Jak napisać tekst na bloga, który porwie czytelnika i wyszukiwarkę? Model KROA
Aktualizacja: 23 maja 2024
Kiedyś łatwiej prowadziło się poczytnego bloga – konkurencja była mniejsza, a użytkownicy bardziej otwarci i chętni do pozostawiania komentarzy. Teraz o uwagę trzeba walczyć z firmami utrzymującymi poradnikowe sekcje contentowe, vlogerami, Instagramem czy TikTokiem, na których również ukazuje się cała masa przydatnych treści. By się w tym wszystkim odnaleźć i skutecznie docierać ze swoją wiedzą i doświadczeniem do czytelników, trzeba tworzyć angażujące i przyjazne SEO artykuły. Jak to robić? Jak napisać wpis na bloga, który zawojuje wyszukiwarkę i podbije serca czytelników? Opowiem Ci, jak ja podchodzę do tego procesu, podzielę się sprawdzonymi wskazówkami i autorskim modelem KROA.
Jak napisać dobry tekst na bloga? Strategie, taktyki, podejścia
Sztuka napisania dobrego tekstu na bloga opiera się ogólnie na połączeniu 2 elementów:
- Warstwy redakcyjnej, na którą składa się warsztat pisarski, ciekawy styl i stosowanie technik copywriterskich,
- Warstwy optymalizacyjnej i analitycznej – czyli zoptymalizowaniu treści pod roboty wyszukiwarek internetowych.
Dlaczego tak jest? Po prostu prowadząc bloga, trzeba myśleć zarówno o użytkowniku, jak i o algorytmach wyszukiwarek. To dla użytkownika piszesz tekst, chcesz zaspokoić jego potrzeby informacyjne, być może przekonać do zakupu albo kliknięcia baneru. Jednak dzięki wyszukiwarce do tego użytkownika docierasz – im wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, tym lepsza widoczność i szansa na trafienie do grupy docelowej.
Sprawdź też, jak zacząć pisać bloga.
Wybrane strategie opisujące, jak pisać artykuły na bloga
Punkt ciężkości pomiędzy warstwą redakcyjną a optymalizacyjną powinien być gdzieś na środku. Przy niektórych tematach większe znaczenie będzie miał styl treści, a przy innych techniczna optymalizacja. I oczywiście są też eksperci i fani zarówno jednej, jak i drugiej warstwy, dlatego pomysłów na pisanie dobrych artykułów jest sporo. Często te różnie nazwane taktyki się zazębiają, uwypuklając jedynie pewne elementy istotne w danym podejściu, często każą spojrzeć szerzej na cały proces pisania treści jak całościową i kompleksową strategię content marketingową. Warto mieć je z tyłu głowy, bo pomagają w realizacji celów i tworzeniu jeszcze lepszych wpisów blogowych.
Ja mam dla Ciebie kilka przykładowych koncepcji, które opisywałam już na swojej stronie:
- Cornerstone content, która podkreśla tworzenie treści fundamentalnych dla danej tematyki, strony,
- Content buckets pisania tekstów pod sprecyzowane grupy użytkowników, cele,
- Bite, snack and meal – o sposobie dozowania informacji w tekście,
- Content depth – pisanie tekstów wyczerpujących dany temat.
Dość popularne są także modele AIDA i odwróconej piramidy, które podobnie jak bite, snack and meal wskazują na sposób prezentacji informacji w tekście pod kątem pozyskania uwagi użytkownika. Wykorzystuje się je również w treściach ofertowych, landing page.
Jak napisać artykuł na bloga pod SEO i użytkownika? Autorski model KROA
Opowiem Ci, jak ja podchodzę do pisania tekstów na swoją stronę. Przechodzę przez kolejne etapy modelu KROA, który, choć tajemniczo brzmi, nie jest żadnym przełomowym ani odkrywczym podejściem. To po prostu wynik dobrych praktyk i mojego doświadczenia, a także pewnych naleciałości z tradycyjnego procesu redakcyjnego.
KROA to akronim od:
- Koncepcji i researchu
- Redakcji, języku i stylu
- Optymalizacji
- Analizy i recyklingu.
Proste i logiczne? No bardzo. I takie właśnie są kolejne etapy w modelu KROA – najpierw koncepcyjnie pracujemy nad artykułem, później zabieramy się za pisanie, przechodzimy przez optymalizację pod SEO, ale i też korektę. A na końcu powinna nas czekać analiza danych i jeśli trzeba – recykling. Ten ostatni krok KROA jest często pomijany. Nie można jednak odpuszczać analizowania wyników osiąganych przez nasze teksty, refleksji nad nimi i wprowadzania zmian, gdy na poważnie chcemy rozwijać swojego bloga. Konkurencja nie śpi, a to, co wydawało nam się superowym pomysłem, może po prostu nie wypalić i wtedy konieczna jest modyfikacja i recykling treści.
