Porządkowanie i projektowanie bloga pod kątem zmiany struktury kategorii blogowych – case study

Aktualizacja: 19 września 2020

W czerwcu jeszcze przed zmianą wyglądu bloga stanęłam przed istotnym problemem – uporządkowaniem struktury strony. Kategorie blogowe sprzed 2 lat przestały mi wystarczać. Wszystkie wpisy poświęcone copywritingowi trafiały do Nowe media, a teksty związane z pisaniem książek do Warsztatu pisarskiego. Dwa główne działy rozwiązywały całą kategoryzację. Miałam wrażenie, że lekki, artystyczny nieład przeradzał się w trudny do opanowania chaos. Zaczęłam działać – stworzyłam nowe menu nawigacyjne, wprowadzając tematyczne usystematyzowanie artykułów content marketingowych. Nie było łatwo, bo projektowanie bloga i struktury kategorii nie należy do najprostszych zadań. Dlatego specjalnie dla Ciebie opisałam cały proces i przygotowałam garść wskazówek optymalizacyjnych.

 

Struktura bloga – kategorie, tagi i podstrony

Na początek coś sobie wyjaśnimy, a dokładnie 4 pojęcia związane z projektowaniem stron internetowych. Każda witryna (także Twój blog) ma określoną strukturę, czyli względnie uporządkowany układ treści. Można ją porównać do np. regału. Pierwsza półka składa się z trzech niezależnych szufladek na odrębne bibeloty – to będą strony. Druga półka zbiera literaturę kryminalną, a trzecia romanse – analogia kategorii. Tagi to naklejki na okładki książek łączące czymś wspólnym pozycje z poszczególnych półek, np. krajem pochodzenia autora. W sumie regał stanowi pewien system dokładnie tak samo jak struktura strony internetowej.

struktura strony schemat

Schemat struktury strony internetowej

 

Blogi to proste strony internetowe – najczęściej składają się ze strony głównej, 1 lub 2 podstron oraz kategorii, do których są przypisane artykuły. Ponadto do każdego wpisu można dodać tagi, które jeszcze bardziej precyzują tematykę tekstu, a także pomagają użytkownikowi dotrzeć do określonych treści.

Kanibalizacja słów kluczowych na blogu – sprawdź, o co chodzi.

 

  • Podstrona – pojedyncza strona na blogu poświęcona określonemu tematowi. Może zawierać np. informacje o autorze, dane do kontaktu lub ofertę współpracy,
  • Kategoria – podstrona zbierająca wpisy o określonej tematyce, zwykle zawierająca listing artykułów blogowych,
  • Tag – podstrona gromadząca artykuły z różnych kategorii, które są powiązane tematycznie. Najczęściej również przyjmuje formę listingu. Chociaż tagi na blogu pomagają w porządkowaniu wpisów, specjaliści SEO nie polecają ich stosować – podstrony, które tworzą się za ich pomocą, duplikują treść (zajawkę) pojawiającą się na listingu strony kategorii oraz stwarzają wiele innych problemów optymalizacyjnych*.

 

* O tagowaniu przeczytasz we wpisie: Tagowanie na blogu – 13 wskazówek, jak poprawnie stosować tagi w serwisie contentowym.

 

Struktura strony może, ale nie musi zostać odzwierciedlona w menu. Nie zawsze podpina się wszystkie podstrony do nawigacji, choć takie podejście jest rekomendowane w przypadku bloga – ułatwia czytelnikom znalezienie interesujących ich treści. Darmowe platformy blogowe i skórki na WordPressa często wymuszają określony sposób prezentacji struktury. Brak możliwości umieszczenia wszystkich podstron lub co gorsza kategorii w menu nie tylko utrudnia skierowanie czytelnika do właściwych tekstów – stanowi także pewną przeszkodzę w procesie indeksowania witryny. Ograniczenia bezpłatnych motywów potrafią doprowadzić do szału, dlatego przed wyborem szablonu warto sprawdzić wszystkie dostępne modyfikacje.



Zmiana struktury bloga – kiedy warto ją przeprowadzić?

Z punktu widzenia pozycjonowania i uporządkowania witryny najlepiej byłoby, aby finalny układ kategorii powstał przed uruchomieniem strony. Im więcej elementów struktury uwzględnimy na etapie projektowania bloga, tym lepiej. Dlaczego?

  • Od razu przyzwyczajamy czytelników do tematyki naszego serwisu i zakresu poszczególnych kategorii.
  • Unikamy chaosu oraz wrzucania wszystkich artykułów do jednej kategorii, co dzieje się w przypadku niekontrolowanej rozbudowy bloga.
  • Konsekwentna adresacja wspiera proces pozycjonowania – jeśli pozyskamy linki do naszych blogowych wpisów, nie istnieje ryzyko, że je utracimy, gdy zapomnimy o przekierowaniach po zmianie adresów URL.

