Zasady SEO copywritingu – jak pisać teksty SEO, które porwą wyszukiwarkę i klienta? Ultra-kompleksowy poradnik

Aktualizacja: 12 marca 2024

Spośród wszystkich rodzajów copywritingu pisanie tekstów pod SEO rozwija się najbardziej dynamicznie. Agencje zajmujące się pozycjonowaniem stron, właściciele sklepów internetowych czy przedsiębiorcy posiadający wizytówkowe witryny namiętnie poszukują copywriterów znających się na tworzeniu treści pod wyszukiwarki internetowe. Jeśli chcesz spełniać ich potrzeby i przygotowywać content, który nie tylko porwie klientów, ale i Google, koniecznie przyswój sobie zasady SEO copywritingu. W niniejszym wpisie zebrałam wszystkie najważniejsze wskazówki, jak pisać teksty pod SEO.

 

Co to są teksty SEO i na czym polega SEO copywriting?

Teksty SEO to treści, które pisze się z uwzględnieniem czynników mających wpływ na pozycjonowanie treści lub strony w organicznych wynikach wyszukiwania na określone wyrażenia wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Część z tych czynników oficjalnie podają same wyszukiwarki, np. w dokumencie Wskazówki dla webmasterów od Google znajdziemy oficjalne zasady pisania tekstów pod SEO, a część odkrywają specjaliści SEO, testując różne rozwiązania optymalizacyjne. Warto wiedzieć, że twórcy wyszukiwarek niechętnie dzielą się czynnikami rankingowymi (czyli tym, co ma wpływ na pozycjonowanie tekstu), zachowując tajemnicę działania algorytmów dla siebie.

 

Zasady SEO copywritingu różnią się w zależności do wyszukiwarki, pod którą chcemy pozycjonować tekst lub stronę. Nie są to diametralne różnice, ale należy mieć je na uwadze. Jako że Google na naszym rynku jest niemal monopolistą, większość agencji, poradników oraz artykułów w zakresie tworzenia tekstów pod SEO odnosi się właśnie do jej wytycznych i czynników rankingowych. Ja również zdobywałam doświadczenie w pozycjonowaniu stron i contentu pod Google, więc poniższe wskazówki również dotyczą googlowskiej wyszukiwarki.

Sprawdź też, jak stworzyć portfolio copywritera.

zasady pisania tekstów SEO

 

Różnorakie wytyczne na teksty SEO. Jak pisać, skoro nie wszystkie czynniki rankingowe są znane?

Chciałabym, żebyś miał z tyłu głowy, że pozycjonowanie nie jest ścisłą i konkretną dziedziną. Ze względu na to, że

  • wyszukiwarki nie zdradzają wszystkich czynników kształtujących ranking wyników
  • oraz zmienia się sam sposób działania algorytmów oceniających jakość stron

 

pozycjonerzy na podstawie swojego doświadczenia i wyników przeprowadzonych testów ustalają wytyczne do tekstów. Podejścia seowców mogą się nieco różnić – jeden koncentruje się na umieszczaniu fraz w treści, inny większą uwagę przykłada do nagłówków. Ty, jako twórca treści powinieneś posiadać ogólną wiedzę, jak napisać tekst SEO, a następie zawsze dopasowywać się do wytycznych zlecenia. Akceptacja tekstu będzie od tego zależała. Staraj się również co jakiś czas przejrzeć newsy i najnowsze artykuły dotyczące optymalizacji contentu – jak wspomniałam, SEO zmienia się dość dynamicznie, więc i Ty również co jakiś czas powinieneś odświeżyć informacje, jak pisać teksty pod pozycjonowanie.

 

W moim poradniku zasady copywritingu pod SEO uporządkowałam według 3 etapów tworzenia treści: planowania, realizacji i analizy wyników. Do opisywanych wskazówek starałam się podejść bardziej zajawkowo niż mocno szczegółowo, więc jeśli dany czynnik wymaga większego doprecyzowania, odsyłam do osobnych wpisów o danym zagadnieniu. W tym artykule nie poruszałam ogólnych porad dobrego copywritingu – jeśli chcesz dowiedzieć się, jak napisać dobry tekst na stronę internetową, przeczytaj podlinkowany artykuł. A jeśli potrzebujesz kompleksowej dawki wiedzy – sprawdź ofertę szkoleń z copywritingu.



