Copywriting wycena: jak wyceniać teksty copywriterskie i ustalać stawki za usługi content marketingowe?

Copywriterzy i przedsiębiorcy lub agencje przed rozpoczęciem współpracy muszą dojść do porozumienia w kwestii stawki za usługi copywritingowe. Wiadomo, każdy chce ugrać dla siebie jak najwięcej. Wykonawcy zależy na sowitym wynagrodzeniu, a zleceniodawca dąży do maksymalizacji liczby zzs, które może otrzymać w ramach danego budżetu. Jak na konkurencyjnym rynku ustalić odpowiednią kwotę zadowalającą obie strony? Ile powinien kosztować artykuł pod SEO? Czy warto już na początku udzielać rabatów, aby pozyskać klienta? Jeśli w temacie szacowania wartości swojej pracy czujesz się zupełnie zielony, skorzystaj z kilku wskazówek, jak wyceniać teksty copywriterskie.

 

Od czego powinna zależeć obejmująca copywriting wycena?

Zaczniemy sobie od czynników istotnych podczas ustalania stawek za świadczone usługi content marketingowe. Dzięki nim określisz swój pułap wyjściowy, czyli kwotę minimalną za redakcję tekstów SEO, artykułów blogowych czy wpisów poradnikowych. Następnie dobrze byłoby każde zlecenie wyceniać indywidualnie na podstawie informacji z copywriterskiego briefu wypełnionego przez klienta.

 

Rodzaj tekstu lub usługi copywritingowej

wycena copywritingGdy klient zapyta Cię, ile kosztuje artykuł, zastanów się, czy rodzaj zlecenia będzie miał wpływ na ilość pracy, którą wykonasz. Znam copywriterów wyceniających tak samo teksty na kategorię, opisy produktów, wpisy blogowe czy artykuły sponsorowane. Najczęściej jednak twórcy treści określają nieco inne stawki za poszczególne formy realizowanego contentu.

 

Tematyka treści i branża, w której działa klient

Copywriterzy SEO, chociaż często deklarują wszechstronność i gotowość do napisania tekstu o każdej tematyce, nie są tak samo wydajni podczas pracy nad treściami dla różnych branż. Jeśli wiesz, że przygotowanie opisu odkurzacza zajmie Ci więcej czasu, niż redakcja wpisu o lakierach do paznokci, określ nieco inne stawki za te zlecenia.

 

Twoja specjalizacja copywriterska i poziom merytoryczny treści

Coraz częściej klienci wymagają merytorycznej znajomości tematu zamawianego tekstu. Jeśli wiesz wszystko na temat wędkarstwa, bo akurat to Twoje hobby, wyceń odpowiednio swoją wiedzę! Podczas kalkulacji oferty przemyśl też, ile zajmie Ci dodatkowy research. Warto również dopytać zleceniodawcy, jaki poziom merytoryczny treści chciałby otrzymać.

 

Deadline na napisanie tekstu

jaką stawkę ustalić za zlecenieNie lubisz pisać treści na ostatnią chwilę, ale jednocześnie nie chcesz zostawiać ulubionego klienta w potrzebie (albo po prostu przyda Ci się dodatkowa kasa :))? Przyjmij zlecenie, doliczając do stawki kilka złotych za ekspresową realizację.

 

Umiejętności i doświadczenie w copywritingu

Im większe doświadczenie i umiejętności posiadasz, tym cenniejszym jesteś copywriterem na rynku. Z 10-letnim stażem, bezbłędnym stosowaniem interpunkcji oraz doskonałym rozeznaniem nt. rozmieszczenia fraz kluczowych w treściach SEO jak najbardziej możesz wyceniać swoją pracę wysoko.

 

Konkurencyjność rynku copywritingu

Pandemia COVID-19 nieco popsuła rynek usług copywriterskich, co wykazało badanie branży content marketingowej, które przeprowadzałam w kwietniu i maju ubiegłego roku. Klienci w pierwszej kolejności zrezygnują z dodatkowych treści niż np. z SEO czy reklam Google Ads. Jeśli jesteś copywriterem freelancerem, często będziesz musiał zwrócić uwagę, na stawki dyktowane przez Twoich konkurentów.

 

Portfolio copywriterskie – referencje, polecenia, praca dla znanych brandów

Nowi klienci lub agencje będą podchodzili do Ciebie z dozą nieufności albo ostrożności. I choć czasami wyśrubowane copywriterskie portfolio nie ma przełożenia na jakość treści (niestety znam to z autopsji), to zdecydowanie łatwiej za jego pomocą przekonać zleceniobiorcę do zaakceptowania wyższej stawki. Proś także o referencje firm, z którymi współpracowałeś potwierdzające Twoje doświadczenie.

 

Forma rozliczenia za teksty copywritingowe

copywriting wycenaPrzed rozpoczęciem negocjacji cenowych upewnij się, że mówicie o tej samej formie rozliczenia. Kwoty netto i brutto to zupełnie inna bajka :). Jeśli zleceniodawca nalega na brutto, przelicz dokładnie stawki, by wynagrodzenie uzyskane na rękę Cię satysfakcjonowało. Uwzględnij także rodzaj umowy (zlecenie, dzieło, FV). Sprawdź również wpis, jaka stawka VAT obowiązuje copywritera.

 

Konieczność dopasowania się do stylesheetu/polityki redakcyjnej klienta

Polityka redakcyjna lub stylesheet to nic innego jak zbiór wytycznych dotyczących przygotowywanych tekstów. Mnie jako klientowi otrzymywanie ujednoliconych pod względem techniczny treści zdecydowanie ułatwia ich sprawdzanie, publikację na stronie i optymalizację. Jak wyceniać pracę copywritera w takim przypadku? Jeśli zleceniodawca ma wygórowane oczekiwania dot. np. formatowania dokumentu, ustawiania meta znaczników, proponowania altów do obrazków, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wyżej wycenił takie zlecenie.

