Power of Content Marketing Conference 2019: Trends Technology Tools – relacja

29 maja w Centrum Nauki Kopernik odbyła się konferencja Power of Content Marketing organizowana przez Stowarzyszenie Content Marketing Polska. W tym roku motywem przewodnim eventu miała być technologia, trendy oraz narzędzia. 16 prelegentów prowadzących kampanie contentowe dla największych brandów i ciekawe tematy prezentacji zapowiadały wysoki poziom jedynego takiego wydarzenia w Polsce w całości poświęconego marketingowi treści. Oczekiwania miałam wysokie, liczyłam, że wrócę do Wrocławia z głową pełną inspiracji, gotowa na testowanie nowych narzędzi i rozwiązań. Choć wystąpienia były ciekawe, a eksperci w sposób kreatywny prezentowali przygotowane tematy, konferencja pozostawiła niedosyt i nieco mnie rozczarowała, ponieważ zabrakło w niej… content marketingu.

 

Power of Content Marketing 2019 – ogólne wrażenia z konferencji o marketingu treści

power of content marketing conference 2019Sama oprawa wydarzenia została dobrze zorganizowana. Centrum Nauki Kopernik to jedno z tych miejsc, które idealnie nadaje się na prowadzenie konferencji na światowym poziomie. Niemal kinowa sala z wygaszającymi się światłami podczas wyświetlania filmów robiła wrażenie. Gorzej było z frekwencją – zbyt mała liczba uczestników na tak dużą liczbę dostępnych miejsc powodowała, że czuło się pustkę, mimo że na konferencję zapisało się ponad 200 content marketerów.

 

Perfect timing nie jest naszą cechą narodową, co potwierdziła również Power of Content Marketing. Prelegenci nie mieścili się w wyznaczonym czasie, skrócona została przerwa kawowa, następnie obiad, a debata, która miała trwać prawie półtora godziny, musiała zmieścić się w niecałe 15 minut. Presję czasową szczególnie dało się odczuć w drugiej części konferencji, kiedy pani konferansjerka aktywizująca uczestników została ściągnięta ze sceny :). Mniejsza liczba prelegentów i większy zapas czasu to elementy, o które powinny zadbać organizatorki podczas następnej edycji contentowej konferencji.

 

Największy jednak problem w moim odczuciu stanowiło to, że tematy większości prezentacji jedynie lekko ocierały się o content marketing. Prelegenci opowiadali bardzo ciekawie, omawiali interesujące case’y, ale ich wystąpienia równie dobrze wpisywałyby się w agendę konferencji okołomarketingowej. Moim zdaniem event niestety miał zbyt niski poziom merytoryczny jak na wydarzenie z założenia w całości poświęcone marketingowi treści. Kilka perełek dla siebie wyłowiłam, jednak liczyłam na porządną dawkę contentowej wiedzy. Otrzymałam za to marketingowe nowinki i trochę PR-owej paplaniny.

A tak wyglądały poszczególne prezentacje:

 

Czego możemy nauczyć się od Chin?, Urszula Radzińska

Pani Urszula to jedna z założycielek Stowarzyszenia Content Marketing Polska. Na tegorocznej konferencji postanowiła opowiedzieć o swoich przemyśleniach, obserwacjach i wrażeniach z podróży do Chin. Okazuje się, że chiński rynek, choć bardzo hermetyczny, ma duży potencjał wzrostu. Być może w ciągu kilkunastu lat będziemy musieli liczyć się z chińskimi konsumentami, wzorując się na chińskich, innowacyjnych korporacjach.

Tipy z prezentacji: liczą się opinie użytkowników, znajomych i przyjaciół, które najlepiej wpływają na generowanie konwersji. User generated content w aplikacji We Chat to recepta na sukces na chińskim rynku. Znaczenie mają także mikroinfluencerzy promujący „własne marki”.

 

Najczęściej popełniane błędy w komunikacji na platformach Facebooka, Robert Olszewski

Pan Robert pracuje w polskim oddziale Facebooka. Pomaga optymalizować kampanie Facebook Ads gigantom, agencjom marketingowym oraz małym biznesom. Mając do czynienia z wieloma reklamami, zauważa, że głównym powodem tworzenia nieefektywnej kreacji reklamowej jest niezrozumienie sposobu, w jaki użytkownicy Facebooka i Instagrama konsumują treści – w biegu, szybko, podczas wykonywania innych czynności. Na powodzenie kampanii wpływa wykorzystywanie live’ów i stosowanie różnych formatów reklamy. Dodając do tego ideę kreatywną oraz przemyślany insight, otrzymujemy receptę na sukces.