 

Wiadomo, rozwój bloga wymaga wprowadzania ewolucyjnych oraz rewolucyjnych zmian. Rozpoczynając swoją przygodę z blogowaniem, nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jakie tematy najlepiej przypadną do gustu naszym odbiorcom, które wpisy wygenerują największy ruch, co nas, autorów zainspiruje i zaciekawi. Modyfikacje w strukturze bloga możemy wprowadzać w każdym czasie, choć nie powinniśmy zabierać się za to zbyt często. Poświęćmy nawet miesiąc na opracowanie mapy kategorii, przemyślmy wszystko, by co chwila nie marnować czasu na strukturyzację witryny.

Sprawdź, na czym polegają zasady SEO copywritingu.

 

Projektowanie kategorii na blogu krok po kroku

No dobrze, doszedłeś do wniosku, że Twój blog potrzebuje nowej struktury. Co dalej?

  1. Przyjrzyj się obecnym kategoriom, podkategoriom i artykułom, które zostały do nich przypisane. Zastanów się, jak je lepiej skategoryzować. Skoncentruj się na tematycznym uporządkowaniu artykułów.
  2. Dobierz nazwy kategorii, kierując się poniższymi 4 zasadami.
  3. Spisz zmiany, które zamierzasz wprowadzić, korzystając np. ze starego, dobrego excela. W jednej kolumnie umieść URL-e artykułów, w drugiej nazwę obecnej kategorii, a w kolejnej kategorię z nowej struktury. Dzięki temu nic Ci nie umknie.
  4. Zaprojektuj, jak po modyfikacjach będzie wyglądało menu nawigacyjne na Twoim blogu.
  5. Wprowadź zmiany i przekierowania 301*!

*Przekierowania 301 przy zmianie adresacji są ważne z trzech powodów. Po pierwsze, przenoszą użytkownika z nieistniejącego adresu kategorii na nowy. Po drugie, wskazują robotom wyszukiwarki Google, pod jakim URL-em znajduje się dana treść. Po trzecie, jeśli do podstrony prowadziły linki (np. inny bloger podlinkowywał na swojej stronie Twoją kategorię), nadal utrzymujemy to podlinkowanie. Roboty i użytkownicy przejdą po „nieaktywnym” odnośniku do nowej strony.

Jeśli potrzebujesz wsparcia, sprawdź ofertę prowadzenia bloga firmowego.

 

Jak dobrać najlepsze kategorie bloga? 4 wskazówki

Dobierając nazwy blogowych kategorii, miej na uwadze swojego czytelnika oraz wyszukiwarkę, skąd z pewnością chcesz pozyskiwać wartościowy ruch. Kieruj się następującymi zasadami:

 

  • Postaw na minimalizm w strukturze strony – wszystko, co duże, skomplikowane i rozbudowane zwykle odstrasza czytelników. W internecie mamy dość molochów, ogólnotematycznych portali, które nie wyróżniają się niczym szczególnym. Poszukujemy wyjątkowej treści skoncentrowanej wokół ścisłej tematyki. Projektując kategorie na bloga, kieruj się tą zasadą – nie przesadzaj z liczbą głównych kategorii ani podkategorii. Postaraj się tak uporządkować swoje treści, aby zorganizować je w 5-6 sekcjach,
  • Ogranicz liczbę wyrazów w nazwie – długie nazwy blogowych kategorii mogą brzydko wyglądać na stronie, wydłużą adres URL i będą automatycznie trudniejsze do zapamiętania przez użytkownika. 2 słowa powinny wystarczyć, abyś sprecyzował, o czym przeczyta internauta w danej sekcji,
  • Skorzystaj z popularnych słów kluczowych – bazuj także na potencjale pozycjonowania podczas tworzenia nazw kategorii. Wybierając je, wspieraj się narzędziami do wyszukiwania słów kluczowych. Dlaczego? Jeśli użytkownicy wpisują do wyszukiwarki frazę, którą opiszesz jedną z sekcji swojego bloga, istnieje szansa, że na niego trafią,
  • Włącz myślenie predykcyjne – czyli postaraj się zaplanować, jakie tematy będziesz w ogóle poruszać na swojej stronie. Dzięki temu kiedy zaczniesz rozwijać poszczególne sekcje, gotowe kategorie będą już na Ciebie czekały!

Sprawdź, jak dobrać słowa kluczowe na bloga.

