Odporność copywritingu na COVID. Raport z kondycji branży copywritingu

raport content marketing a covidMamy już maj, a koronawirus wciąż szaleje w Europie i na świecie. I choć wzbudza w nas obawy dotyczące naszego zdrowia, o wiele bardziej boimy się poepidemicznej rzeczywistości: gospodarki w kryzysie, utraty pracy, powrotu do rynku pracodawcy. Niektórym branżom udało się uodpornić na COVID-19. Całe e-commerce przeżywa prawdziwy boom, ponieważ przedsiębiorcy podążający za konsumentami chcą jak najszybciej zaistnieć w sieci. A jak jest z copywritingiem? Czy copywriterzy palą klawiatury, czy może ocierają je mikrofibrową ściereczką do kurzu? Postanowiłam to sprawdzić – w wyniku mojej ciekawości powstał raport ukazujący kondycję branży copywritingu oczami twórców treści.

 

Raport Content marketing i copywriting a COVID – najważniejsze wnioski

W ankiecie, w której wzięło udział 93 copywriterów, kondycja branży prezentuje się ani nie najgorzej, ani nie najlepiej. 53% respondentów zaobserwowało spadek zleceń od marca ubiegłego roku, pozostała część nie widzi różnicy w liczbie zamówień (31%) lub nawet odnotowuje wzrost popytu na świadczone usługi copywriterskie (16%). Wśród badanych największą grupę stanowili freelancerzy utrzymujący się z pisania treści i to niestety oni najmocniej odczuwają obecne spowolnienie gospodarki i rezygnację właścicieli stron internetowych z content marketingu.

 

spadek zleceń na usługi copywriterskie

 

Wśród deklarujących spadek liczby zleceń 80% osób otrzymało od zleceniodawcy informację, że to COVID-19 jest powodem rezygnacji z copywritingu. Przedsiębiorcy nie boja się powoływać na koronawirusa jako powodu swoich finansowych zmartwień. Nie dziwi również, że copywriterzy typują turystykę jako jedną z branż rezygnujących z usług contentowych.

 

branże nieinwestujące w content

 

Zastanawiające może być jednak to, że moda i beauty pojawiły się w tym rankingu równie wysoko co rynek usług podróżniczych. Wytłumaczenia znajduję trzy:

  • wśród uczestników mojego badania rynku copywritingu znalazły się osoby realizujące zlecenia przeważnie o tej tematyce i odnotowujące ich spadek,
  • właściciele biznesów modowych angażują swoich pracowników do pisania tekstów,
  • lub wręcz przeciwnie – przedsiębiorcy z sektora odzieżowo-kosmetycznego rezygnują z contentu, by móc sprawnie realizować wszystkie zamówienia w sklepie internetowym.

 

Aby poznać dokładne powody, trzeba by było nieco przebadać dokładnie e-commerce skupiające się na sprzedaży ubrań i kosmetyków.

 

Raport branży copywritingu: zarobki

45% badanych odczuwających spadek liczby zamówień godzi się na obniżenie stawek świadczonych usług copywriterskich. Najczęściej obniżka wynosi od 10-20% dotychczasowej ceny za 1000 zzs.

 

stawki za copywriting obniżki

Po obniżeniu stawki 23% respondentów jest zadowolonych z uzyskiwanego miesięcznego wynagrodzenia. To niedużo, jednak mam nadzieję, że pozostała grupa copywriterów w obecnej sytuacji zarabia chociaż tyle, aby zaspokoić najpilniejsze potrzeby.

 

Trendy w branży contentowej związane z koronawirusem

55% uczestników badania otrzymuje zlecenia o tematyce okołocovidowej. Pisanie o epidemii koronawirusa, jej przebiegu, potencjalnych skutkach dla gospodarki i zmianach zachodzących w społeczeństwie może demotywować, jednak treści te są ważne dla przedsiębiorców. W ten sposób właściciele firm obecnych w sieci nie tylko chcą pozyskać ruch na stronę, ale przede wszystkim pragną uspokoić swoich klientów, że realizują swoje usługi zgodnie z najwyższymi standardami bezpieczeństwa.

 

Copywriterzy nie opierają się zmianom, dostosowując się elastycznie do obecnej sytuacji. 25% respondentów nie odmawia żadnego zlecenia, a 45% analizuje każdą propozycję, nawet jeśli nie mieści się w dotychczasowej specjalizacji i profilu tematycznym. Pocieszające jest to, że większość badanych (75%) nie obawia się o wypłatę wynagrodzenia.

