Kiedy najlepiej publikować posty na Facebooku i innych social media?

Popularność postu w social media nie zależy tylko od angażującego tekstu czy ciekawej grafiki. Portale społecznościowe mają to do siebie, że jedynie przez pewien czas pokazują użytkownikom aktywność ich znajomych lub stron polubionych marek. Pora zamieszczenia wpisu nie jest bez znaczenia. Kiedy publikować posty na Facebooku, aby osiągnęły jak największy zasięg? Zerknijmy na badania oraz dostępne narzędzia do śledzenia obecności internautów w portalach społecznościowych.

 

Kiedy publikować posty? To zależy od branży i grupy docelowej

Kiedy rozpoczynałam prowadzenie fanpage’a, szukałam informacji dotyczących najlepszego czasu publikacji postów; chciałam poznać opinie ekspertów. Denerwowało mnie, kiedy autorzy wpisów na blogach nie oferowali konkretnych wskazówek i cały tekst podsumowywali stwierdzeniem, że nie ma jasnej odpowiedzi na to pytanie. Dzisiaj niestety zachowam się podobnie i napiszę, że określenie najlepszej pory dnia na zamieszczenie wpisu w social media zależy od wielu czynników, np.:

  • specyfiki branży, w której działasz,
  • profilu demograficznego użytkowników (wieku, sytuacji zawodowej, wykonywanego zawodu),
  • przyzwyczajeń klientów/internautów,
  • konsekwencji w realizacji przyjętej strategii komunikacji w social media.

 

Podam przykład, aby lepiej zobrazować różnice w zaangażowaniu użytkowników. Załóżmy, że prowadzimy stronę na Facebooku, której grupą docelową są osoby studiujące w wieku 20-25 lat. Stwórzmy profil „typowego studenta” – śpi długo, spóźnia się na poranne wykłady, a gdy już się na nich zjawi, odpala telefon i przegląda sieć. Po zajęciach idzie na siłownię / je obiad na mieście, a wieczorami imprezuje ze znajomymi. W tym wypadku posty najlepiej publikować w godzinach przed i popołudniowych.

 

A teraz pomyśl, że Twój fanpage skierowany jest do osób pracujących na pełen etat. O której najlepiej dodać posty na FB? Polecam godziny popołudniowe i wieczorne, kiedy Twoja grupa docelowa znajduje wreszcie czas, aby przejrzeć, co działo się w mediach społecznościowych.



Aktywność użytkowników – kiedy korzystamy z social media?

Poszczególnych grup użytkowników nie powinniśmy charakteryzować ze względu na nasze doświadczenia lub przypuszczenia. Wzorce zachowań zmieniają się co jakiś czas, a stereotypy nie stanowią dobrych podstaw do obiektywnej oceny grupy docelowej. Może okazać się, że „typowy student” jednak wstaje o 8:00 rano, nie spóźnia się na wykłady, a wieczorem siedzi z nosem w książce. To, kiedy najlepiej publikować posty na Instagramie lub na Facebooku, określmy na podstawie badań. Przyjrzyjmy się więc typowemu dniu użytkownika social media według statystyk.

 

Badania Sotrender

Sotrender w 2014 r. przedstawił swoje obserwacje na temat aktywności na Facebooku. Jak widzimy na poniższym wykresie, liczba polubień oraz komentarzy wzrasta od godz. 7 rano, uzyskując pierwszy szczyt o godz. 13. Następnie odnotowywany jest spadek, a kolejny wzrost tym razem większy niż poprzedni ma miejsce o godzinie 21:00. Autorzy raportu wskazują również, że publikacja postów w godzinach nocnych (po godzinie 22, a nawet 23) jest w stanie wygenerować ruch i dyskusje użytkowników logujących się do portali społecznościowych następnego dnia z samego rana.

