Jak promować bloga? Pozycjonowanie strony WordPress .com

Bloga można promować na różne sposoby – działając aktywnie w social media, współpracując ze znanymi markami, zwiększając widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Każde z tych działań będzie wymagało zaangażowania, poświęcenia czasu, a czasami i inwestycji finansowej. Jednak z pomocą kilku wskazówek można zwiększyć liczbę wyświetleń strony prowadzonej nawet na darmowej platformie blogowej. Jak to zrobić? Poznajcie kilka szybkich rad, jak wygląda pozycjonowanie strony WordPress. com.

 

WordPress SEO – pigułka wiedzy o pozycjonowaniu blogów

Najprościej rzecz ujmując, pozycjonowanie stron to działania zmierzające do poprawy pozycji serwisu w wyszukiwarce. Celem jest zwiększenie widoczności w sieci – korzystając z Google, najczęściej docieramy do 3 strony z wynikami wyszukiwania, więc tylko ok. 30 witryn (na każdej stronie wyszukiwarki znajduje się 10 serwisów) ma szansę pozyskać uwagę użytkownika.

 

Dzięki wysokiej pozycji w rankingu Google blog może trafić do szerokiego grona odbiorców. Dobre artykuły nie przyniosą popularności stronie, jeśli nikt nie będzie o niej wiedział. Pozycjonowanie WordPressa jest specyficzną formą reklamy i sposobem docierania do osób zainteresowanych naszą twórczością i działalnością.

 

Gdy prowadzimy blog, pozycjonowanie sprowadza się do optymalizacji WordPressa (dostosowania pod wyszukiwarkę):

  • znacznika Title – tytułu strony,
  • meta tagu Description – opisu strony,
  • meta tagu Keywords – zdefiniowaniu najważniejszych słów kluczowych,
  • słów kluczowych w tekstach / artykułach,
  • znaczników alt w obrazkach,

oraz podpięcia kodów śledzenia.

 

Blogi w subdomenie niestety są ograniczone pod względem funkcjonalności SEO. Sprawdźmy, które z tych elementów można zoptymalizować w przypadku prowadzenia bloga na darmowej platformie – wordpress. org.

 

Jak ustawić Title na WordPressie?

Title jest widoczny dla użytkownika na karcie przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania. Pełni rolę tytułu strony, który ma zachęcić do zapoznania się z jej zawartością. To element kodu HTML <title> o kluczowym znaczeniu dla pozycji strony w wyszukiwarce. Tutaj powinny znaleźć się słowa kluczowe, za pomocą których chcemy dotrzeć do internautów.

 

W przypadku darmowego WordPressa możemy ustawić jedynie Title dla strony głównej bloga, a wszystkie inne podstrony otrzymają automatyczne tytuły – najczęściej będzie to połączenie tytułu wpisu/podstrony z nazwą strony, np.:

 

jak ustawić title w WordPressie

 

Title dla strony głównej możemy zmienić w:

  • Tożsamości witryny w Wygląd –> Dostosuj – uzupełniamy pola Tytuł Witryny i Opis Witryny; zmianę dokonujemy z poziomu szablonu bloga,
  • Ustawieniach –> Ogólne – uzupełniamy pola Tytuł Witryny i Opis Witryny.

 

W zależności od wybranego motywu (szablonu WordPressa) Tytuł i Opis witryny, czyli nasz Title może pojawić się również na stronie. Nie możemy więc tutaj przesadzać ze słowami kluczowymi, które źle wyglądałyby na blogu.

 

Description – opis strony widoczny w wyszukiwarce

Description dla użytkownika widoczny jest tylko w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie strony WordPress. com polega jedynie na ustawieniu opisu dla strony głównej. Description dla innych podstron ustawi się automatycznie poprzez zaciągnięcie kilku pierwszych zdań / wyrazów z treści. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ jeśli chcemy, aby opis prezentował się dobrze w wynikach wyszukiwania, musimy zwracać uwagę na to, co piszemy na początku wpisu.

 

ustawianie description WordPress

 

Description dla strony głównej ustawimy w niebieskim panelu administracyjnym WordPressa .com. Tam wchodzimy do Ustawień, przechodzimy do sekcji Ruch i klikamy w Website Meta. Optymalizacja strony WordPress w zakresie opisu kończy się na tym etapie.

