Prowadzenie bloga a działalność gospodarcza – kiedy bloger musi założyć firmę?
Blogownie może stać się nie tylko przyjemnym hobby, ale i źródłem dodatkowych lub stałych przychodów. Wtedy powstaje pytanie, czy należy założyć działalność gospodarczą, jakie PKD wybrać i jak rozliczać się z podatków. Choć nie jestem księgową, postaram się przybliżyć Ci nieco temat, rozjaśniając kwestie formalne związane z zarabianiem na blogu.
Mam blog – działalność gospodarcza to coś, co muszę prędzej czy później założyć?
To zależy od celu blogowania i jego zarobkowego lub niezarobkowego charakteru. By precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, rozpatrzymy sobie kilka możliwych sytuacji oraz przyjrzymy się interpretacji pojęcia działalności gospodarczej.
Definicja działalności gospodarczej w kontekście prowadzenia bloga
Definicję działalności gospodarczej z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przytaczałam we wpisie dotyczącym tego, jak rozliczyć się z wydania i sprzedaży książki. Brzmi ona następująco:
Prowadzenie bloga – działalność gospodarcza zdefiniowana w polskim prawie
Jak ją interpretować? Własną firmę należy założyć wtedy, gdy blogowanie to działalność:
- prowadzona we własnym imieniu – strona jest naszą własnością, blogowanie nie polega na pisaniu tekstów np. dla klienta,
- zarobkowa – nie ma znaczenia, czy prowadzenie bloga przynosi zyski, liczy się sam zamiar odniesienia korzyści finansowych,
- prowadzona w sposób zorganizowany – bloger podejmuje działania wskazujące na to, że myśli poważnie o prowadzeniu bloga jako o przedsięwzięciu biznesowym, np. podpisuje umowy z pośrednikami płatności, by umożliwić zakup e-booków na swojej stronie, opłaca agencję SEO lub dewelopera pracującego nad jakością serwisu,
- prowadzona w sposób ciągły – pisanie i publikowanie tekstów na stronie staje się sposobem na życie i źródłem utrzymania.
Dodatkowo wszystkie przesłanki muszą być spełnione, by zaliczyć blogowanie do działalności gospodarczej.
Niezarobkowy charakter bloga – firma nie jest Ci do niczego potrzebna!
W świetle powyższej definicji jasne jest, że hobbistyczne prowadzenie bloga bez zamiaru zarabiania na nim nie wiąże się z koniecznością zakładania firmy. Księgowi jednak zwracają uwagę, że czasem trudno udowodnić czystą pasję do blogowania i brak zarobkowego charakteru takiej działalności. W takim przypadku posiadanie innych źródeł utrzymania (umowa o pracę, dzieło itp.) stanowi mocny argument w dyskusji z przedstawicielami urzędu skarbowego.
Sprawdź, jak stworzyć plan wydawniczy i harmonogram bloga.
Okazjonalne przychody z prowadzenia bloga – rozlicz się w zeznaniu rocznym
Może oczywiście zdarzyć się tak, że co jakiś czas wpadnie Ci propozycja zarobkowa związana z blogiem (np. opublikowanie artykułu sponsorowanego lub zamieszczenia banera z linkiem do reklamodawcy). Takie działania nie zaliczą się oczywiście pod działalność gospodarczą, ponieważ warunek ciągłości nie został tutaj zachowany. Jeśli nie podpisujesz z drugą stroną żadnej umowy, przychody z takiej działalności możesz rozliczyć po prostu w zeznaniu rocznym. Na PIT-cie znajdziesz rubryczkę przychody z innych źródeł.
Uwaga! Do tego przypadku zliczają się np. przychody z sieci reklamowych (AdSense), umożliwiające zarabianie na blogu. Działalność gospodarcza do uzyskiwania takich przychodów na początku nie jest wymagana. Jednak wraz ze wzrostem skali przedsięwzięcia, skontaktuj się z doradcą podatkowym, czy nie powinieneś jednak założyć własnej firmy.
Dowiedz się, jak tagować na blogu.
Przychody uzyskiwane z bloga na podstawie konkretnych umów
Jeśli prowadząc bloga, uzyskujesz przychody, ale podstawą prowadzonych działań jest jakaś umowa – o pracę, dzieło, zlecenie, najem powierzchni reklamowej lub sprzedaży praw autorskich, nie musisz zakładać firmy. Podatki zostaną rozliczone zgodnie z wykładnią prawną dotyczącą danego rodzaju umowy.