Jak pisać teksty SEO? Etap planowania

Większość zadań składających się na planowanie tekstu pod SEO spoczywa na barkach seowca. Jednak jeśli bezpośrednio współpracujesz z klientem, który chciały cały SEO copywriting przerzucić na Ciebie, powinieneś orientować się, jak podejść do tego etapu tworzenia treści pod pozycjonowanie.

 

Dobór słów kluczowych

Tworzenie tekstów pod SEO wymaga przeprowadzenia researchu fraz kluczowych. Jak to porządnie zrobić, opowiadam w artykule – dobór i analiza słów kluczowych za pomocą darmowych narzędzi, tutaj jednie podzielę się najważniejszymi wskazówkami.

  • Frazy dobieramy pod kątem liczby wyszukań i konkurencyjności. Najlepszy potencjał mają słowa kluczowe o dużej liczbie wyszukań i niskiej konkurencyjności.
  • Dobieramy do 3 głównych słów kluczowych, na które piszemy tekst, tymi wyrażeniami staramy się go najbardziej nasycić.
  • Poszukujemy wyrażeń bliskoznacznych i semantycznych oraz oczywiście fraz z długiego ogona (tzw. long-tail).
  • Zastanawiamy się nad intencją tekstu i intencją dobranych fraz – jeśli piszemy tekst na bloga, wybieramy frazy informacyjne, problemowe (jak wymienić siodełko w rowerze), a nie transakcyjne, sprzedażowe, usługowe (wymiana siodełka Wrocław).
  • Nie przesadzamy z liczbą dobranych fraz – dopasowujemy je także do długości treści.

 

Wiem, że wskazówki są bardzo ogólne – temat researchu fraz kluczowych jest bardzo zawiły i jednocześnie super istotny. Poczytaj sobie nieco więcej o tym, obejrzyj webinar lub poproś o konsulting contentowy doświadczonego specjalistę SEO lub contentowca. Pod wybrane wyrażenia będziemy pisać i optymalizować cały tekst. Wybór niewłaściwych słów kluczowych może przesądzić o tym, że tekst nie przyniesie żadnych efektów SEO.

Przy okazji sprawdź, czym są hidden keywords.

 

Unikanie kanibalizacji

Z tematem doboru słów kluczowych mocno związane jest zjawisko kanibalizacji słów kluczowych. W szczegółach przeczytasz o tym w podlinkowanym artykule, a w skrócie chodzi o to, aby tak planować frazy na artykuły i teksty SEO publikowane w serwisie, aby nie powielać słów kluczowych pomiędzy treściami/podstronami. Jako copywriter proponujący klientowi tematy na bloga miej również na uwadze ten problem, pokazując, że znasz reguły copywritingu na wylot.

 

konsultacje copywritingowe

Długość tekstu pod SEO

Liczba dobranych fraz, wytyczne dot. częstotliwości ich występowania oraz sama tematyka tekstu wpływa na jego długość. Generalna zasada jest taka, że należy wyczerpać poruszany temat – czyli napisać treść, która zaspokoi wszystkie potrzeby informacyjne użytkownika oraz pozwoli na swobodne zagospodarowanie wybranych słów kluczowych. Nie ma co na siłę lać wody ani zbyt krótko opisywać kwestie, o których można przygotować całą książkę.

Sprawdź też, jak wyceniać treści i usługę copywritingu.

 

Ciężko wyznaczyć sztywne ramy, na ile zzs (znaków ze spacjami) należy pisać poszczególne rodzaje treści. Z mojego doświadczenia (i ograniczeń budżetowych klientów ;)) mogę Ci wskazać następujące widełki:

  • Opis produktu – od 1000 zzs, czasem nawet 500 zzs, jeśli produkt można opisać dosłownie w 2 zdaniach,
  • Opis kategorii – od 1500-2000 zzs,
  • Tekst na stronę o nas itp. – od 1000 zzs,
  • Tekst na bloga – od 5000-6000 zzs.

