Prowadzenie Fanpage’a – jak mieć więcej like’ów na stronie na FB?
Jeszcze kilka lat temu promocja strony na Facebooku była prosta – fani widzieli każdy publikowany post, a mniejsza liczba fanpage’y i ograniczone możliwości płatnych kampanii reklamowych sprawiały, że przekazywane informacje efektywnie docierały do odbiorców. Obecnie zwiększanie zasięgu wymaga podejmowania aktywnych działań. Jak więc prowadzić fanpage, aby strona na Facebooku stała się popularna? Oto kilka moich wskazówek.
Prowadzenie fanpage’a wymaga pomysłu i strategii
W każdym poradniku dotyczącym prowadzenia strony na Facebooku poruszona zostaje kwestia strategii. Słowo to ładnie brzmi, stało się modne i zwraca uwagę ludzi biznesu i przedsiębiorców, ale rzeczywiście plan i pomysł na fanpage pomagają zwiększać jego widoczność. Co jest tutaj istotne?
Konsekwencja i spójność w tematyce publikowanych postów
Pomyśl o swoich odbiorcach i powodach, dlaczego polubili Twoją stronę na FB. Jeśli jesteś blogerem kulinarnym, zaskoczysz, a nawet zniesmaczysz swoich fanów, gdy pomiędzy wpisami kulinarnymi będziesz przemycał informacje o obecnej sytuacji politycznej. Brak tematyczności na fanpage’u to ryzyko zmniejszenia liczby polubień. Oczywiście możesz przemycać wpisy nawiązujące do ważnych dla Ciebie kwestii, gdy będą nawiązywały do tematyki strony lub branży, w której prowadzisz swoją działalność.
Różne formy przekazywania informacji na fanpage’u
Przetestuj różne rodzaje contentu na swojej stronie na Facebooku. Zamieszczaj wpisy, notatki, wideo, zdjęcia i infografiki. Obserwuj reakcje swoich fanów i wybierz te formy przekazu informacji, które Ci odpowiadają i pomagają zwiększać zaangażowanie na stronie.
Przyjmij długookresową perspektywę – nie kupuj like’ów!
Zwiększanie liczby polubień jest proste – lajki można kupić na Allegro, zdobyć je za pomocą grup użytkowników „wymieniających się” polubieniami, lub zorganizować konkurs na Facebooku wymagający kliknięcia przycisku Lubię to. Jednak czy taka praktyka przyniesie korzyści? Na początku ucieszysz się ze wzrostu liczby fanów, ale będą to tzw. martwe lajki. Kupione i pozyskanie sztucznie polubienia nie przełożą się na wzrost zaangażowania, a po czasie zaobserwujesz spadek użytkowników i obserwatorów Twojego fanpage’a. Lepszych jest 10 aktywnych osób niż 1000 fanów w statystykach.
Regularnie publikuj posty
Social media wymagają zaangażowania. Zastanawiając się, jak skutecznie prowadzić fanpage, nie zapomnij o systematycznej publikacji wpisów. Nowe posty, które pojawią się na tablicy (news feedzie) użytkowników, przypomną im o Twojej stronie. Pamiętaj, że nie każda Twoja aktywność zostanie zauważona przez fanów – Facebook bardzo mocno ogranicza widoczność wpisów. Jeśli regularnie będziesz tworzyć content, istnieje szansa, że trafisz do swoich odbiorców i zachęcisz ich do podjęcia interakcji. Zwróć uwagę na dwie kwestie publikacji postów:
Częstotliwość zamieszczania wpisów
Publikuj wpisy regularnie, ale nie za często, ponieważ Twoje działania zostaną odebrane jako spam i spowodują cofnięcie polubienia strony. Trudno jednoznacznie określić, ile postów powinno pojawiać się na stronie na Facebooku. Prowadzenie fanpage’a wymaga obserwowania zachowania użytkowników. Jeśli będziesz publikować 1 wpis dziennie i zauważysz, Twoja twórczość zdobywa polubienia, będzie to dobra strategia. Koniecznie zwróć uwagę na liczbę wyświetleń i reakcji (takie dane sprawdzisz w statystykach Facebooka). Osobiście polecam publikowanie w przypadku:
- małych fanpage’y – kilku wpisów tygodniowo,
- dużych stron na Facebooku – codziennych wpisów,
- fanpage’y popularnych marek, aktywnych społeczności, stron informacyjnych – nawet kilku wpisów dziennie.
