki na Facebooku czy Instagramie wymaga regularności (ja akurat nie jestem w tym dobra 😉 ) i zachowania spójności tematycznej. Nie chodzi mi tutaj o to, aby wszystkie posty dotyczyły Twojej książki. Jak najbardziej możesz dzielić się rzeczami, które dla Ciebie jako osoby i autora mają znaczenie. W ten sposób pokazujesz siebie, swoją osobowość i wartości, a fani to właśnie lubią. Nie warto jednak tworzyć treści, które mają na celu sztuczne „napompowanie” zaangażowania. Zdjęcie słodkiego kotka może i przyniesie Ci sporo polubień, ale czy w jakiś sposób wpłynie na wypromowanie książki? Nie za bardzo.

 

reklama książki - przykład

 

Udzielanie się na profilach innych pisarzy i recenzentów

Jeśli chcesz, aby Twoje nazwisko pojawiało się w sieci, angażuj się w dyskusje prowadzone na profilach innych pisarzy, recenzentów czy na grupach poświęconych książkom. Zamieszczaj komentarze i dziel się swoimi przemyśleniami. Nigdy nie podpisuj się fikcyjnym nickiem – promowanie własnej książki wymaga użycia swojego imienia i nazwiska albo pseudonimu autorskiego. I nie pisz wszystkiego, co Ci ślina na język przyniesie – bądź zgodny ze swoimi przekonaniami i nie publikuj wpisów tylko po to, aby wzbudzić kontrowersje. Wszystkie wypowiedzi kształtują Twój wizerunek w sieci. Bądź spójny w swoim zachowaniu w internecie.

Sprawdź, jak napisać recenzję książki.

 

Prowadzenie strony autorskiej

Jak promować książkę w sieci? Wybierz jedną z darmowych platform blogowych (np. WordPress) i załóż swoją stronę internetową. Dzięki temu zyskasz przestrzeń do publikacji – możesz pisać o sobie, swojej książce, spotkaniach autorskich. Alternatywnie możesz kupić domenę i usługę  hostingową. Płatne rozwiązanie pozwoli Ci na optymalizowanie strony pod wyszukiwarki internetowe, a tym samym korzystanie z efektów pozycjonowania (SEO). Bezpłatne serwisy blogowe najczęściej dają możliwość ustawienia jedynie podstawowych znaczników HTML mających wpływ na widoczność serwisu w Google.

Moja strona autorska, którą właśnie czytasz, dzięki odpowiedniej optymalizacji pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania na zapytania związane z moim nazwiskiem lub tytułem kolejnych książek. Tym samym stanowi narzędzie do budowania wizerunku i marki osobistej.

Sprawdź, gdzie założyć bloga.

 

Prowadzenie podcastu

Podcasty są teraz na fali – słuchamy ich chętnie w drodze do domu, pracy, podczas domowych obowiązków. Ich nagrywanie nie jest wcale takie skomplikowane, ważne, żebyś miał pomysł na swój „kanał” i opowiadał o tym, na czym się znasz. Jak reklamuje się książki za ich pomocą? Podczas merytorycznych wypowiedzi, na początku lub na końcu odcinka po prostu wspomnij swoją powieść. Posłuchaj też, jak to robią inni podcasterzy i wypracuj swój własny, nienachalny sposób na przemycanie „swoich produktów” – książek podczas przekazywania ciekawej wiedzy użytkownikom.

 

Udostępnianie próbek twórczości

Podziel się darmowym fragmentem powieści. Przygotuj zablokowany przed wydrukiem plik PDF i zamieść go na swoim blogu, stronie na FB albo na portalu typu chomikuj.pl. Czytelnicy nie lubią kupować kota w worku i jeśli Cię nie znają, chętnie sprawdzą, jaki jest Twój styl czy warsztat pisarski. Udostępnienie pierwszego rozdziału książki to także szansa na wzbudzenie zainteresowania u dobrego wydawcy lub cenionego krytyka. Pamiętaj, aby w dokumencie dać do siebie namiar – ułatw zainteresowanym nawiązanie kontaktu.

Darmowy PDF z fragmentem książki Pogranicznik znajdziesz na podlinkowanej stronie.

 

Prezenty, nagrody, konkursy i rozdania

W ramach umowy z wydawcą pisarz najczęściej otrzymuje kilka lub nawet kilkadziesiąt egzemplarzy autorskich do własnego użytku. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykorzystał je w działaniach marketingowych. Jak zorganizować promocję książki w ten sposób?

