Influencer marketing od A do Z, książka od WhitePress – recenzja content marketera

WhitePress to platforma pośrednicząca w realizacji strategii content i influencer marketingu. Za jej pomocą znajdziemy wydawców, blogerów i instagramerów, którzy podejmą się redakcji treści, publikacji artykułów sponsorowanych, promowania marki w social media. Twórcy serwisu są ekspertami w zakresie współpracy z internetowymi liderami opinii. Swoją wiedzą i doświadczeniem postanowili podzielić się w postaci tradycyjnej publikacji. Książka Influencer marketing od A do Z  to pierwsza tego typu pozycja na polskim rynku. Autorzy: Patrycja Górecka – Butora, Paweł Strykowski oraz Katarzyna Biegun przeprowadzają przez meandry influencer marketingu. Czy warto sięgnąć po tę książkę? Oto moja recenzja.

 

Praktyka ponad teorię w Influencer marketingu od A do Z

Książka WhitePressa składa się z 6 rozdziałów, wśród których zdecydowanie przeważają informacje praktyczne:

  1. Influencer marketing teoretycznie,
  2. Influencer marketing praktycznie – kampania w 10 krokach,
  3. Influencer marketing w szczegółach,
  4. Influencer marketing na dokładkę,
  5. Case studies,
  6. Influencer WhiteList.

W każdym rozdziale znajdziemy wykresy, grafiki, screeny, dane z badania polskiego runku influencer marketingu, opinie ekspertów (marketerów, specjalistów WhitePressa oraz samych influencerów). Książka ma ponad 460 stron, z czego około 100 stron zajmuje lista najbardziej wpływowych liderów opinii w Polsce. Wiele cennych wskazówek, ciekawa oprawa graficzna oraz przystępny język (nie znajdziemy tutaj koropomowy lub marketingowego „bełkotu” ;)) sprawia, że jest to pozycja godna uwagi.

 

Influencer marketing od A do Z – recenzja i subiektywna opinia content marketera

Książka jest ciężka – dosłownie! Kiedy wzięłam ją po raz pierwszy do ręki, zdziwiła mnie jej waga. Wszystko za sprawą śliskiego papieru (kredowego?), który można spotkać np. w czasopismach. Dziki temu prezentuje się fajnie, ale nie pozwala na komfortowe czytanie. Influencer marketing od A do Z nie można pochłonąć w podróży, na leżaku lub na kocu podczas opalania – książkę trzeba trzymać przynajmniej jedną ręką, żeby się nie zamknęła. Sposób wydania moim zdaniem zupełnie na minus. Przejdźmy zatem do oceny jej wartości merytorycznej.

 

Influencer marketing od A do Z książka whitepressPierwszy rozdział w moim odczuciu jest chaotyczny – bo skoro Influencer marketing od A do Z to podręcznik, powinien zaczynać się od definicji IM, by już na samym początku czytelnik wiedział, co się kryje pod tym pojęciem. Wyjaśnienie IM znajdziemy dopiero w połowie rozdziału. Brak spójności wynika także z tego, że zwykle informacje o trendach, prognozach, rozwoju danej dziedziny marketingu znajdują w podsumowaniu całego wywodu. Tu jest odwrotnie – mamy genezę i od razu wyzwania stojące przed influencerami i marketingowcami. Na plus: brak wielostronicowych, teoretycznych rozważań, proste wyjaśnienia poszczególnych pojęć, wplatanie wyników autorskiego badania potwierdzające tezy postawione przez autorów.

 

Następnie błyskawicznie przechodzimy do części praktycznej – 10 kroków realizacji kampanii influencer marketingu. To jest prawdziwa pigułka, mnóstwo cennych wskazówek, praktycznych informacji, ostrzeżeń dotyczących czyhających pułapek, zagrożeń, ale również możliwości. Nie do końca zgadzam się z procesem zaprezentowanym przez twórców książki WhitePressa – moim zdaniem punkt nr 3 (monitoring internetu) powinien trafić jako etap pierwszy, ponieważ przegląd konkurencji i tzw. benchmarking bardzo mocno wpływają na ustalenie strategii. Jednak cieszy mnie, że autorzy wielokrotnie powtarzali o konieczności strategicznego i długookresowego podejścia do współpracy z liderami opinii. Bardzo dokładnie zostały opisane zagadnienia związane z podpisywaniem umów, rozliczaniem się, co z pewnością uspokoi marketerów nieorientujących się w kwestiach prawnych dotyczących influencer marketingu.

