Współpraca copywritera z agencją copywriterską (SEO) – 11 mitów

Jednym ze sposobów pozyskiwania zleceń na pisanie tekstów jest współpraca z agencją SEO lub firmą copywriterską. Redagowanie treści dla tego rodzaju klienta ma swoje plusy i minusy – wszystko zależy od stawianych wymagań, oczekiwań właścicieli stron, z którymi nie można skontaktować się bezpośrednio, oferowanych stawek za 1000 zzs, formy rozliczenia oraz terminu wypłaty wynagrodzenia. Copywriterzy obarczeni bagażem negatywnych doświadczeń dzielą się najczęściej niepochlebnymi opiniami, przejaskrawiając rzeczywistość. A jak jest naprawdę? Poznaj 11 mitów dot. współpracy z agencją copywriterską.

 

Mit 1. Niskie stawki za 1000 zzs

To zależy. Wysokość stawki za 1000 zzs najczęściej uzależniona jest od rodzaju tekstu SEO. Pisząc treści na tzw. presell pages lub strony zapleczowe, nie licz na wysoki zarobek. Ale tworząc opisy produktów, teksty na strony internetowe lub artykuły sponsorowane i na blogi, można nieźle zarobić. W miarę rozwoju umiejętności, zbierania doświadczenia oraz rozbudowywania portfolio, z pewnością uda Ci się znaleźć zlecenia z lepszą stawką, które oferuje agencja SEO.



Mit 2. Nieregularna liczba zleceń na teksty

Prawda. Firmy SEO i agencje copywriterskie realizują copywriting i content marketing w ramach konkretnych projektów. Jeśli właściciel strony internetowej rozwiąże z nimi współpracę, liczba zamówień na teksty spadnie, a copywriterzy niestety nie otrzymają nowych zleceń na pisanie tekstów. Dlatego większość agencji SEO preferuje elastyczną formę rozliczania, choć zdarzają się i takie, które proponują umowę o pracę.

 

Mit 3. Teksty próbne = darmowe treści dla agencji

Nieprawda. Prosząc o napisanie tekstów próbnych przed rozpoczęciem współpracy, agencja SEO chce sprawdzić umiejętności copywritera. W swojej pracy spotkałam się z wieloma CV i portfolio copywriterskie, które prezentowały bogate doświadczenie, nienaganną poprawność językową, lekkie pióro, a po otrzymaniu zadania rekrutacyjnego okazywało się, że nie spełnia ono wymagań. Nie każdy copywriter jest specjalistą w pisaniu wszystkich typów treści a czasami styl, sposób formułowania zdań lub logika wypowiedzi nie odpowiadają oczekiwaniom klientów firmy copywriterskiej.

 

Mit 4. Jedna forma rozliczenia za teksty – umowa o dzieło

agencja copywriterska pracaNieprawda. To najczęstszy sposób rozliczenia za redagowanie treści przez copywritera, jednak agencje chętnie rozliczają się na fakturę, gdy redaktor prowadzi działalność gospodarczą. Zdarzają się również projekty lub firmy, które poszukują osób do pisania tekstów na umowę o pracę.

 

Mit 5. Poprawa tekstów to zadanie agencji

To zależy od umowy i jej warunków. Agencje muszą dbać o jakość treści, więc weryfikują posyłane zlecenia. Najczęściej drobne błędy poprawiają korektorzy, redaktorzy SEO lub specjaliści od content marketingu, a jeśli wymagane jest naniesienie większych poprawek, tekst odesłany zostaje do copywritera.

 

Mit 6. Większość zleceń to treści o trudnej tematyce

To zależy. Tematyka zleceń uzależniona jest od branż, w których działają klienci agencji copywriterskiej. Jeśli firma SEO specjalizuje się w pozycjonowaniu przedsiębiorstw transportowych, nie ma co liczyć na teksty life-stylowe. Jednak większość pośredników pozyskuje serwisy z różnych sektorów biznesowych, dlatego można spotkać się z zamówieniami na różne rodzaje treści.

 

Mit 7. Nieprecyzyjne wytyczne dot. zleceń

Prawda. Brak bezpośredniego kontaktu z klientem to największa bolączka współpracy z agencją SEO. Wytyczne zlecenia na teksty są często mało precyzyjne lub wręcz lakoniczne, a pusta strona internetowa nie wskazuje, jakich treści oczekuje jej właściciel. Firmy copywriterskie starają się dokładnie opisać, czego oczekują po danej treści, ale nie zawsze jest to możliwe. Czasami finalni klienci nie są w stanie określić swoich wymagań – dopiero po otrzymaniu zamówienia oceniają, czy artykuły lub opisy produktów podobają się im, czy też nie.

 

konsultacje copywritingowe

 

Mit 8. Krótki czas realizacji zamówień

To zależy. Agencje copywriterskie znają doskonale branżę copywritingu – podejmując się współpracy na elastycznych warunkach, nie można oczekiwać dostępności copywritera 24/7, dlatego najczęściej zlecenia planowane są z kilkudniowym wyprzedzeniem. Zleceniobiorca ma zawsze możliwość odmowy realizacji zlecenia, więc nie musi podejmować się tekstów z terminem na wczoraj.

 

Mit 9. Długie terminy płatności za wykonane teksty

To zależy od ustaleń i zapisów umowy. Są agencje, które rozliczają się z copywriterami zawsze do określonego dnia miesiąca, inne wypłacają wynagrodzenie dopiero po osiągnięciu pewnej kwoty. Najczęściej jednak wypłaty są regularne i nie trzeba czekać na zapracowane pieniądze zbyt długo.

 

firma copywriterska współpraca

Mit 10. Agencja SEO nakłada kary za spóźnienia

Prawda. Wielu copywriterów w swoich CV chwali się, że realizuje teksty terminowo. Ta cecha nie powinna być traktowana jako wyróżnik tylko standard. Niestety, Polacy mają tendencję do spóźnialstwa, więc aby nie dopuścić do oddawania treści po terminie, najczęściej ustalane są kary finansowe lub zmniejszenie puli zleceń. Jeśli spóźnienia zdarzają się notorycznie, należy liczyć się z rozwiązaniem współpracy.

 

 

Mit 11. Współpraca z agencją to okazja, by pozyskać nowych zleceniodawców

To zależy. Jeśli piszesz naprawdę dobrze i wybijasz się na tle innych copywriterów, content marketer może polecić Cię swoim klientom, którzy chcą bezpośrednio korzystać z usług copywriterskich. Z drugiej strony agencja SEO nie zawsze prowadzi politykę rekomendacji – jeśli rozpoczniesz współpracę z właścicielem strony, firma copywriterska nie tylko straci dobrego wykonawcę, ale i klienta, dla którego do tej pory pośrednio tworzyłeś teksty.