Jak pisać teksty na bloga? Etap koncepcji w KROA
Planując napisanie artykułu, najlepiej obrać podejście strategiczne i przygotować lub prowadzić harmonogram publikacji bloga. Dzięki temu żaden temat się nie zdubluje i unikniesz niekorzystnego zjawiska kanibalizacji słów kluczowych i treści.
Jak dobierać tematy?
- Zastanów się, jakie problemy i potrzeby ma Twoja grupa docelowa.
- Dopasuj te tematy do obszarów, na których się znasz, w których jesteś ekspertem i masz unikalne doświadczenia.
- Przejrzyj, o czym pisze Twoja konkurencja.
- A na koniec dopasuj to do swojej strategii – obszarów tematycznych, które chcesz opisywać na blogu.
Następnie przeprowadź research. Sprawdź, jak konkurencji opisują dany temat, o co pytają użytkownicy wyszukiwarkę, przemyśl, co możesz dać im od siebie. Równolegle wykonaj analizę słów kluczowych, która może podrzucić Ci dodatkowe wątki do opisania w artykule. Będzie też stanowiła bazę do stworzenia struktury tekstu i późniejszej optymalizacji. Na koniec zadbaj jeszcze o zebranie merytorycznych źródeł, na które powołasz się w tekście.
Jak napisać wpis na blogu zgodnie z etapem redakcyjnym KROA?
Wszystkie materiały, przemyślenia, dane, które zebrałeś na etapie koncepcji i researchu, przekuj w spójną strukturę tekstu oraz/albo konspekt. Wpisz sobie, co po kolei omówisz w artykule, rozplanuj też nagłówki, które pomogą Ci w późniejszej optymalizacji pod SEO.
Na tym etapie skoncentruj się przede wszystkim na:
- Przygotowaniu dobrego tytułu, który zaciekawi użytkownika i będzie zawierał frazy. Dobrze sprawdzają się pytania, liczby, informacje o listach, zestawieniach, rankingach, raportach. Pamiętaj, aby tytuł odzwierciedlał treść tekstu,
- Umieszczeniu w artykule informacji, których nie ma u konkurencji, a które mogą poszukiwać użytkownicy. Wyróżnij się czymś,
- Wyczerpaniu tematu.
Pisz tekst, przyjmując podejście – najpierw piszę, a później sprawdzam i oceniam treść. Tak zdecydowanie łatwiej wpaść w kreatywne flow pisarskie, porzucić wątpliwości i skupić się na samym kontekście oraz treści.
Oczywiście pamiętaj o:
- Poprawności językowej,
- Konkretach i eliminacji wodolejstwa,
- Prostym, łatwym do zrozumienia języku,
- Wyłapywaniu literówek,
- Formatowaniu treści – listy, punktory, pogrubienia, akapity o określonej długości są jak najbardziej mile widziane,
- Dodawaniu tabel,
- Unikalności treści – duplicate content (kopiowanie treści) to czysta kradzież,
- Wypracowaniu lub po prostu nie cenzurowaniu swojego wyjątkowego stylu, który wyróżni tekst spośród innych,
- Storytellingu i snuciu opowieści.
Możesz też postawić na humor lub ironię, jeśli taki styl pasuje do Ciebie i Twojej osobowości. Nie przesadzam – w tekście też da się wyczuć fałsz i słabą grę aktorską.
Ile słów czy znaków powinien mieć artykuł na bloga?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Kluczem jest tutaj wspomniane już wyczerpanie tematu oraz odniesienie do konkurencji. Oceniając treści, Google porównuje materiały, które zostały już zaindeksowane. Dlatego jeśli na dany temat można napisać dużo, a na innych serwisach znajdują się obszerne artykuły, powinieneś dążyć do tego samego. Oczywiście nie powielaj informacji w tekście, ani nie odbiegaj od tematu, aby tylko „dobić” do określonej długości wpisu. Za długim artykułem musi iść jakość i konieczność przekazania wielu istotnych informacji.
Wpis na blogu – jak napisać go z myślą o SEO? Etap optymalizacji w KROA
Obszerny poradnik i zasady SEO copywritingu znajdziesz w podlinkowanym artykule. Najważniejsze, o co powinieneś zadbać, to:
- Umiejętne rozmieszczenie słów kluczowych – fajnie, jak już podczas pisania zwrócisz na to uwagę,
- Stosowanie nagłówków HTML i umieszczanie w nich fraz,
- Przygotowanie znacznika Title i meta Description,
- Zaplanowanie linkowania wewnętrznego,
- Optymalizację grafik pod SEO, a w szczególności uzupełnienie atrybutów alt w grafikach.
Na etapie optymalizacji artykułu uwzględnij także dodanie elementów, które wyróżnią Twój tekst – dodaniu grafik, zaembadowaniu wideo z YouTube, wrzuceniu infografiki, PDF-a z checklistą czy raportem, osadzeniem odcinka podcastu, jeśli go nagrywasz. Wszelkie multimedia wzbogacą Twój content oraz zachęcą użytkownika do intensywniejszej interakcji z treścią, spędzenia dłuższego czasu na stronie, zapisu do newslettera itp.
