content marketing kongres

Certyfikowany Content Marketing Manager – relacja z kongresu Magazynu Online Marketing

W lipcu ogarnął mnie kryzys braku rozwoju. Czułam, że zawodowo stoję w miejscu (chociaż wcale tak nie było), więc postanowiłam poszukać szkoleń, konferencji związanych z marketingiem treści. Oczywiście spodziewałam się braków sensownych wyników wyszukiwania (o CM mówi się w polskiej branży niedużo), dlatego nie zdziwiłam się, że większość linków prowadziła do nieinteresujących mnie podstawowych kursów organizowanych przez agencje SEO (prowadzę podobne szkolenia dla klientów). Wyszukiwarka powiedziała mi, że przegapiłam Power of Content Marketing Conference 2018, wydarzenie Stowarzyszenia Content Marketing Polska. Jednak na osłodę znalazłam konferencję Certyfikowany Content Marketing Manager organizowaną przez Magazyn Online Marketing 18 października w Warszawie. Skusiłam się na bilet. Czy było warto? Już spieszę z odpowiedzią.

 

Kongres Content Marketingu – propozycja Magazynu Online Marketing

certyfikowany content marketing manager

Magazyn Online Marketing to czasopismo branżowe o uznanej reputacji w branży marketingu internetowego – publikują merytoryczne artykuły, case study, raporty, zestawienia przygotowywane przez wybitnych ekspertów. To już nie zwykłe pitu pitu, a branżowe, mocne mięso ze wskazówkami, które faktycznie pomagają poprawić skuteczność stosowanych rozwiązań i strategii promocji marki online. Ich renoma przekonała mnie do udziału w konferencji, ale nie tylko.

 

Konkretny plan szkolenia content marketing manager

Online Marketing zapewniał, że organizowane przez nich wydarzenie to nie zwykły kongres, a konferencja warsztatowa, na której poruszone zostaną cztery tematy:

  • Planowanie strategii content marketingowych krok po kroku – od pomysłu do realizacji,
  • Content marketing w social mediach – jak pisać do użytkowników i jakie treści im udostępniać?,
  • Skuteczny content marketing w e-mailingach oraz newsletterach,
  • Jak pisać atrakcyjne oferty i opisy w internecie, które sprzedają – język korzyści, perswazja od A do Z.

 

Agenda wskazywała na ogrom wartościowej wiedzy. Jednak podejrzewałam, że organizatorom i prelegentom nie uda się dotrzymać obietnicy formy szkolenia warsztatowego – limit uczestników wynosił 100 osób! Jak w takiej dużej grupie content marketerów można przeprowadzić efektywne ćwiczenia i warsztaty? Zupełnie niemożliwe.

 

Prelegenci – wybitni specjaliści ds. content marketingu

W lipcu organizator przedstawił jedynie jednego prelegenta. Zaskoczyło mnie to, ponieważ poziom konferencji pomimo niezwykle ciekawego programu zależał tak naprawdę od osób prowadzących warsztaty, posiadanej przez nich wiedzy i zdobytego doświadczenia. Nie chciałam np., aby edukował mnie nieznany influencer, któremu przez przypadek udało się z sukcesem zrealizować kampanię online. Napisałam maila do organizatora, który zdradził mi kolejnego mówcę i ta osobistość (Barbara Stawarz-Garcia) przekonała mnie do rezerwacji miejsca.

 

kongres contentCertyfikat content managera

Nie jestem specjalnie łasa na certyfikaty, zaświadczenia i dyplomy, ale uzyskanie potwierdzenia uczestnictwa w konferencji branżowej to fajny dodatek.

 

Atrakcyjna cena i sposób płatności za konferencję

Nie ma co ukrywać – skusiła mnie promocyjna cena. Gdybym miała zapłacić pełną wartość biletu (899 zł netto), nigdy nie zdecydowałabym się na udział w wydarzeniu (swoją drogą organizator nikomu nie dał możliwości uiszczenia pełnej kwoty – do 18 października, czyli dnia konferencji content marketerzy mogli skorzystać z rabatu). Dodatkową korzyść stanowiła opcja odroczenia płatności – bilet można było opłacić nawet po kongresie contentowym.

