Skyscraper technique w content marketingu – jak tworzyć lepsze teksty dzięki technice drapacza chmur?
Aktualizacja: 27 września 2024
Już od jakiegoś czasu w poradnikach SEO dla copywriterów znajdziemy informację, że podczas tworzenia treści należy zwrócić uwagę na konkurencję w wyszukiwarce. Powód jest prosty – to z serwisami z TOP10 będziemy walczyć o pozycje, a żeby je pokonać, trzeba przygotować lepszy tekst. I na tym również koncentruje się skyscraper technique, która choć stworzona z myślą o link buildingu, doskonale sprawdza się również w content markretingu. Jesteś ciekawy, na czym polega? Doskonale! Zapraszam na artykuł o metodzie drapacza chmur!
Na czym polega skyscraper technique – technika drapacza chmur?
Skyscraper technique, po polsku nazywana techniką drapacza chmur lub metodą wieżowca, to podejście czy taktyka SEO do pozyskiwania linków zewnętrznych poprzez znalezienie treści, do której prowadzi już wiele linków i przygotowanie nowej, bardziej kompleksowej, w skrócie lepszej, która mogłaby przejąć to linkowanie. Punktem wyjścia jest tutaj założenie, że linkujący chętniej będą odsyłać do wyczerpującego i dobrze przygotowanego materiału, decydując się na podmianę linka. Dodatkowo dobra treść przygotowana jako skyscraper ma samodzielnie pozyskiwać linki zewnętrzne.
Kto stworzył technikę skyscraper?
Twórcą metody skycraper jest Brian Dean z Backlinko. Seowiec zauważył, że wśród budynków w mieście to wieżowce najczęściej przyciągają największą uwagę i zainteresowanie, bo wybijają się spośród innych biurowców. I tę analogię Brian przeniósł do świata SEO – przygotowanie lepszej, ciekawszej, dopasowanej pod search intent treści ma przyciągnąć uwagę blogerów i właścicieli serwisów, zapewniając pozyskanie linków zewnętrznych.
Podejście drapacza chmur w SEO świetnie podsumowuje grafika przygotowana na blogu Ahrefs:
Źródło: https://ahrefs.com/blog/skyscraper-technique/
Co to jest skyscraper content?
Chociaż technika wieżowca została wymyślona do realizacji link buildingu, jej nieodzownym elementem jest przygotowanie treści. I dlatego można ją też traktować jako podejście do tworzenia contentu niekoniecznie z myślą o pozyskiwaniu linków zwrotnych, ale osiąganiu lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, przyciągnięciu i zatrzymaniu u siebie użytkowników.
Tekst przygotowany zgodnie z techniką skyscraper jest:
- Bardziej wyczerpujący niż treści konkurencji, spełnia warunki content depth,
- Aktualny, zaopatrzony w najnowsze dane i informacje,
- Przygotowany na podstawie najnowszych i wiarygodnych źródeł lub znanych ekspertów,
- Dopasowany tematycznie do treści na danej stronie i dziedziny, w której strona zbudowała autorytet,
- Wzbogacony o grafiki, wideo, cytaty, posty z social mediów itd.
W skrócie przygotowanie skyscraper content polega na tym, że przeglądasz treści konkurencji i zastanawiasz się, jak możesz opracować dany temat lepiej, co możesz dodać od siebie, aby tekst przekazywał nową wartość użytkownikowi.
Po co stosować skyscraper technique? Korzyści techniki drapacza chmur w SEO i nie tylko
Oczywistą korzyścią zastosowania metody wieżowca będzie oczywiście pozyskiwanie linków zwrotnych. Po to ta technika została stworzona i to będzie jej główna korzyść i cel. Ponadto dzięki niej możesz uzyskać:
- Wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i wzrost widoczności – kompleksowe, wyczerpujące temat treści, napisane zgodnie z zasadami SEO copywritingu osiągają dobre miejsca w wyszukiwarce Google. Dzięki nim poprawiasz widoczność i pozyskujesz użytkowników na stronę,
- Wartościowy ruch – dobrze przygotowane treści, które odpowiadają na pytania użytkowników, zaspokajają ich potrzeby informacyjne, przekładają się na konwersje oraz budowanie zaangażowanej społeczności wokół Twojego bloga lub marki,
- Autorytet domeny w określonej tematyce – treść, którą chcesz przygotować zgodnie z techniką wieżowca, musi wpisywać się w tematykę Twojej strony. Tym samym przygotowany content będzie również wpływać na umacnianie autorytetu Twojej domeny, ponieważ rozwinie jakiś specjalistyczny temat,
- Dotarcie do grupy docelowej – opisywanie tematów w sposób bardzo obszerny pozwala dotrzeć do użytkowników poszukujących odpowiedzi na konkretne pytania,
- Pomysły na rozwój treści na stronie – skyscraper bazuje na przeglądzie konkurencji i znalezieniu tematów, które mają potencjał pod kątem zbierania ruchu i linków zewnętrznych. Jest to więc źródło pomysłów na kolejne artykuły, które można od razu wpisać do harmonogramu publikacji bloga.
