Optymalizacja Fanpage – jak ulepszyć stronę na Facebooku?
Strona na Facebooku niesie ogromne możliwości promowania działalności w social media. Dostępne funkcjonalności umożliwiają budowanie zaangażowanej społeczności, wchodzenie w interakcje z fanami, a tym samym zwiększanie widoczności naszej marki, bloga lub strony w internecie. Optymalizacja fanpage’a pozwala w pełni wykorzystać jego potencjał. Jak ulepszyć stronę na Facebooku? Z których opcji warto skorzystać? Co koniecznie należy uzupełnić? Krok po kroku przeglądniemy najważniejsze funkcje, które daje strom Facebook.
Nazwa strony na Facebooku
Banalne i oczywiste, ale warto zwrócić uwagę, aby nazwa fanpage’a była taka sama jak nazwa marki / firmy / domeny prowadzonej strony lub bloga. Pamiętaj, że podczas zakładania strony na Facebooku musisz przestrzegać regulaminu i nie możesz np. użyć wyrażeń typu Oficjalna lub official. Jeśli chcesz promować swoje imię i nazwisko, skorzystaj z opcji przekształcania konta osobistego w stronę na Facebooku. W przyszłości zmiana nazwy fanpage’a będzie możliwa, ale cała procedura z pewnością przyprawi Cię o niemały ból głowy. Od początku należy budować spójny wizerunek marki w social media, co pomoże pozycjonować stronę stronę na Facebooku.
Unikalny adres URL fanpage – optymalizacja nazwy użytkownika
Administrując kontem na Facebooku, możesz ustawić indywidualną nazwę użytkownika, która trafi do adresu URL fanpage’a oraz będzie wykorzystywana przez innych użytkowników do podlinkowywania i szerowania strony. Powinna być była krótka, łatwa do zapamiętania i warto, aby zawierała Twoją markę.
Aby zmienić nazwę użytkownika, należy przejść do sekcji Informacje z lewego menu strony. Jeśli wyprowadzone przez nas wyrażenie będzie zgodne z regulaminem, adres URL fanpage’a zostanie natychmiast zaktualizowany.
Uzupełnienie opisów, informacji, danych kontaktowych
W zależności od wyboru kategorii strony, Facebook już na etapie zakładania strony poprosi Cię o uzupełnienie podstawowych informacji. Później będziesz mógł dokonać ich edycji, a także wypełnić pola, które pominąłeś. Warto przygotować unikalne teksty zawierające słowa kluczowe, dzięki którym wypromujesz fanpage w wyszukiwarce (jest to trudne, ponieważ Google średnio radzi sobie z indeksowaniem social media, ale istnieje szansa na pozyskanie użytkowników z wyników wyszukiwania).
Przede wszystkim dodaj krótką treść (do 255 znaków) do pola Informacje. Ta sekcja często pojawia się w wyszukiwarce Google oraz wyszukiwarce Facebooka jako opis description, prezentując użytkownikowi tematykę strony.
Optymalizacja fanpage’a to także przygotowanie dłuższego Opisu, który pokaże się po kliknięciu w zakładkę Informacje. Tutaj możesz nieco więcej opowiedzieć o prowadzonej działalności. W odpowiednie pola wprowadź również dane kontaktowe, datę założenia działalności oraz podaj link do strony internetowej. Nieuzupełnione sekcje nie pokażą się użytkownikowi.
Od niedawna istnieje opcja dodania członków zespołu, czyli oznaczenia osób zajmujących się administracją strony na Facebooku. Powiązanie konta prywatnego z fanpage’em działa w obie strony – w sekcji Informacje pojawi się zdjęcie i dane prywatnego konta, a na tablicy użytkownika wyświetlona zostanie nazwa zarządzanej strony. Jeśli zależy nam (użytkownikom prywatnym) na pochwaleniu się administrowanymi fanpage’ami, możemy skorzystać z tej funkcjonalności.
Zdjęcie profilowe i materiał w tle
Zadbaj o wizualny aspekt strony na Facebooku. Dodaj ciekawe zdjęcie profilowe. Zwróć uwagę, że stanie się ono Twoim logo w social media i dzięki niemu użytkownicy będą Cię rozpoznawali. Nie zapomnij także o dodaniu materiału w tle – możesz przesłać zarówno zdjęcie lub grafikę, jak i film, który zaciekawi fanów.
