Google Search Console a content marketing – jak wykorzystać GSC do analizy treści? Poradnik dla contentowców

Aktualizacja: 21 maja 2025

Google Search Console to darmowe narzędzie, które służy specjalistom SEO do technicznej optymalizacji strony, pozycjonowania oraz analizowania wyników podejmowanych działań. Co jedna ważne, pokazuje, jak roboty Google interpretują nasz serwis. GSC przydaje się także podczas pracy z contentem. Dzięki niemu można sprawdzić, jak radzą sobie nasze treści i które z nich najlepiej przyciągają ruch z wyszukiwarki. Dostępne dane pomagają ocenić skuteczność strategii content marketingowej opartej o zwiększanie widoczności, wpaść na nowe pomysły na teksty i poprawić te istniejące. Contentowcom i copywriterom zbyt rzadko opowiada się o Google Search Console, dlatego w tym wpisie znajdziesz porady dot. wykorzystania GSC w copywritingu i marketingu treści.

 

GSC dla contentowców – pierwsze kroki z narzędziem

O samym narzędziu nie będę się zbyt długo rozpisywać. Ważne jest to, że możesz bezpłatnie korzystać z niego bez ograniczeń, wyciągając dane dot. widoczności swojej strony internetowej. Oczywiście na początku musisz przejść przez proces założenia konta i wdrożenia Google Search Console.

  1. Załóż lub wybierz konto Google, do którego podepniesz konto GSC.
  2. Przejdź na stronę: search.google.com/search-console/about i załóż konto. Postępuj zgodnie z instrukcją.
  3. Dodaj usługę, czyli po prostu wskaż stronę, dla której Google ma pobierać dane. Podobnie jak w Google Analytics 4, na jednym koncie można mieć dostęp do wielu usług i przeglądać dane dot. różnych stron www. Powinno pojawić Ci się takie okienko:

google search console - zakładanie konta

  • Domena– w tym przypadku na raz weryfikujemy i otrzymujemy dostęp do danych wszystkich wersji naszej domeny (bez www, z www, z http i z https). Własność takiej usługi będzie można zweryfikować jedynie za pomocą DNS (potrzebny będzie dostęp do serwera).
  • Prefiks adresu URL– dodajemy pojedynczą wersję domeny, np. https://born-to-create.pl jako jedną usługę. Polecam tę opcję, ponieważ mamy do wyboru różne metody weryfikacji GSC. Od razu dodaj wszystkie wersje swojej domeny (wymienione poniżej) jako osobne usługi. Dane będą zbierały się tylko dla tej właściwej, ale w razie problemów technicznych, np. wygaśnięcia certyfikatu SS, dane pojawią się również w „innych” usługach.
    • http://domena.pl
    • https://domena.pl
    • http://www.domena.pl
    • https://www.domena.pl
  1. Następnie zweryfikuj swoją usługę. Do wyboru masz np.
    • przesłanie pliku HTML na serwer,
    • dodanie tagu HTML do sekcji <head> strony (ja z tego korzystam i polecam),
    • zweryfikowanie za pomocą kodu śledzenia Google Analytics (trzeba mieć zweryfikowane GA4),
    • dodanie tagu HTML za pomocą Google Tag Managera,
    • weryfikacja poprzez DNS.
  2. Gdy już to zrobisz, poczekaj na potwierdzenie, że jesteś zweryfikowanym właścicielem. Zgodnie z informacją z supportu dane dot. danej usługi będą zbierały się od momentu dodania jej do GSC, nawet przed jej zweryfikowaniem. Może jednak minąć kilka dni, zanim będą kompletne i pokażą się w narzędziu.

 

Szczegółowe informacje dot. konfiguracji i wdrożenia GSC bezpośrednio z supportu:

  • dodawanie usługi do GSC – support.google.com/webmasters/answer/34592?hl=pl&sjid=1729564244169264074-EU
  • weryfikacja własności witryny – support.google.com/webmasters/answer/9008080?hl=pl&sjid=1729564244169264074-EU#zippy=%2Ctag-html

Sprawdź również inne narzędzia dla copywritera.