Kiedy przeprowadzić optymalizację artykułu pod SEO?
Optymalizację możesz przeprowadzić po napisaniu tekstu na dokumencie tekstowym, (Word czy Google Docs) albo dopiero podczas publikacji artykułu na stronie internetowej. Polecam tę pierwszą opcję, ponieważ dodatkowy plik ze wszystkimi zmianami optymalizacyjnymi ułatwi Ci późniejszy recykling treści, wprowadzanie modyfikacji. Taki dokument to także dodatkowe zabezpieczenie, kopia, która może się przydać, gdy coś wysypie się na blogu, a wprowadzone zmiany się nie zapiszą.
Sprawdź też, jak działa SEO content editor.
Pamiętaj o zgłoszeniu artykułu do GSC!
I najważniejsze – po publikacji tekstu na stronie zgłoś go do indeksacji za pomocą darmowego narzędzia Google Serach Console. W ten sposób poinformujesz roboty wyszukiwarki, że warto odwiedzić Twoją stronę, przecrawlować treść, ocenić ją i zrankingować w wynikach wyszukiwania. Jeśli tego nie zrobisz, możesz czekać nawet całe tygodnie na pojawienie się tekstu w Google. A im dłużej czekasz na zaindeksowanie, tym więcej czasu tracisz na dotarcie ze swoim wpisem do użytkowników zainteresowanych opisanym przez Ciebie tematem.
Jak pisać dobre teksty na bloga? Etap analizy i recyklingu w modelu KROA
Ostatnim etapem mojego modelu KROA jest analiza oraz recykling treści. Bez tych dwóch elementów nie można mówić o porządnym pisaniu artykułów na bloga. Dlaczego? Jak już wspomniałam wcześniej, internet i wyszukiwarka to bardzo dynamiczne środowisko – powstają nowe serwisy, liderzy zwiększają swoje budżety marketingowe, a do tego Google wciąż zmienia zasady gry. Trzeba się do tego zmiennego środowiska dostosować. Ponadto dobrze jest wiedzieć, czy nasza inwestycja w artykuły blogowe, nasz czas, czy pieniądze, przynoszą spodziewany zwrot z inwestycji, ROI z content marketingu i przekładają się na spodziewane efekty.
Co analizować i mierzyć w przypadku artykułu blogowego?
Najważniejsze mierniki skuteczności artykułu blogowego to:
- Frazy, na które jest widoczny wg narzędzi typu Senuto oraz Google Search Console,
- Jaki ruch i konwersje generuje,
- Jak angażuje użytkowników, ile czasu spędzają na stronie, czy przechodzą do kolejnych, zaglądają do oferty, zostawiają komentarze,
- Czy generuje kliknięcia w reklamy, banery, linki sponsorowane,
- Czy realizuje założone cele – wspiera pozycjonowanie, pomaga budować wizerunek, pełni rolę edukacyjną.
Jeśli wyniki nie są zadowalające, szczególnie te seowe (widoczność czy pozycja na frazy w wyszukiwarce), należy przeanalizować raz jeszcze konkurencję, intencje słów kluczowych, zrobić research tematu i zaplanować wprowadzenie zmian. Pamiętaj również, że istnieje coś takiego jak content decay (utrata ruchu czy wyników przez treści w związku z ich dezaktualizacją, brakiem działań, aktywnymi działaniami konkurencji) i po jakimś czasie każdy tekst zaczyna tracić zajmowane pozycje czy widoczność na frazy. I to też stanowi kolejny powód do regularnej analizy treści i przeprowadzania recyklingu.
Uniwersalność zastosowania modelu KROA
Jak widzisz, model KROA jest dość uniwersalny i można go zastosować nie tylko wtedy, gdy zastanawiasz się, jak napisać tekst na bloga. Przyda się także podczas tworzenia innych treści na stronę internetową. Mnie ten model pomaga, bo:
- Dzieli pracę na logiczne etapy i pomaga walczyć z brakiem motywacji do działania, która pojawia się przy złożonych projektach,
- Powtarzany pomaga zapamiętać elementy, na które musimy zwracać uwagę podczas pisania artykułu,
- Wskazuje cykliczność i powtarzalność działań i tworzy zamknięty obieg treści. Kluczem jest tutaj właśnie analiza i recykling contentu.
Jak pisać posty na blogu, które porwą czytelników? Podsumowanie
Nie ma jednej, sprawdzonej recepty, jak napisać wpis na bloga, aby stał się viralem i generował super efekty. Czasem temat może być chodliwy, zoptymalizujesz treść pod SEO, ale będzie brakowało w nim lekkości i polotu, przez co nie przypadnie do gustu czytelnikom. Innym razem w artykule może brakować warstwy optymalizacyjnej lub analitycznej. Rozwiązaniem jest poszukiwanie złotego środka i zrozumienie swojej grupy docelowej, wypracowanie języka i stylu angażującego publikę. To już czasem wymaga testów, ale i trzymania się dobrych praktyk zamkniętych w modelu KROA.