Pisanie tekstów na zlecenie, czyli jak zostać copywriterem SEO
Choć coraz mniej osób obcuje z literaturą (w 2016 r. 37% Polaków przeczytało co najmniej 1 książkę1), zawody związane z pisaniem nie zanikają. Pojawiają się nowe profesje, w których liczy się znajomość zasad języka polskiego i umiejętność tzw. lekkiego pióra. Należy do nich copywriter. Co kryje się za tym angielskojęzycznym sformułowaniem? Czy z redagowania tekstów na zlecenie można się swobodnie utrzymać? Jak rozpocząć pracę? Na podstawie własnych doświadczeń opowiem, jak zostać copywriterem SEO.
Tajemniczy zawód XIX w. – kto to jest copywriter?
Copywriter to osoba przygotowująca treści reklamowe. Tworzy hasła i slogany reklamowe, redaguje teksty na strony internetowe, ulotki czy broszury, przygotowuje artykuły sponsorowane, scenariusze do spotów reklamowych i słuchowisk, a także ogłoszeń. Można więc powiedzieć, że copywriter jest redaktorem lub pisarzem, który poświęcił się branży reklamowej i pisaniu treści wspierających promocję przedsiębiorstw.
W Polsce copywritera utożsamia się z pracą dla agencji reklamowych wspierających internetowych przedsiębiorców – redagowaniem tekstów na strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, co stanowi wąskie spojrzenie na ten twórczy zawód. Warto pamiętać, że istnieje także taka profesja jak SEO copywriter, czyli osoba pisząca teksty SEO mające na celu poprawę pozycji serwisu internetowego w wynikach wyszukiwania (pozycjonowanie). W tym przypadku należy posiadać nie tylko ponadprzeciętną kreatywność i lekkie pióro, ale istotna jest znajomość podstaw SEO copywritingu, czyli pisania tekstów z wykorzystaniem słów kluczowych zgodnych z zasadami SEO.
Najogólniej rzecz ujmując, copywriterzy piszą treści komercyjne – takie, które przyniosą realne korzyści przedsiębiorcom. Mają wpływ na kreowanie wizerunku firmy i niestety nie mogą pozwolić sobie całkowicie na ułańską fantazję – redagując teksty, muszą spełniać oczekiwania swoich zleceniodawców.
Zakres obowiązków, czyli co robi copywriter na co dzień
Czym zajmuje się copywriter? Odpowiedź jest z pozoru banalna – pisze. Ale nie tylko. Do jego obowiązków należy także research tematu, pogłębiona znajomość usługi, produktu lub firmy, którą opisuje oraz stosowanie się do wytycznych zleceniodawcy. Czasami pogodzenie poprawności językowej z zasadami SEO graniczy z cudem i wymaga takiej kreatywności, że niewielu udaje się skutecznie uporać z takim zadaniem. SEO copywriter najczęściej zajmuje się pisaniem:
- Tekstów synonimizowanych – krótkie teksty o charakterze poradnikowym pisane w celu realizacji strategii link buildingu. Cechą charakterystyczną artykułów w alternatywach jest używanie klamer i pałek – {Ala|Iza} {lubi|uwielbia} {ciastka|czekoladę}. Jeden tekst generuje się na kilkadziesiąt możliwości. Sztuka polega na takim doborze synonimów, które w różnych kombinacjach pasują do siebie i nie zmieniają sensu zdania.
- Treści zapleczowych – artykuły o niskiej wartości merytorycznej wykorzystywane również do pozycjonowania strony internetowej. Pisane pod konkretne słowa kluczowe narzucone przez specjalistę SEO lub content marketera.
- Opisów produktów – trafiają na karty produktów w sklepach internetowych. Tekst musi zawierać zarówno frazy kluczowe wyszukiwane przez użytkowników, jak i zachęcać klientów do dokonania zakupu.
- Wpisów blogowych/ Artykułów eksperckich – najczęściej także pisane są pod zadane słowa kluczowe, ale wymagają znajomości tematu. Ważne są konkretne informacje; wszelkie ogólne sformułowania i zapychacze nie są tutaj mile widziane (najwyższa jakość naszej oferty…). Powinny przynosić podwójną korzyść – prezentować firmę jako eksperta oraz przekazywać wartościową wiedzę dla użytkowników.
- Treści (contentu) na stronę internetową klienta – teksty na stronę główną, opisy oferty, informacje o firmie, zespole. Wymagają ścisłej współpracy z klientem, poznania jego potrzeb i oczekiwań. W nich również należy umieścić słowa kluczowe, dzięki którym zadbamy o pozycjonowanie strony internetowej.
Polonista – kandydat idealny na copywritera? Niekoniecznie.
Aby zostać copywriterem, nie trzeba ukończyć filologii polskiej, dziennikarstwa lub komunikacji wizerunkowej. Ważna jest znajomość zasad języka polskiego (zdobyta w szkole) oraz kreatywność w łączeniu słów kluczowych w konkretne i sensowne zdania. Nie zawsze poloniści potrafią operować językiem na tyle finezyjnie, że ich teksty podobają się klientom. Liczy się oczytanie, znajomość branży lub dziedziny, którą musimy opisać, zorganizowanie i terminowość, a w przypadku copywriterów obcojęzycznych – wyśmienita znajomość języka obcego.