 

Pobocznym tematem związanym z konfiguracją Google Search Console jest również nadawanie uprawnień innym użytkownikom. Tu też odsyłam Cię bezpośrednio do supportu: support.google.com/webmasters/answer/7687615?hl=pl&ref_topic=9455938. Zapoznaj się z informacjami, jeśli sam chcesz uzyskać dostęp do GSC strony swojego klienta lub zamierzasz udostępnić dane o swojej stronie współpracującym z Tobą osobom.

 

Temat zakładania konta i wdrożenia Google Search Console może być nieco skomplikowany, ale bez tego nie ruszysz z analizą danych dot. tworzonych przez Ciebie treści. Na szczęście robisz to tylko raz (o ile oczywiście nie usuniesz usługi ze swojego konta) i korzystasz do woli. Jeśli natomiast współpracujesz z różnymi klientami, to pamiętaj, że na jednym koncie GSC możesz mieć podpiętych do 1000 usług.

 

google search console do analizy skuteczności strategii content marketingowej

 

Google Search Console w content marketingu – najważniejsze sekcje i funkcje narzędzia

Przejdziemy teraz przez funkcje i raporty Google Search Console szczególnie przydatne dla copywriterów i content marketerów. Oczywiście specjaliści SEO w codziennej pracy również z ich korzystają, tak samo jak i z opcji pozwalających na wykrywanie błędów i przeprowadzenie technicznej optymalizacji strony. My skoncentrujemy się na tym, co przydatne podczas pisania i optymalizacji treści realizowanej zgodnie z zasadami SEO copywritingu.

 

google search console dla contentowców, ogólny przegląd

 

  • Przegląd – pierwszy widok, który pokazuje się w GSC, możemy szybko przejrzeć, jak wyglądają wyniki dot. kliknięć z wyszukiwarki Google.
  • Sprawdzanie adresu URL – wklejamy URL i dostajemy informacje, czy nasz artykuł jest np. zaindeksowany. Tutaj właśnie możemy zgłosić nowe treści do indeksacji.
  • Skuteczność – raport pokazujący wyniki naszej strony – wyświetlenia, kliknięcia, CTR, średnią pozycję w wyszukiwarce Google. Dane można filtrować, porównywać, analizować efektywność poszczególnych podstron. Oprócz tego znajdziemy tu:
    • frazy, na które wyświetla się nasza strona w wynikach wyszukiwania,
    • najpopularniejsze podstrony,
    • kraje, w których mieszkają użytkownicy trafiający na naszą stronę,
    • urządzenia, z jakich korzystają (mobile / desktop),
    • i typy wyników, w których pojawia się nasza strona (wyniki tekstowe, wyszukiwarka grafiki, wideo, sekcja wiadomości / Google News).
  • Indeksowanie -> Strony – bardziej techniczny raport, ale tutaj warto sprawdzać, które podstrony nie zostały zaindeksowane i zgłaszać je do ponownej indeksacji.
  • Linki – tu znajdziemy przykładowe serwisy, które linkują do naszej strony internetowej. Jest to niestety próbka danych; Google nie pokazuje wszystkich linków zewnętrznych, dlatego do ich analizy specjaliści SEO korzystają z bardziej wyspecjalizowanych narzędzi, np. Ahrefsa. Oprócz tego w tej sekcji znajduje się także lista podstron, które linkujemy wewnętrznie.

 

I to by były najważniejsze sekcje Google Search Console szczególnie przydatne w content marketingu. Warto się przez nie przeklikać, zapoznać się z interpretacją poszczególnych metryk w raporcie Skuteczność. Następnie analizuj dostępne dane, by tworzyć i optymalizować jeszcze lepsze treści oraz zwiększać content experience na swojej stronie.