 

gdzie szukać zleceń na copywriting

 

Twórcy treści starają się być proaktywni – 57% poszukuje nowych zleceń w co najmniej 2 źródłach. W celu pozyskania nowych klientów badani najczęściej zaglądają na grupy na FB, serwisy ogłoszeniowe, strony agencji SEO/SEM. Odzywają się także do dawnych zleceniodawców i znajomych czy otrzymują oferty z poleceń. Ciekawym sposobem na zawarcie współpracy jest przeglądanie stron firm, które mogą potrzebować treści i kontaktowanie się z właścicielami z propozycją konkretnej usługi copywritingowej.

 

Jak przetrwać koronawiusa? Pomysły dla copywriterów od ekspertów od copywritingu i e-commerce

badanie content marketing a covidObecna sytuacja martwi bardzo dużą część naszego społeczeństwa. Nie wiemy, jak będzie wyglądał rynek usług marketingowych za kilka miesięcy, którego kondycja zależy od możliwości finansowych nie tylko od e-commerce, ale i przedsiębiorstw produkcyjnych czy małych firm usługowych. By przetrwać ten trudny czas, przygotowałam kilka wskazówek. W raporcie wypowiedzieli się również eksperci z branży contentowo-seowej, podrzucając również cenne porady na utrzymanie się w branży marketingu treści. Szczegóły w dokumencie PDF, a poniżej moje pomysły dla copywriterów na prowadzenie działalności copywritingowej.

 

  1. Bądź proaktywny – korzystaj z różnych źródeł pozyskiwania zleceń, nie czekaj na oferty, sam wyjdź z propozycją współpracy,
  2. Podrasuj swoje dokumenty aplikacyjne – zweryfikuj aktualność informacji w CV i dodaj do portfolio teksty pisane dla znanych brandów. Możesz także przygotować case study prezentujące skuteczność Twoich treści i efekty, jakie dzięki nim uzyskał klient,
  3. Pracuj efektywnie, znajdując czas na budowę wizerunku – wypracuj własną rutynę i zachowaj wysoką produktywność. Mniejszą liczbę zleceń wykorzystaj na zwiększanie widoczności swojej osobistej marki w social media i grupach tematycznych,
  4. Zastanów się, jak możesz wykorzystać swoje umiejętności – rozszerz ofertę o usługi nieco pozacopywritingowe, których mogą teraz poszukiwać przedsiębiorcy,
  5. Nie zamartwiaj się i doskonal swój warsztat – choć obecna sytuacja może Cię przytłaczać, staraj się nie popadać w apatię, wykorzystując nieco wolnego czasu na rozwój oraz doskonalenie umiejętności copywriterskich,
  6. Pytaj klientów, czy możesz ponowić ofertę po ustaniu epidemii – jeśli zleceniodawcy zawieszają współpracę, okaż empatię i zapytaj, czy możesz odezwać się z ofertą po powrocie do nowej rzeczywistości,
  7. Nawiąż współpracę z webdeveloperami, którzy teraz przygotowują strony dla przedsiębiorców wchodzących do e-commerce,
  8. Proponuj rabaty, na których wiele nie stracisz – np. podeślij klientowi analizę słów kluczowych, przeprowadzaną przy okazji realizacji zlecenia,
  9. Oferuj edukację zamiast gotowego produktu – skoro Twój zleceniodawca decyduje się na samodzielne przygotowywanie treści, zaproponuj, że nauczysz go, jak robić z korzyścią dla optymalizacji strony,
  10. Zaproponuj pakiet antycovidowy – zastanów się nad ofertą usług copywriterskich i dodatkowych (wdrażanie treści na stronie), które pomogą prowadzić Twojemu klientowi działalność w tym trudnym okresie.

 

Kryzys obchodzi się łaskawie jedynie z osobami kreatywnymi, posiadającymi mocny pakiet kompetencji oraz umiejącymi elastycznie dostosować się do zmieniającej się sytuacji. Copywriting to branża, która w tym przypadku nie ulega wyjątkowi.

 

Wpływ COVID na copywriting i content marketing – raport do pobrania!

Zachęcam do pobrania darmowego raportu prezentującego odporność branż copywritingu na COVID.

 

covid a content marketing raport

Kliknij grafikę i pobierz PDF z raportem.

 

Badania ankietowe nie dadzą odpowiedzi na wszystkie nurtujące nas pytania dotyczące nastrojów panujących wśród twórców treści i przedsiębiorców sięgających po usługę copywritingu. Dają pewien obraz sytuacji – choć rynek contentowy w Polsce stara się nie ulegać koronawirusowi, niestety wielu copywriterów odczuwa spadek zleceń. Powrót do przedcovidowej rzeczywistości nie będzie możliwy, ale miejmy nadzieję, że rozkwit e-commerce rozrusza całą branżę online marketingu!