 

Jak pisać pod SEO, uwzględniając kompleksowość tematu? Obecnie specjaliści SEO zlecają przygotowanie obszernych treści, a wynika to poniekąd stąd, że im dłuższy tekst, tym większa możliwość zamieszczenia w nim długiej listy słów kluczowych, ich synonimów i semantycznych wersji. I choć sama długość treści nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony w wyszukiwarce, rozbudowany artykuł daje pole do odpowiedniej optymalizacji.

Sprawdź też, jak pisać teksty w synonimach.

 

Budowanie klastrów tematycznych

Aktualnie jednym z wiodących trendów jest budowanie klastrów tematycznych. Na czym to polega? Na planowaniu całej serii artykułów w obrębie danego tematu. Najczęściej przygotowuje się jeden, główny tekst, nazwijmy go potocznie planetą, a wokół niego tworzy się wiele innych, tekstów poruszających nieco węższą, precyzyjniejszą tematykę, nazwijmy je satelitami. Cały klaster łączy się odpowiednim linkowaniem wewnętrznym. Najczęściej linkuje się z planety do satelitów i na odwrót oraz między satelitami powiązanymi tematycznie.

 

Przykład

  • Tematyka klastra: pisanie książek
  • Planeta: jak napisać książkę
  • Satelity: jak skonstruować bohatera, jak pisać dialogi w powieści, ile czasu zajmuje pisanie książki, jak skonstruować fabułę itp.

Po co bawić się w klastry i dlaczego wspominam o tym w kontekście zasad copywritingu? Taki sposób budowania contentu serwisu pozwala na wyczerpanie tematyki oraz pokazanie wyszukiwarce, że strona jest ekspertem, autorytetem w danej dziedzinie, skoro porusza różne, nawet wąskie kwestie. Dodatkowo rozplanowanie treści pozwala nam uniknąć wspomnianej wyżej kanibalizacji fraz.

 

zasady seo copywritingu

 

Research konkurencji w TOP10, TOP20

Jeśli o wszystkie powyższe kwestie etapu planowania tekstu SEO zadbał specjalista, ten ostatni punkt jest dla Ciebie, copywriterze! Gdy dostaniesz listę fraz, a nawet rozpiskę nagłówków, koniecznie wpisz główne słowo kluczowe do wyszukiwarki Google i przejrzyj TOP10, a nawet TOP20 wyników wyszukiwania. Po co to robić? Przecież nie chcemy małpować konkurencji. Ano, trochę chcemy. Jeśli zależy nam na wysokich pozycjach, musimy sprawdzić, co rankuje na wybrane przez nas frazy. Analiza struktury nagłówków, kwestii poruszonych w tekście, dodatek tabel, wypunktowań itd. pokazuje nam, jaki content preferują algorytmy wyszukiwania. Nasz tekst tematycznie, a nawet strukturalnie powinien być do tego zbliżony.

Sprawdź, jak przygotować brief copywritera.

 

Realizacja contentu pod SEO – jak pisać i co uwzględniać w tekstach?

Przechodzimy teraz do właściwej, realizacyjnej części, jak pisać teksty SEO. Część z poniższych punktów może wykonać za Ciebie specjalista SEO, szczególnie tych dotyczących technicznej optymalizacji pod SEO copywriting. Zasady wymienione poniżej zawsze odnoś do wytycznych otrzymanych od seowca.

 

Korzystanie z SEO content editorów

Narzędzia automatyzujące proces pisania tworzą osoby, które chcą uprościć przygotowanie tekstu pod pozycjonowanie. To sposób na poszukanie oszczędności na contencie, ale i ułatwienie pracy podczas przeprowadzania researchu konkurencji, ustalania fraz, nagłówków, weryfikacji, czy treść jest odpowiednio zoptymalizowana. Przetestuj sobie dowolny SEO content editor. Aplikacja podpowie Ci, jak pisać zgodnie z SEO. Sprawdź, czy takie narzędzie nie pomoże Ci w wykonywaniu wielu technicznych oraz powtarzalnych elementów podczas redagowania artykułu.

