YouTube SEO, czyli jak zwiększyć wyświetlenia na YouTube

YouTube to serwis, z którego potencjału chce skorzystać wiele osób. Popularne filmy dają możliwość zarabiania na wyświetlaniu reklam, lokowaniu produktów lub ich recenzowaniu. Jednak aby czerpać korzyści z największego portalu wideo, musimy zadbać o optymalizację publikowanych treści. Nawet najlepszy film nie obroni się, jeśli nie będzie widoczny dla użytkowników. Jak pozyskać nowych subskrybentów? Skorzystaj z YouTube SEO, czyli kilku prostych rad dotyczących pozycjonowania filmów na YouTube.

 

Jak działa wyszukiwarka YouTube?

YouTube posiada swoją wyszukiwarkę, za pomocą której użytkownicy odkrywają nowe treści wideo. Aby stać się widocznym dla potencjalnych subskrybentów, powinieneś poznać mechanizm jej działania. Algorytm wyszukiwarki YouTube analizuje słowa kluczowe użyte w zapytaniu i przeszukuje bazę, zwracając uwagę na „parametry” filmów:

  • tytuły i opisy,
  • miniatury,
  • długość,
  • średni czas oglądania,
  • liczba subskrypcji, komentarzy, polubień i odlubień.

 

Następnie pod lupę brane są indywidualne cechy użytkownika:

  • co oglądał w przeszłości,
  • jakie są jego zainteresowania,
  • ile czasu spędza średnio na oglądaniu filmów na YT,
  • czego nie oglądał.

 

Porównując te zestawy danych, wyszukiwarka YouTube wyświetla listę filmów, które w jej ocenie najtrafniej odpowiadają oczekiwaniom konkretnego użytkownika. Najczęściej na pierwszych kilku stronach pojawią się materiały wideo, które uzyskały największy stopień zadowolenia (duża liczba subskrypcji, polubień, komentarzy) i odpowiadają tematyce, czyli zawierają w opisach i tytułach słowa kluczowe.

 

Polecam dwa filmiki, które opisują sposób działania wyszukiwarki i algorytmów wyszukiwania YouTube:

 

Znając sposób działania wyszukiwarki, możemy przejść do YouTube SEO i zająć się zwiększaniem widoczności naszych filmów.

 

Pozycjonowanie na YouTube – 8 wskazówek optymalizacji filmów

Zanim podrasowujesz swój materiału wideo w serwisie YouTube upewnij się, że film jest dobrej jakości. Coraz więcej osób zwraca uwagę na sposób realizacji materiału filmowego. Rozmazany i drgający obraz odstrasza część użytkowników, którzy odrzucają tego typu treści bez względu na to, czy są one wartościowe i interesujące. Jeśli chcesz na poważnie zająć się rozwojem swojego kanału na YT, zadbaj o dobry sprzęt oraz obróbkę przygotowywanych filmów. Dopiero wtedy możesz przejść do YouTube SEO.

 

Baw się w pozycjonera – przeprowadź keyword research

Film jest gotowy. Załóżmy, że jest to wideo przepis na tort czekoladowy. Pomyśl, w jaki sposób szukałbyś receptury na ciasto i spisz listę słów, które wpisałbyś do wyszukiwarki. Następnie za pomocą narzędzi do wyszukiwania fraz sprawdź, czy inni użytkownicy posługują się podobnymi wyrażeniami. Przygotuj 2-3 słowa kluczowe, które wykorzystasz do optymalizacji filmu.

 

Tytuł filmu – nie zapomnij o frazach!

Tytuł musi odpowiadać tematyce filmu oraz powinien zawierać słowa kluczowe, którymi posługują się użytkownicy. Znajdź kompromis pomiędzy chwytliwym nagłówkiem a frazami. W tytule podkreśl także wyjątkowe cechy materiału wideo, np.

  • 8 pomysłów na prowadzenie bloga – Poradnik
  • Dziady część III – jakość HD
  • Jak wyczyścić pralkę? Domowe sposoby
  • Telefon Sony Miro – test i recenzja produktu
  • Montaż regału Billy z Ikea krok po kroku

 

Wyrażenia wyróżniające Twój materiał wideo mogą okazać się słowami kluczowymi, którymi posługują się użytkownicy. Nadal nie wiesz, jaki wybrać tytuł dla wideo na YouTube? W poszukiwaniu inspiracji możesz skorzystać z wyszukiwarki, aby sprawdzić, jakie nagłówki stosują inni youtuberzy. Tworząc tytuł pamiętaj, że jest to element przyciągający uwagę użytkownika. Dzięki niemu i miniaturze pozyskasz kliknięcie i kolejną odsłonę kanału.



Opis filmu – treściwy i wzbogacony w słowa kluczowe

Choć YouTube to serwis wideo, jest na nim także miejsce na publikację treści. Do każdego filmu masz możliwość dodania opisu, w którym przedstawisz, co poruszasz w zamieszczonym materiale video. Nie bądź leniem i wykorzystaj przestrzeń, którą daje Ci YT – opis jest brany pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki.

