Hidden keywords – czym mogą być ukryte słowa kluczowe? 6 podpowiedzi!

Ostatnio w pracy spotkałam się z pojęciem hidden keywords. Klient wysłał zapytanie, czy możemy coś takiego umieścić na stronie internetowej. Od razu pomyślałam, że miał na myśli meta tagi keywords lub spamerską technikę ukrywania treści. Okazuje się jednak, że pod pojęciem ukrytych słów kluczowych może się kryć o wiele więcej „zjawisk” i warto, żebyś Ty, jako doświadczony copywriter, znał je wszystkie!

 

Ukryte słowa kluczowe traktowane jako metatag keywords

Copywriterzy często są proszeni o przygotowanie znacznika Title oraz meta tagu Description. Zawartość tego pierwszego ma spory wpływ na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Drugi posiada jedynie „marketingowy” albo „wizerunkowy” charakter. Niegdyś wykorzystywano również inny tag, znany pod nazwą keywords. Służył do podania fraz, na które naszym zdaniem powinien wyświetlać się serwis w wyszukiwarce.

 

<meta name=”keywords” content=” frazy wymieniane po przecinki” />

 

O ile zawartość Title i Description pojawia się w rankingu wyników (Tytuł strony dodatkowo możemy zobaczyć na karcie przeglądarki), o tyle keywords nie jest widoczne dla użytkowników. To po prostu element kodu strony. Od razu więc skojarzyłam, że pod hasłem hidden keywords mogą kryć się słowa kluczowe ustawione w tym metatagu. To właśnie jeden ze sposobów rozumienia tego pojęcia.

Sprawdź również, na czym polega SEO images na blogu i jak optymalizować grafikę pod SEO.

 

Jak Google traktuje metatag keywords?

Uwaga! Pamiętaj, że od 2009 r. Google nie bierze pod uwagę tagu keywords podczas oceny strony www i ustalania rankingu wyników wyszukiwania. Sprytni seowcy nadużywali ten znacznik, wstawiając całą litanię fraz, z którymi powinien zostać skojarzony serwis. I to doprowadziło do tego, że algorytmy najpopularniejszej wyszukiwarki obecnie go ignorują.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się na ten temat więcej, odsyłam Cię do oficjalnego bloga amerykańskiego giganta – Google nie używa metatagu „keywords” w rankingu internetowym. Obejrzyj sobie również film z wypowiedzią Matta Cuttsa.

 

Podsumowując, jeśli ktoś poprosi Cię o użycie hidden keywords na swojej stronie, rozumiejąc przez to metatag keywords, nie zgadzaj się na taką praktykę. Umieszczenie fraz w kodzie strony nie przyniesie żadnych korzyści, tylko zabierze Twój czas. Miej też na uwadze, że niektórzy specjaliści SEO uważają nawet, że keywordsy mogą szkodzić pozycjom w wynikach wyszukiwania.

Sprawdź również, jak rozmieścić słowa kluczowe w treści.

 

Hidden keywords = hidden content, czyli ukrywanie treści przed użytkownikiem

Drugim działaniem, które skojarzyło mi się z ukrytymi słowami kluczowymi, była praktyka ukrywania treści przed użytkownikiem, ale nie przed wyszukiwarkami.

  • Na czym może to m.in. polegać? Na przykład na zamieszczeniu tekstu w białym kolorze na białym tle.
  • Jaki jest cel takiego działania? Oczywiście podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania poprzez zaprezentowanie wyszukiwarce treści nasyconej frazami lub samych zbitek słów kluczowych.
  • Na jakiej zasadzie ukrywanie słów kluczowych ma działać? Niewidoczna dla użytkownika treść jest indeksowana przez Google. Wyszukiwarka, rozpoznając frazy, uznaje, że strona przekazuje wartościowe informacje na dany temat, więc rankinguje ją wysoko na ten temat w wynikach wyszukiwania.
  • Dlaczego ukrywa się treść przed użytkownikiem? Jeśli pracujesz już długo jako copywriter, z pewnością wiesz, że treści SEO nie zawsze są ciekawe, a tym bardziej wartościowe dla potencjalnych klientów. By nie zaburzyć estetyki strony i nie prezentować użytkownikom bloków tekstu, przez który nigdy w życiu nie przebrną, niektórzy właściciele lub seowcy decydują się na schowanie takiego contentu.

Sprawdź, jak napisać dobry tekst SEO.

ukryte słowa kluczowe - co to jest?

Jak ukrywanie tekstu jest traktowane przez Google?

