Content pruning – jak usuwanie treści ze strony internetowej może wspomóc jej optymalizację pod SEO?

Zwykle w branży SEO mówi się, że rozwój treści na stronie internetowej pomaga zwiększyć jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania i tym samym przyciągnąć większą liczbę użytkowników. Jednak czasami bywa i tak, że opublikowane teksty działają odwrotnie – zamiast poprawiać wyniki serwisu, pogarszają je, osłabiając seową kondycję bloga czy sklepu. Dzieje się tak z różnych powodów, a rozwiązaniem tego problemu jest content pruning, który po polsku nazwalibyśmy przycinaniem albo okrojeniem treści. Na czym polega ta strategia? Jak krok po kroku przeprowadzić pruning contentu? W jaki sposób sprawdzić, które treści należy usnąć? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym poradniku.

 

Co to jest content pruning?

Content pruning polega na usuwaniu lub zmodyfikowaniu treści, które nie przynoszą efektów w postaci widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania czy ruchu. Celem takiego działania jest oczyszczenie strony z contentu, który może negatywnie wpływać na SEO całego serwisu. Genezą tej strategii były oczywiście aktualizacje algorytmów Google – np. w 2011 r. algorytm Panda, a nieco później aktualizacja głównego algorytmu – tzw. May 2020 Core Update. Wtedy zaobserwowano, że zaindeksowane treści ocenione przez Google jako słabej jakości mogą obniżać wyniki całej domeny.

 

Jakie treści mogą uchodzić za słabej jakości i w związku z tym najczęściej poddawane są pruningowi? Należą do nich teksty:

  • zawierające zdezaktualizowane informacje,
  • skopiowane z innych serwisów,
  • kanibalizujące frazy i powielające informacje opisane na innych podstronach,
  • niedopasowane do tematyki pozostałych treści na stronie.

Sprawdź, czym są content buckets.

 

Rozwój treści w serwisie najczęściej utożsamia się z tworzeniem nowych tekstów bez zwracania uwagi na to, co dzieje się z tymi już napisanymi i opublikowanymi. Content pruning zmienia to podejście – to systematyczny proces sprzątania naprodukowanego contentu, realizowania recyklingu treści, usuwania tego, co zdezaktualizowane i zbędne oraz dostrzegania tzw. content gap, czyli tematów, które warto zagospodarować, aby strona stała się ekspertem w danej tematyce.



Content pruning a drzewka Bonsai

Jako ciekawostkę mogę podać, że pojęcie content pruning zostało zaczerpnięte od tradycyjnie rozumianego pruningu, a konkretnie podcinania drzewek Bonsai. Drzewka te jak i większość roślin mają tendencję do rośnięcia do góry, co sprawia, że gałęzie zewnętrzne rozrastają się nieproporcjonalnie, a te wewnętrzne ze względu na brak odpowiednich warunków obumierają. Przycinanie ma zapewnić bardziej równomierny wzrost wszystkich gałęzi. Wpływa też na odpowiedni kształt samej korony drzewka.

Sprawdź, na czym polega content models.

 

Dla kogo jest content puring?

Dla każdego serwisu. Bez względu na to, czy prowadzisz małego bloga, czy zarządzasz serwisem informacyjnym, który ma tysiące artykułów, warto regularnie przeprowadzać content pruning.

 

Dlaczego warto stosować technikę content pruning w swoim serwisie?

Oczywiście porządkowanie treści na stronie ma przyczynić się do uzyskiwania lepszych wyników (widoczności w Google, ruchu na stronie, a w konsekwencji wzrostu konwersji). Inne powody przemawiające za content pruningiem to:

  • lepsze wykorzystanie crawl budget – Google ma ograniczone możliwości crawlowania (analizowania) serwisów internetowych. Każdy serwis otrzymuje swój „budżet”. Jeśli mamy wiele podstron o niskiej jakości, marnujemy go na indeksowanie podstron niewartościowych z punktu widzenia ruchu i SEO,
  • poprawa user experience i intencyjności treści (search intent) – dostarczanie tekstów spełniających potrzeby użytkowników powinno być celem samym w sobie. Jeśli użytkownik skonsumuje nasze treści, następnie można przekonać go do dokonania konwersji,
  • pozbywanie się tego, co nieaktualne – nie ma sensu zostawiać rankingu pralek z 2020 r., skoro użytkowników interesują najnowsze trendy,
  • walka z kanibalizacją treści – temat już dość obszernie opisywałam w innym artykule (czytaj: kanibalizacja słów kluczowych na blogu), generalnie niepowielanie tematów pozwala na zachowanie spójności tematycznej oraz lepsze dopasowanie fraz do podstron,
  • budowanie autorytetu strony – treści nietematyczne, randomowe i niskiej jakości nie zbudują wizerunku serwisu jako eksperta w danej tematyce, branży (to szczególnie ważne w przypadku contentu medycznego),
  • poprawa linkowania wewnętrznego – linkujemy do stron powiązanych tematycznie, budując użytkownikom i robotom wyszukiwarki logiczną ścieżkę przejścia po strukturze informacyjnej serwisu.