Jak realizować technikę skyscraper krok po kroku?
Procedura metody drapacza chmur jest bardzo prosta:
- Znajdujemy artykuł, który chcemy „ulepszyć”,
- Przygotowujemy skyscraper content,
- Kontaktujemy się z twórcami stron www, którzy linkowali do znalezionego przez nas artykułu.
Jako że w tym artykule koncentrujemy się na tworzeniu skyscraper contentu, punkty 1 i 3 omówimy krótko i ekspresowo.
Przy skyscraper content unikaj też duplikacji treści. Dowiedz się więcej na ten temat.
Jak znaleźć artykuły, do których prowadzi wiele linków?
W tym celu skorzystaj z narzędzi do analizy profilu linków, np. Ahrefs, MajesticSEO, ostatnio też Senuto, choć tu jeszcze ten moduł się rozwija. Dzięki tym aplikacjom od razu sprawdzasz serwisy, które linkują do interesującej Cię treści. Te programy są dość drogie, więc możesz objąć inny kierunek – wybrać artykuły z TOP10 z wyników wyszukiwania. Z dużą dozą prawdopodobieństwa będą to treści, do których prowadzi sporo linków. Minusem jest to, że nie sprawdzisz, kto do nich linkuje. Jednak jeśli tworzysz tylko sam content, to Ci w zupełności wystarczy.
Rodzaje treści idealne do metody wieżowca
W tym przypadku sprawdzą się następujące rodzaje treści:
- Artykuły poradnikowe,
- Kompleksowe poradniki,
- Instrukcje krok po kroku i tutoriale,
- Rankingi i zestawienia (zawsze można dodać inne/nowe produkty),
- Artykuły porównawcze,
- Infografiki.
Generalnie poszukuj tekstów, które z jednej strony poruszają tematy ponadczasowe (tzw. evergreeny), wyszukiwane przez użytkowników stale, a z drugiej mające potencjał do aktualizacji i recyklingu treści. Na pewno nie bierz pod uwagę artykułów opisujących często zmieniające się trendy, a raczej trafiaj w problemy, które nie są łatwe do rozwiązania lub które dotyczą tak szerokiej grupy osób, że ciągle ktoś coś szuka na ich temat.
Jak stworzyć treść zgodnie z techniką drapacza chmur?
Następnie zastanów się, jak daną treść możesz ulepszyć. Przeprowadź nawet samodzielną burzę mózgów, poszukując odpowiedzi na pytania:
- Czego brakuje w tekstach konkurencji,
- Na jakie frazy warto taki tekst napisać, jakich fraz brakuje w tekstach konkurencji (czyli przeprowadź rzetelny keyword research),
- Jakie wątki nie zostały omówione,
- Co jest w tych tekstach nie na temat,
- Co trzeba zaktualizować,
- Co możesz dodać od siebie jako znawcy tematu,
- Jakie elementy multimedialne możesz dodać,
- Jakie unikalne dane możesz zaprezentować (np. z Twojego autorskiego badania),
- Jak inaczej możesz dany temat zaprezentować,
- Gdzie będziesz dystrybuować materiał,
- Jak podlinkować wewnętrznie ten tekst, w których artykułach blogowych można o nim tematycznie wzmiankować,
- Jak możesz zaprojektować strukturę tekstu, design, aby zachęcał do czytania i zapewniał lepsze doświadczenia użytkownikowi (content experience).
Gdy już odpowiesz sobie na wszystkie powyższe pytania, przygotuj tekst zgodnie z modelem KROA. Polega on na przejściu następujących etapów pisania artykułu:
- Koncepcji i researchu
- Redakcji, języku i stylu
- Optymalizacji
- Analizy i recyklingu.
Koniecznie pamiętaj o punkcie 3 – optymalizacji treści pod SEO. Bez tego nie osiągniesz dobrych wyników w rankingu Google. Kompleksowe porady nt. zasad SEO copywritingu znajdziesz w podlinkowanym artykule – tu są najważniejsze wskazówki dot. dostosowania contentu pod wyszukiwarkę.
Pozyskiwanie linków dla artykułu – wisienka na torcie w technice skyscraper
Po opublikowaniu treści zajmij się pozyskiwaniem linków. Jeśli korzystałeś z narzędzi do analizy profilu linków, wiesz, kto linkował do tekstu konkurencji. Skontaktuj się z właścicielami tych serwisów. Napisz maila z informacją, że przygotowałeś tekst na ten sam temat, ale jest lepszy. Koniecznie uzasadnij w sposób racjonalny, na czym ta „lepszość” polega i dlaczego akurat Twój artykuł warto podlinkować.
E-E-A-T i metoda skyscraper – recepta na super content?