Bardzo źle. Za stosowanie hidden text można otrzymać karę ręczną. Google tego typu działania klasyfikuje jako naruszenie wskazówek dla webmasterów. Content prezentowany wyszukiwarce oraz użytkownikom powinien być taki sam, a przynajmniej nie należy umieszczać w kodzie tekstu, którego klient nie będzie w stanie zobaczyć.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ukrywania contentu, odsyłam Cię do supportu Google: Ukryty tekst i linki.

 

Not provided w Google Analytics – kolejny sposób rozumienia hidden keywords

W narzędziu Google Analytics, o którym nieco więcej przeczytasz np. w artykule: Jak dodać kod śledzenia Google Analytics na blogu? w raporcie Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe powinieneś zobaczyć listę fraz, na które wyświetla się Twoja strona internetowa. Niestety, większość z nich zostaje ukryta pod wyrażeniem not provided. Darmowa wersja googlowskiej aplikacji nie udostępnia pełnych danych o wyszukiwaniach prowadzących do naszej witryny. I właśnie te „ukryte” zbiorczo słowa kluczowe w GA określane są przez niektórych specjalistów jako hidden keywords.

 

Wskazówka! By poznać słowa prowadzące do witryny, wystarczy skorzystać z innego bezpłatnego narzędzia Google – mam tu na myśli Google Search Console. W raporcie Skuteczność można znaleźć pełną listę fraz.

 

hidden keywords na czym mogą polegać?

 

Ukryte = nieuświadomione słowa kluczowe

Hidden keywords przez niektórych uważane są za nieuświadomione, nieznane przez nas słowa kluczowe, na które strona jest widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania. Jak to możliwe? To dość proste. Rozwijając content, wprowadzając zmiany optymalizacyjne, nie potrafimy przewidzieć, jak Google „rozumie” poszczególne wyrażenia. Algorytmy wyszukiwarki stają się bardziej zaawansowane, a semantyka to coś, co Googleboty zaczynają „pojmować” coraz lepiej. To powoduje, że witryna zupełnie bez naszej intencji i wiedzy wyświetla się użytkownikom na słowa kluczowe niewzmiankowane nawet w treści.

 

Jak znaleźć nieuświadomione hidden keywords?

W tym celu możesz skorzystać ze wspomnianego już Serach Console. Z innych narzędzi SEO dla copywritera masz do dyspozycji polskie Senuto, Semstorm czy Ahrefs.

 

Amazon hidden keywords

Okazuje się, że hidden keywords to również określenie potocznie stosowane w odniesieniu do jednej z opcji Amazona, pozwalającej na zdefiniowanie wyrażeń, na które powinien wyświetlać się produkt. Czyli to coś takiego jak metatag keywords, gdy jeszcze działał. Niestety, nie specjalizuję się w tworzeniu treści na tę platformę zakupową, więc po więcej informacji odsyłam Cię do Amazon Seller Central.

 

ukryte słowa kluczowe - jak je rozumieć?

 

Tworzenie własnych słów kluczowych może być również hidden keywords

Na jednym z zagranicznych blogów spotkałam się z użyciem wyrażenia hidden keywords w odniesieniu do techniki tworzenia własnych fraz, które przez częste użycie zdobędą popularność i na które rankować będzie nasza strona www. Autorzy koncepcji mieli na myśli np.

  • posługiwanie się frazami brandowymi,
  • wymyślanie własnych pojęć dla tworzonych przez nas produktów, usług, metod działania,
  • wyłapywanie wyrażeń, którymi posługują się użytkownicy, a które nie zawsze pojawią się w narzędziach do keyword research (w tym celu najlepiej zaglądać na fora internetowe, grupy tematyczne itp.).

Sprawdź też, jak dobrać słowa kluczowe na bloga.

 

Moim zdaniem jest to nieco nieadekwatne użycie pojęcia ukrytych słów kluczowych, ale skoro funkcjonuje w sieci, warto mieć je na uwadze, żeby wyłapać, kiedy klient będzie miał na myśli właśnie taką technikę.

 

Hidden keywords a SEO copywriting – podsumowanie

No cóż, jak się okazuje rozumienie pojęcia ukrytych słów kluczowych jest dość szerokie. Myślę, że u większości specjalistów SEO zapali się czerwona lampka – hidden keywords skojarzą z ukrywaniem treści lub metatagiem keywords. Jednak nie zawsze nasz rozmówca będzie miał właśnie te „definicje” na myśli. Warto więc dopytać, czego tak naprawdę od nas oczekuje.

 

Zdjęcia pochodzą z depositphotos.com.