Jak dodać kod Google Analytics na blogu? Poradnik Google Analytics dla blogerów część 1

Wiele firm, wydawnictw lub marek, zanim rozpocznie współpracę z blogerami, prosi o udostępnienie statystyk popularności bloga. Skąd pobrać takie dane? Najłatwiejszy sposób stanowi analiza ruchu na stronie za pomocą Google Analytics. Narzędzie co prawda jest przeznaczone do zaawansowanej analityki internetowej, więc przy pierwszym spotkaniu może przytłoczyć liczbą dostępnych raportów i informacji. Jednak warto poznać podstawowe możliwości tego programu, aby np. dowiedzieć się, np. ilu użytkowników odwiedza nasz blog, z jakich źródeł do nas trafiają (z wyszukiwarki lub social media), ile czasu spędzają w serwisie. W pierwszej części poradnika opowiem, jak dodać stronę do Google Analytics i wdrożyć kod śledzenia do witryny WordPress.

 

Co to jest Google Analytics?

To jedno z darmowych narzędzi od Google, które służy do analizy zachowania użytkowników na stronie internetowej. Jest powszechnie wykorzystywane w analityce internetowej. Dane o ruchu na blogu nie tylko informują o jego popularności, ale także pomagają zrozumieć, jak reagują czytelnicy na publikowane treści i dlaczego nie konwertują (np. nie zapisują się do newsletterów). Jak korzystać z Google Analytics? Obsługa podstawowych raportów GA nie wymaga posiadania zaawansowanej wiedzy o analizie danych – wystarczy zrozumieć odpowiednie pojęcia i nie wyciągać wniosków w oderwaniu od szerszego kontekstu.

 

Zakładanie konta Google Analytics

W pierwszym kroku należy zarejestrować się w usługach Google. Jeśli korzystasz np. z Gmaila, ten etap masz już za sobą. By założyć konto, przejdź na stronę https://accounts.google.com/SignUp i wypełnij formularz. Pamiętaj, że możesz podać adres e-mail założony np. na domenie strony (mail@born-to-create.pl) albo u innego dostawcy usług pocztowych (poczta.onet.pl lub poczta.wp.pl).

 

Google Analytics rejestracja

 

Następnie przejdź na stronę Google Analytics pl – https://www.google.com/analytics/ – kliknij pomarańczowy przycisk Utwórz konto.

 

zakładanie konta Analytics

Na ekranie pojawi się informacja o trzystopniowym procesie tworzenia nowego konta. Naciśnij przycisk Rejestracja.

formularz Google Analytics

 

Uzupełnij kolejne pola:

  • Nazwa konta – mamy możliwość podpięcia pod jedno konto różnych stron www, dla których będą zbierane dane. Konto może nazywać się tak samo jak domena,
  • Nazwa witryny internetowej – nazwij swoją usługę. Tutaj też możesz zastosować nazwę domeny,
  • Adres URL witryny – podaj pełny adres bloga,
  • Kategoria branży – wybierz z rozwijanej listy tematykę strony,
  • Strefa czasowa raportowania. 

 

Zaznacz odpowiednie zgody dotyczące przetwarzania danych zebranych dla Twojej witryny przez Google (uważaj, na co się zgadzasz, ponieważ googlarze mogą w późniejszym czasie kontaktować się z Tobą w celach marketingowych). Następnie naciśnij niebieski button Pobierz identyfikator śledzenia. Zaakceptuj regulamin korzystania z usługi Analytics. Zostaniesz przekierowany do zakładki w panelu administracyjnym, w której znajduje się identyfikator śledzenia Google Analytics. Jego wdrożenie do kodu strony jest konieczne, aby dane zbierały się poprawnie.

 

kod śledzenia Google Analytics

 

Kod Google Analytics znajdziesz w sekcji Administracja -> Usługa -> Informacje o śledzeniu.

 

Jak wdrożyć kod Google Analytics na WordPressie?

Mamy dwie możliwości – wklejamy kod śledzenia bezpośrednio do kodu strony w sekcji <head> albo korzystamy z wtyczki, za pomocą której bez grzebania w plikach źródłowych dodamy analyticsowy identyfikator. Nie jestem zwolenniczką instalowania dodatkowych aplikacji na bloga, których funkcjonalności pokrywają się z dostępnymi rozwiązaniami, więc polecam pierwszą opcję.

 

Kod śledzenia Google w sekcji head

Procedura nie jest skomplikowana, ale zachowaj czujność, by nie popsuć kodu strony. Skorzystanie z tej metody dodania kodu analytics wymaga dostępu do kodu źródłowego bloga. Jeśli kupiłeś własną domenę i hosting, a serwis działa na WordPressie, przejdź  do sekcji Wygląd –> Edytor. Następnie z menu po prawej stronie, w którym znajdują się pliki motywu, wyszukaj dokumentu o nazwie nagłówek motywu / header. Tam powinieneś znaleźć sekcję <head> kodu strony.

 

sekcja head w kodzie strony WordPress

 

Skopiuj z panelu Google Analytics kod i wklej go na samym początku sekcji head. Zwróć uwagę, czy kursor znajduje się poza innymi znacznikami HTML. Zapisz zmiany. Gotowe! W ciągu kilku dni na Twoim koncie GA powinny pojawić się dane o zachowaniu użytkowników.

 

Kod Analitics – wdrożenie za pomocą wtyczki

Jak już wspominałam, nie testowałam wdrożenia kodu śledzenia za pomocą wtyczki. Słyszałam dobre opinie o Google Analytics for WordPress by MonsterInsights. Jeśli chcesz skorzystać z tej aplikacji, wyszukają ją w sekcji Wtyczki, zainstaluj na swojej stronie, a następnie wklej w odpowiednie pole identyfikator pozwalający na zbieranie danych.

 

Przetestuj wdrożenie kodu śledzenia GA

Upewnij się, że instalacja Google Analytics przebiegła poprawnie, klikając przycisk Wyślij ruch testowy, który znajdziesz w zakładce Administracja -> Usługa -> Informacje o śledzeniu. Po chwili liczba aktywnych użytkowników powinna zwiększyć się o 1.

 

wyślij ruch testowy analytics

 

Google Analytics – badaj popularność bloga

Skonfigurowanie usługi Analytics z blogiem poprzez wdrożenie kodu śledzenia nie obciąży strony, co może się stać w przypadku innych, analitycznych aplikacji. Informacje obrazujące ruch na stronie zawsze warto gromadzić, nawet jeśli nie zamierzamy wnikliwie analizować poszczególnych raportów. Narzędzie od Google można wykorzystywać nie tylko w celach statystycznych – dowiemy się czegoś więcej o widoczności witryny na poszczególne słowa kluczowe, a także przetestujemy serwis pod kątem błędów. Do tego będziemy mieć przygotowane dane o popularności bloga, gdy znana marka lub wydawca zainteresuje się współpracą.