 

kiedy publikowac posty na facebooku

Źródło: https:// sotrender. com/

 

Wnioski z badania Sotrender : największa aktywność na Facebooku to godziny przedpołudniowe (godz. 11:00-13:00) oraz popołudniowe i wieczorne (godz. 18:00-21:00).

 

Dane z buffer. com

Na stronie buffer. com znalazłam nieco nowsze dane (z 2016 r.) prezentujące zachowanie użytkownika na Twitterze. W Europie użytkownicy przejawiają największą aktywność między godz. 9:00 a 11:00 rano oraz po południu między 15:00 a 17:00. W tych porach warto dodać tweeta, by pozyskać followersów.

 

kiedy publikowac tweety na twitterze

Źródło: https:// buffer. com/

 

Zestawiając wyniki powyższych badań widzimy już pewną różnicę w aktywności internautów na poszczególnych portalach społecznościowych. Można jednak stwierdzić, że przeciętnie najwięcej polubień, komentarzy oraz tweetów zostawiamy przed południem i w godzinach popołudniowych. Prowadząc fanpage, posty warto publikować właśnie w tych dwóch porach dnia.

 

Publikacja postów – nie zapomnij poznać swoich użytkowników

Badania badaniami, ale jak wcześniej napomniałam, zaangażowanie użytkowników na naszym fanpage’u może różnić od wniosków płynących z badań – będą na to wpływały indywidualne cechy fanów, ich tryb życia, sposoby spędzania czasu. Jak sprawdzić, kiedy osoby lubiące naszą stronę przeglądają news feed? Zajrzyjmy do statystyk strony na Facebooku.

 

aktywnosc fanow na fanpage

 

Na fanpage’u przechodzimy do zakładki Statystyki, a następnie w menu po lewej stronie klikamy w sekcję Posty. Widzimy wykres, który prezentuje, o jakiej porze dnia i w jakie dni tygodnia nasi fani korzystali z Facebooka. Możemy sprawdzić, czy użytkownicy są bardziej aktywni w weekend, a może w szczególny dzień w tygodniu. Dane przedstawiają charakterystykę naszej grupy docelowej, ale musimy pamiętać, że dotyczą ogólnej aktywności użytkowników – pisania wiadomości ze znajomymi, odwiedzania grup, przeglądania reklam, śledzenia postów na news feedzie.

 

Analiza statystyk z Facebooka przydaje się, ponieważ pozwala określić porę dnia, która z dużym prawdopodobieństwem przyniesie zaangażowanie użytkowników na fanpage’u. Pamiętaj, aby posty publikować nieco wcześniej niż wypada szczyt aktywności osób, które polubiły Twoją stronę.

 

Najlepszy czas na publikację postów w social media

Oprócz statystyk Facebooka istnieje także wiele zewnętrznych narzędzi służących do monitorowania aktywności użytkowników w social media. Należy do nich np. platforma Srax (nieco niefortunna nazwa na polskim rynku ;)). Dzięki danym pochodzącym z kont społecznościowych klientów twórcy aplikacji przygotowali infografikę podsumowującą najlepsze i najgorsze pory dnia na zamieszczanie wpisów w poszczególnych portalach.

 

publikacja postów w social media

 

Źródło: https:// srax. com/

 

Publikacja postów na Facebooku – ustal złoty środek

pory publikacji wpisow w social mediaInformacje o aktywności użytkowników zaprezentowane w powyższych badaniach mogą być rozbieżne ze statystykami Facebooka lub danymi z zewnętrznych narzędzi dotyczącymi aktywności Twoich fanów. Nie trzymaj się sztywnych ram publikacji wpisów na swojej stronie. Testuj różne godziny i obserwuj, kiedy liczba polubień, udostępnień oraz komentarzy jest największa. Pamiętaj, że godzina publikacji postu to tylko jeden z czynników wpływający na zaangażowanie. Kolejnym będzie m.in. treść, grafika lub zaszerowanie innej strony w zamieszczanym wpisie.