 

Organizacja konferencji Certyfikowany Content Marketing Manager

Już na etapie pierwszych wiadomości otrzymanych od organizatora zauważyłam, że strona wydarzenia to kopiuj-wklei konferencji organizowanych w ubiegłych latach. Na witrynie kongresu widniała data 18 października, w mailu – 20 października. Z kolei w planie szkolenia pojawiła się wzmianka o przykładach kampanii z 2016 r. (wątpię, żeby prelegenci celowo prezentowali reklamy sprzed 2 lat), co też z pewnością umknęło osobom przygotowującym content na stronę konferencji. Małe szczegóły potrafią wprowadzić w błąd.

 

Kongres odbywał się w hotelu Airport Hotel Okęcie w Warszawie – odpowiednie zaplecze techniczne pozwoliło bez przeszkód prowadzić prelegentom kolejne wykłady, mogli liczyć na wsparcie obsługi i organizatora. Uczestnicy do woli korzystali z serwisu kawowego (i zajadali słodkości 😉 ). Obiad w formie bufetu szwedzkiego był smaczny, ale nałożone frykasy jadło się na stojąco przy niewielkich stolikach, które bujały się podczas wbijania widelca w kotlet (mało komfortowe uczucie). Liczba stolików zdecydowanie zbyt mała, aby znaleźć miejsce dla siebie w tłumie głodnych content marketerów ;).

 

content marketing konferencjaSama organizacja konferencji i timing – doskonała! Oprócz 2-3-minutowych opóźnień powodowanych przez samych uczestników zbyt długo delektujących się kawą nie było żadnych dodatkowych przerw. Jak w szwajcarskim zegarku od 9:30 do 18:15 kolejne intensywne wykłady odbywały się zgodnie z planem.

 

Mam jednak duże zastrzeżenie co do nazewnictwa wydarzenia – nie była to konferencja warsztatowa. Jak już wspomniałam, przy maksymalnej liczbie 100 osób to wręcz fizycznie niemożliwe do wykonania. Tylko dwóch prelegentów przygotowało ćwiczenia, które w pewien sposób symulowały warsztaty. Certyfikowany Content Marketing Manager to po prostu cztery dobre wykłady z sekcją pytań, ewentualnie wzbogacone małymi zadankami.

 

Ocena organizacji konferencji CM: 6/10. Kongres na wysokim poziomie pod względem organizacyjnym. Zabrakło prawdziwych warsztatów, które obiecywali organizatorzy na swojej stronie.

 

Warsztat 1. Planowanie strategii, prelegent: Barbara Stawarz – Garcia

Po tym warsztacie spodziewałam się najwięcej, ponieważ Barbara Stawarz – Garcia to prekursorka strategicznego podejścia do content marketingu w Polsce. Wydała bestsellerową książkę, zrealizowała skutecznie wiele kampanii, prowadzi szkolenia i wykłady. Plan tej części szkolenia wskazywał, że prelekcja obejmie strategię content marketingową –  planowanie, wdrażanie, określanie budżetów, mierzenie celów, monitorowanie efektów, publikację i dystrybucję contentu. O planowaniu CM było, ale Barbara poświęciła temu zagadnieniu 1/3 swojego wykładu.

 

Decydując się na udział w konferencji, miałam nadzieję, że Barbara zaprezentuje wiedzę, która powali mnie na kolana i wpadnę w contentowy blow mind. Niestety, rozczarowałam się – zobaczyłam te same wykresy, dane i informacje, które właścicielka Happy Content prezentuje na darmowych webinarach. Barbara jest osobą pełną energii, a swoją osobowością wypełnia całą salę, więc szkoda, że nie przedstawiła czegoś nowego i np. nie skoncentrowała się tylko na samej strategii content marketingowej, na co najbardziej liczyłam.

 

I jeszcze jeden drobny minus tej prezentacji: chociaż zajmuję się głównie marketingiem treści, mam też duszę seowca, więc nie spodobało mi się zbyt ogólnikowe i nieco skrótowe potraktowanie algorytmu Pingwin oraz Koliber.