Wymiary zdjęcia profilowego strony na Facebooku to:
- 170 x 170 pikseli na desktopach,
- 128 x 128 pikseli na w smartfonach.
Wymiary zdjęcia w tle na fanpage’u to:
- 820 x 312 pikseli na komputerze,
- 640 x 360 pikseli na smartfonach.
Z kolei film w tle, czyli cover video na FB powinien trwać od 20 do 90 sekund, a jego wymiary nie powinny przekraczać 820 x 312 pikseli. Rekomendowana wielkość materiału filmowego to 820 x 462 pikseli.
Kolejność sekcji fanpage’a
Kiedyś wszystkie dodawane posty, zdjęcia, wydarzenia pojawiały się na tablicy fanpage’a w kolejności chronologicznej. Obecnie administrator decyduje, jakie wpisy wyświetlą się jako pierwsze i które sekcje będą aktywne. Można np. wyłączyć zakładkę Rekomendacje, jeśli nie jest nam potrzebna lub obawiamy się negatywnych opinii od użytkowników.
Aby zarządzać sekcjami, należy wejść w zakładkę Ustawienia, a następnie kliknąć w Edytuj stronę. Tutaj możemy zmienić szablon fanpage’a, uporządkować zakładki zmieniając ich kolejność i wyłączyć karty, których nie przydadzą się na naszej stronie.
Przycisk na stronie
Pod zdjęciem profilowym znajduje się przycisk call to action, dzięki któremu ułatwisz użytkownikom podjęcie określonej akcji, np. skierujesz ich do swojego bloga, zachęcisz do wysłania wiadomości prywatnej lub kontaktu telefonicznego.
Wybierz jedną z dostępnych opcji i uzupełnij np. adres www swojej strony internetowej. Możesz śledzić statystyki kliknięć w przycisk. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby po pewnym czasie zmienić rodzaj buttonu.
Asystent odpowiedzi
Facebook monitoruje czas odpowiedzi na pytania użytkowników. Im szybciej reagujesz na wiadomości, tym lepszą ocenę uzyskujesz. Aby nie zepsuć sobie statystyk, nie musisz być cały czas online, ponieważ wystarczy ustawić asystenta odpowiedzi. Automatyczne powiadomienia prezentują się bardzo dobrze i upewniają fanów, że wkrótce się z nimi skontaktujesz i wyjaśnisz wszystkie wątpliwości.
Asystent odpowiedzi znajduje się w Ustawieniach w zakładce Wiadomości. Facebook umożliwia np. ustawienie powitania na Messengerze. Automatyczna odpowiedź pojawi się każdemu użytkownikowi, który zamierza rozpocząć konwersację. Jest to ciekawa opcja, dzięki której jeszcze przed wysłaniem wiadomości nawiążesz kontakt z fanem.
Skorzystaj także z funkcji Reaguj na wiadomości, kiedy nie możesz użyć komputera ani telefonu – skonfiguruj odpowiedź, która wyświetli się użytkownikowi podczas Twojej nieobecności. Wybierz dni tygodnia i godziny, w których asystent odpowiedzi powinien być aktywny. W ten sposób żaden z użytkowników nie pozostanie bez odpowiedzi.
Optymalizacja fanpage’a – aktualizuj stronę na bieżąco!
Media społecznościowe służą do przekazywania najnowszych informacji. Jeśli dodasz nowy wpis na swoim blogu, od razu podlinkowujesz go na swoim fanpage’u. Super! Pamiętaj także, aby co jakiś czas przeprowadzać aktualizację strony na Facebooku. Gdy zmienisz maila lub godziny swojej dostępności, nie czekaj 2 miesiące na dokonanie zmian w sekcji z informacjami. Od razu zmodyfikuj poszczególne zakładki, aby Twoi fani zawsze mieli dostęp do aktualnych danych. Optymalizacja fanpage’a powinna odbywać się na bieżąco – zweryfikuj wszystkie ustawienia i przemyśl, czy nie przydałoby się odświeżyć opisu, zdjęcia profilowego lub materiału w tle, aby jeszcze bardziej zaangażować użytkowników.