 

audyt seo oferta

 

Wykorzystanie Google Search Console w marketingu treści – 9 podstawowych zastosowań

Zebrałam 9 podstawowych działań z zakresu content marketingu, w których realizacji pomoże nam Google Search Console. Oczywiście w niektórych przypadkach zajdziemy inne, czasem lepiej działające narzędzia, a w innych GSC jest po prostu niezastąpione (np. indeksowanie). Zachęcam Cię do testowania, czy w Twoim przypadku dostępne dane lub funkcjonalności pomagają w codziennej contentowej pracy.

 

Zgłaszanie nowych treści do indeksacji w Google Search Console

Po publikacji treści na stronie najlepiej od razu zgłosić ją do indeksacji. Po co to robić? W ten sposób mówimy robotom Google: Hej, mam nowy tekst na stronie. Odwiedź ją, przecrawluj, zaindeksuj i pokaż w wyszukiwarce. To naprawdę wartościowy content! Jeśli tego nie zrobimy, Google musi trafić na naszą stronę samodzielnie. Cały proces może trwać bardzo długo, szczególnie gdy nasz serwis nie jest popularny, nowe treści nie są podlinkowane na stronie głównej lub występują techniczne problemy utrudniające proces skanowania i indeksowania strony.

Sprawdź też, jak wygląda optymalizacja PDF pod SEO.

 

Jak zgłosić treści do indeksacji w GSC?

  • Przejdź do sekcji Sprawdzenie adresu URL i wklej w okienku na samej górze link do podstrony z nową treścią (lub po prostu od razu po zalogowaniu do GSC wklej link w tym okienku na górze).
  • Kliknij enter.
  • Zostaniesz przekierowany do sekcji informującej o stanie zaindeksowania danego adresu URL. Jeśli pojawi się komunikat Adres URL nie znajduje się w Google, kliknij przycisk Poproś o zaindeksowanie.
  • Teraz Google przemieli żądanie i pojawi się komunikat, że adres został dodany do kolejki indeksowania. Musimy poczekać, aż roboty Google odwiedzą naszą podstronę, przeanalizują ją, zaindeksują i zrankingują.

 

google search console a copywriting, zgłaszanie do indeksacji

 

Uwaga! Jeśli wprowadzasz zmiany w już opublikowanej i zaindeksowanej treści (np. przeprowadzasz recykling treści), również zgłoś taką treść do ponownej indeksacji. Otrzymasz zielony komunikat – Adres URL znajduje się w Google. Kliknij przycisk Poproś o zaindeksowanie. Google poprosi Cię o potwierdzenie, że chcesz zaindeksować treść ponownie i znów doda Twoją podstronę do kolejki indeksowania.

 

google search console a content marketing, indeksowanie

Jaki wpływ ma content depth na SEO? Sprawdź!

 

Analiza skuteczności treści i strategii marketingowej w Google Search Console

Pierwszym narzędziem, o którym myślimy w kontekście analizy skuteczności działań marketingowych, przyciągania ruchu na stronę jest oczywiście Google Analytics 4. Przy okazji podrzucam kilka moich poradników na ten temat:

I tak, warto korzystać z GA4, chcąc ocenić efektywność content marketingu, ale dobrze także w tym celu wykorzystać dane z GSC dostępne w sekcji Skuteczność.

 

Jak analizować metryki dostępne w GSC?

Pokrótce wyjaśnię, jak należy rozumieć metryki:

  • Wyświetlenia – oznaczają, że wynik wyszukiwania z Twoją stroną pojawił się w wyszukiwarce podczas wpisania przez użytkownika jakiegoś zapytania. Nie znaczy to jednak, że użytkownik faktycznie ten wynik zobaczył i się do niego doskrollował. Mam tu na myśli to, że potencjalny klient wpisał frazę o zakupowej intencji wyszukiwania: buty do biegania, zobaczył 3 pierwsze organiczne wyniki, a Ty jesteś na 5. GSC zaliczy to jako wyświetlenie, choć użytkownik faktycznie wyniku nie zobaczył,
  • Kliknięcia – przejścia do Twojej strony z organicznych wyników wyszukiwania,
  • CTR – to jest współczynnik kliknięć do wyświetleń wyrażony w procentach. Pokazuje skuteczność poszczególnych podstron (im większy, tym lepiej, bo oznacza, że więcej osób przeszło na stronę z wyszukiwarki),
  • Średnia pozycja – pozycja obliczana dla Twojej podstrony wg określonego wzoru Google. Im niższa, tym lepsza – bo oznacza wyższe miejsce w rankingu wyników wyszukiwania.