Sprawdź również inne narzędzia SEO dla copywritera.

 

Unikalność treści

Wszystkie teksty SEO, które tworzysz, muszą być unikalne. Nie możesz przekazywać klientowi kopii treści napisanych dla innego zleceniodawcy, ponieważ:

  • z punktu widzenia prawnego byłoby to nielegalne (w umowie najczęściej przekazujesz prawa jednemu podmiotowi),
  • a z punktu widzenia pozycjonowania jest to niepożądane!

Wyszukiwarka karze serwisy posiadające kopie treści, więc jeśli będziesz sprzedawać duplikaty, pozycje stron Twoich klientów mogą na tym ucierpieć. To tyczy się również kopiowania tekstów z innych stron i sprzedawania ich jako swoje.

Więcej o duplikacji treści przeczytasz w podlinkowanym artykule.

szkolenie z copywritingu

 

Rozmieszczenie słów kluczowych w treści

Właściwe umieszczanie fraz w tekstach to podstawowa umiejętność każdego twórcy realizującego SEO copywriting! Zasady i wskazówki dotyczące rozmieszczenia słów kluczowych dokładnie opisałam w podlinkowanym artykule, znajdziesz tam również infografikę, która obrazuje rozkład fraz w treści. Jeśli współpracujesz ze specjalistą SEO lub klientem posiadającym wiedzę w tym zakresie, z pewnością otrzymasz konkretne, a nierzadko sztywne wytyczne:

  • listę fraz do umieszczenia w treści,
  • częstotliwość ich występowania,
  • miejsce ich ulokowania (nagłówek, treść, początek/koniec paragrafu),
  • zalecenie dot. korzystania z wyrażeń bliskoznacznych i synonimów słów kluczowych.

Pamiętaj, aby trzymać się wytycznych specjalisty i nie przenosić zaleceń pomiędzy zleceniami. Strategie dot. rozmieszczenia i zagęszczenia fraz w treści różnią się w zależności od podejścia seowca do tego tematu.

Czytaj książki, by się rozwijać. Poznaj recenzję Biblii copywritingu, D. Puzyrkiewicza.

 

Ciekawy, zoptymalizowany pod SEO tytuł

Tytuły artykułów blogowych również podlegają optymalizacji ze względu na to, że najczęściej na stronie oznaczane są znacznikiem <h1>, który należy do czynników rankingowych. Warto skonstruować go tak, aby był angażujący, ciekawił czytelnika i przemycał frazy kluczowe.

 

Unikalny lead/zajawka

Jak pisać dobre teksty SEO? Należy zminimalizować duplikację wewnętrzną (powielanie tej samej treści na różnych podstronach tego samego serwisu) do minimum. Jeśli na listingu bloga pod nazwą artykułu pojawia się krótki tekst opowiadający o tym, czym będzie wpis, warto zadbać o to, aby był unikalny, a nie zaciągany z treści. Podpytaj klienta, jak to u niego działa i zaproponuj pisanie indywidualnych zajawek/leadów.

Sprawdź, dlaczego warto proponować teksty próbne w copywritingu.

 

jak pisać teksty pod seo

 

Struktura nagłówków i treści

Zasady SEO copywritingu uwzględniają również poprawną hierarchię nagłówków, która niejako wyznacza strukturę treści. Przed rozpoczęciem pisania, a po wykonaniu researchu konkurencji rozplanuj sobie logikę artykułu – spisz kwestie do omówienia, a następnie ułóż je w sekcje – rozdziały, podrozdziały i podpodrozdziały. Nagłówki tych sekcji oznacz właściwymi znacznikami od H2 do H6 (H1 zarezerwowany jest dla tytułu). Poniżej za pomocą schematu prezentuję, jak należy oznaczać poszczególne nagłówki w zależności od ich wagi tematycznej.

