semKRK#15 on-line – relacja pierwszej całkowicie zdalnej konferencji SEO/SEM
25 września wzięłam udział w 15 już edycji semKRK. Ze względu na pandemiczne okoliczności konferencja zorganizowana została zdalnie, a uczestnicy w domowym lub biurowym zaciszu mogli wysłuchać 9 specjalistów od SEO, PPC, contentu czy analityki. Oczywiście nie obyło się bez problemów technicznych i podbijania tempa każdego kolejnego wystąpienia. Zawsze zadziwia mnie niedoszacowanie czasu przez prelegentów, skracanie przerw przez organizatorów, minimalizowanie sesji pytań. Trudności zrekompensowały ciekawe prezentacje i doskonała oprawa całego eventu.
Agenda i prelegenci semKRK #15 on-line
Chociaż w wydarzeniu organizowanym przez krakowską agencję DevaGroup uczestniczyłam dopiero po raz drugi (relację z 10 edycji semKRK również opisałam na blogu), podoba mi się jego formuła. Wystąpienia trwają do 30 min., zapraszani są specjaliści zarówno pracujący w agencjach, jak i osoby zaangażowane w rozwój konkretnej marki. Pojawiają się nowe twarze, o często nowym spojrzeniu na marketing internetowy :).
Prelegenci i tematyka prezentacji semKRK#15 on-line
- Andrzej Brandt; Oswajanie automatów, czyli 5 praktycznych lekcji o tym, jak zaufać maszynom w Google Ads – wystąpienie dotyczyło wskazówek na okiełznanie sztucznej inteligencji w płatnych kampaniach reklamowych,
- Piotr Kaleta; Copywriter w sklepie internetowym. Opisy bez grama wody – porady twórcy treści dotyczące prawidłowego rozwoju contentu w e-commersie,
- Paweł Kosmala; Kampania Google Ads na podstawie Google Search Console i ROAS > 1000% – odwrotny case niż u Andrzeja Brandta, czyli wykorzystanie ręcznej, analitycznej pracy w płatnych reklamach w wyszukiwarce,
- Iwona Michalec; Jak efektywnie zwiększać widoczność kanału YouTube i wykorzystać go w strategii contentowej marki? – kilka słów o optymalizacji filmów oraz kanału na YT, nic odkrywczego w porównaniu z tym, co już kiedyś opisywałam w swoim artykule dot. YouTube SEO,
- Artur Mosiak; Smart Bidding (Automatyzacja w Google Ads) – pracownik Google zaprezentował najczęstsze pytania i odpowiedzi dot. strategii inteligentnego ustawiania stawek w kampaniach Google Ads,
- Patrycja Kosek; Jak zdobyć 100 linków w akcji contentowej? Skuteczny link building outreach (case study) – przykład kampanii content marketingowej realizowanej przez serwis Aplikuj.pl, która poza linkami zwrotnymi przyniosła bardzo wiele dodatkowych korzyści wizerunkowych, przyczyniła się do poprawy widoczności serwisu i ruchu na stronie,
- Miłosz Krasiński; Pozyskiwanie „białych” linków w krajach anglojęzycznych – kreatywne praktyki realizowania link buildingu na zagranicznych rynkach,
- Paweł Sokołowski; Strategia treści na bazie intencji użytkownika, czyli co nasz biznes lubi najbardziej – wykorzystanie data driven do analizy intencji użytkowników, posiadanych treści i opracowania planu content marketingowego,
- Grzegorz Strzelec; Jestem wydawcą / Jestem Seowcem. Jak mamy ze sobą rozmawiać? – jedna z najlepszych, najluźniejszych i prowadzona z naturalnym, niewymuszonym humorem prezentacja dotycząca komunikacji między pozycjonerami a redaktorami oraz wskazująca techniki pomagające wyedukować wydawców w zakresie SEO.
Wystąpienia tegorocznej edycji semKRK#15 obejmowały różne obszary marketingu online. Dla mnie osobiście najmniej interesujące były prezentacje poświęcone Google Ads, w szczególności sekcja Q&A Artura, u którego słyszało się amerykański akcent, a co drugie słowo pochodziło z j. angielskiego. Zwykle nie rażą mnie takie wtrącenia, jednak googlarz mówił zbyt szybko, rzucał niezrozumiałymi przeze mnie pojęciami, więc po prostu się nudziłam. Z zakresu SEO i contentu usłyszałam tylko kilka ciekawinek, większość case’ów była oparta na sprawdzonych oraz mocno wytestowanych już technikach copywriterskich.
Najbardziej porywający temat semKRK#15
Najbardziej ciekawa, choć zaprezentowana moim zdaniem w mało przystępny sposób, była prezentacja Pawła Sokołowskiego dotycząca budowania strategii treści w oparciu o analizę intencji użytkownika. Co prawa założyciel Clusterica w stylu chłopaków z SurferaSEO omawiał temat data driven, wskazując na korzyści z zastosowania tworzonej przez jego team nowej aplikacji, ale ogólnie sam temat warto mocniej zgłębić. Przygotowywanie contentu z wykorzystaniem pogłębionego researchu i pracy z danymi to przyszłość. Wodolejstwo w copywritingu, do którego z kolei zniechęcał Piotr Kaleta z X-Komu, zaczyna odchodzić do lamusa.
Najlepsze wystąpienie 15 edycji semKRK
Każdy z prelegentów był dobrze przygotowany, ale najbardziej naturalnie i swobodnie wypadł Grzegorz Strzelec z papaSEO. Prezentacja nienapchana treścią, modulacja głosem, łatwość spontanicznej reakcji na problemy techniczne sprawiła, że to ostatnie wystąpienie oglądało się z największą przyjemnością. Sam temat również intrygujący – poruszał kwestię problemów komunikacyjnych między redaktorami oraz seowcami, różnicę potrzeb, zamierzeń i celów.
Online’owa konferencja SEO/SEM – wygoda czy utrapienie?
Problemy techniczne są wpisane w każdą interakcję internetową. Jeśli nawet organizator przygotuje się na sicher, zawsze może paść internet u nas. Mimo to taka forma tegorocznej konferencji semKRK mi opowiadała. Oszczędność czasu i kosztów na dojazd, możliwość wygodnego rozłożenia się we własnym fotelu, przygotowanie sobie kawy podczas mniej interesujących prezentacji stanowią niezaprzeczalne plusy takiej formuły eventu. Jednak brak osobistego kontaktu z uczestnikami z pewnością mocno utrudnia prowadzenie wystąpień prelegentom. Słowem zakończenia – wyszło dobrze, choć dla zaawansowanych marketerów poziom przekazywanej wiedzy mógłby być nieco wyższy :).