Na stronie supportu Google znajdziesz szczegółowe wyjaśnienie i sposób interpretacji danych z GSC: support.google.com/webmasters/answer/7042828?hl=pl&sjid=3603528529227373948-EU.

 

Jak korzystać z raportu Skuteczność w GSC? Szybka instrukcja

  • Dane możesz przeglądać bezpośrednio w narzędziu – wybrać interesujący Cię okres, typ wyników, sprawdzać metryki dla wybranych lub dla wszystkich podstron (w filtrach trzeba wpisać właściwy URL), włączać i wyłączać poszczególne metryki.
  • Pod wykresem znajdziesz frazy, na które według Google wyświetla się Twoja strona. Przy frazie również zobaczysz 4 podstawowe metryki. Nie ma tam niestety informacji o adresie URL, a w konsekwencji o treści, która jest widoczna na dane frazy.
  • Możesz sprawdzić metryki dla poszczególnych podstron, ale w dostępnej tabeli również nie zobaczysz fraz, na które są te podstrony widoczne.
  • Dane możesz wyeksportować do Google Sheets lub Excela. Są tu jednak pewne ograniczenia – GSC pokaże Ci tylko 1000 rekordów, więcej danych nie pobierzesz. Na szczęście możesz to obejść, korzystając z dodatku do Google Sheets – Search Analytics for Sheets (workspace.google.com/marketplace/app/search_analytics_for_sheets/1035646374811). Po skonfigurowaniu rozszerzenia możesz wybrać, jakie dane Cię interesują, pobrać całość i analizować już bezpośrednio w Sheetsie lub Excelu.

 

google search console w content marketingu, analiza danych

 

Jak analizować dane z raportu Skuteczność, by ocenić efektywność content marketingu?

Oczywiście zakres analizy danych pod kątem oceny skuteczności content marketingu zależy od działań, które podejmujesz, obranej strategii content marketingowej i celów, które sobie postawiłeś. Przykładowo za pomocą GSC możesz:

  • Sprawdzić ogólny trend widoczności i klikalności swojej strony – jak wygląda wykres – czy pnie się do góry? Jeśli podejmujesz aktywne działania, a odnotowujesz spadki, czas zweryfikować plan content marketingowy,
  • Przeanalizować najpopularniejsze podstrony – dane będą zbieżne z tymi z GA4; tu znajdziesz odpowiedź, które treści są najlepiej widoczne, mają najlepsze pozycje i są najczęściej klikalne (generują największy ruch),
  • Zweryfikować, czy podstrony są widoczne na frazy, na które były optymalizowane,
  • Zerknąć na kraje, z których pochodzi największy ruch – przydatne, jeśli działasz międzynarodowo,
  • Poznać typy wyników wyszukiwania, w których pojawiasz się najczęściej – może zdarzyć się tak, że skuteczniej przyciągasz użytkowników za pomocą wyszukiwarki grafiki i być może to dobry kierunek do rozwoju działań CM.

 

Ogółem cała analiza skuteczności content marketingu za pomocą Google Search Console skupia się na przeanalizowaniu wyświetleń, kliknięć oraz fraz, na które pojawiamy się w wynikach wyszukiwania i z których ściągamy ruch do naszej strony.

 

Poznanie trendów i sezonowości treści dzięki analizie danych GSC

W raporcie Skuteczność możesz także sprawdzić, czy w przypadku Twojego serwisu występuje sezonowość. Wybierz długi horyzont czasowy, np. ostatnich 16 czy 12 miesięcy. Zobacz, czy widać charakterystyczne górki widoczności lub spadki. Niestety w GSC nie ma możliwości porównania danych okres do okresu, np. rok do roku, więc problemem może być zweryfikowanie, czy spadki i wzrosty powtarzają się co roku. Niemniej dostępne dane mogą potwierdzić sezonowość występującą w całej Twojej branży.