 

co to jest content pruning

Proces content pruning – jak przeprowadzić przycinkę treści w serwisie?

Pruningowanie contentu składa się z następujących etapów:

  1. Przygotowanie danych – lista z treści ze statystykami
  2. Zidentyfikowanie treści, które trzeba usunąć lub zmienić
  3. Podjęcie decyzji, co zrobić z pruningowymi treściami
  4. Bieżące analizowanie wyników

 

Jakie narzędzia do content pruningu będą Ci potrzebne?

  • Lista z adresami URL, na których znajdują się treści (jeśli oczywiście takową posiadasz, np. harmonogram bloga)
  • Narzędzia z danymi o ruchu i wynikami strony w SERP-ach – Google Analytics, Google Search Console
  • Zewnętrzne narzędzia pokazujące widoczność strony, linki zewnętrzne, potencjał słów kluczowych – Senuto, Ahrefs, SEMrush itp.

Sprawdź również, jak przeprowadzić analizę słów kluczowych.

 

Przygotowanie danych do analizy

Korzystając np. z Google Analytics albo Google Search Console, przygotuj dane do analizy najlepiej w arkuszu kalkulacyjnym. Zawrzyj w nim takie informacje jak:

  • Adres URL strony z treścią,
  • Liczba wyświetleń/pozycja w wyszukiwarce Google,
  • Ruch na stronie – np. sesje, liczba odsłon, czas spędzony na stronie, liczba kliknięć,
  • Współczynnik konwersji – jeśli masz zdefiniowane cele/konwersje na stronie, np. liczba przejść z bloga do sklepu, liczba transakcji, przychody itp.
  • Linki prowadzące do strony (do pogłębionej analizy),
  • Cel strony – musimy pamiętać, że niektóre strony bez względu na wyniki trzeba utrzymywać w serwisie, np. regulamin sklepu, polityka prywatności itd.
  • Informację o sezonowości – warto więc mieć to na uwadze, aby w styczniu nie usunąć tekstów, które przyciągają użytkowników w czerwcu czy lipcu,
  • Datę publikacji – nowe treści, jeśli nie są to treści o charakterze newsowym, z definicji będą miały mniejszą liczbę wejść niż te wiszące na stronie już od roku.

 

Dane wynikowe postaraj się przygotować z różnych okresów – warto porównać aktualne dane z tymi z trzech ostatnich miesięcy, pół roku lub rok temu.

Poznaj zasady SEO copywritingu.

 

jak przeprowadzić content pruning

 

Zidentyfikowanie treści do pruningu

Na podstawie danych przeprowadź analizę i zastanów się, z którymi treściami należy zrobić porządek. Wybierz kryteria, które będą o tym decydowały (np. liczba sesji poniżej określonej wartości), posegreguj dane i ustal, ile stron/tekstów w pierwszej kolejności skierujesz do pruningu. Postaraj się także wyłapać treści o takiej samej tematyce (np. poprzez sortowanie URL-i czy tytułów stron/artykułów alfabetycznie). A jeśli w URL-ach lub tytułach artykułów stosowałeś daty, zidentyfikuj podstrony, które mogą zawierać zdezaktualizowane już treści.

 

Niestety nie podam Ci żadnych sztywnych wartości, np. dotyczących liczby sesji, które warunkowałyby przekazanie treści do modyfikacji. W zależności od ogólnego ruchu w serwisie, jego widoczności i wyników najlepszych treści do tego kroku trzeba podejść indywidualnie. Spójrz holistycznie na wszystkie URL-e, porównaj wyniki grupy najlepszych treści i postaraj się ustalić rozsądną granicę.

SEO content editor – czy warto go używać?

 

Podjęcie decyzji, co zrobić z pruningowymi treściami

Chcąc zrobić porządek z treściami, które nie przynoszą Ci żadnych wyników, masz do dyspozycji kilka opcji:

  1. Całkowite usunięcie treści – wybierz to rozwiązanie, kiedy treści są nieaktualne, nieprzydatne i nie ma możliwości ich modyfikacji,
  2. Połączenie kilku treści – treści o podobnej rozdzielone na kilka podstron warto zmiksować i połączyć w jedną. Pamiętaj, aby przekierować 301 URL-e, z których będziesz zabierać treść i które potem usuniesz,
  3. Aktualizacja treści – zastosuj tę opcję np. do rankingów, poradników itd., w których dane lub informacje trzeba odświeżyć,
  4. Optymalizacja treści – jeśli treść jest dobra, a z jakichś powodów (np. sporej konkurencji) nie może wybić się w Google, przeprowadź jej optymalizację. Sprawdź dodatkowe frazy, dodaj je do treści, wrzuć do nagłówków, popraw linkowanie wewnętrzne prowadzące do tej strony, dopisz dodatkowe akapity,
  5. Zablokuj treści przed indeksacją – jeśli z pewnych względów musisz utrzymywać treść na stronie, ale nie jest ona ani wartościowa z punktu widzenia wyszukiwarki (np. podobne do innych sklepów zapisy w regulaminie), ani nie osiąga zbyt dobrych rezultatów, zablokuj ją po prostu przed indeksacją. Nie ma potrzeby, by Google się takimi stronami interesowało, crawlowało je i oceniało.

