Copywriter a VAT – 8 czy 23% stawka podatku VAT obowiązuje twórcę treści?

Meandry związane z prowadzeniem działalności gospodarczej mogą przerazić każdego. Obowiązki względem ZUS-u czy skarbówki skutecznie zniechęcają freelancerów do założenia własnej firmy. Dodatkowo zawód copywritera nie jest określony w polskim prawie, co powoduje, że urzędnicy czy biura księgowe różnie interpretują świadczone usługi – jako działalność twórczą lub marketingową. Dzisiaj przyjrzymy się jednej z takich problematycznych kwestii – stawce podatku VAT, zgodnie z którą należy rozliczać copywriting.

 

Copywriter a VAT – czy koniecznie trzeba go płacić?

Co do zasady każdy przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji i rozliczania podatku VAT. Ustawa przewiduje jednak zwolnienia podmiotowe oraz przedmiotowe, z których mogą skorzystać copywriterzy.

Podatnicy VAT dzielą się na 2 grupy:

  • Podatników czynnych, czyli przedsiębiorców płacących podatek VAT,
  • Podatników zwolnionych, czyli podmioty korzystające z jednej z form zwolnienia z podatku VAT.

 

copywriter podatki

Zwolnienie podmiotowe z podatku VAT – opcja dla copywritera

Prowadząc działalność, masz możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, jeśli Twoje przychody w poprzednim roku nie przekroczyły 200 tys. zł. Limit oblicza się odpowiednio, odejmując od niego transakcje ujęte w ustawie. Czy są tu wyjątki? Oczywiście, jednak nie obejmują one zarobków copywriterów. Ze zwolnienia nie mogą skorzystać przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą towarów lub usług wymienionych w ustawie o VAT.

 

Zwolnienie przedmiotowe – opcja dla wybranych przedsiębiorców

Z rozliczania podatku VAT bez względu na wysokość osiąganych przychodów zwolnieni są przedsiębiorcy, którzy trudnią się działalnością wskazaną w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Na liście znajdują się m.in. usługi z zakresu: opieki medycznej, ratowania zdrowia, prywatnego nauczania, funduszy inwestycyjnych, udzielania pożyczek i kredytów.

 

VAT dobrowolny – zrzeczenie się prawa do zwolnienia podmiotowego

Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego nie jest obowiązkowe. Można zrezygnować z tego przywileju w dowolnym momencie prowadzenia działalności gospodarczej i rozliczać podatek VAT. W niektórych przypadkach takie rozwiązanie będzie korzystne, np. gdy chcesz zainwestować w rozwój swojej firmy i spodziewasz się w związku z tym poniesienia większych kosztów.

 

Copywriting a podatki – podsumowanie ogólnych przepisów dot. VAT

Reasumując, copywriterzy nie muszą płacić podatku VAT, jeśli ich przychody nie przekraczają limitu 200 tys. zł. W takiej sytuacji nie wystawiają faktury VAT za swoje usługi a rachunki. Z doświadczenia wiem, że niektórzy zleceniodawcy niechętnie współpracują z takimi twórcami. Kwestia rozliczania podatku od towarów i usług jest kwestią indywidualną. Pamiętaj, aby wybór podjąć świadomie, rozpatrując skalę swojej działalności, prawdopodobieństwo wystąpienia większych kosztów oraz pozostałe korzyści okołobiznesowe (dodatkowe zlecenia na copywriting).

 

Więcej o podatku VAT dowiesz się ze stron rządowych i ustawy:

 

Copywriter a stawka VAT: 8 czy 23%?

Przejdźmy teraz do samej stawki podatku VAT, która w przypadku działalności copywriterskiej budzi dość sporo kontrowersji. A wszystko to za sprawą problematyki z ustaleniem właściwego kodu PKD dla copywritera, określającego pisanie tekstów na zlecenie.

 

Jak wspomniałam w odrębnym artykule podlinkowanym powyżej, większość kreatywnych twórców treści korzysta z 2 podstawowych oznaczeń Polskiej Klasyfikacji Działalności:

  • 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych,
  • 90.03.Z – Artystyczna i literacka działalność twórcza.

 

W zależności od wybranego PKD inna będzie stawka podatku VAT, a mianowicie:

  • 8% naliczymy od usługi realizowanej pod oznaczeniem 90.03.Z,
  • a 23% powinniśmy doliczyć do tekstów kryjących się pod kodem 73.11.Z.

 

copywriter stawka vatTutaj więc pada zasadnicze pytanie – która stawka VAT jest właściwa dla copywritera? Niestety, nie ma prostej odpowiedzi. Wszystko zależy od tego, jak my, nasi zleceniodawcy, a przede wszystkim wybrany nam urząd skarbowy zinterpretuje specyfikę realizowanej usługi. Pisanie tekstów można potraktować jako działalność twórczą, jednak czy czysty SEO copywriting albo przygotowanie treści reklamowych mieści się w tym zakresie? Opinie w sieci są różne i większość osób działających w branży copywritingu skłania się, aby  takie usługi określać jako działalność agencji reklamowych.

 

Pomyślisz sobie pewnie, że rozterki o właściwe PKD można prosto rozwiązać, wybierając 23% stawkę podatku VAT. Państwo otrzymuje większy podatek od świadczonych przez nas usług, więc nikt nie powinien się nas czepiać. Otóż nie. Należy pamiętać, że kwestie związane z podatkiem VAT nie są takie proste jak z podatkiem dochodowym – przedsiębiorcy, którym wystawiamy FV, mogą sobie ten VAT odliczać. Poprawność ustalenia stawki podatku ciąży na podatniku i to on odpowiada za późniejsze korekty.

 

8% VAT dla copywritera? Sprawa indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu

Jeśli już masz mętlik w głowie, chciałabym ustrzec Cię jeszcze przed jedną rzeczą. W sieci natrafisz na indywidualną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14.06.2016 r. Przeczytasz w niej, że usługi copywritera powinny zostać sklasyfikowane jako artystyczna i literacka działalność twórcza, a nie jako działalność agencji reklamowych. To wiąże się z naliczaniem 8% VAT-u.

 

Fajnie, wreszcie mamy konkret, jednak miej na uwadze jedno duże ALE. Indywidualne interpretacje podatkowe, jak sama nazwa wskazuje, dotyczą osób, które wnioskowały o jej wydanie i nie można ich traktować jako wykładni prawnej dla wszystkich tego typu usług. To, że usługi jednego copywritera zostały uznane za działalność twórczą, nie oznacza, że Ty także możesz tym kodem PKD opisać swoją ofertę.

 

Interpretację znajdziesz tutaj: https://interpretacje-podatkowe.org/podatek-od-towarow-i-uslug/ilpp2-4512-1-273-16-4-akr.

 

Stawka podatku VAT i PKD u copywitera – zapytaj o poradę specjalistów!

copywriter a vatSprawa właściwej stawki podatku VAT dla działalności copywriterskiej jest dość skomplikowana z powodu braku jednoznaczności w wyborze kodu PKD do oznaczenia specyfiki działalności. Dlatego zanim ogłosisz światu, że założyłeś firmę i wystawiasz faktury, skonsultuj się z doradcą podatkowym lub biurem księgowym. A jeśli nadal będziesz miał wątpliwości dotyczące stawki podatku VAT, możesz wystąpić o indywidualną interpretację podatkową. Po jej otrzymaniu uzyskasz podstawę prawną i jasną odpowiedź, jak powinieneś rozliczać swoje usługi.