 

google search console w copywritingu, raport skuteczność

 

W przypadku sezonowości warto sprawdzić, jakie frazy kluczowe wygenerowały najwięcej ruchu. To wskazówka dot. treści, które można zaplanować na kolejną falę wzrostu zainteresowania daną tematyką.

 

Układanie content planu (harmonogramu publikacji) przy wsparciu GSC

Google Search Console podobnie jak Google Analyics można także wykorzystać podczas układania kalendarza publikacji bloga, content planu.

 

  • Sprawdź, jakie podstrony cieszą się największą popularnością – wyświetleniami i przede wszystkim klikalnością. Jeśli widzisz trend lub podobieństwo w tematach, np. rankingi produktów, 10 wskazówek na…, zainteresowanie określoną tematyką, zaplanuj podobne treści do realizacji.
  • Wyciągnij z GSC frazy, na które jesteś widoczny i porównaj z frazami, na które jest widoczna konkurencja (tu już musisz skorzystać z innego narzędzia, np. Senuto). Tzw. content gap, czyli tematy opisane przez konkurencję, a przez Ciebie nie to źródło pomysłów na nowe wpisy blogowe.
  • Przeanalizuj podstrony odnotowujące najsłabsze wyniki. Zastanów się, czy przyczyną jest duża konkurencja, niewłaściwa optymalizacja, czy może brak zainteresowania tematem przez Twoją grupę docelową. Jeśli stawiasz na ostatni powód, nie twórz więcej treści o podobnej tematyce.
  • Wytypuj podstrony ze słabymi wynikami. Można je ująć w planie contentowym jako treści wymagające recyklingu.
  • Porównaj, który rodzaj wyników przynosi Ci najlepsze efekty – standardowe wyniki w wyszukiwarce, a może obrazy w Google Images? Jeśli grafika przynosi Ci więcej ruchu niż standardowe SERP-y, zaplanuj przygotowanie takiego rodzaju treści w swoim harmonogramie.

 

Dane z GSC zawsze będą stanowiły pewną podpowiedź, ale nigdy nie powiedzą Ci, co najbardziej angażuje Twoich czytelników i jak wchodzą w interakcje z treścią (content engagement). Z tego względu warto je zestawić z raportami GA4 oraz Twoją znajomością trendów, branży i użytkowników.

 

konsultacje copywritingowe

 

Analiza fraz kluczowych i generowanie pomysłów na treści z pomocą Google Search Console

Wyciągnij dane dot. fraz najlepiej za pomocą wspomnianej wcześniej wtyczki do arkuszy Google. Przeprowadź dokładną analizę słów kluczowych:

  • Sprawdź, czy nie występuje kanibalizacja treści opisana poniżej,
  • Oceń, czy masz pokryte różne wątki tematyczne i stworzone klastry tematyczne,
  • Zweryfikuj, czy frazy pasują do poszczególnych treści, czy faktycznie te treści dotyczą tematyki ujętej w tych frazach,
  • Zaplanuj reoptymalizację treści.

Analiza fraz podpowie Ci, jakie treści skierować do recyklingu oraz wskaże, co jeszcze należałoby opisać, a więc będzie stanowiła jeden ze sposobów na generowanie pomysłów na tematy na bloga.

 

Podbijanie pozycji i ruchu poprzez reoptymalizację treści na bazie danych z GSC

Wyświetlenia, kliknięcia, średnią pozycję oraz frazy kluczowe z raportu Skuteczność można wykorzystać do podbijania pozycji podstron poprzez reoptymalizację treści.