Sprawdź, czym są hidden keywords.

 

Bieżące analizowanie wyników

Po wprowadzeniu zmian w treściach, obserwuj, jak kształtuje się ich widoczność i jaki zbierają ruch. Jeśli wyniki nadal nie ulegną poprawie, przeprowadź dodatkowe analizy i podejmij nowe działania związane z modyfikacją lub usunięciem contentu. A gdy prowadzisz regularny harmonogram publikacji nowych treści, dzięki bieżącej analizie będziesz mógł monitorować, jak sobie radzą nowo tworzone teksty.

 

Efekty content pruning

Niestety nie mam własnego case’a, którym mogłabym się pochwalić jako przykładem efektów pruningu contentu. Na swojej stronie na bieżąco działam w zakresie recykingu treści, staram się także usuwać nieaktualne artykuły, ale ze względu na dość niszową tematykę (pisanie książek) i konieczność konkurowania z agencjami (copywriting) spektakularnych wyników u mnie nie widać. Mogę jednak przytoczyć przykład, na który trafiłam. Case i wszystkie wykresy i tabelka pochodzą ze strony: https://www.g2.com/articles/content-pruning.

content pruning proces i efekty

Firma G2 przeprowadziła content pruning, zajmując się 200 z ponad 2700 artykułów na swoim blogu. Przez 4 miesiące usunęli 112 artykułów, 61 zablokowali przed indeksacją, a 27 połączyli z innymi artykułami.

 

content pruning wyniki

Po czterech miesiącach liczba sesji wzrosła o 875 tys., czyli ok. 16%.

 

pruning contentu

Liczba wyświetleń podstron blogowych w wyszukiwarce Google wzrosła o 20%, a liczba kliknięć o 19%. Z kolei średnia pozycja wzrosła z 17 do 15,5 pozycji.

 

Oczywiście oprócz pruningu wpływ na efekty uzyskane przez bloga mogły mieć inne czynniki, np. aktualizacje algorytmów, linkowanie zewnętrzne, mniej aktywne działania konkurencji itd. W przypadku stron internetowych nigdy jednak nie wykluczymy oddziaływania innych elementów.

Sprawdź, jak przygotować portfolio copywriterskie.

 

Jak często przeprowadzać content pruning?

Content pruning to proces, który należy realizować regularnie, gdyż praca nad treściami nigdy nie powinna się kończyć. Zmieniają się zasady działania algorytmów, intencje użytkowników, powstaje nowa konkurencja. Nieaktualizowane teksty kiedyś z czasem tracą na wartości i dobrze jest trzymać rękę na pulsie, by wyprzedzać ten nieprzyjemny etap spadku ruchu.

 

I tu znowu niestety nie wskażę konkretnej rekomendacji, jak często należy czyścić treści. Wiele zależy od tego, jak duży jest Twój serwis, jak często publikujesz nowe teksty oraz jakie masz możliwości w zakresie recyklingu treści. Serwis ContentKing (https://www.contentkingapp.com/academy/content-pruning/) proponuje, aby content pruning przeprowadzać:

  • Co 6 miesięcy w przypadku serwisów do 1 tys. podstron,
  • Co 3 miesiące w przypadku większych serwisów.

 

Moja rada jest taka, abyś wystartował z pruningiem contentu, zobaczył, ile treści wymaga usunięcia lub modyfikacji, po miesiącu od wprowadzenia wszystkich zmian zweryfikował wyniki, a następnie za najwcześniej 2 do 3 miesięcy (może być dłużej) przeprowadził kolejną analizę. A jeśli potrzebujesz wsparcia, sprawdź ofertę przygotowania strategii content marketingowej lub ofertę prowadzenia bloga firmowego.

 

Content pruning – przycinaj swoje treści na bieżąco!

Strategia contentowa bez dwóch zdań powinna obejmować zarówno nowo tworzone treści, jak i te, które już zostały opublikowane na stronie. Zawsze można coś zmienić, poprawić, optymalizować lub zaktualizować. A warto to robić nie tylko po to, aby polepszyć wyniki strony w Google, ale także by dopasować tekst do potrzeb użytkowników. Bo koniec końców to właśnie na odbiorcach treści nam zależy – by skonsumowali nasze wypociny, zrealizowali swoje potrzeby i dokonali konwersji na naszej stronie.

 

Źródła i dodatkowe informacje

  • https://cognitiveseo.com/blog/5587/content-pruning-the-technique-that-will-protect-your-rankings-from-google-panda/
  • https://www.searchenginejournal.com/content-pruning-seo/375066
  • https://yoast.com/content-pruning/
  • https://www.contentkingapp.com/academy/content-pruning/
  • https://www.g2.com/articles/content-pruning
  • https://victoriousseo.com/blog/content-pruning/
  • https://www.link-assistant.com/news/content-pruning-guide.html