 

Opis powinien:

  • nawiązywać do tego, co prezentuje film – ważne jest zachowanie tematyczności, która jest ona brana pod uwagę przez wyszukiwarkę YouTube,
  • być wyczerpujący – dłuższa treść jest lepiej oceniana. Masz do dyspozycji aż 5 tys. zzs!
  • zawierać słowa kluczowe – umieszczaj frazy w różnych miejscach swojego opisu. Nie spamuj i nie przesadzaj. Warto, aby w każdym akapicie znalazło się słowo kluczowe lub jego odmiana,
  • posiadać linki do Twojej strony internetowej, kont w social media, itp. – pozycjonowanie YouTube również opiera się na zamieszczaniu linków. Dzięki ich obecności algorytm wyszukiwarki YT otrzymuje informację o linkowaniu np. wewnętrznym (jeśli odsyłasz do innych filmów ze swojego kanału). Zamieszczanie odnośników daje także możliwość przekierowania użytkownika na inne strony, na których chcemy pozyskać ruch. Nie należy jednak przesadzać z ilością linków. Powinny stanowić uzupełnienie wyczerpującej treści.

 

opis filmu na YouTube

 

Zwróć także uwagę na to, że 3 pierwsze linijki opisu pokazują się pod filmem. Wykorzystaj to miejsce jak najlepiej, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia w przycisk Pokaż więcej i zapoznania się z całą treścią, którą dla niego przygotowałeś.

 

Otaguj swoje wideo

Tagi na YouTube mają podobne zastosowanie do znacznika keywords używanego do określenia tematyki strony internetowej. Prawdopodobnie są wykorzystywane do przygotowywania listy proponowanych filmów wyświetlanych w prawej komunie. Jakie tagi wpisać na YouTube? Po raz kolejny kieruj się tematycznością i kategorią, do której zalicza się Twoje wideo. Przepis na tort można otagować wąsko i szeroko, stosując np.

  • przepis na szybki tort,
  • smaczny tort na urodziny,
  • prezenty urodzinowe,
  • tort czekoladowy bez czekolady,
  • przepisy na ciasta dietetyczne.

 

Niestety nie ma jasnej wytycznej dotyczącej tego, ile tagów na YouTube należy zastosować, aby dobrze zoptymalizować film. Ja polecam dodać do 5 wyrażeń. Moim zdaniem jest to optymalna liczba, dzięki której nie przesadzimy z ilością dodanych tagów.

 

Promuj inne filmy w ekranie końcowym i kartach

Odsyłaj użytkowników do innych filmów na swoim kanale, korzystając z kart wyświetlanych podczas trwania wideo i ekranu końcowego pojawiającego się na kilka sekund przed zakończeniem materiału. Skonfigurujesz je, wchodząc w Studio Twórców. Po wybraniu jednego z filmów w górnym menu znajdziesz możliwość ustawienia tych dwóch funkcjonalności.

 

ekran koncowy i karty YT

 

Tego typu elementy call to action nie są zbyt nachalne, a jednocześnie zachęcają użytkowników do poznania innych materiałów na Twoim kanale. Testuj różne tytuły kart, czas ich pojawienia się na ekranie lub treści nawołujące do działania. W dostępnych statystykach (Studio twórców -> Analytics) możesz sprawdzić, czy odbiorcy klikają w przygotowane karty i zweryfikować ich skuteczność.

 

Miniatura – zadbaj o efekt wizualny

Miniatura wraz z tytułem jest elementem przyciągającym uwagę użytkownika. Po przesłaniu filmu YouTube pozwala na wybranie screenshota, który pojawi się jako zajawka materiału filmowego. Proponowane są 3 opcje, ale jeśli żadna z nich nie przypadła Ci do gustu, możesz ustawić miniaturę niestandardową, będącą np. interesującą grafiką lub wykonanym ręcznie zrzutem ekranu z tego momentu filmu, który Twoim zdaniem jest najlepszy.

 

Posegreguj filmy na kanale YT – utwórz playlisty

Gdy Twój kanał na YouTube nabierze rozmiarów, uporządkuj filmy, tworząc playlisty. W ten sposób użytkownik zdecydowanie szybciej odnajdzie się na Twoim koncie, a Ty zachęcisz go do obejrzenia całej serii wideo. Dla każdej playlisty przygotuj opis zawierający słowa kluczowe – to kolejna zasada YouTube SEO, którą warto wykorzystać.

 

Reaguj na komentarze użytkowników

Pozytywne komentarze pod filmikiem to marzenie każdego youtubera. Ale pewnie zdarzą się także opinie negatywne oraz typowe posty hejterów. Staraj się merytorycznie odpowiadać na wpisy użytkowników, nigdy nie wdawaj się w dyskusje, które mogłyby przerodzić się w internetowe kłótnie. Wiadomo, nie zawsze da się powstrzymać emocje na wodzy, jeśli ktoś obraża nas lub wymyśla nam, nie mając ku temu powodu. Staraj się operować pozytywnym lub neutralnym tonem wypowiedzi.

 

Nie naciągaj tematyczności filmów, korzystając z YouTube SEO

YouTube SEONiestety nie mamy wpływu na to, co spodoba się internautom i nawet dobrze zrealizowany oraz zoptymalizowany pod YouTube SEO film nie uzyska takiej liczby wyświetleń, na jakiej nam zależało. Jednak nigdy nie naciągaj tematyczności wideo tylko po to, aby zdobyć kolejną odsłonę filmu. Algorytmy YouTube’a bardzo mocno analizują zachowanie użytkowników i ich reakcje w odpowiedzi na trafność opisów i tytułów w stosunku do tematyki filmu.

Jeśli nagłówek zawiera wyszukiwane i popularne słowa kluczowe, ale wideo w ogóle nie porusza takiej tematyki, nie tylko nie pozyskamy subskrypcji, ale możemy doczekać się odlubienia i negatywnego komentarza. Roboty YouTube’a zarejestrują taki fakt, co w przyszłości nie przyniesie nam korzyści. Pamiętajmy więc – tematyczność filmu jest ważna podczas SEO video.