E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust) to wytyczne Google dotyczące oceny treści pod kątem jej eksperckości, doświadczenia autora, które widać w tekście, jej wiarygodności i zaufania do informacji w niej zawartych. Mówi się o nich już od dawna, a ich stosowanie podczas tworzenia contentu zwiększa szansę na przygotowanie merytorycznej, wartościowej i dobrze ocenianej przez algorytmy treści. Dzięki połączeniu EEAT z metodą skyscraper możemy uzyskać świetne wyniki. Dlaczego? Bo do informacji zgromadzonych z artykułów blogowych konkurencji dodajemy jeszcze dodatkową, wyjątkową i unikalną wiedzę oraz doświadczenie naszych autorów.
Sprawdź też, na czym polega kanibalizacja słów kluczowych.
Jak połączenie EEAT i skyscraper technique wygląda w praktyce?
- Na podstawie analizy treści konkurencji tworzysz konspekt.
- Podczas burzy mózgów, analizy fraz i pytań pojawiających się w wyszukiwarce dodajesz dodatkowe wątki, tematy nieporuszone przez konkurencję.
- Oddajesz tekst do napisania ekspertowi z tej dziedziny. Prosisz, aby dodał coś od siebie, podzielił się swoim doświadczeniem, case study, wiedzą, która nie jest dostępna nigdzie indziej.
- Dopieszczasz tekst pod kątem SEO.
- Zaprzęgasz magików od elementów multimedialnych, dodajesz je do treści.
I bum – masz gotową super treść, która jest jedyna w swoim rodzaju, a co ważniejsze – zawiera wiedzę ekspercką, doświadczenie i wnioski wynikające z praktyki.
Sprawdź też, na czym polega content pruning.
Efekty metody skyscraper – case study
Brian Dean w 2013 r. na swoim blogu opublikował artykuł poświęcony czynnikom rankingowym wyszukiwarki Google. Tekst przygotował zgodnie z wymyśloną przez siebie metodą drapacza chmur. Po wysłaniu kilkudziesięciu maili liczba pozyskiwanych linków zwrotnych zaczęła dynamicznie przyrastać. Brian nie chwali się konkretnymi danymi dot. backlinków, ale zdradził, że w tylko ciągu 2 tygodni ruch pozyskiwany z organica podwoił się – liczba sesji wzrosła o 111%.
Źródło: https://backlinko.com/skyscraper-technique
Brian podkreślił, że same linki zwrotne przyniosły mu ponad 2 miliony wizyt (mówimy tu o kliknięciach linku do artykułu Briana na serwisach, które do niego linkowały). To całkiem niezły wynik.
Sprawdź też, jak się oblicza content marketing ROI.
Czy metoda skyscraper nadal działa w procesie pozyskiwania linków?
Technika wieżowca została wymyślona ponad 11 lat temu. To długo w branży SEO, która zmienia się bardzo dynamicznie. Z tego względu pojawiają się pytania o jej aktualność oraz skuteczność. Ahrefs przeprowadził w tym celu ankietę na Twitterze (źródło: https://ahrefs.com/blog/skyscraper-technique). Wyniki były następujące:
- Wśród 1 242 osób, które udzieliły odpowiedzi,
- 61% uważało, że metoda skyscraper nadal działa,
- A 39% opowiedziało się przeciwnie.
Do tego należy dołożyć jeszcze inną kwestię – liczbę osób stosujących tę technikę. Według raportu Aira State of Link Building report (źródło: https://aira.net/state-of-link-building/link-building-techniques-and-tools/), tylko 18% specjalistów SEO używa metody skyscraper do pozyskiwania linków. Czemu tak mało? Prawdopodobnie większość seowców szuka nowocześniejszych rozwiązań, nie do końca ufając technice z ponad 10-letnim stażem. Dodatkową kwestią może być też sam koszt przygotowania treści – trzeba poświęcić naprawdę sporo czasu, aby przygotować tekst, który przyćmi konkurencję.
Sprawdź też, czym jest content debt.
Dlaczego warto stosować skyscraper technique w contencie? Podsumowanie
Może i technika drapacza chmur jest relatywnie stara, ale copywriterzy i specjaliści SEO ciągle z niej korzystają, tworząc plany contentowe i pisząc treści. Chcąc przygotować tekst na bloga, sprawdzamy konkurencję, układamy strukturę i zastanawiamy się, jakie wątki warto jeszcze uwzględnić. Dodając do tego eksperckie podejście, wytyczne E-E-A-T oraz content experient można przygotować coś naprawdę dobrego. Jest jednak jedno, a nawet dwa „ale”. Taka treść musi uwzględniać potrzeby informacyjne użytkownika oraz cele biznesowe klienta. Content tworzymy nie tylko, by budować widoczność strony, ale przede wszystkim dostarczać wiedzę i zachęcać do generowania konwersji.
Źródła i dodatkowe informacje
- https://backlinko.com/skyscraper-technique
- https://www.semrush.com/blog/skyscraper-technique/
- https://ahrefs.com/blog/skyscraper-technique/
- https://linkbuilder.io/skyscraper-technique/
- https://aira.net/state-of-link-building/link-building-techniques-and-tools/