Jak napisać tekst na stronę internetową, czyli copywriter w uścisku klienta
Aktualizacja: 30 lipca 2022
Często powtarzam, że jakość treści klient ocenia jak jakość dania – nawet jeśli potrawa będzie przygotowana zgodnie z przepisem, ale nie trafi w upodobania kulinarne gościa, zostanie określona jako niesmaczna. Podobnie jest z contentem – teksty na stronę internetową poprawne pod względem językowym, merytoryczne, doskonale opisujące produkt lub usługę mogą się po prostu nie podobać. To z kolei rodzi problemy związane z wypłatą wynagrodzenia, nanoszeniem żmudnych poprawek lub napisaniem wszystkiego od nowa. Czy można unikać takich sytuacji? Oczywiście! Mam dla Ciebie 12 wskazówek, jak napisać dobry tekst na stronę internetową.
Przygotuj copywriterski brief
Odpowiedź na pytanie, jak pisać teksty na stronę internetową, znajdziesz w briefie wypełnionym przez klienta. Co to takiego? Brief w kontekście copywritingu to dokument precyzujący wymagania zleceniodawcy dotyczące przygotowywanych treści – do kogo będą skierowane, jakim stylem zostaną napisane, które zwroty są zakazane itp. Jeśli nie współpracujesz z agencją i bezpośrednio pozyskujesz zlecenia, koniecznie przygotuj brief. Często na etapie zamawiania treści klienci nie definiują oczekiwań. Wypełnienie krótkiego kwestionariusza pomoże przede wszystkim Tobie – dowiesz się więcej o potrzebach właściciela strony internetowej, dzięki czemu łatwiej trafisz w jego gust.
Zaproponuj teksty próbne
Wszystkim copywriterom zdarzą się klienci niezadowoleni z przygotowanych treści, pomimo miriadów godzin spędzonych nad ich poprawkami. Jak wspomniałam na początku, nasz styl nie spodoba się każdemu zleceniodawcy. Nie ma sensu współpracować z osobami, z którymi „nie nadajemy na tej samej fali”. Dobre rozwiązanie to zaproponowanie tekstów próbnych w copywritingu. Jeśli Twoje artykuły nie porwą właściciela strony internetowej, nie stracisz nerwów i czasu spędzonego nad dopracowywaniem treści. Próbki to także doskonały sposób na doprecyzowanie wymagań klienta dotyczących kierunku tworzonych treści.
Skoncentruj się na potrzebach klienta
Twoje teksty na strone internetową muszą odpowiadać oczekiwaniom zleceniodawców. Nie możesz zignorować stawianych wymagań, a jeśli ich nie ma, powinieneś chociaż podjąć próbę ich pozyskania. Uświadom sobie, że w przypadku treści pisanych na zamówienie, nie Ty jesteś panem sytuacji – nie powinieneś przygotować artykułu według własnego widzimisię, nawet jeśli Twój pomysł jest doskonały i skutecznie pozyskałbyś wielu odbiorców. Zgadzając się na realizację usługi copywritingu, stałeś się wykonawcą, który powinien dbać o zaspokojenie potrzeb klienta. Oczywiście zawsze możesz doradzać najlepsze rozwiązania, bazując na swoim doświadczeniu, ale to zamawiający ma zawsze ostateczne słowo w kwestii akceptacji contentu, który mu przygotujesz.
Pisz treści SEO z myślą o personach
Ostatnio bardzo modne pojęcie persony oznacza dokładną charakterystykę modelowego klienta, dla którego chcemy lub świadczymy już usługi. Twój zleceniodawca z pewnością posiada nie jedną, a kilka person, które wyznaczają, do kogo tekst na stronę internetową zostanie skierowany:
- do mężczyzny czy kobiety,
- milenialsów, osoby z pokolenia Z lub Y,
- czego on lub ona oczekuje po produkcie/usłudze,
- w oparciu o jakie kryteria podejmuje decyzje zakupowe,
- co jest dla niej, dla niego ważne.