Harmonogram publikacji – narzędzie do planowania postów
Facebook ułatwia publikację postów dostarczając narzędzie umożliwiające ich zaplanowanie. Oznacza to, że np. w weekend możesz przygotować wszystkie wpisy, a następnie ustalić, kiedy pojawią się na fanpage’u. Dzięki temu nie musisz być non stop online, aby promować stronę na FB. Harmonogram publikacji jest także doskonałą funkcjonalnością dla osób, które np. określonego dnia tygodnia przypominają fanom o prowadzonych konkursach, promocjach, okresowych ofertach specjalnych.
Narzędzie do planowania postów znajdziesz pod ikoną strzałeczki obok przycisku Opublikuj podczas przygotowywania wpisu oraz w głównym menu w zakładce Narzędzia do publikowania.
Zaproś znajomych oraz osoby, które zareagowały na Twój post
Najprostszą metodą na pozyskanie nowych lajków jest zaproszenie znajomych do polubienia fanpage’a. Opcja Zaproś znajomych do polubienia tej strony znajduje się w prawym menu w zakładce Społeczność. Możesz wybrać tylko kilka osób albo polecić swój fanpage wszystkim – decyzja należy do Ciebie.
Osobiście nie za bardzo lubię, kiedy ktoś zaprasza mnie do polubienia strony na FB, więc przyjęłam nieco inną, mniej nachalną strategię. Na swoim prywatnym koncie udostępniłam fanpage, a zainteresowani nim znajomi polubili go. Dzięki temu uniknęłam sytuacji, która mnie denerwuje.
Prowadząc fanpage, nie można zaprosić obcych osób (nie będących naszymi znajomymi) do polubienia strony. Ale istnieje możliwość wysłania zaproszenia do użytkowników, który zareagowali na nasze posty i nie są naszymi fanami. W tym celu należy wejść w wybrany wpis i kliknąć w listę z interakcjami. Wyświetlone zostaną nazwiska internautów, którzy zalajkowali lub skomentowali post; wśród nich znajdziemy potencjalnych fanów. Jednym kliknięciem w przycisk Zaproś wysyłamy prośbę o dołączenie do grona naszych odbiorców.
Dzięki tej funkcjonalności można zachęcać „okazjonalnych fanów” do bieżącego śledzenia strony na Facebooku.
Wchodź w interakcje z innymi fanpage’ami
Promocja strony na Facebooku wymaga także przejawiania aktywności na innych fanpage’ach, ponieważ jeśli będziesz udzielał się na stronach blogerów, marek lub firm, ich właściciele zauważą Cię i być może także zareagują na Twoją aktywność, a następnym razem odwołają się do Ciebie i Twojej działalności. Ponadto staniesz się także widoczny dla większej liczby użytkowników.
Pamiętaj, aby zawsze komentować i lajkować wpisy innych jako fanpage. To pomoże w promocji i zwiększaniu widoczności. Jak polubić coś jako strona na Facebooku? Sprawdź, czy pod postem znajduje się ikona Twojego fanpage’a. Jeśli nie, kliknij w swoje zdjęcie i wybierz właściwego użytkownika. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku opcji komentowania jako strona na Facebooku. Przed zamieszczeniem opinii, należy upewnić się, czy przy edytorze tekstowym znajduje się właściwa grafika profilowa.
By być na bieżąco z najnowszą aktywnością polubionych fanpage’y, w prawym menu kliknij w sekcję Zobacz aktualności ze stron. Pojawi się news feed Twojej strony, a tam zapoznasz się z postami i będziesz mógł na nie zareagować.
Zaczepiaj znane marki i osobistości
Chcąc zwiększyć liczbę wyświetleń danego wpisu, oznaczaj w nim innych użytkowników. W ten sposób Twój post dotrze do:
- Twoich fanów,
- zaszerowanej osoby – FB wyświetli jej powiadomienie o oznaczeniu,
- fanów oznaczonych profili.