 

Agile content marketing agency – the key to success, Nenad Senic, Primož Inkret

Nenad Senic i Primož Inkret reprezentowali agencję PM, która w 2018 r. otrzymała nagrodę The Content Marketing Awards przyznawaną przez Content Marketing Institute dla najlepszych firm i projektów content marketingowych. Nenad przybliżył uczestnikom, jak pracuje jedna z najlepszych na świecie agencji, na czym należy się skoncentrować, prowadząc biznes w tej branży oraz o czym nie należy zapominać nawet wtedy, gdy jest się na szczycie.

power of content marketing PM agency

PM to firma, która nie łapie się pierwszego lepszego projektu. Dla naszych słoweńskich kolegów z branży przede wszystkim liczy się zrozumienie problemów i potrzeb klienta. Nie chcą realizować kampanii, wdrażać konkretnych rozwiązać content marketingowych, jeśli nie dowiedzą się, jaki cel ma być za ich pomocą osiągnięty. Panowie stawiają przede wszystkim na otwartą komunikację i współpracę opartą o wzajemne zaufanie.

 

Komunikacja z pracownikami otwarta na zewnątrz? Jak portal dla pracowników staje się źródłem newsów w mediach, Michał Sikora

content marketing conference 2019Tesco to jedna z firm, która postanowiła zatroszczyć się o rozwój komunikacji wewnętrznej. Drukowane gazetki pracownicze z czasem przekształciły się w internetowy portal otwarty na uwagi, komentarze i opinie pracowników. Dodatkowo serwis jest dostępny dla wszystkich, a informacje publikowane z myślą o kadrze Tesco docierają do agencji prasowych i informacyjnych. Pan Michał opowiadał o tym, jak radzić sobie z takim rodzajem komunikacji oraz jak zapobiegać kryzysom, które mogą się narodzić.

 

Choć prezentacja poświęcona była strategii komunikacji wewnętrznej, obejmowała również kwestie związane z zarządzaniem contentem dostępnym na stronie internetowej dla wszystkich. Z tego względu uważam, że była ciekawa i pokazywała realizację marketingu treści wewnątrz firmy.

 

Relacja z pracownikami w technologicznym do szpiku kości banku. Jacy są pracownicy ING i jak się z nimi rozmawia, Emilia Klimek i Anna Waśniowska

Najgorsza pod względem tematyki prezentacja konferencji Power of Content Marketing 2019. Podczas wystąpienia pani Emilii i Ani uczestnicy stracili zainteresowanie, słychać było ciche rozmowy, a nawet głosy w stylu: Tragiczna ta konferencja, zmarnowane pieniądze! Trudno się nie zgodzić, ponieważ, choć reprezentantki ING były przygotowane i z pełnym przekonaniem opowiadały o realizacji projektów z zakresu komunikacji wewnętrznej i PR wewnętrznego w banku, ich wystąpienie nie miało nic wspólnego z content marketingiem. Prezentacja pana Michała Sikory w zupełności wystarczyła, aby ukazać inną stronę marketingu treści.

 

Zasady skutecznego „warzenia” contentu z marką piwną; Case study największej produkcji wideo Onetu stworzonej z marką Okocim, Michał Wojak

Pan Michał Wojak omówił produkcję i promocję programu Czas na zasady emitowanego na Onecie. Marka Okocim, decydując się na inwestycję w talk-show, chciała podkreślić kraftowy charakter swojego piwa. Postawiono na odpowiednią komunikację, egzemplifikację wartości i udział w programie piwowarów z dziada pradziada. Z kolei kampania marketingowa opierała się na stworzeniu spójnego ekosystemu promującego program. Skrupulatnie przygotowany kalendarz działań promocyjnych uwzględniał publikowanie komunikatów w poszczególnych mediach.

konferencja content marketing

Co można było wyciągnąć dla siebie z tej prezentacji? Pan Michał podkreślił, że każdy projekt trzeba zmierzyć, ocenić, przeanalizować. Istotne jest także wczucie się w potrzeby użytkownika i znalezienie skutecznych sposobów na dotarcie do miejsc, w których najczęściej przebywa.

 

Projektowanie customer experiernce 2.0 na przykładzie Centrów Handlowych, Łukasz Mikołajczak

Spodziewałam się, że pan Łukasz opowie o user experience. Niestety pomyliłam się. Prezentacja dotyczyła zmieniającej się roli centrów handlowych i poszukiwania przez konsumentów duchowych wrażeń podczas zakupów. Wszystkie przykłady zaprezentowane na slajdach ukazywały nowoczesne galerie handlowe, gdzie sztuka, rozrywka, kultura są tak samo ważne jak przymierzanie ubrań i wydawanie pieniędzy. A gdzie w tym wszystkim miejsce dla content marketingu? Ciekawe wystąpienie, bardzo interesujący sposób prezentacji, dużo elementów multimedialnych – doskonałe show, ale moim zdaniem nie na temat na takim evencie.