Pytania o cechy modelowych klientów można stawiać w nieskończoność. Dla Ciebie persona jest ważna, ponieważ im lepiej wczujesz się w jej rolę, tym większa szansa, że napiszesz skuteczny tekst pomagający sprzedawać usługi Twojego klienta.
Uwaga! Nie każdy przedsiębiorca posiada zdefiniowane persony. Jako doświadczony twórca treści możesz zaproponować ich przygotowanie. Nigdy jednak nie staraj się tworzyć modelowych klientów na własną rękę bez uzyskania wcześniejszej zgody zleceniodawcy.
Tekst na stronę internetową – użytkownik + wyszukiwarka + język
Pracując jako copywriter, powinieneś mieć na uwadze, że pisane przez Ciebie artykuły muszą nieść wartość dla użytkownika, zawierać słowa kluczowe i być poprawne pod względem językowym. Zwracanie uwagi na te trzy elementy podczas pisania tekstów na strony internetowe pozwoli Ci już na samym początku wypracować wysoką jakość contentu. W związku z tym:
- zawsze skupiaj się na konkretach i szczegółach oferty klienta, nie stosuj wodolejstwa,
- wplataj słowa kluczowe w przygotowywany tekst,
- sprawdzaj literówki, szyk zdania, gramatykę – pomogą Ci w tym narzędzia SEO dla copywritera, narzędzia korektorskie albo profesjonalna korekta.
Sztuką jest napisać taki tekst do strony internetowej, który potencjalny odbiorca pochłonie jak dobrą książkę, a następnie zrozumie, że potrzebuje określonego produktu lub usługi. Słowa kluczowe powinny być jedynie subtelnym dodatkiem, a poprawna polszczyzna potwierdzeniem profesjonalizmu właściciela strony internetowej.
Stosuj język korzyści
W większości podręczników, artykułów i książek o copywritingu znajdziesz odwołanie do języka korzyści. W skrócie chodzi o to, aby przedstawić personie, jaką wartość otrzyma, kupując daną rzecz. Parametry techniczne produktu lub usługi mają znaczenie, jednak musimy przełożyć je na język oczekiwań, aby stały się zrozumiałe dla odbiorcy. Jak pisać artykuły na strony internetowe, korzystając z języka korzyści? Wyjaśnię to na prostym przykładzie.
Opisywany produkt: rower MTB
Główne cechy: 29-calowe koła, elektroniczne przerzutki, automatycznie regulowana sztyca z funkcją pamięci
Język korzyści:
-
29-calowe koła pozwolą Ci na komfortową jazdę w nierównym, wymagającym terenie, zdecydowanie łatwej pokonasz wszelkie przeszkody na trasie
-
Elektroniczne przerzutki pozwalają na szybką zmianę przełożenia, cechują się również większą odpornością na uszkodzenia wynikające ze zderzenia roweru, np. z podłożem, a podczas jazdy w błocie nie zapychają się
-
Automatycznie regulowana sztyca to wygoda regulacji wysokości siodełka – podczas transportu roweru w bagażniku samochodowym sztycę można złożyć, a po dotarciu na miejscu sztyca sama wróci do poprzedniego położenia, dzięki czemu oszczędzisz czas na dopasowanie wysokości siodełka
Pisanie tekstów na stronę internetową z wykorzystaniem języka korzyści wymaga sporej znajomości konkretnego produktu i zastanowienia się, co tak naprawdę da użytkownikowi zakup tej konkretnej rzeczy, co zmieni w jego życiu, jak jego cechy wpłyną na wykonywanie obowiązków zawodowych, domowych lub uprawianie hobby.
