Tworzymy ciekawe posty na Facebooka, które zaangażują fanów

Prowadzenie fanpage’a sprowadza się przede wszystkim do publikacji postów. Ich cel może być różny (przekazanie informacji o promocjach, odesłanie do najnowszego artykułu na stronie, podzielenie się śmiesznym memem), ale w konsekwencji efektem powinno być zwiększenie zaangażowania fanów i poprawa zasięgu strony na Facebooku. Jak tworzyć wpisy, aby wzbudzały najwięcej interakcji? Pomysłów może być wiele, ponieważ wszystko zależy od poczucia humoru i zainteresowań użytkowników. Jakie mogą być ciekawe posty na Facebooka? Zerknijcie na moją listę.

 

Jak stworzyć post na Facebooku?

Zacznijmy od początku, czyli krótkiej instrukcji tworzenia postów. Aby opublikować coś jako strona na Facebooku, należy przejść do fanpage’a i na samej górze kliknąć w okienko z podpisem Napisz coś… Polecam skorzystać z jak największej liczby dostępnych opcji, aby wpis miał szansę zwrócić uwagę fanów przeglądających przesycony treściami news feed. Posty na fanpage warto wyróżnić:

  • statusem Wskaż, co robisz lub jak się czujesz, 
  • ikoną emoji,
  • zdjęciem lub filmem,
  • linkiem,
  • opcją Zamelduj się,
  • przyciskiem Messengera.

 

publikacja wpisu na FB

 

Post można zaplanować, zapisać jako szkic lub od razu opublikować. Oczywiście za każdym razem nie musisz wykorzystywać wszystkich dostępnych funkcjonalności, chociaż moim zdaniem dodanie zdjęcia do wpisu zdecydowanie pozwala przyciągnąć uwagę użytkowników. Jeśli chciałbyś w poście na Facebooku podlinkować artykuł z bloga, otrzymasz dodatkowe opcje:

  • udostępnienie wybranych obrazków zaciągniętych z treści artykułu,
  • dodanie własnego obrazka do wpisu,
  • zmianę tytułu strony (tzw. Title) zaciąganego przez FB ze strony z artykułem.

 

publikacja postu na fanpage

 

Po kliknięciu Publikuj wpis pojawi się na Twoim fanpage’u. Później możesz go usunąć, edytować, a także promować w systemie Facebook Ads.

 

Jakie treści można publikować na Facebooku?

Wpisy na Facebooku to nie tylko treść + grafika + ewentualnie link. Portal społecznościowy daje wiele możliwości, a wszystkie znajdziemy w boksie z kafelkami pod zdjęciem w tle na fanpage’u. Dzisiaj jedynie wspomnę o dostępnych opcjach, ponieważ opis każdej z nich może być tematem osobnego artykułu. Warto jednak wiedzieć, jakie posiadamy formy angażowania fanów:

  1. Filmy odtwarzane bezpośrednio na stronie na Facebooku (a nie np. linkowane z YouTube),
  2. Transmisje wideo na żywo,
  3. Albumy ze zdjęciami,
  4. Karuzele zdjęć,
  5. Pokazy slajdów,
  6. Kanwy,
  7. Posty z przyciskiem Więcej informacji,
  8. Posty z przyciskiem Wyślij wiadomość,
  9. Tworzenie wydarzeń,
  10. Notatki.

 

posty na Facebooka

 

Warto przetestować, które rodzaje wpisów spotkają się z największym zainteresowaniem fanów. Być może okaże się, że na naszą społeczność nie działają np. zbyt długie posty, a galerie zdjęć i pokazy slajdów angażują najwięcej osób.

 

Ciekawe posty na Facebooka – co zwiększa zaangażowanie?

W oparciu o własne doświadczenia i to, co znalazłam u innych social media managerów, przygotowałam własną listę, co publikować na Facebooku, by cieszyć się dużym zasięgiem strony.

 

Wpisy z obrazkiem

Wiem, że się powtarzam, ale w tym zestawieniu nie może zabraknąć fajnych postów na Facebooka z angażującą grafiką. To ona przyciąga wzrok użytkownika i zachęca do zapoznania się z tekstową treścią wpisu. Obrazek również może posłużyć do przekazywania informacji. Ja nakładam na zdjęcia hasła, które wskazują, o czym jest artykuł podlinkowany na FB.

Wymiary grafiki w postach na Facebooku: 1200 na 628 pikseli.