 

Specjalnie dla Ciebie powstała video recenzja Influencer marketing od A do Z

 

Kolejny rozdział poświęcony został działaniom marketingowym wspierającym IM, a także sposobom na realizację kampanii z udziałem internetowych twórców w poszczególnych branżach. Z racji mojego zawodu i pracy w agencji SEO najbardziej krytycznie podeszłam do tej części Influencer marketingu od A do Z. Dlaczego?

 

Po pierwsze, definicja SEO jest tak napisana, że nic nie wyjaśnia i wprowadza w zdezorientowanie. Po drugie, punkt ten zaczyna się od zdefiniowania pojęcia pozycjonowania, czyli od zupełnych podstaw, a potem bach – skok do wody: analiza profilu linków. Dużo skrótów myślowych zostało tutaj użytych, dlatego sądzę, że ten rozdział ma tylko nakreślić marketerom samą konieczność sprzężenia działań z zakresu Influencer marketingu z SEO i content marketingiem. Jednak jeśli nie wiesz, z czym te rzeczy się je, nie dowiesz się tego z niniejszej książki.

 

Na dużą pochwałę zasługują przykłady sposobów na współpracę z liderami opinii w poszczególnych branżach. Jeśli działasz w finansach, beauty lub prowadzisz biuro podróży, możesz spokojnie podpatrzeć rozwiązania, z których skorzystali Twoi konkurenci.

 

Influencer marketing od A do Z whitepress recenzja książkiCzwarty rozdział według mnie stanowi podsumowanie poprzednich rozważań i zawiera dodatkowe informacje o zawieraniu relacji z influencerami, eventach influencerskich, potencjalnych kryzysach i zagrożeniach, uwarunkowaniach prawnych. To taki bonus do poprzednich, wyczerpujących rozdziałów.

 

I na koniec gratka – 11 case studies zrealizowanych kampanii. Opisane zostały założenia, budżety, twórcy, efekty, cele. Marketerzy odpowiedzialni za koordynację działań influencer marketingu opowiedzieli o napotkanych problemach, wyzwaniach, sukcesach. Wisienkę na torcie stanowi przygotowana lista 200 liderów opinii, z którymi należy się liczyć w 22 branżach. Pojawili się tutaj najpopularniejsi instagramerzy, blogerzy lub youtuberzy, którzy z pewnością współpracują z WhitePress na co dzień.

 

Recenzja książki Influencer marketing od A do Z – dodatkowe przemyślenia

Ta książka to naprawdę kopalnia praktycznej wiedzy. Dowiemy się z niej również o narzędziach, które pomogą w codziennej pracy, ułatwią analizowanie profili influencerów, umożliwią raportowanie i weryfikację postawionych celów. Jak się można domyślić, WhitePress wymieniany jest najczęściej, jednak konkurencyjne platformy również zostały zaprezentowane.

 

Do minusów muszę jednak zaliczyć brak spójności – widać, że książkę o influencer marketingu pisało kilka osób. Czytając ją od deski do deski, zauważamy, że w jednym rozdziale pojawia się np. definicja IM, następnie zostaje ona powtórzona w kolejnej części. Podobnie jest z zagadnieniem CSR – najpierw szczegółowo omówiono społeczną odpowiedzialność biznesu, a w kolejnym rozdziale znów mamy wyjaśnienie tego skrótowca. Inne mankamenty związane ze strukturą:

  • Każdy rozdział ma wstęp, a nie ma zakończenia,
  • Pierwszych 6 podpunktów rozdziału drugiego (10 kroków realizacji kampanii IM) zaczyna się od sekcji Z tego punktu dowiesz się o…, po czym od 7 podpunktu jej już nie uświadczymy.

 

Mankamenty równoważy bonus – dodatkowe materiały gotowe do pobrania ze strony WhitePress. Znajdziemy tam wzory umowy o dzieło i briefu, excelowski szablon raportu do mierzenia efektywności IM, przykładową strategię influencer marketingu. Nic tylko korzystać :).

 

Influencer marketing od A do Z – książka dla marketera, nie influencera

Influencer marketing od A do Z recenzja

Jeśli jesteś marketerem, przedsiębiorcą, właścicielem strony internetowej albo prezesem wielkiej firmy i słyszałeś już co nieco o współpracy z instagramerami i youtuberami, Influencer marketing od A do Z podpowie Ci, jak realizować tego typu kampanie. Znajdziesz tu wskazówki, gotowe rozwiązania, przykłady, na których warto się wzorować. Książka nie jest natomiast skierowana do influencerów – nie podpowie, jak zaistnieć w influencesferze, ale pokaże, jak o promocji z udziałem liderów opinii powinny myśleć osoby stojące po stronie brandu.