  • Jeśli strona ma wiele wyświetleń i wysoką średnią pozycję, ale mało kliknięć, oznacza to, że pojawia się wysoko w Google, ale użytkownicy nie są nią zainteresowani. Przejrzyj, jak wyglądają SERP-y na daną frazę, jakie snippety tam występują (standardowe wyniki wyszukiwania, wideo, grafika), jaka jest konkurencja. Przygotuj bardziej zachęcający Description oraz Title dopasowany o tematyki podstrony.
  • Jeśli podstrona ma mało wyświetleń, zaplanuj np. napisanie treści od nowa, całkowitą przebudowę, mocną optymalizację. Oczywiście przeanalizuj obecny content oraz konkurencję. Świetnie teksty też nie osiągają dobrych wyników, jeśli muszą konkurować z silnymi liderami branży.
  • Przeanalizuj, na jakie frazy wg GSC wyświetla się Twoja strona w wyszukiwarce. Jeśli są to tematyczne słowa kluczowe, a osiągasz na nie niskie pozycje, spróbuj umieścić je w treści, Title, Decription. Nawet lekka modyfikacja meta znaczników może podbić pozycję strony w SEPR-ach. Za pomocą danych z Search Console przeprowadza się właśnie optymalizację znacznika Title pod SEO.

 

google search console w analizie treści

 

Przeprowadzanie recyklingu treści za pomocą Google Search Console

Google Search Console może także pomóc w realizacji recyklingu treści.

  • Mała liczba wyświetleń, kliknięć i słaba średnia pozycja mogą posłużyć do wytypowania treści, które będziemy recyklingować.
  • Słowa kluczowe dostępne w GSC można wykorzystać do dofrazowania treści, jej rozbudowy o dodatkowe wątki.
  • W planie recyklingu treści warto również ująć teksty, które się kanibalizują, co omawiam w kolejnym punkcie.
  • Recykling treści polega również na opracowaniu tej samej treści w innej formie, np. przygotowanie infografiki na podstawie tekstu. Jeśli inne rodzaje wyników / treści radzą sobie lepiej, warto je przygotować i opublikować na stronie.

 

Wykrywanie kanibalizacji treści dzięki danym z GSC

Google Search Console jest też jednym z narzędzi, które szczególnie przydaje się do wykrywania kanibalizacji słów kluczowych i treści. Polega to na tym, że podstrony / treści są o podobnej, a nawet takiej samej tematyce, przez co zdobywają widoczność na takie same frazy i rywalizują między sobą o pozycje w wyszukiwarce.

 

Jak wykorzystać GSC do wykrycia kanibalizacji treści?

  • Za pomocą rozszerzenia do Google Sheets – Search Analytics for Sheets – wyciągnij dane o podstronach i frazach kluczowych z raportu Skuteczność.
  • Obrób dane i przygotuj tabelę przestawną.
  • Zidentyfikuj podstrony, które wychodzą na takie same frazy.
  • Przejrzyj dokładnie treści na tych podstronach i zastanów się, czy faktycznie mamy do czynienia z kanibalizacją.

W zależności od przyczyny występowania kanibalizacji treści dobierz odpowiednie rozwiązanie, które są opisane w podlinkowanym artykule.

 

google search console a strategia content marketingowa

 

Przeprowadzenie content pruningu przy pomocy Google Search Console

Content pruning to podejście polegające na robieniu porządku z treściami, które nie generują ruchu, nie są wartościowe i generalnie nie przynoszą żadnych korzyści. Taki content można usunąć, zrecyklingować, zaktualizować, zoptymalizować – generalnie wybór rozwiązania zależy od rodzaju tekstu i jego pierwotnego celu. Google Search Console często wykorzystuje się do wytypowania treści, które będziemy pruningować.

 

Jak wykorzystać GSC przy content pruningu?

  • Za pomocą rozszerzenia do Google Sheets – Search Analytics for Sheets – wyciągnij dane o podstronach, wyświetleniach, kliknięciach i pozycjach z raportu Skuteczność.
  • Obrób dane i ustal kryterium decydujące o zaliczeniu treści do analizy pod kątem pruningu.
  • Zacznij od treści z niską liczbą wyświetleń, kliknięć, słabymi pozycjami.
  • Ustal priorytety i zacznij porządkować treści.