  • H1: Tytuł artykułu
    • H2: Pierwsza główna sekcja
      • H3: Podsekcja pierwszej głównej sekcji
      • H3: Podsekcja pierwszej głównej sekcji
        • H4: Podsekcja podsekcji pierwszej głównej sekcji
      • H2: Druga główna sekcja

 

Przykład:

H1: Jak odmalować mieszkanie?

  • H2: Wybór właściwej farby
    • H3: Kolorystyka pomieszczeń
    • H3: Farby do zadań specjalnych
  • H2: Wałek czy pędzel – co wybrać?
    • H3: Pędzle
      • H4: Rodzaje pędzli
      • H4: Zalety pędzli
    • H3: Wałki
  • H2: Podsumowanie

 

Pamiętaj, że nagłówki H1- H6 nie oznaczają kolejności poszczególnych sekcji jak punktory, a ich wagę i zależności pomiędzy sekcjami. Najczęściej używa się H2-H3, rzadko schodzi się na poziom H4, a jeszcze rzadziej stosuje się H5 i H6.

Sprawdź ofertę opracowania dokumentacji contentowej.

 

Formatowanie i czytelność treści

Pod kątem użytkownika oraz wyszukiwarki powinieneś zadbać o czytelność treści i formatowanie. Reguły SEO copywritingu w tym zakresie obejmują:

  • Podział treści na akapity – sprawdź koniecznie, jaka powinna być długość akapitu w tekście SEO,
  • Stosowanie boldowania – czyli podkreślanie kwestii, na które chcemy zwrócić uwagę czytelnikowi,
  • Przygotowywanie tabel – ważne, aby znalazły się w tekście i nie były np. grafiką,
  • Używanie punktorów – użytkownicy lubią listy, ułatwiające skanowanie treści.

I oczywiście zachowaj umiar – nie bolduj co drugiego słowa, nie dziel zdań na wypunktowania, gdy nie jest to konieczne, nie „szatkuj” treści na zbyt krótkie akapity. Formatując treść, pamiętaj o czytelniku – zastanów się, jaki artykuł Tobie czyta lub skanuje się najlepiej.

 

Tworzenie treści pod Direct Answer

Direct Answer, czyli oficjalnie po googlowsku Fragmenty z odpowiedzią, to boks/ramka w wynikach wyszukiwana Google, która pojawia się na wybrane zapytania. Jej zadaniem jest przekazanie szybkiej odpowiedzi na pytanie użytkownika, np. ile gotuje się jajko na miękko lub pomysł na prezent dla pisarza. Jak widzisz na poniższym screenie, od razu zaspokajasz swoją potrzebę informacyjną i nie musisz zaglądać na jakąkolwiek stronę www. Są plusy i minusy tego, że dany serwis pojawi się w tym boksie.

 

teksty seo co to jest DA

 

  • Co do plusów – treść ze strony zostaje wyróżniona, pojawia się na tzw. zerowej pozycji w wynikach wyszukiwania, a jeśli zapytanie użytkownika jest na tyle skomplikowane, że w boksie nie znajdzie wyczerpującej odpowiedzi, DA zachęca go do kliknięcia wyniku, a my uzyskujemy dodatkowy ruch na stronie.
  • Co do minusów – jeśli użytkownik w tej sekcji zrealizuje swoją potrzebę informacyjną, nie przejdzie do strony, na której ta treść się znajduje, nie wygeneruje ruchu ani konwersji.

Sprawdź również technikę bite, snack, and meal.

 

Nie mamy wpływu na to, czy nasza strona zostanie wybrana przez Google do Fragmentów z odpowiedzią (mamy jedynie możliwość oznaczenia treści odpowiednim znacznikiem, aby wyszukiwarka nie brała jej pod uwagę). Możemy jednak tak przygotować tekst, aby zwiększyć szansę na znalezienie się w tym boksie. Jak napisać artykuł pod SEO, by trafić do Direct Answer?

