Copywriter w uścisku klienta, czyli jak napisać dobry tekst na stronę

Często powtarzam, że jakość tekstu klient ocenia jak jakość dania – nawet jeśli potrawa będzie przygotowana zgodnie z przepisem, ale nie trafi w upodobania kulinarne gościa, zostanie określona jako niesmaczna. Podobnie jest z treściami – artykuły SEO poprawne pod względem językowym, merytoryczne, doskonale opisujące produkt lub usługę mogą się po prostu nie podobać. To z kolei rodzi problemy związane z wypłatą wynagrodzenia, nanoszeniem żmudnych poprawek lub napisaniem wszystkiego od nowa. Czy można unikać takich sytuacji? Oczywiście! Mam dla Ciebie 12 wskazówek, jak napisać dobry tekst na stronę internetową.

 

Skoncentruj się na potrzebach klienta

dobry tekst seo jak napisaćTwoje teksty muszą odpowiadać oczekiwaniom zleceniodawców. Nie możesz zignorować stawianych wymagań, a jeśli ich nie ma, powinieneś chociaż podjąć próbę ich pozyskania. Uświadom sobie, że w przypadku treści pisanych na zamówienie, nie Ty jesteś panem sytuacji – nie powinieneś przygotować artykułu według własnego widzimisię, nawet jeśli Twój pomysł jest doskonały i skutecznie pozyskałbyś wielu odbiorców. Zgadzając się na realizację usługi copywritingu, stałeś się wykonawcą, rzemieślnikiem, który powinien dbać o zaspokojenie potrzeb klienta.

 

Przygotuj copywriterski brief

Odpowiedź na pytanie, jak napisać dobry tekst, znajdziesz w briefie wypełnionym przez klienta. Co to takiego? Brief w kontekście copywritingu to dokument precyzujący wymagania zleceniodawcy dotyczące przygotowywanych treści – do kogo będą skierowane, jakim stylem zostaną napisane, które zwroty są zakazane itp. Jeśli nie współpracujesz z agencją i bezpośrednio pozyskujesz zlecenia, koniecznie przygotuj brief. Często na etapie zamawiania treści klienci nie definiują oczekiwań. Wypełnienie krótkiego kwestionariusza pomoże przede wszystkim Tobie – dowiesz się więcej o potrzebach właściciela strony internetowej, dzięki czemu łatwiej trafisz w jego gust.

 

Zaproponuj teksty próbne

Wszystkim copywriterom zdarzą się klienci niezadowoleni z przygotowanych treści, pomimo miriady godzin spędzonych nad ich poprawkami. Jak wspomniałam na początku, nasz styl nie spodoba się każdemu zleceniodawcy. Nie ma sensu współpracować z osobami, z którymi “nie nadajemy na tej samej fali”. Dobre rozwiązanie to zaproponowanie tekstów próbnych. Jeśli Twoje artykuły nie porwą właściciela strony internetowej, nie stracisz nerwów i czasu spędzonego nad dopracowywaniem treści. Próbki to także doskonały sposób na doprecyzowanie wymagań klienta dotyczących kierunku tworzonych treści.

 

Pisz treści SEO z myślą o personach

Ostatnio bardzo modne pojęcie persony oznacza dokładną charakterystykę modelowego klienta, dla którego chcemy lub świadczymy już usługi. Twój zleceniodawca z pewnością posiada nie jedną, a kilka person, które wyznaczają,  do kogo Twój tekst zostanie skierowany:

  • do mężczyzny czy kobiety,
  • milenialsów, osoby z pokolenia Z lub Y,
  • czego on lub ona oczekuje po produkcie/usłudze,
  • w oparciu o jakie kryteria podejmuje decyzje,
  • co jest dla niej, dla niego ważne.

Pytania o cechy modelowych klientów można stawiać w nieskończoność. Dla Ciebie persona jest ważna, ponieważ im lepiej wczujesz się w jej rolę, tym większa szansa, że napiszesz skuteczny tekst pomagający sprzedawać usługi Twojego klienta.

 

Teksty SEO – użytkownik + wyszukiwarka + język

Pracując jako copywriter, powinieneś mieć na uwadze, że pisane przez Ciebie artykuły muszą nieść wartość dla użytkownika, zawierać słowa kluczowe i być poprawne pod względem językowym. Zwracanie uwagi na te trzy elementy podczas pisania tekstów na strony internetowe pozwoli Ci już na samym początku wypracować wysoką jakość contentu. W związku z tym:

  • zawsze skupiaj się na konkretach i szczegółach oferty klienta, nie stosuj wodolejstwa,
  • wplataj słowa kluczowe w przygotowywany tekst,
  • sprawdzaj literówki, szyk zdania, gramatykę – pomogą Ci w tym narzędzia korektorskie albo profesjonalna korekta.