 

Infografiki

Zamiast długiego wpisu możesz opublikować infografikę. Pamiętaj o jej odpowiednim rozmiarze, aby pokazała się cała na stronie. Jeśli w poście nie dodasz żadnej treści tekstowej, dla pionowej grafiki zastosuj wymiary: 640 na 960 pikseli.

Infografikę przygotujesz za pomocą takich programów jak: Canva, Piktochart.

 

Pytania i posty zachęcające do feedbacku

Zachęcaj użytkowników do reakcji (komentarzy, polubień, udostępnień), zwracając się do nich bezpośrednio w publikowanych wpisach. Możesz to zrobić poprzez:

  • zadanie pytania w poście – pokaż fanom, że zależy Ci na poznaniu ich opinii na dany temat. Jeśli pojawią się komentarze pod wpisem, koniecznie na nie odpowiedź i polub je,
  • miniankiety – zachęć użytkownika do wybrania jednej z kilku zaproponowanych przez Ciebie opcji. Np. jeśli prowadzisz restaurację, dopytaj, jakie danie wybraliby Twoi fani na niedzielny obiad – schabowy czy roladki z kurczaka?
  • oznaczanie znajomych – dodaj śmieszny post na FB z informacją, aby użytkownicy oznaczyli np. znajomych, którzy w taki sam sposób się zachowują. Dzięki temu masz szansę trafić do kolejnych osób, które dopiero dowiedzą się o Twojej stronie.

 

Dziel się wiedzą i doświadczeniem

Przygotuj cykl porad, ciekawostek, informacji, którymi mogą być zainteresowani Twoi fani. Posty tego rodzaju powinny być krótkie i treściwe. Jeśli masz dostęp do danych i statystyk, pochwal się nimi – ludzie lubią przyswajać wiedzę w takiej postaci jak np. 65% osób ulega telewizyjnym reklamom (przykład wymyślony 😉 ). Zawsze odwołuj się do źródła i badań.

 

Reaguj na bieżące wydarzenia w kontekście Twojej strony

Jeśli w polityce, w mediach lub w Twojej branży wydarzyło się coś, co absorbuje uwagę wielu osób, wykorzystaj ten news na swoim fanpage’u. Pamiętaj jednak, aby wpis był powiązany tematycznie z Twoją stroną. Wątpię, aby moi fani byli zadowoleni z postów nawiązujących bezpośrednio do aktualnej sytuacji politycznej, ale gdybym powiązała danego polityka z książkami i czytelnictwem, być może wzbudziłabym zaangażowanie na stronie. Ważny jest kontekst udostępnianych informacji.

 

Wykorzystuj twórczość użytkowników

Opublikuj zdjęcie, post lub informację od zaangażowanego fana. Automatycznie zdobędziesz polubienie tej osoby, która ucieszy się, że doceniasz jej aktywność na Twoim profilu.

 

Udostępniaj posty innych stron, które dotyczą Twojego fanpage’a

Za każdym razem kiedy bloger książkowy, czytelnik albo recenzent szeruje moją stronę w swoim wpisie, udostępniam post na stronie. W ten sposób mam szansę na pozyskanie zaangażowania moich fanów oraz osób skupionych wokół fanpage’a, na którym opublikowany został oryginalny wpis.

 

Posty na fanpage to dwustronna komunikacja

ciekawy post na FacebookuZ pewnością wymienione przeze mnie rodzaje wpisów nie zamykają listy ze sposobami na zaangażowanie fanów. Może się również okazać, że ciekawe posty na Facebooka, które sprawdzają się u innych, u nas nie będą miały przełożenia na interakcje użytkowników. Pamiętaj jednak o jednej podstawowej zasadzie publikowania treści na FB – fanpage wymaga prowadzenia dwustronnej komunikacji, więc jeśli ktoś skomentuje lub udostępni Twój wpis, zareaguj. Poświęć czas na przygotowanie odpowiedzi lub podziękowanie za zaszerowanie Twojej strony.

 

  • Oj, długa droga przede mną… Od jutra, tzn. Od dzisiaj wprowadzam w życie….

    Muszę się dowiedzieć, jak zrobić karuzele zdjęć

    • Ilość dostępnych opcji jest ogromna 🙂 Planuję przygotować instrukcje obsługi poszczególnych rodzajów postów i przetestować, jak to działa 😉