Np. dzięki oznaczeniu Katarzyny Puzyńskiej w jednym z postów udało mi się zdobyć komentarz samej autorki, co stanowiło dla mnie niezwykłe osiągnięcie i podbiło splendor mojego wpisu 😀
Zaobserwowałam, że posty, które zostały polubione przez użytkowników (nie wspominając już o udostępnieniach) uzyskują większą ilość wyświetleń. Skuteczne prowadzenie fanpage powinno więc koncentrować się na pozyskiwaniu jak największej liczbie reakcji, ponieważ dzięki nim można zwiększyć zasięg strony i dotrzeć do nowych użytkowników.
Postaw na aktywną komunikację
Fanpage to nie strona internetowa, gdzie przeważa jednostronny przekaz informacji. Jest to narzędzie do budowania społeczności i nawiązywania relacji z użytkownikami. Zachęcaj fanów do zaangażowania i pamiętaj o konieczności prowadzenia dialogu:
- formułuj wpisy w formie pytania – wskażesz internautom, że oczekujesz od nich odpowiedzi i wyrażenia własnego zdania,
- odpowiadaj na komentarze i reakcje – odpisuj koniecznie na wszystkie pytania pojawiające się w komentarzach pod postami, nagradzaj je lajkami. Pokażesz fanom, że są dla Ciebie ważni i cenisz ich aktywność,
- odpisuj na prywatne wiadomości – im szybciej odpiszesz, tym lepszą ocenę otrzymasz od Facebooka za czas reakcji, ale nie na tym powinieneś się koncentrować. Żadna, nawet negatywna wiadomość nie powinna pozostać bez odpowiedzi, jeśli zależy Ci na budowaniu wizerunku aktywnie działającej strony.
Zorganizuj konkurs na Facebooku
Bardzo często marki organizują konkursy, w których jednym z warunków jest polubienie fanpage’a i udostępnienie postu konkursowego. Pamiętaj, że taka praktyka nie jest zgodna z regulaminem portalu. Jeśli nadgorliwy lub negatywnie nastawiony do Ciebie użytkownik zgłosi takie działanie, licz się z przykrymi konsekwencjami – np. zablokowaniem konta. Co możesz zrobić w sprawie konkursu, aby przyniosło to korzyści w postaci zdobycia większej ilości lajków?
- udostępnij wpis konkursowy na różnych grupach facebookowych promujących konkursy,
- napisz w regulaminie, że będzie Ci miło, jeśli użytkownik polubi Twoją stronę. Dla pewności zaznacz, że nie jest to warunek konieczny do wzięcia udziału w konkursie,
- promuj wpis poprzez szerowanie znanych marek i osobistości,
- poinformuj o konkursie na stronach i forach internetowych agregujących akcje promocyjne. Koniecznie zamieść tam link do strony na Facebooku!
Zainstaluj wtyczki społecznościowe na swojej stronie
Prowadząc bloga lub stronę internetową koniecznie zadbaj o połączenie ich ze swoją stroną na Facebooku. Zainstaluj wtyczki (widżety), dzięki którym będziesz zbierać polubienia postów i fanpage’a. Przyda Ci się aplikacja z przyciskiem Lubię to oraz Udostępnij (Share). W ten sposób zachęcisz osoby przeglądające stronę internetową do polubienia Twojej działalności w mediach społecznościowych.
Prowadzenie fanpage porady – podsumowanie
Skuteczna działalność w social media nie jest prostą sprawą. Stron na Facebooku jest coraz więcej, więc walka o uwagę użytkownika wymaga podejmowania wyrafinowanych środków. Postaw na spójny przekaz, odpowiadaj na komentarze, stosuj różne formy przekazywania informacji, szeruj i oznaczaj użytkowników, a także korzystaj z różnych narzędzi, dzięki którym prowadzenie fanpage stanie się efektywniejsze. Twoim celem nie powinno stać się pozyskanie jak największej liczby fanów, tylko zaangażowanie nawet garstki użytkowników, którzy pomogą Ci budować popularność strony na Facebooku.