 

Jak już wcześniej wspomniałam, nie spiesz się z przygotowaniem nowej struktury. Jeśli nie masz pomysłu, przejrzyj inne blogi o podobnej tematyce, zasięgnij rady specjalisty SEO lub content marketigowca, zapytaj znajomych, w jaki sposób uporządkowaliby Twoją stronę. Każda wskazówka jest cenna i pomoże Ci opracować doskonały plan witryny.

 

Przeprojektowanie bloga Born to create – przykład zmiany struktury kategorii

Strona Born to create powstała ponad 2 lata temu i od tego czasu mój pomysł na bloga ewoluował. Z czasem zauważyłam, że poszłam w stronę copywritingu i opisywania nowoczesnych sposobów reklamy wykorzystujących treści, mniej miejsca poświęciłam psychologii, która początkowo miała osobną kategorię oraz aktywnie rozwijałam Warsztat pisarski cieszący się sporą popularnością. Zaczynało mi jednak brakować miejsca na inne tematy, które chciałam również poruszać.

 

kategorie blogowe

Przykład menu odzwierciedlającego strukturę bloga

 

Zmianę wyglądu strony potraktowałam kompleksowo – oprócz wyboru nowego motywu na WordPressa skupiłam się również na przygotowaniu nowej mapy kategorii. Nie ukrywam, że zaplanowanie struktury wpisów zajęło mi o wiele więcej czasu niż podstawowa konfiguracja skórki! Jestem tradycjonalistką, więc planowanie rozpoczęłam od kartki, długopisu, ołówka i kolorowych karteczek. Efekt możesz zobaczyć poniżej.

 

projektowanie bloga i kategorii

Mapa kategorii bloga – wstępna struktura strony internetowej

 

Na początku zastanowiłam się, jak od nowa powiązać i połączyć artykuły na blogu w sensowne kategorie. Wstępnie wymyślone nazwy następnie weryfikowałam za pomocą planera słów kluczowych Google oraz Ubersuggest, aby dobrać najlepsze frazy do mojej struktury. Pomyślałam też o rozwoju strony, tworząc sekcję Lifestyle zbierającą wszystkie luźne tematy, które w przyszłości zamierzam opisywać. Zrezygnowałam z głównej kategorii Psychologia i wrzuciłam ją jako podkategorię. Ta decyzja została podyktowana zmianą strategii content marketingowej Born to create (mówiąc prościej, nie zamierzam poświęcać zbyt wielu zzs psychologicznym zagadnieniom).

 

blogowe kategorie

Menu strony odzwierciedlające strukturę bloga Born to create

 

Oto finalny wygląd menu z podpiętymi kategoriami. Nie rozbudowując zbytnio struktury strony www, udało mi się wygospodarować miejsce dla wpisów o odmiennej tematyce. Usystematyzowałam także dotychczasową sekcję Nowe media, rozdzielając ją na mniejsze podgrupy dla poszczególnych narzędzi marketingu treści. I usunęłam z nawigacji Stronę główną, bo takie rozwiązanie jest już przestarzałe UX-owo :).

Sprawdź, czym jest content experience.

 

kategorie na blogu

Zmiana kategorii blogowych

 

Na samym końcu zmierzyłam się z kwestią przekierowań (na WordPressie 301-ki można wdrażać za pomocą wtyczki) oraz uporządkowaniem treści na podstronach kategorii. Musiałam opisać nowe podstrony, zaktualizować teksty opublikowane na połączonych lub rozdzielonych sekcjach, podmienić linkowanie wewnętrzne prowadzące do przekierowanych podstron.

 

Etap wdrożenia planu nowej struktury był dla mnie o wiele przyjemniejszy niż opracowywanie kategoryzacji. Oczywiście nie miałam na tyle czasu, aby przeprowadzić wszystkie zmiany od razu. Ustaliłam priorytety i w ciągu 2 tygodni zamknęłam temat zmian w strukturze strony. Teraz nie pozostaje mi nic innego, jak uzupełnianie poszczególnych kategorii o nowe, atrakcyjne dla użytkowników i angażujące artykuły blogowe!

Chcesz, aby ekspert ocenił Twojego bloga? Skorzystaj z oferty audytu content marketingowego!

 

Kategorie i struktura bloga – podsumowanie

Temat kategoryzacji bloga nie należy do najłatwiejszych, ponieważ wymaga przemyślenia, w którym kierunku rozwinie się nasza strona internetowa. A to nie zawsze jest oczywiste. Im więcej czasu, pomysłu i samego siebie włożymy w przygotowanie struktury strony internetowej, tym większa szansa, że zaspokoi nasze potrzeby przez długi czas. I pamiętaj – wszelkie zmiany w blogowych kategoriach przeprowadzaj wraz z wdrożeniem przekierowań 301!