Sztuką jest napisać taki tekst, który potencjalny odbiorca pochłonie jak dobrą książkę, a następnie zrozumie, że potrzebuje określonego produktu lub usługi. Słowa kluczowe powinny być jedynie subtelnym dodatkiem, a poprawna polszczyzna potwierdzeniem profesjonalizmu właściciela strony internetowej.

 

copywriter jak pisać teksty seoStosuj język korzyści

W większości podręczników, artykułów i książek o SEO copywritingu znajdziesz wzmiankę albo cały akapit o języku korzyści. W skrócie chodzi o to, aby przedstawić personie, jaką wartość otrzyma, kupując daną rzecz. Parametry techniczne produktu lub usługi mają znaczenie, jednak musimy przełożyć je na język oczekiwań, aby stały się zrozumiałe dla odbiorcy.

 

Poznaj zasady SEO Copywritingu

Możesz zarobić o wiele więcej, jeśli będziesz przygotowywać teksty zoptymalizowane pod wyszukiwarkę internetową. Kwestię słów kluczowych z pewnością już kilkukrotnie roztrząsałeś – rozmieszczenie fraz, częstotliwość ich wystąpień oraz stosowanie synonimów powinieneś mieć opanowane do perfekcji. Inną sprawą jest podział tekstu na akapity, stosowanie nagłówków H1-H6 zgodnie z ich hierarchią, wdrożenie linkowania wewnętrznego. Doświadczenie w SEO Copywritingu podniesie poziom Twoich artykułów.

 

Zadbaj nie tylko o jakość, ale i o formę treści

Coraz więcej uwagi poświęca się formie treści – suchy blok tekstu niestety nie przemawia do użytkownika. Dlatego copywriting musi obejmować również optymalizację artykułu:

  • zaproponowanie tytułu,
  • podział tekstu na akapity,
  • wprowadzenie śródtytułów,
  • przygotowanie wypunktowań, tabel,
  • stosowanie pogrubień.

Wiadomo, Twój klient może samodzielnie zoptymalizować tekst, ale lepiej, abyś wyrobił sobie nawyk przygotowywania contentu w formie przyjaznej dla użytkownika.

 

Inspiruj się, ale nie parafrazuj

Ciężko opisać ofertę klienta, który nie chce nam nic o niej opowiedzieć. Wtedy koniecznie trzeba przeprowadzić analizę konkurencji i podpatrzeć, jaki content znajduje się na stronach internetowych. Tylko uważaj! Łatwo przekroczyć granicę między inspiracją a kopiowaniem – parafrazowaniem. Zawsze staraj się przełożyć znalezione w internecie informacje na specyfikę usługi swojego zleceniodawcy.

 

Wyspecjalizuj się w określonej dziedzinie

Kreatywność oraz lekkie pióro pozwalają copywriterom na napisanie tekstu na dowolny temat. Rzemieślnik słowa poradzi sobie z każdym tematem. Jasne, tylko jaka będzie jakość treści i włożony w jej napisanie wysiłek w przypadku osoby znającej się na danym zagadnieniu, a laika, który po raz pierwszy słyszał o określonym rodzaju usługi? Warto stać się ekspertem w określonej dziedzinie – zdecydowanie łatwiej można napisać dobry tekst SEO, posiadając wiedzę na dany temat. A i zleceniodawcy godzą się na wyższe wynagrodzenie, gdy współpracują ze specjalistą znającym się na opisywanej rzeczy.

 

Nie stosuj zapychaczy

jak napisać dobry tekst

Klienci są uczuleni na ogólniki i zapychacze. Zdania, które nie wnoszą żadnej wartości ani nie przekazują merytorycznych informacji, nie powinny znaleźć się w SEO tekście. Ich stosowanie często zostaje odebrane jako oznaka lenistwa, pójście na łatwiznę lub zapychanie contentu dodatkowymi znakami w celu podniesienia wynagrodzenia. Staraj się pisać konkretnie, rzeczowo i na temat.  Unikaj sformułowań typu:

  • wysoka jakość usługi,
  • wykwalifikowana kadra,
  • usługa świadczona indywidualnie,
  • lider na rynku,
  • konkurencyjne ceny

bo nawet jeśli w przypadku Twojego klienta są prawdziwe, nie wyróżnią go na tle konkurencji.

 

Jak napisać dobry tekst? Zapytaj o feedback

Nigdy nie pozostawiaj zlecenia bez komentarza. Proś klientów o opinię, uwagi, sugestie. Nawet jeśli zleceniodawca był mega zadowolony, zapytaj go, co w Twoich treściach najbardziej mu się podobało. Feedback pozwala doskonalić warsztat copywriterski i znaleźć swój własny środek na to, jak napisać dobry tekst przynoszący korzyści.