 

Co naprawdę wiemy o użytkowniku, czego się domyślamy? I po co?, Małgorzata Golińska, Agnieszka Żytko

Panie z Wirtualnej Polski opowiedziały o algorytmach tworzących systemy rekomendacji treści wyświetlanej użytkownikom. Nie od dziś wiadomo, że każdy z nas jest dopasowywany do określonej kategorii demograficznej lub behawioralnej na podstawie wpisywanych zapytań, historii przeglądania, sposobie poruszania się po stronie internetowej. Stworzenie dobrego mechanizmu dobierającego treści jest o tyle trudne, że musi uwzględniać randomowe wyszukiwania. Maszyna nigdy nie pozna motywu internauty, który tak naprawdę stanowi kwintesencję profilu użytkownika.

konferencja o content marketingu

TV a Social – Synergia Contentu by TVN Emotion, Agnieszka Gajzler, Radosław Kotapka

Prezentacja o kulisach powstawania serialu Chyłka. Zaginięcie. Cała kampania opierała się na publikacji materiałów wideo w poszczególnych mediach społecznościowych. Celem było pozyskanie uwagi użytkowników gotowych zapłacić za oglądanie produkcji na internetowym playerze. Sukces działań promocyjnych sprawił, że TVN nastawia się na seriale emitowane najpierw online, a później w tradycyjnej telewizji.

Tipy contentowe: wykorzystuj potencjał materiałów wideo, planując promocję w poszczególnych kanałach social media.

 

Content marketing Tools – czy można bez nich żyć?, Katarzyna Sowicka

I w końcu przyszedł czas na prezentację poświęconą narzędziom content marketingowym. Wystąpienie Pani Katarzyny to czyste contentowe „mięso”, na które liczyli wszyscy uczestnicy (tak przynajmniej podejrzewam :)). Wiceprezes Stowarzyszenia Content Marketing Polska zaprezentowała wyniki swojego autorskiego badania, które przeprowadziła, by dowiedzieć się, z jakich narzędzi korzystają polscy content marketerzy. Wyniki przedstawiają poniższe slajdy. Małe ukłucie rozczarowania stanowiło dla mnie to, że 95% z tych aplikacji znam doskonale i stosuję je w codziennej pracy. Miałam nadzieję, że poznam nowe, godne uwagi narzędzia pomocne w realizacji strategii content marketingowych.

narzędzia content marketingowe

 

Jak mierzyć efektywność content marketingu i skuteczność influencerów – case Maffashion, Tomasz Wileński

Mierzenie efektów współpracy z influencerami było tematem przedostatniej prezentacji. Tomasz Wileński opowiedział o metodach oceny efektywności i skuteczności kampanii prowadzonych z instagramerami i youtuberami. Case Maffashion ukazywał, na jakie wskaźniki powinniśmy zwracać uwagę. Wystąpienie stanowiło także element autopromocji – pan Tomasz promuje aplikację iSlay pomagającą zbierać dane o aktywności i zaangażowaniu użytkowników w mediach społecznościowych.

content marketing narzędzia

Tipy: na sukces w kampaniach z udziałem influencerów ma wpływ bardzo wiele czynników. Ważna jest godzina, dzień publikacji wpisu, jego długość, sposób prezentacji produktu przez lidera opinii. Czasem mniejsza liczba wyświetleń przekłada się na większe zaangażowanie.

 

Czy zostaniemy zniewoleni przez AI?, Artur Rogulski

Artur Rogulski miał trudne zadanie – ostatnie prezentacje przeważnie nie cieszą się dużym zainteresowaniem uczestników, którzy zmęczeni myślą tylko o wygodnych kapciach i odpoczynku w domu. Prowadzący bloga Why so social poradził sobie z późną godziną i utrzymał uwagę audytorium. Tematem wystąpienia było zniewolenie współczesnego społeczeństwa przez systemy sztucznej inteligencji, serwujące nam treści marketingowo dopasowane do naszego profilu demograficznego lub behawioralnego. Niestety, znów zabrakło mi tutaj czystego contentu, ponieważ wszystkie przykłady koncentrowały się na mechanizmach predykcyjnych i ich ułomności.

 

Panel dyskusyjny: Data driven content – wishful thinking czy rzeczywistość?

konferencja contentowa 2019Na koniec 15-minutowy, skrócony panel, podczas którego rozmówcy nie mieli możliwości dogłębnie omówić tematu data driven content. Myślę, że akurat tej kwestii należało poświęcić jak najwięcej czasu, skoro ta edycja konferencji miała opierać się na narzędziach, trendach i technologii. Data driven to przyszłość, dzięki której tworzenie skutecznych tekstów stanie się o wiele łatwiejsze. Niestety, zła organizacja eventu nie pozwoliła omówić tak intersującego tematu.

 

Content of Power Marketing Conference – podsumowanie

Nie żałuję, że wstałam o 3:30 rano, by wysłuchać w Warszawie 10 ciekawych, aczkolwiek zbyt ogólnie podchodzących do tematu contentu prezentacji. Kilka rzeczy sobie przemyślałam, znalazłam inspiracje i nowe pomysły, jednak nie było to przysłowiowe mind-blowing. Jeśli za rok organizowana będzie kolejna edycja tej konferencji, chyba zastanowię się kilkukrotnie, czy kupić na nią bilet.