 

Ocena prezentacji: 7/10. Barbara Stawarz – Garcia w doskonały sposób przekazuje wiedzę, prezentacja była ciekawa, zaprezentowane zostały konkretne przykłady, dane i rozwiązania warte przetestowania na swojej stronie – duży plus! Niestety zabrakło mi smaczków dotyczących tworzenia strategii marketingowej.

 

Warsztat 2. Skuteczny content marketing w e-mailingach, prelegent: Artur Maciorowski

Artur Maciorowski to redaktor prowadzący Magazynu Online Marketing, niezależny konsultant, ekspert marketingu w branży e-commerce. Od początku czułam, że prezentacja będzie doskonale poprowadzona i nie pomyliłam się. Artur krok po kroku wprowadził uczestników w tajniki skutecznego mailingu, uzupełniając wiedzę teoretyczną przykładami oraz śmiesznymi multimediami. Angażował publikę pytaniami i interaktywnymi ćwiczeniami.

 

Patrząc na plan warsztatu ze strony kongresu, muszę przyznać, że Maciorowski zrealizował go co do joty. Spodobało mi się, że prelegent wiedział, o czym mówiła jego poprzedniczka, więc jedynie wspominał o zagadnieniach ujętych na obu prezentacjach, nie omawiając ich niejako powtórnie. Podsumowanie przygotowane na koniec wystąpienia pomogło usystematyzować wiedzę i zwrócić uwagę na kluczowe aspekty skutecznego mailingu.

 

Ocena prezentacji: 8/10. Artur zaprezentował temat e-mail marketingu w przejrzysty, klarowny i wyczerpujący sposób. Konkretne, nasycone smaczkami informacje dotyczące konstruowania newsletterów, budowania bazy mailowej, testowania wdrożonych rozwiązań z pewnością pomogą udoskonalić realizowane kampanie. Zabrakło mi jedynie omówienia kwestii związanych z RODO (mocno powiązanego z mailingiem) oraz rozwinięcia zagadnienia wskaźników wykorzystywanych do analizy skuteczności e-mail marketingu.

 

Warsztat 3. Język korzyści, perswazja od A do Z, prelegent: dr Adam Zemełka

Dr Adam Zemełka zafascynowany działaniem ludzkiego umysłu i przełożenia schematów myślowych na promocję online zajmuje się zastosowaniem neuropsychologii w marketingu. Od pierwszych minut wystąpienia wiedziałam, że wykład poprowadzi pozytywnie zakręcony humanista, mający skłonność do dygresji, chaotycznego stylu prowadzenia prezentacji i bezpośredniego wyrażania myśli, które akurat pojawią się w głowie. Chociaż potrzebowałam kilka chwil, aby przestawić się z konkretnych, uporządkowanych prezentacji na tę pełną ćwiczeń, konkursów i nagród w postaci KitKatów prelekcję, była ona bardzo interesująca.

 

content marketing kursDr Zemełka jest odpowiednim człowiekiem, by opowiadać o języku korzyści, który ma odzwierciedlać umiejętność copywritera czy content marketera polegającą na prezentowaniu oferty w taki sposób, aby trafić w potrzeby i oczekiwania odbiorcy. Sypie danymi oraz przykładami jak z rękawa, co rusz poleca kolejną książkę (najczęściej autorstwa starożytnych pisarzy, psychoanalityków lub psychologów) oraz przekazuje pozytywną energię wszystkim uczestnikom sali.

 

Przyznam, że czasami ciężko było nadążyć za Adamem – jego umysł przepełniają ciekawe badania, doświadczenia, eksperymenty, o których musiał koniecznie opowiedzieć audytorium. Psychologia to rozległa dziedzina pełna wskazówek dla content marketerów, więc nie dziwię się, że o tak wielu rzeczach prelegent chciał wspomnieć.

 

Ocena prezentacji: 7/10. Duża liczba ćwiczeń sprawiła, że ta część kongresu w końcu spełniała warsztatowe założenie konferencji Magazynu Online Marketing. Jednak nieco chaotyczny i dygresyjny styl prowadzącego nieco mnie zmęczył.

 

Warsztat 4. Content marketing w social media, prelegent: Artur Jabłoński

Artur Jabłoński to ekspert w zakresie płatnej promocji na Facebooku. Nie miał łatwego zadania – występował jako ostatni i wiedział, że część uczestników nie wytrwa do końca wykładu, wychodząc wcześniej na pociąg lub samolot. Udało mu się jednak utrzymać uwagę audytorium do końca.