Utrzymujesz się z prowadzenia bloga – działalność gospodarcza jest konieczna!
Tutaj nie ma żadnych wątpliwości. Jeśli blogowanie to Twoje stałe źródło przychodów, konieczne jest założenie firmy. O formach opodatkowania nie będę tutaj wspominać, to już kwestia indywidualna, czy chcesz zostać VAT-owcem, czy nie, rozliczać koszty, pracować na etacie i jednocześnie być przedsiębiorcą. O najlepszym dla siebie rozwiązaniu porozmawiaj z doradcą podatkowym lub księgową. Zarabianie na blogu a podatki to w sumie temat na osobny, mocno rozbudowany wpis :).
Sprawdź również, jak prowadzić bloga kulinarnego.
Prezenty, produkty do recenzji od firm – czy to przychód blogera?
Warto na chwilę pochylić się również nad kwestią prezentów albo produktów otrzymywanych od reklamodawców w ramach np. przygotowania recenzji lub zareklamowania danej rzeczy na blogu. Co z takim fantem zrobić? Nie otrzymujemy przecież pieniędzy, a konkretny, fizyczny produkt. Otóż zgodnie z prawem stanowi on przychód blogera, jeśli jest wart ponad 200 zł. Jak się wtedy rozliczyć?
- Jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej, firma, która daje Ci prezent, musi określić jego wartość. Ta stanowi podstawę do opodatkowania. Od firmy powinieneś otrzymać formularz PIT-8C, a następnie ująć go w zeznaniu rocznym.
- Jeżeli prowadzisz działalność, wartość prezentu należy ująć do przychodów, przekazać taką informację do księgowej lub sporządzić dowód wewnętrzny. Osoba obdarowana nie musi doliczać VAT-u do wartości prezentu.
Prowadzenie bloga – PKD
I na koniec ostatni temat, który może Cię mocno nurtować: jakie PKD do prowadzenia bloga na działalności wybrać? Najczęściej blogerzy decydują się na poniższe oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Działalności:
- PKD 63.12.Z Działalność portali internetowych – bardzo szeroka i dość ogólna klasyfikacja, pozwala na skorzystanie z wielu form mediów i przekazu,
- 11.Z Działalność agencji reklamowych – świadczenie usług reklamowych (np. artykuły sponsorowane, copywriting) można tutaj sklasyfikować,
- 21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja – do tej kategorii często wrzuca się ogólne usługi reklamowe, promocyjne i związane z tym doradztwo,
- 12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) – udostępnianie powierzchni reklamowej,
- 13.Z Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku – oznaczenie stosowane w przypadku świadczenia korekty tekstów,
- 11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych – nagrywanie filmów chociażby tych na YouTube lub social media,
- 59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane – można świadczyć usługi doradcze, prowadzić kursy i szkolenia,
- 91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet – jeśli zamierzasz sprzedawać produkty za pośrednictwem bloga.
Zastanów się też, co tak naprawdę chciałbyś jeszcze świadczyć w ramach prowadzonego bloga. Jeśli będzie to np. fotografia, znajdź odpowiednie PKD.
PKD copywriting – sprawdź też, jakie oznaczenia powinien wybrać copywriter na etacie.
Własny blog – działalność gospodarcza lub czyste hobby? Musisz to sam określić!
Mam nadzieję, że rozjaśniłam Ci temat prowadzenia bloga a prowadzenia działalności gospodarczej. To, czy musisz założyć firmę, zależy od celu blogowania i Twojego pomysłu na przyszłość. Jeśli tworzysz wpisy z zamysłem współpracy z reklamodawcami, przemyśl, czy DG jest Ci na tym etapie potrzebna. Pamiętaj, że bycie przedsiębiorcą wiąże się również z pewnymi kosztami, np. składkami ZUS, które w pewnym momencie będziesz musiał płacić bez względu na wysokość uzyskiwanych przychodów. Przeanalizuj dogłębnie wszystkie kwestie, a póki co postaraj się rozliczać dodatkowe wpływy zgodnie z przepisami prawa.