Poznaj zasady SEO Copywritingu
Możesz zarobić o wiele więcej, jeśli będziesz przygotowywać teksty zoptymalizowane pod wyszukiwarkę internetową. Kwestię słów kluczowych z pewnością już kilkukrotnie roztrząsałeś – rozmieszczenie fraz, częstotliwość ich wystąpień oraz stosowanie synonimów powinieneś mieć opanowane do perfekcji. Inną sprawą jest podział tekstu na akapity, stosowanie nagłówków H1-H6 zgodnie z ich hierarchią, wdrożenie linkowania wewnętrznego. Doświadczenie i znajomość zasad SEO Copywritingu podniesie poziom Twoich artykułów.
Zadbaj nie tylko o jakość, ale i o formę treści
Coraz więcej uwagi poświęca się formie treści – suchy blok tekstu niestety nie przemawia do użytkownika. Dlatego copywriting powinien obejmować również:
- zaproponowanie tytułu,
- podział tekstu na akapity,
- wprowadzenie śródtytułów,
- przygotowanie wypunktowań, tabel,
- stosowanie pogrubień,
- zaproponowanie klientowi innych form treści – infografik, wideo, krótkiej formy audio.
Wiadomo, Twój klient może samodzielnie zoptymalizować tekst na stronie internetowej podczas publikacji, ale lepiej, abyś wyrobił sobie nawyk przygotowywania contentu w formie przyjaznej dla użytkownika.
Inspiruj się, ale nie parafrazuj
Ciężko opisać ofertę klienta, który nie chce nam nic o niej opowiedzieć. Wtedy koniecznie trzeba przeprowadzić analizę konkurencji i podpatrzeć, jaki content znajduje się na stronach internetowych. Tylko uważaj! Łatwo przekroczyć granicę między inspiracją a kopiowaniem – parafrazowaniem. Zawsze staraj się przełożyć znalezione w internecie informacje na specyfikę usługi swojego zleceniodawcy.
Sprawdź, na czym polega duplikacja treści.
Wyspecjalizuj się w określonej dziedzinie
Kreatywność oraz lekkie pióro pozwalają copywriterom na napisanie tekstu na dowolny temat. Rzemieślnik słowa poradzi sobie z każdym tematem. Jasne, tylko jaka będzie jakość treści i włożony w jej napisanie wysiłek w przypadku osoby znającej się na danym zagadnieniu, a laika, który po raz pierwszy słyszał o określonym rodzaju usługi? Warto stać się ekspertem w określonej dziedzinie – zdecydowanie łatwiej można napisać dobry tekst na stronę www, posiadając wiedzę na dany temat. A i zleceniodawcy godzą się na wyższe wynagrodzenie, gdy współpracują ze specjalistą znającym się na opisywanej rzeczy.
Sprawdź, ile zarabia copywriter.
Nie stosuj zapychaczy
Klienci są uczuleni na ogólniki i zapychacze. Zdania, które nie wnoszą żadnej wartości ani nie przekazują merytorycznych informacji, nie powinny znaleźć się w tekście na stronie www. Ich stosowanie często zostaje odebrane jako oznaka lenistwa, pójście na łatwiznę lub zapychanie contentu dodatkowymi znakami w celu podniesienia wynagrodzenia. Staraj się pisać konkretnie, rzeczowo i na temat. Unikaj sformułowań typu:
- wysoka jakość usługi,
- wykwalifikowana kadra,
- usługa świadczona indywidualnie,
- lider na rynku,
- konkurencyjne ceny
bo nawet jeśli w przypadku Twojego klienta są prawdziwe, nie wyróżnią go na tle konkurencji.
Jak napisać dobry tekst na stronę internetową? Zapytaj o feedback
Nigdy nie pozostawiaj zlecenia bez komentarza. Proś klientów o opinie, uwagi, sugestie. Nawet jeśli zleceniodawca był mega zadowolony, zapytaj go, co w Twoich treściach najbardziej mu się podobało. Feedback pozwala doskonalić warsztat copywriterski i znaleźć swój własny środek na to, jak napisać tekst na stronę internetową przynoszący korzyści.