 

Zidentyfikowanie content decay po analizie danych z Google Search Console

Content decay to zjawisko polegające na spadku popularności treści, zakończeniu jej „cyklu życia”. W tego typu teksty, tracące ruch i zainteresowanie użytkowników, można tchnąć drugie życie. Czasem wystarczy drobna aktualizacja, a w innych przypadkach rozbudowa artykułu, dodanie nowych wątków. Pierwszym krokiem jest oczywiście identyfikacja „gnijącego contentu”. A w tym pomaga GSC – wystarczy pobrać dane i przyjrzeć się tekstom z najgorszymi wynikami. Najlepiej też sprawdzić ich widoczność i klikalność na przestrzeni dłuższego okresu. Jeśli zauważysz na wykresie systematyczny spadek, to będzie jasny znak, że mamy do czynienia z content decay.

 

Analiza serwisów linkujących do naszej treści w GSC

Na koniec opuszczamy raport Skuteczność i przechodzimy do zakładki Linki. Tam znajdują się dane o:

  • Serwisach linkujących do naszej strony, linkach zewnętrznych,
  • Linkowaniu wewnętrznym.

 

google search console, przewodnik dla blogerów, linki zewn.

 

Warto co jakiś czas przejrzeć linki zewnętrzne, ponieważ dzięki takiej analizie można np.:

  • Wykryć duplikację treści, a najczęściej kradzież naszych treści. Mnie niestety kilka razy zdarzyła się taka sytuacja – ktoś skopiował tekst z mojej strony (nawet cały), a potem dodał moją stronę jako źródło. Czasem duplikacje dot. również naszych unikalnych infografik. Wtedy można napisać do właściciela serwisu ostrego maila z żądaniem usunięcia ukradzionej treści,
  • Sprawdzić, w jakim kontekście i kto do nas linkuje,
  • Poznać źródło dodatkowego ruchu – czasem występują piki w ruchu wynikające właśnie z zewnętrznego podlinkowania naszej strony, np. w branżowym newsletterze. Warto o tym wiedzieć, by nie pomyśleć, że taki pik to błąd danych czy anomalia,
  • Weryfikować skuteczność prowadzonych działań link buildingowych – jak wspomniałam, GSC pokazuje tylko próbkę linków zewnętrznych, więc w tym celu lepiej sprawdzają się inne narzędzia.

 

Google Search Console dla blogerów i copywriterów – podsumowanie

Google Search Console tylko na pierwszy rzut oka wydaje się narzędziem dla contentowców o technicznym zacięciu. W rzeczywistości jego obsługa jest prostsza niż GA4. Co prawda nie mamy tutaj rozbudowanych raportów i nie możemy śledzić zachowania użytkownika na stronie, ale dowiadujemy się, jak Googleboty analizują i interpretują naszą stronę. Względny minimalizm danych i prostota GSC sprawia, że można z tej aplikacji skorzystać podczas szybkiej analizy i wprowadzania konkretnych rozwiązań optymalizacyjnych. Polecam pobawić się z tym narzędziem i potestować na własnym serwisie jego możliwości.

 

Źródła i dodatkowe informacje

  • https://search.google.com/search-console/about
  • https://support.google.com/webmasters/answer/9128668?hl=pl&sjid=1729564244169264074-EU
  • https://support.google.com/webmasters/answer/7687615?hl=pl&ref_topic=9455938
  • https://support.google.com/webmasters/answer/34592?hl=pl&sjid=1729564244169264074-EU
  • https://support.google.com/webmasters/answer/9008080?hl=pl&sjid=1729564244169264074-EU#zippy=%2Ctag-html
  • https://developers.google.com/search/docs/monitor-debug/search-console-start?hl=pl
  • https://support.google.com/webmasters/answer/7042828?hl=pl&sjid=3603528529227373948-EU
  • https://hallam.agency/blog/3-ways-to-get-content-ideas-from-google-search-console/
  • https://serpstat.com/blog/how-to-use-google-search-console-to-create-content-plans/
  • https://contentmarketinginstitute.com/content-distribution-promotion/how-to-use-google-search-console-to-increase-traffic-to-your-site