  • Stwórz konkurs na swoich profilach w SM lub za pomocą influencerów książkowych.
  • Przekaż książki na akcje charytatywne.
  • Podaruj powieść swoim bliskim, a najlepiej takim znajomym, którzy polecą ją dalej :).
  • Wspieraj rozdania książkowe organizowane przez blogerów książkowych.

 

jak promować książkę

 

Przedsprzedaż

Jak reklamować książki wydawane w modelu self-publishingowym? Zorganizuj przedsprzedaż. Atrakcyjna cena może skusić czytelników do sięgnięcia po Twoją powieść. Dzięki temu też szybciej zbierzesz środki, które pozwolą pokryć część kosztów wydania.

Skąd wziąć fundusze na wydanie książki? Sprawdź!

 

Współpraca z blogerami i recenzentami

Influencer marketing to jedno ze skuteczniejszych narzędzi zwiększania rozpoznawalności marki, oczywiście pod warunkiem, że wybierze się odpowiedniego twórcę posiadającego społeczność zainteresowaną naszą twórczością. Jak wygląda promocja książki z udziałem influencera? Poszukaj blogerów i vlogerów książkowych, którzy mają niekoniecznie duże, ale zaangażowane grono fanów. Sprawdź, w jaki sposób się komunikują, opowiadają o książkach, angażują swoją grupę followersów. Następnie zaproponuj współpracę – często wystarczy podesłać egzemplarz powieści, aby uzyskać obiektywną recenzję, oznaczenie naszych SM, a nawet publikację opinii na profilach książkowych. Tę metodę promocji książki bardzo często stosują wydawcy, ty także możesz z niej skorzystać.

 

Występy gościnne u znanych podcasterów

Udzielaj wywiadów i bierz udział w rozmowach na kanałach znanych podcasterów. Korzystając z ich zasięgów i zbudowanej przez nich społeczności, dotrzesz do nowych czytelników. Niekoniecznie musisz opowiadać o swojej twórczości, możesz wypowiadać się na inne tematy i to też będzie forma promocji książki, jeśli wspomnisz, że jesteś pisarzem i mimochodem rzucisz swoimi tytułami.

Sprawdź sposoby na motywację do pisania książek.

 

Spotkania autorskie

Spotkania i rozmowy z fanami to także promocja książki. Wyjazd na drugi koniec Polski w celu zaprezentowania powieści w bibliotece gminnej wiąże się z poniesieniem kosztów, ale jednocześnie stanowi okazję do rozreklamowania swojej twórczości. Może napisze o Tobie lokalny dziennikarz, a artykuł w gazecie pozwoli Ci pozyskać kolejnych czytelników? Zawsze przeanalizuj zarówno korzyści wizerunkowe, jak i finansowe, zanim odmówisz udziału w spotkaniu autorskim.

Pytania do pisarki kryminałów – sprawdź, o co pytają czytelnicy!

 

Udział w targach książki i innych wydarzeniach branżowych

Choć na targach książek najczęściej pojawiają się wydawcy ze swoimi stoiskami, organizatorzy pozostawiają także przestrzeń dla innych wydarzeń, np. spotkań z autorami, dyskusji, paneli, wykładów. Jak zrobić reklamę książki na tego typu evencie, aby nie była nachalna i za bardzo sprzedażowa? Sprawdź tematykę wystąpień publicznych i zastanów się, czy może się w jakimś udzielić i o czymś opowiedzieć. Wystarczy, że zaprezentujesz swoje doświadczenie w pisaniu i wydawaniu książek, co mocno interesuje czytelników. W ten sposób pokażesz siebie, popracujesz nad osobistą marką, a przy okazji możesz wspomnieć o swoich powieściach.

 

Media tradycyjne – radio, telewizja, prasa

Kolejnym sposobem na promowanie własnej książki jest „pokazanie” siebie i swojej twórczości w tradycyjnych mediach. Wbrew pozorom redakcje są chętne na współprace z autorami, podobnie jest z telewizją śniadaniową. Jak do nich dotrzeć? Skorzystaj ze strony kontaktowej danego wydawcy i po prostu napisz z propozycją współpracy. A nóż uda Ci się wystąpić w ogólnopolskiej stacji telewizyjnej lub radiowej.

Sprawdź, jak znaleźć recenzenta książki.

 

promowanie książki w internecie

 

Patronaty medialne

Reklama książki za pomocą patrona medialnego polega na tym, że dana stacja radiowa lub czasopismo będzie publikować na łamach swojego medium informacje o książce. Zwykle nie jest to bezinteresowne działanie i patron oczekuje w zamian konkretnych (niekoniecznie finansowych) korzyści, np. umieszczenie logo na okładce książki, oznaczanie nazwy/marki w social media itp.