Jak zostać copywriterem? Początki w branży copywritingu
Najtrudniejsze jest znalezienie pierwszego zlecenia i wypracowanie marki nazwiska. Bez doświadczenia potwierdzającego umiejętności trudno przekonać zleceniodawcę, aby nam zaufał. Jeśli jesteś zdecydowany na rozpoczęcie kariery copywritera, przygotuj się do tego odpowiednio:
Zadbaj o swoje portfolio
Zbieraj wszystkie doświadczenia pisarskie i zaprezentuj je w ciekawy sposób zleceniodawcy. O ciągłą rozbudowę portfolio copywriter dbać musi. Mogą się w nim znaleźć bezpłatne teksty pisane dla redakcji internetowych, wpisy blogowe lub w ostateczności fragmenty wypracowań szkolnych, jeśli jeszcze nigdy pisałeś tekstów na zlecenie.
Zredagowałam już wiele tekstów, a najciekawsze z nich zebrałam w prezentacji stanowiącej moje portfolio: https://prezi.com/y46edpjrg5x0/portfolio/. Odpowiadając na ogłoszenie zleceniodawcy, chwalę się tą prezką.
Korzystaj ze słowników języka polskiego
Cały czas doszkalaj się i doskonal swoje umiejętności językowe. Nie bądź ignorantem i sprawdzaj, czy na pewno stosujesz się do zasad poprawnej pisowni. Przygotuj notatnik i zapisuj zasady, z którymi zawsze miałeś problem. Operujesz słowem, więc musisz znać swoje narzędzie pracy.
Sięgnij po narzędzia korektorskie
Literówki są zmorą copywriterów i pisarzy. Word to najprostsze narzędzie do walki z podstawowymi błędami językowymi. Warto jednak korzystać z nieco bardziej zaawansowanych aplikacji, które wskażą, jakie reguły językowe naruszają nasze byki. Polecam np. Zecerkę lub LanguageTool.
Stawiaj research na pierwszym miejscu
Nigdy nie wychodź z założenia, że wiesz wystarczająco na temat, który masz opisać. W przypadku artykułów blogowych i tekstów o charakterze eksperckim zleceniodawcy nie lubią lania wody i ogólnych sformułowań. Im więcej informacji uda Ci się znaleźć, tym lepiej.
Szanuj wiedzę doświadczonych copywriterów i marketingowców
Czytaj książki o copywritingu, poproś o obiektywną ocenę swojego tekstu znajomego korektora oraz marketingowca, zaglądaj na strony liderów branży, aby poznać ich treści reklamowe. Skuteczny copywriter musi pisać teksty perswazyjne, przekonujące do zakupu i porywające klientów. Zainteresuj się także psychologią i przeglądaj badania o zachowaniach konsumentów. Tam też możesz znaleźć inspiracje do pisania.
O zarobkach copywritera słów kilka
Ile zarabia copywriter? To zależy od kilku czynników:
- czy pracuje na cały etat, czy pisanie traktuje jako dodatkowy zarobek,
- ile godzin dziennie poświęca na redagowanie tekstów,
- jaka jest efektywność pracy (czyli np. ile czasu zajmuje mu napisanie 1 strony),
- czy współpracuje z agencją i otrzymuje stałe zlecenia, czy działa jako copywriter freelancer,
- jak wysoko się ceni.
Zróbmy przykładową kalkulację. Wśród zleceń można znaleźć teksty po 10 zł netto za 1000 zzs, które wymagają średniego nakładu pracy. 1000 zzs sprawny copywriter napisze w 30 min., więc jego stawka godzinowa to 20 zł. Pracuje na pełnym etacie, czyli przeciętnie 20 dni po 8 godzin w miesiącu. Czyli zarobi:
20 dni x 8 godzin x 20 zł/godz. = 3200 zł netto.
Całkiem przyzwoita kwota zakładając, że pracuje się w domu, nie ponosi się kosztów dojazdów, a czas pracy jest zupełnie elastyczny. Oczywiście pisanie nie należy do pracy łatwej, więc czasem 8 godzin to za dużo jak na dniówkę copywritera. Należy także pamiętać o tym, że lepiej płatne zlecenia obejmują trudniejszą tematykę, więc wydajność pracy spada – 1000 zzs uda się zredagować np. w ciągu 40-50 min.
Kwestia działalności gospodarczej
Copywriter nie musi zakładać działalności gospodarczej, aby realizować zlecenia – może rozliczać się na umowach o dzieło, chociaż zleceniodawcy preferują osoby wystawiające faktury VAT. A jeśli copywriter pracuje na etacie, agencja marketingowa często gwarantuje umowę o pracę ze stałą pensją.
Copywriter – praca dodatkowa czy intratne zajęcie?
Zawód copywritera można wykonywać równolegle z pełnoetatową pracą, pisząc teksty wieczorami lub w weekendy. Chcąc redagować teksty w pełnym wymiarze należy jedynie pamiętać, że jest to zajęcie mocno męczące. W pracy bardzo często obserwuję, jak najlepsi copywriterzy co jakiś czas się wypalają – korzystają z utartych frazesów, robią rażące błędy językowe oraz literówki. Zmęczenie materiału dopada każdego – trzeba umieć zdystansować się, znaleźć inne hobby, dzięki któremu umysł będzie mógł odpocząć i nabrać sił przed kolejnym dniem spędzonym przed edytorem tekstowym.
1. Raport Biblioteki Narodowej: Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 r.