  • Trzeba umieścić dane zapytanie/frazę w treści – np. Ile gotuje się jajko na miękko?
  • Następnie pod tym pytaniem należy udzielić zwięzłej odpowiedzi – np. Jajko na miękko gotuje się przez 3 minuty. Powinien być to w miarę krótki i syntetyczny fragment, wręcz przypominający encyklopedyczny wpis, aby Google rozpoznało go jako odpowiedź na wątpliwość użytkownika.
  • Cały tekst, artykuł musi zawierać formatowanie, być podzielony na akapity, mieć ustawione nagłówki Hx.
  • Warto stosować wypunktowania, listy i tabele.
  • Grafika umieszczona w treści powinna mieć atrybut alt zawierający frazę – pytanie, na które chcemy wychodzić.

 

Google dość mocno rotuje serwisy pojawiające się w DA, dlatego nie ma co się zrażać tym, że raz pojawia się nasza strona i nasz tekst pod SEO, a raz serwis konkurencji.

Poznaj rodzaje copywritingu.

 

Tworzenie treści pod Podobne pytania (FAQ) w wynikach wyszukiwania

Pewnie zauważyłeś, że między wynikami wyszukiwania w Google coraz częściej pojawia się sekcja Podobne pytania. Tam wyszukiwarka zbiera pytania powiązane z frazą, którą do niej wpiszesz. Warto je sobie spisać, zastanowić się nad ich zasadnością, a następnie wzbogacić o nie nasze teksty SEO. Co to da? A nóż widelec Google uzna odpowiedź za wartościową i wyróżni serwis w sekcji FAQ.

 

zasady seo copywriting

 

Odpowiednie, wiarygodne źródła

Przygotowując eksperckie artykuły szczególnie o tematyce ważnej z punktu widzenia życia i zdrowia użytkownika (zdrowie, finanse, medycyna itp.), twórz bibliografię. Od kilku lat głośno jest o E-A-T (w skrócie jest to algorytm służący do ewaluacji eksperckości contentu). Prawdopodobnie treść posiadająca odniesienia do wiarygodnych źródeł osiąga lepsze pozycje niż ta, która ich nie ma. Piszę prawdopodobne, bo nie do końca wiadomo, jak automatyczne algorytmy Google miałby analizować wartościowość i merytoryczność wzmiankowanych źródeł. Mimo wszystko pisanie tekstów pod SEO dla wyżej wymienionych branż będzie wymagało przygotowania bibliografii.

Sprawdź, jak przygotować CV copywritera.

 

Linkowanie wewnętrzne

Warto odsyłać użytkowników i roboty wyszukiwarki do innych, powiązanych podstron, artykułów w naszym serwisie. W tym celu teksty SEO uzupełnia się o linkowanie wewnętrzne. Treść/fraza, która będzie podlinkowana, nazywana jest anchorem, inaczej określa się ją też treścią linku. Należy bardzo dokładnie dobierać anchory – muszą być tematyczne i najlepiej odpowiadać słowom kluczowym, na które pozycjonowana jest linkowana podstrona. Jak pisać dobre teksty pod SEO? Stosuj się dokładnie do zasad i wytycznych specjalisty w zakresie linkowania, każdy ma nieco inną strategię w tym zakresie. Poczytaj też więcej na ten temat, aby na swojej stronie realizować to działanie naprawdę porządnie.

 

Linkowanie zewnętrzne

Raczej go unikamy, choć podlinkowywanie wiarygodnych źródeł uznawane jest za plus przez część specjalistów SEO. W tym zakresie przestrzegaj jednak ściśle wytycznych zleceniodawcy. I nigdy nie linkuj do konkurencji Twojego klienta, szczególnie jeśli jest to branża e-commerce!

Usługi copywriterskie – sprawdź!

 

Meta description i title – znaczniki odpowiadające za optymalizację

Zasady copywritingu obejmują również przygotowanie znaczników mających bezpośredni (Title) wpływ na pozycje strony oraz pośredni, bardziej marketingowy charakter (Description).