 

Nagrody literackie

Książki, które zdobywają nagrody, stają się bardziej rozpoznawalne. Część czytelników już na wstępie ocenia je jako dobre, bo przecież złe pozycje nie wygrywają prestiżowych konkursów. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zgłosił swoje dzieło. Możesz tylko zyskać i oprócz nagrody zareklamować swoją twórczość.

 

Rankingi książek

Nic nie podbija popularności książki, jak trafienie na listę bestsellerów albo chociażby do rankingu TOP 10 kryminałów polskich. W większości przypadków nie będziesz miał większego wpływu na to, czy Twoja pozycja znajdzie się na takiej liście. Zawsze jednak możesz zagadać do blogerów książkowych, którzy tworzą tego rodzaju zestawienia na podstawie pozycji, które otrzymali do recenzji.

Sprawdź też ranking polskich pisarzy kryminałów!

 

Jak wypromować książkę w internecie? Płatne formy reklamy

Oprócz powyższych sposobów promocji możesz także rozważyć płatną reklamę w internecie. Gdzie promować książkę w sieci? Dostępne są różne formy marketingu internetowego m.in.:

  • kampanie linków sponsorowanych Google Ads,
  • płatne reklamy na Facebooku i Instagramie,
  • pozycjonowanie strony autorskiej (SEO); wpisałam ją jako płatne narzędzie, choć oczywiście możesz sam się wyedukować i optymalizować swój blog,
  • pozycjonowanie wizerunkowe mające na celu wypromowanie nazwiska autora,
  • wideo reklama np. na YouTube,
  • reklamy banerowe,
  • artykuły sponsorowane,
  • płatne, niebarterowe współprace z influencerami.

 

Płatna reklama książki w internecie będzie skuteczna, jeśli uda się dotrzeć do odpowiednich osób z przekazem reklamowym. Kampanie linków sponsorowanych tworzy się na określone słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, więc tutaj efektywność zależy od doboru odpowiednich wyrażeń. Z kolei reklamy banerowe przyniosą efekt, jeśli pojawią się na stronach, na które zaglądają Twoi potencjalni czytelnicy.

 

Jak zrobić promocję książki – samodzielnie czy z agencją marketingową?

Wszystko zależy od budżetu i czasu, którym dysponujesz. By przygotować plan promocji książki, nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy marketingowej. Wiele rzeczy będziesz w stanie zrobić samodzielnie, małym nakładem pracy, o czym przekonałeś się powyżej. Przy niektórych działaniach z pewnością przyda Ci się profesjonalne wsparcie, ale możesz je uzyskać, czytając porady na marketingowych blogach, szkoleniach i webinarach. Pytanie tylko, czy wolisz się edukować z tego, jak promować książki, czy je pisać 🙂

 

Współpraca z agencją może przynieść Ci sporo korzyści, ale dokładnie przejrzyj zaproponowane formy promocji powieści oraz dopytaj, dlaczego akurat takie działania znalazły się w ofercie. Nie wszystkie narzędzia marketingu tradycyjnego i online sprawdzą się do rozreklamowania Twojego nazwiska i Twojej twórczości. Ważne jest przede wszystkim to, aby docierać z przekazem reklamowym tam, gdzie znajdują się Twoi czytelnicy.

 

Ile kosztuje promocja książki w takim modelu? Niestety nie odpowiem Ci na to pytanie, bo nie korzystałam z usług agencyjnych. Koszty będą obejmowały czas pracy specjalistów, zakup powierzchni reklamowej (np. publikacja w gazecie), czas antenowy itp. Wydatki zawsze odnoś do swoich możliwości finansowych i postaraj się oszacować, np. czy przychód ze sprzedaży wszystkich egzemplarzy będzie wyższy niż koszt współpracy z agencją.

Sprawdź, jak wygląda przykładowa oferta usług copywriterskich.

 

Jak wypromować swoją książkę? Działaj różnorodnie i buduj swoją markę osobistą!

Napisałeś książkę i cieszysz się, że została wydana. Super! Jednak gdy zależy Ci na dzieleniu się swoją wyobraźnią z innymi, pomyśl nad promocją powieści. Jeśli nie dysponujesz czasem ani środkami finansowymi, skoncentruj się tylko na jednym działaniu marketingowym. W przyszłości możesz zaangażować się w kolejne formy reklamy, a im intensywniejsze kroki podejmiesz, tym większa szansa na odniesienie sukcesu na rynku wydawniczym. I myśl także o swoim osobistym brandzie – gdy czytelnicy zapamiętają Cię jako autora świetnych kryminałów, zamiast poszukiwać nowych tytułów u innych twórców, najpierw będą sprawdzać, co Ty nowego ostatnio wydałeś.