 

Zakres zlecenia na teksty – budżet i plany klienta na dalszą współpracę

Podczas wyceny tekstów copywriterskich można uwzględnić zakres spodziewanej współpracy. Niektórzy copywriterzy, otrzymując deklarację otrzymywania regularnych zleceń, na początku udzielają rabatu, a później windują stawkę. Inni stosują odwrotną strategię cenową. Warto dopytać klienta, jakie ma zapotrzebowanie i ile treści chce u Ciebie zamówić. Czasem lepiej współpracować z kilkoma zleceniodawcami niż łapać wiele pojedynczych zamówień.

 

Tożsamość klienta – popularna marka czy mikroprzedsiębiorca

jak wycenić tekst copywriterskiW agencjach SEO handlowcy bardzo często przeprowadzają wycenę w oparciu o rozpoznawalność marki. Znane brany uważane są za klientów, których stać na marketing, więc na wstępie koszt usługi idzie w górę. Możesz zastosować podobne podejście. Sprawdź też mity na temat współpracy z agencją SEO.

 

Oczekiwania finansowe i spodziewane wynagrodzenie za copywriting

Weź także pod uwagę, ile chcesz zarobić. Przeanalizuj, ile przeciętnie zajmuje Ci napisanie np. 1000 zzs, jaki czas poświęcasz na research, kontakt z klientem itd. Ustal sobie swoją wymarzoną stawkę i wymiar etatu, które doprowadzą do satysfakcjonującego wynagrodzenia.

 

Jak wycenić swój tekst? Strategie ustalania stawek za copywriting

Przemyślawszy wszystkie czynniki mające wpływ na koszty Twojej copywriterskiej pracy, opracuj własną metodę wyceny zleceń. Najczęściej copywriterzy korzystają z poniższych strategii.

 

Godzinowa stawka za copywriting

Zastanów się, ile chciałbyś zarabiać netto na godzinę. Następnie oszacuj, jak dużo pracy jesteś w stanie wykonać w ciągu 60 minut (research, pisanie, korekta). Na koniec przelicz swoją stawkę na 1000 zzs. Rozjaśnię to na przykładzie:

  • Chcesz zarobić: 30 zł na godzinę
  • Praca w czasie godziny: napisanie 2000 zzs + korekta + research
  • Stawka za 1000 zzs: 15 zł

 

Ten przykład to oczywiście duże uproszczenie. Zawsze warto do godziny pracy doliczyć sobie czas na ewentualny brak weny, problemy techniczne itd. Generalnie jednak metoda opiera się na przełożeniu wynagrodzenia godzinowego na stawkę dla klienta.

 

Zapata za tekst artykułu na podstawie cennika

Cennik copywritingu to dobra rzecz i dla Ciebie, i dla Twojego klienta. Ciebie nie będzie kusiło, aby obniżać lub za mocno zawyżać stawkę, a zleceniodawca jeszcze przed podjęciem negocjacji namyśli się, czy go stać na Twoje usługi. Pamiętaj, aby dodać informację, że każde zlecenie wyceniasz indywidualnie, a podane kwoty są orientacyjne. W ten sposób dajesz jasny komunikat: kliencie, jesteś jedyny w swoim rodzaju i przygotuję dla Ciebie ofertę szytą na miarę. A jeśli działasz w trudniej branży, nie dziw się większej kwoty za teksty copywriterskie.

 

Jak wycenić tekst dobrze, by być konkurencyjnym i nie stracić? Czy niska stawka to psucie rynku?

wycena copywriterNa grupach zrzeszających copywriterów możesz spotkać się z opinią, że proponowanie niskich stawek za zlecenia to bardzo zła praktyka. Dlaczego? W ten sposób przyzwyczajamy zleceniodawców, że mogą tanio kupić dobrej jakości teksty. Jasne, jest w tym trochę racji, ale podczas wyceny copywritingu patrz na swój interes, umiejętności, trudność i tematykę zlecenia. Czasami sytuacja zmusza nas do napisania contentu za niższą kwotę, bo lepiej coś zarobić, niż nie zarobić nic.

 

Radzę Ci jednak ustalić sobie minimalną stawkę, poniżej której nie zejdziesz, takie minimum z minimum. Chociaż sytuacja może być trudna, warto mimo wszystko cenić swoje doświadczenie, wiedzę, dostępność i terminowość. I chociaż to, ile kosztuje praca copywritera, zależy często od budżetu klienta, ty także masz na to dość spory wpływ. Zleceniodawca będzie porównywał otrzymane oferty, ale jeśli współpracował już z twórcami treści, przy podejmowaniu decyzji weźmie pod uwagę czynniki „jakościowe”, które możesz zaprezentować w portfolio.

 

Podsumowanie: To, ile kosztuje artykuł, zależy wyłącznie od Ciebie

Wycena copywritingu nie należy do prostych tematów, szczególnie gdy stawiasz swoje pierwsze kroki na runku usług content marketingowych. Pamiętaj, że raz ustalony cennik możesz zmieniać wielokrotnie, zarówno podwyższając, jak i obniżając stawki. Pozyskując klienta, zawsze miej też na uwadze dłuższą perspektywę – jeśli przyzwyczaisz go do niskich kwot, przy ich podniesienia możesz spotkać się z rezygnacją. A wtedy czeka Cię poszukiwanie nowego zleceniodawcy. Pamiętaj także, aby po zakończonym zleceniu przeanalizować jego opłacalność. Jeśli różnica między kosztami a przychodami jest ujemna, ekspresowo zastanów się nad nowymi stawkami usług.