  • <title> zwykle optymalizuje specjalista SEO, umieszczając w nim frazy kluczowe, na które pozycjonowany jest tekst. Takie zadanie również należy do copywritera, ale jeśli na Ciebie spadnie, poproś o dokładne instrukcje w tym zakresie.
  • Zdecydowanie częściej twórcy treści są proszeni o przygotowanie meta Description, ponieważ znacznik ten oficjalnie nie wpływa na ranking wyników wyszukiwania, ale nie powinien pozostawać pusty w kodzie strony. Dodatkowo Google bardzo często zastępuje go tekstem zaciągniętym ze strony, dlatego jego mocna optymalizacja mija się z celem.

 

Jak przygotować meta Description?

  • Przekaż esencję całego tekstu w 1-2 zdaniach na ok. 160 zzs.
  • Postaraj się zawrzeć słowo kluczowe, ale nie spamuj!
  • Tekst napisz pod użytkownika w angażujący sposób – spraw, by kliknął wynik wyszukiwania, gdy przeczyta Description w wyszukiwarce.

 

jak napisać tekst seo

Content medyczny – sprawdź ofertę!

 

Dobry tekst pod SEO wymaga analizy wyników i wprowadzania poprawek!

I doszliśmy do 3 etapu pisania tekstów SEO – analizy. Po publikacji treści, jej zaindeksowaniu przez Google warto zajrzeć do różnych narzędzi, by sprawdzić, jakie efekty generuje.

  • Google Analytics – sprawdzimy ruch (sprawdź, jak dodać kod śledzenia Google Analytics na blogu).
  • Senuto/Semstorm – zweryfikujemy, na jakie frazy jest widoczna i na jakich pozycjach.
  • Google Search Console – przeanalizujemy, na jakie słowa kluczowe pokazuje się w wynikach wyszukiwania, ile osób ją wyświetla i klika w wynik.

 

Na podstawie zebranych danych przeprowadzamy analizę i zastanawiamy się nad treścią:

  • Czy wychodzi na interesujące nas frazy,
  • Dlaczego wychodzi na inne frazy,
  • Dlaczego nie wychodzi na interesujące nas frazy,
  • Czy trzeba ją zoptymalizować albo zdeoptymalizować,
  • Czy trzeba ją rozbudować albo skrócić,
  • Czy nie powoduje kanibalizacji z inną treścią obecną na stronie,
  • Czy konwertuje i ta konwersja nas zadowala,
  • I przede wszystkim – czy spełnia założone cele (nie zawsze content ma przecież prowadzić do zakupu!).

 

Wynikiem analizy jest podjęcie określonych działań, by ulepszyć treść pisaną pod SEO i sprawić, żeby jeszcze lepiej generowała to, na czym nam zależy. Pamiętaj, że na publikacji nie kończy się zabawa z pozycjonowaniem tekstu. Często oczywiście jako copywriter nie będziesz miał możliwości analizowania efektów swojej pracy, ale jeśli prowadzisz swoją stronę, koniecznie co jakiś czas zajrzyj do narzędzi i danych.

Jeśli potrzebujesz wsparcia, sprawdź ofertę prowadzenia bloga firmowego i rekrutacji copywritera.

 

Zasady SEO copywritingu – podsumowanie

Uf, wyszedł całkiem długi i zasłużenie nazwany ultra-kompleksowy poradnik. Nie wszystkie kwestie rozwinęłam na tyle wystarczająco, żebyś mógł zaraz siąść przed klawiaturą i krzyknąć: ja już wszystko wiem, jak pisać teksty pod SEO! Niektóre zagadnienia musisz rozwinąć indywidualnie, a wiele informacji o zredagowaniu dobrego testu odnajdziesz w wytycznych od specjalisty SEO. Warto jednak, abyś orientował się w podstawowych regułach copywitingu, bo ta wiedza na pewno zaprocentuje. Zaglądaj także na newsowe blogi o SEO – reguły gry w branży zmieniają się dynamicznie pod dyktando Google. I na koniec jeszcze jedna wskazówka – pamiętaj również o użytkowniku. Mimo wszystko to powinien być główny odbiorca Twojej treści :).