 

Keywords a pozycjonowanie bloga

Meta tag Keywords to element, który obecnie nie ma znaczenia dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Uzupełniało się w nim wyrażenia (frazy kluczowe), które najlepiej oddawały tematykę wpisu. Korzystając z bezpłatnego bloga na WP, w żaden sposób nie ustawimy słów kluczowych w znaczniku <meta name=”keywords„> w kodzie strony.

 

Słowa kluczowe w artykułach

Tworząc wpisy, warto używać słów kluczowych – wyrażeń, które wpisują do wyszukiwarki użytkownicy, poszukując różnych rzeczy w internecie.  Darmowe platformy blogowe nie ograniczają nas w nasycaniu tekstu frazami, więc ten element optymalizacji jest jak najbardziej możliwy do realizacji. Warto również stosować w artykule śródtytuły ze słowami kluczowymi, które w kodzie strony zostaną oznaczone jako nagłówki H1-H6.

 

Opisy do obrazków, czyli atrybuty Alt

Dobrze opisana grafika z bloga ma szansę trafić do wyszukiwarki grafiki, skąd również można pozyskać czytelników. Aby tak się stało, należy uzupełnić atrybut alt obrazka, czyli jego opis. W darmowym WordPressie jest to jak najbardziej możliwe. Podczas dodawania zdjęcia w edytorze należy uzupełnić pole Alternatywny tekst. Posługuj się wyrażeniami, które będą słowami kluczowymi, a jednocześnie dobrze opiszą to, co znajduje się na grafice.

 

atrybuty alt WordPress

 

Kody śledzenia

Prowadząc bloga na własnej domenie i systemie CMS WordPress, mamy dostęp do kodu strony, dzięki czemu możemy wdrożyć kody śledzenia różnych aplikacji w sekcji <head> (sekcji nagłówkowej kodu strony). Na darmowej platformie wordpress. com jesteśmy ograniczeni do implementacji kilku narzędzi – Google Search Console, Bing Webmaster Center, Pinterest Site Verification oraz Yandex.Webmaster.

 

Po co o tym piszę i jakie znaczenie ma integracja bloga z powyższymi narzędziami? Np. Serach Console pozwala sprawdzić, jaki jest stan strony w wyszukiwarce Google – na jakie frazy wyświetla się witryna, jak często pojawia się w wynikach wyszukiwania, ile osób w nią klika, czy nie ma problemów z indeksacją, atakami hakerskimi itp. Najprościej rzecz ujmując, dzięki takim aplikacjom możemy monitorować, czy z naszym blogiem nie dzieje się nic złego i jest poprawnie wyświetlany w wyszukiwarkach.

 

Oprócz Google Search Console warto zainstalować na stronie Google Analytics, który mierzy ruch w serwisie i zaangażowanie użytkowników (reklamodawcy i wydawcy często wymagają udostępnienia wskaźników dot. popularności strony – liczby sesji, unikalnych użytkowników lub współczynnika odrzuceń, zanim podejmą się współpracy z blogerem). Niestety na darmowej platformie blogowej nie wdrożymy kodu śledzenia GA. W zamian otrzymujemy statystyki od WordPressa.

 

Integrację powyższych aplikacji przeprowadzimy, wchodząc do zakładki Narzędzia –> Dostępne narzędzia.

 

Pozycjonowanie strony WordPress .com – tylko własna domena!

Pozycjonowanie strony WordPressDarmowy blog na WordPressie niestety nie daje zbyt wielu możliwości w zakresie pozycjonowania. Nie zainstalujemy chociażby wtyczek usprawniających działania SEO na stronie. Możemy jednie ustawić Title i Description dla strony głównej, działać ze słowami kluczowymi i atrybutami alt, ale nie wdrożymy już kodów śledzących narzędzi analitycznych dostarczających statystyk popularności serwisu. Dlatego jeśli poważnie myślisz nad tym, jak rozreklamować bloga i zwiększyć ruch na stronie, koniecznie zainteresuj się własną domeną oraz przyjaznym pozycjonowaniu CMS-em, aby móc w pełni pracować nad optymalizacją witryny.