Przesilenie wiosenne a motywacja do pisania – 7 sposobów na wiosenne zmęczenie

Zmiany pór roku często traktujemy jako wymówkę dla naszego lenistwa i braku mocy do wykonywania codziennych czynności, nie wspominając już o dużych projektach twórczych. Jednak nasze, z pozoru błahe usprawiedliwienia mogą być prawdziwe – istnieje coś takiego jak objawy przesilenia wiosennego, zwane także depresją wiosenną lub wiosennym zmęczeniem. Czy zawsze jesteśmy skazani na chandrę na przełomie marca i kwietnia? Nie! Podpowiem, jak odzyskać motywację do pisania i energię na wszystkie aktywności!

 

Skąd się bierze przesilenie wiosenne?

Nasz organizm cały czas stara się zachować stan homeostazy. Doskonale przystosowuje się do niewielkich wahań warunków (np. obniżenia temperatury o 1 lub 2 stopnie), ale zdecydowanie gorzej radzi sobie z gwałtownymi zmianami. Wiosna zazwyczaj przychodzi nagle i bum – zbyt duża ilość promieni słonecznych zwiększa wydzielanie serotoniny (zwanej hormonem szczęścia), która w nadmiernych ilościach wywołuje właśnie zmęczenie. Dodatkowo po zimie nasze ciało jest wyjałowione z witamin oraz minerałów, więc potrzebuje dodatkowego zastrzyku substancji odżywczych. Dodajmy do tego stres i zabójcza dla motywacji mieszanka bierze górę nad naszymi planami.

 

Najczęstszymi objawami wiosennego przesilenia należą:

  • apatia, zmęczenie, brak energii,
  • bóle głowy, mięśni,
  • pogorszenie kondycji skóry, włosów i paznokci,
  • wzmożona senność,
  • rozdrażnienie, zmienne nastroje,
  • podatność na przeziębienia i choroby.

 

zmeczenie wiosenne sposobyWiosenne zmęczenie nie stanowi zagrożenia dla naszego zdrowia, o ile nie ewoluuje w depresję lub chroniczne przemęczenie. Najprostszą metodą na pokonanie sezonowego spadku energii jest przeczekanie niekorzystnego okresu, chociaż nie zawsze możemy sobie pozwolić na zakopanie się pod kołdrą z ulubioną książką w ręce. Przeciwnościom trzeba stawiać czoła i znaleźć swój własny, skuteczny sposób na poprawę nastroju.

 

Odzyskaj motywację do pisania przy przesileniu wiosennym

Pisarze i tak na co dzień muszą zmagać się z brakiem natchnienia, przemęczeniem pełnoetatową pracą i poszukiwaniem genialnych pomysłów, więc przesilenie wiosenne może przelać czarę goryczy, zupełnie zniechęcając do pisania. Nie daj się wiosennej depresji, wprowadzając mikrozmiany w swoim stylu życia oraz wypróbowując takie sposoby jak:

 

Zaakceptuj chwilowy spadek formy

Pogódź się z wiosennym zmęczeniem – to tylko chwilowe pogorszenie Twoich możliwości. Nie będziesz teraz najszybszy, najbardziej skoncentrowany i błyskotliwy. Wrzuć na luz, wykonuj wszystkie czynności w nowym, spowolnionym tempie, ale nie poddawaj się ogólnemu zmęczeniu.

 

Zadbaj o siebie i znajdź czas na prawdziwe lenistwo

Skoro nie jesteś teraz u szczytu swoich możliwości, wykorzystaj ten czas na zadbanie o własne zdrowie fizyczne i psychiczne. Skorzystaj z chwili na odrobinę lenistwa – obejrzyj jakiś serial, poczytaj książkę, weź notatnik do zapisywania nowych pomysłów na dobre powieści kryminalne.

 

Uzupełnij swoją dietę w naturalne witaminy i minerały

Z osłabieniem organizmu walcz, dostarczając witamin oraz minerałów, które znajdziesz w owocach i warzywach. Staraj się unikać suplementów i wprowadź zmiany w swojej diecie. Sięgnij po produkty, które nie jadłeś przez zimę – jogurty, koktajle, a także smoothie. Jeśli już teraz zaczynasz pracować nad swoją sylwetką, nie wprowadzaj ostrych restrykcji żywieniowych – czekolada i inne przekąski poprawią Ci nastrój. Nie traktuj ich jednak jak koła ratunkowego w przypadku każdorazowego spadku nastroju – wtedy nici z pięknej sylwetki latem ;).

 

Jedź na urlop

sposoby na przesilenie wiosenneZmień otoczenie nawet na kilka dni. Pojedź w góry lub nawet nad morze. To Cię doenergetyzuje, pomagając uporać się z brakiem ochoty na pisanie oraz pracę na etacie. Podczas urlopu rób to, co lubisz i postaraj się maksymalnie zrelaksować.

 

Wyśpij się porządnie

Na zmęczenie najlepszym rozwiązaniem jest sen. Zadbaj o to, aby spać przez 7-8 godzin. A jeśli potrzebujesz dłuższego odpoczynku przy przesileniu wiosennym, pozwól sobie na wylegiwanie się w łóżku w weekend.

 

Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Ruch pomaga zredukować stres i poprawia samopoczucie. Nie odkładaj biegania czy jazdy na rowerze na cieplejsze miesiące. Teraz jest odpowiedni czas na wprowadzenie aktywności fizycznej do swojego planu dnia. Endorfiny, które wydzielą się podczas wysiłku, pokonają zmęczenie wiosenne.

 

Planuj, marz i ustalaj deadline’y

Pokonaj apatię planami i marzeniami. Rozmyślaj nad tym, jak je zrealizować, co zrobić, jak działać. Ustal sobie terminy zakończenia poszczególnych etapów projektu. Dzięki konkretnym deadline’om odzyskasz motywację do pisania oraz działania. Ustalenie celów dodaje energii, pokonując ogólną niemoc.

 

Przesilenie wiosenne – nie daj się wszechobecnej stagnacji

Zmęczenie wiosenne Ciebie może nie dotyczyć, ponieważ każdy inaczej znosi zmianę pór roku. Dlatego jeśli w Twoim otoczeniu znajdują się osoby, które cały czas narzekają, że nic im się nie chce, nie powielaj ich nastawienia. Siła sugestii potrafi być niszcząca. Postaraj się odciąć od klimatu ogólnej niemocy i działaj w swoim tempie.