 

Niestety nie jestem zadowolona z tej prezentacji, ponieważ zgodnie z agendą zaprezentowaną na stronie internetowej kongresu warsztat powinien dotyczyć tego, jak pisać i jakie treści udostępniać w social media. Artur opowiedział natomiast o remarketingu w Facebook Ads, co obecnie nie leży w kręgu moich zainteresowań. Spodziewałam się wskazówek i podpowiedzi, jak działać contentowo w mediach społecznościowych, a wysłuchałam rad dotyczącej płatnej promocji.

 

Niemniej prezentacja Artura zawierała wiele ciekawych informacji, poznałam ukryte funkcje Facebooka, sposoby zwiększenia efektywności kampanii niskim kosztem, podniesienie współczynnika konwersji. Pojawiło się naprawdę dużo cennych rad, bo Jabłoński to doskonały specjalista do adsów, ale myślę, że nie do końca ta tematyka pasowała na kongres content marketingu (bardziej pasowałaby na konferencję o social media), szczególnie że w agendzie został zaprezentowany inny zakres tematyczny. Dotrwałam do końca i zapisałam wiele uwag, które z pewnością kiedyś wykorzystam, gdy przekonam się do płatnego reklamowania swojej strony na Facebooku.

 

Ocena prezentacji: 6/10. Prezentacja podobała mi się najmniej ze wszystkich ze względu na przedstawienie tematu remarketingu na Facebooku. Artur pokazał, że ma duże doświadczenie w skutecznym reklamowaniu się na Facebooku, łapie doskonały kontakt z audytorium, przygotowuje ciekawe przykłady, na żywo prezentuje ustawienia w Managerze konta na FB. Ekspert, który potrafi przekazać kluczową wiedzę.

 

Konferencja Certyfikowany Content Marketing Manager – podsumowanie

Zapisałam się na konferencję z myślą o pozyskaniu ogromu nowej wiedzy. Czy tak się stało? Niestety nie. Wróciłam z kilkoma ciekawymi wskazówkami, uporządkowanymi informacjami i inspiracjami, ale szczerze mówiąc, oczekiwałam większego zaskoczenia i euforii z odkrycia całej listy nieznanych mi dotąd content marketingowych rozwiązań. Nie żałuję udziału w wydarzeniu, ale z pewnością nie zapiszę się już na kolejną edycję.

 

content marketing kursKongres był doskonale zorganizowany od strony technicznej, a zaproszeni goście to cenieni eksperci w branży, więc wydarzenie utrzymane na całkiem niezłym poziomie. Brakowało mi pewnej spójności między prezentacjami – skoro organizator zaplanował całodniową konferencję, myślę, że powinien zadbać o to, aby treści się nie powtarzały. Trzech prelegentów wspominało o personach – wystarczyłoby, gdyby jeden z nich nakreślił temat, a dwóch pozostałych jedynie wspomniało, że w zakresie omawianego zagadnienia persona również ma znaczenie. I tyle. Po co trzy razy powtarzać niemal to samo? Szkoda czasu i irytacji uczestników.

 

Dla kogo jest dedykowany Certyfikowany Content Marketing Manager? Polecam go osobom posiadającym podstawową albo średnią wiedzę z zakresu marketingu treści (trzeba znać kluczowe pojęcia, narzędzia, zjawiska związane z online marketingiem, aby czuć się komfortowo i nadążać za prowadzącymi). Zdecydowanie odradzam uczestnictwa w konferencji content marketerom, copywriterom, właścicielom firm posiadającym zaawansowaną znajomość zagadnień związanych z content marketingiem (plus SEO).

 

W moim odczuciu Magazyn Online Marketing kieruje szklenie do marketingowców, młodszych specjalistów ds. contentu, redaktorów, biznesmenów e-commerce, który dopiero zamierzają rozpocząć swoją przygodę z marketingiem treści. Nie jest to z pewnością konferencja dla ekspertów posiadających 2-3-letnie doświadczenie w redakcji i optymalizacji contentu.