Recykling treści – jak odświeżać content opublikowany na stronie? Pomysły na zbudowanie zamkniętego obiegu treści

Aktualizacja: 28 stycznia 2024

Tworząc treści na stronę internetową, nie wiemy, jakie finalnie efekty przyniosą. Jedne teksty od razu generują spory ruch przez dłuższy czas, inne osiągają krótkookresowe piki, a co niektóre nigdy nie przebijają się w wynikach wyszukiwania lub nie trafiają w potrzeby informacyjne użytkowników. Co wtedy zrobić? Napisać tekst od nowa? Niekoniecznie. Możesz sięgnąć po taktykę recyklingu treści i wprowadzić zamknięty obieg contentu na swojej stronie. Na czym polega i jak się zabrać za odświeżanie contentu? Poznaj wskazówki na podbicie potencjału tekstów, które już zdążyłeś wyprodukować.

 

Co to jest recykling treści?

Recykling treści to ponowne wykorzystanie uprzednio przygotowanych już treści poprzez ich aktualizację, modyfikację, zmianę formy (tekst a grafika), rozbudowę, a czasem wprowadzenie zmian optymalizacyjnych. Celem tego działania jest udoskonalenie contentu na stronie, by w konsekwencji poprawić jego potencjał np. do generowania widoczności, ruchu, zaspokajania potrzeb informacyjnych użytkowników. Recykling contentu to nieodłączny element stałej pracy nad poprawą jakości serwisu, wprowadza się go podczas planowania strategii content marketingowej, eliminując content decay, czy prowadząc content pruning.

 

Czym nie jest content recycling?

Recykling contentu nie polega na kopiowaniu tej samej treści i jej powielaniu w tym samym formacie. Takie działania mogą doprowadzić do duplikacji treści i kanibalizacji fraz. Nie jest to również zmiana daty publikacji czy modyfikacji treści, bez wprowadzenia realnych zmian w samej treści. Oczywiście możemy uznać, że dany tekst jest nadal aktualny i wstawić bieżący rok czy miesiąc, ale nie ma to nic wspólnego z recyklingiem treści.



Rodzaje recyklingu treści

Recyklinowanie treści obejmuje zarówno wprowadzanie zmian w opublikowanym już contencie (tzw. revamping contentu), jak i zmianę formy treści, np. przygotowanie e-booka na podstawie kilku obszernych artykułów blogowych (tzw. content repurposing).

 

Modyfikacja contentu najczęściej polega na:

  • Aktualizacji artykułu zgodnie z nowymi informacjami, danymi, rozporządzeniami,
  • Połączeniu artykułów, które są na podobny temat i wzajemne się kanibalizują,
  • Rozbudowanie tekstu o dodatkowe informacje, dążąc do wyczerpania danego tematu,
  • Przekształceniu zdezaktualizowanych artykułów newsowych na teksty informacyjne,
  • Przeprowadzeniu optymalizacji tekstu, dodanie fraz, usunięcie tych nietematycznych, poprawie linkowania wewnętrznego, nagłówków itp.,
  • Przerobieniu artykułu zgodnie z obecnymi intencjami wyszukiwania wskazywanymi przez Google (search intent potrafią się zmieniać, ponieważ wyszukiwarka zmienia rozumienie słów kluczowych, prezentując inne wyniki i typy stron).

 

Content repurposing to z kolei m.in.:

  • Opisanie tego samego tematu w inny sposób, z innego punktu widzenia lub pod nowe frazy (np. upraszczając anemia to niedokrwistość, a w Google wychodzą artykuły dopasowane na frazy anemia i niedokrwistość),
  • Przekazanie tych samych informacji w nowy sposób – danych z raportu na infografice, informacji z podcastu w postaci transkrypcji na blogu, wiedzy prezentowanej na webinarze na prezentacji multimedialnej.

Zastanawiasz się, jak zrecyklingować content medyczny? Napisz do mnie.

 

text recycling

 

Dlaczego warto recyklingować content? Korzyści

Twórcy (copywriterzy, contentowcy) często dość mocno przywiązują się do stworzonych przez siebie treści. I każdą propozycję zmiany zupełnie niepotrzebnie odbierają jako atak. Ja lubię powtarzać, że z raz stworzonym contentem można wielokrotnie pracować – zmieniać go, modyfikować, optymalizować, a czasem niestety usuwać. Taka jest po prostu kolej rzeczy. I tu właśnie doskonale sprawdza się recykling treści, który pomaga nam utrzymać porządek w serwisie.

 

Korzyści recyklingowania treści

  • Wspieranie procesu produkcji treści – można korzystać z gotowych pomysłów, materiałów, danych, które już zostały opracowane,
  • Wzrost widoczności w Google i ruchu na stronie – usuwanie kanibalizacji i odświeżanie contentu wspomaga proces pozycjonowania,
  • Wzrost zaangażowania użytkowników i konwersyjności – recyklingując treści, można dopasować je do konkretnej grupy odbiorców, zaspokoić ich potrzeby i nakłonić do dokonania konwersji,
  • Uspójnienie stylu i tone of voice – jeśli treści są tworzone przez kilka osób lub na przestrzeni czasu skład „redakcji” ulegał zmianom, język, stosowane zwroty, sposób prowadzenia wypowiedzi mogą odbiegać od stylu komunikacji Twojej marki.

Chcesz spisać wszystkie wytyczne contentowe w jednym dokumencie? Sprawdź ofertę przygotowania materiałów content marketingowych.

 

Jak przeprowadzić recykling treści? Etapy i cała procedura krok po kroku

Jeśli content recykling wchodzi w skład większej analizy przeprowadzanej przez agencję lub specjalistę SEO i jego celem jest poprawa istniejących treści na stronie, otrzymasz listę artykułów, które wymagają modyfikacji wraz z konkretnymi rekomendacjami. Wytyczne będą dotyczyły głównie działań związanych z zastosowaniem zasad SEO copywritingu, rozbudową tekstów, dodaniem lub usunięciem fraz. Jednak gdy samodzielnie zabierasz się za recyklingowanie treści, przejdź poniższą procedurę.

 

  1. Ustal cel recyklingu contentu – poprawa istniejących treści (revamping) czy przygotowanie nowych formatów dla istniejącego contentu (repurposing).
  2. Wybierz treści, które poddasz recyklingowi.

W przypadku revampingu:

  • Przejrzyj cały content, który produkowałeś na stronę, social media, webinary, spotkania z klientami,
  • Wybierz materiały, które chcesz przerobić na nowy format,
  • Ustal priorytety i przydziel zadania.

W przypadku repurposingu:

  • Sprawdź, które artykuły mają słabą widoczność, generują mały ruch, zawierają stare informacje albo są to treści sezonowe, które warto okresowo aktualizować (np. ranking prezentów na Dzień Kobiet, trendy makijażowe na sylwestra, jak rozliczyć podatek PIT 2024),
  • Przeprowadź analizę słów kluczowych, przygotuj nowe zalecenia optymalizacyjne,
  • Zapisz wszystkie wnioski i spostrzeżenia, np. w arkuszu kalkulacyjnym,
  • Ustal priorytety i systematycznie poprawiaj kolejne teksty,
  • Nie zapomnij o przekierowaniach, gdy będziesz łączyć artykuły i usuwać nieistniejące adresy URL.
  1. W harmonogramie publikacji przy recyklingowanych artykułach dodaj informację o recyklingu oraz datę modyfikacji treści. To ułatwi Ci analizowanie wyników osiąganych dzięki wprowadzonym zmianom.
  2. Przemyśl również dystrybucję zrecyklingowanego contentu – pokazanie treści w social media, mailingu, a nawet płatnych kampaniach, jeśli materiał jest szczególnie ciekawy i zasługuje na wyjątkową uwagę.
  3. I nie zapomnij o analizie wyników. Śledzenie rezultatów i skuteczności działań ma szczególne znaczenie w przypadku, kiedy celem recyklingu jest poprawa pozycji treści w wynikach wyszukiwania lub ruchu na stronie.

Potrzebujesz gotowej listy artykułów do recylingu? Sprawdź ofertę audytu treści!

 

recycle content - na czym polega

Narzędzia do recyklingu treści

Podczas przeprowadzania recyklingu contentu warto skorzystać z narzędzi m.in. do:

  • Analizy widoczności serwisu – Senuto, Semstorm, Ahrefs,
  • Analizy ruchu na stronie – Google Analytics, Search Console (Raport skuteczność),
  • Analizy technicznych aspektów serwisu – Screaming Frog,
  • Content edytorów,
  • Analizy duplikacji treści – Copyscape,
  • Doboru słów kluczowych,
  • Programów graficznych, edytorów wideo,
  • Aplikacji do zarządzania e-mail marketingiem,
  • Planerów treści w social media.

 

I oczywiście wiele innych, które pomogą zidentyfikować content wymagający poprawy, a następnie zmodyfikować go, by stał się wartościowy dla użytkowników i przy okazji robotów Google.

Nie musisz sam wprowadzać zmian w treściach. Możesz skorzystać z usługi copywritingu.

 

Pomysły i przykłady recyklingu treści

I na koniec mam dla Ciebie garść inspiracji, jak możesz w praktyce przeprowadzić recykling contentu.

 

Recykling tekstów blogowych

Sprawdź, które teksty można:

  • Rozbudować,
  • Zaktualizować,
  • Usunąć,
  • Połączyć,
  • Upiększyć poprzez dodanie grafik, wideo itp.,
  • Podlinkować ponownie w social media.

Przemyśl również przygotowanie innej formy treści na bazie tematu, który już opracowałeś. Dobrze sprawdzają się:

 

recyklingowanie treści

 

Recykling zdjęć i grafik

Materiały graficzne, a w szczególności infografiki, potrafią skutecznie zaangażować odbiorców. Jeśli przygotowujesz autorską i unikalną grafikę, np. z zamiarem umieszczenia jej na stronie, przemyśl także:

  • Publikację grafik w Social Media,
  • Omówienie danych infografiki np. na prezentacji multimedialnej, webinarze albo cyklu postów w SM,
  • Tworzenie lookbooków, czyli katalogów produktów, e-booków, w których dominującą formą treści jest grafika,
  • Przygotowanie wideo z połączonych grafik wraz z merytorycznym tekstem, coś w stylu krótkiej rolki czy Instastory.

Pamiętaj również o optymalizacji grafiki pod SEO.

 

Recykling treści wideo

Wideo bardzo mocno potrafi zaangażować użytkownika, jeśli oczywiście jest dobrze zrobione i poświęcone interesującemu zagadnieniu. Materiały wideo możesz przerobić na:

  • Wpis blogowy,
  • Serię krótszych filmików do publikacji w social media,
  • Podcast – bez wizji, samo audio.

 

Recykling webinarów i live’ów

Podczas przeprowadzania „wystąpień na żywo” zawsze je nagrywaj. W ten sposób możesz gotowy materiał:

  • przesłać uczestnikom spotkania,
  • wysłać w ramach e-mail marketingu,
  • opublikować jako film czy podcast na popularnych platformach oraz social media,
  • przerobić na wpis blogowy.

Sprawdź również, jak zaprojektować strukturę bloga.

 

recykling treści na czym polega

 

Recykling user-generated content

Opinie, które pozostawiają użytkownicy na Twojej stronie internetowej np. na karcie produktu, wykorzystaj również:

  • W sekcji/podstronie „rekomendacje”,
  • W sprzedażowych wpisach blogowych jako potwierdzenie skuteczności działania Twoich produktów lub usług,
  • W postach w social media,
  • W materiałach ofertowych wysyłanych do potencjalnych klientów.

Pamiętaj również, że user-generated content to komentarze pod Twoimi postami czy artykułami na blogu, zdjęcia z Twoimi produktami wrzucane przez użytkowników na ich profile, wideo prezentujące użycie Twojego produktu. Te wszystkie treści również w sposób kreatywny możesz wykorzystać w innym formacie do budowania rozpoznawalności swojego brandu.

Sprawdź też, jak zbudować skuteczny lejek content marketingowy.

 

Recycling sekcji FAQ

FAQ charakteryzuje się dużą użytecznością – dzięki niej użytkownicy mogą zadawać pytania i znaleźć na nie odpowiedzi. A ty możesz zapytania z tej sekcji:

  • dołączać do wpisów blogowych o powiązanej tematyce,
  • publikować w social media,
  • wysyłać jako odpowiedź w zapytaniu mailowym, na chacie,
  • wykorzystać w e-mail marketingu, by edukować innych klientów, którzy mogą mieć podobny problem, ale dotąd nie zadali pytania,
  • przytaczać podczas live’ów, webinarów.

 

Nie każda treść nadaje się do recyklingu. Podsumowanie

Sprawnie przeprowadzony recykling contentu przyniesie Ci wiele korzyści, a przede wszystkim uporządkuje treści w Twoim serwisie. Pamiętaj jednak, że nie każdy tekst, wideo czy post w social media nadaje się do ponownego wykorzystania. Niektóre materiały mają jednorazowe zastosowanie i po czasie trzeba je będzie po prostu usunąć ze strony internetowej. Nie bój się tego i nie obawiaj spadków ruchu na stronie. Paradoksalnie radykalny content pruning pozwala poprawić wyniki i osiągać jeszcze lepsze rezultaty!