Jak skutecznie prowadzić vlog? Optymalizacja kanału YouTube

Zarabianie na YouTubie to marzenie każdego początkującego vlogera. Przygotowywanie angażujących i interesujących filmików dzisiaj już nie wystarczy. Trzeba się czymś wyróżnić i trafić do odbiorców, którzy z przyjemnością klikną przycisk subskrypcji. Pierwszym krokiem do zdobycia popularności będzie optymalizacja kanału YouTube. Jak to zrobić? Oto szybki przewodnik.

 

Zadbaj o branding, czyli jak nazwać kanał na YouTube

Założenie konta na YouTube nie powinno zająć Ci zbyt wiele czasu, szczególnie jeśli posiadasz konto w usługach Google. Skoncentruj się na nazwie kanału, która stanie się niejako Twoją marką i znakiem rozpoznawalnym. Nazwą może być:

  • Twój pseudonim/ imię i nazwisko, jeśli chcesz promować markę osobistą,
  • Nazwa Twojej strony internetowej lub bloga, jeśli YT będzie uzupełniał Twoją komunikację z odbiorcami,
  • Wyrażenie powiązane z tematyką kanału, jego ideą i celem – np. jeśli chcesz promować przepisy kulinarne, „Domowa.kuchnia.TV” to dobry pomysł na chwytliwą nazwę.

 

Pamiętaj, że branding ma duże znaczenie na YT, a sama nazwa kanału powinna wskazywać użytkownikowi, jakie treści pojawią się w filmikach. Dobrze jeśli będzie ona łatwa do zapamiętania, chwytliwa i w miarę krótka. Po jakimś czasie nazwę konta YouTube można zmienić, ale podobnie jak w przypadku Facebooka mogą wystąpić pewne komplikacje. Lepiej od początku zadbaj o swoją markę, co ułatwi Ci podejmowanie kolejnych działań na YouTubie.

 

Zweryfikuj kanał YT

YouTube wprowadza pewne zabezpieczenia przed masowym tworzeniem niewartościowych kanałów. Aby posiadać dostęp do wszystkich funkcji, musimy dokonać weryfikacji konta. W tym celu należy przejść do Studia Twórców –> Kanał –> Stan i funkcje. Pojawi się niebieski przycisk Zweryfikuj.

 

weryfikowanie kanału YT

 

Po jego kliknięciu wyświetlona zostanie informacja o wyborze formy weryfikacji. Uwaga! Należy pamiętać, że na dany nr telefonu można zweryfikować jedynie 2 konta rocznie.

 

weryfikacja kanału YT

 

Dodaj ikonę kanału i zdjęcie w tle na YouTube

Koniecznie uzupełnij wszystkie elementy dobrej jakości grafiką, aby przyciągnąć wzrok internauty. Zadbaj o spójną identyfikację wizualną – jeśli posiadasz logo, wykorzystaj je również na kanale YouTube.

Aby zmienić avatar, kliknij w ikonę kanału. Pojawi się informacja o powiązaniu konta na YT z kontem marki – to właśnie tam dokonuje się wszystkich zmian związanych z optymalizacją wyglądu kanału.

 

optymalizacja kanału YouTube

 

Prześlij zdjęcie. W ciągu kilku minut na YouTubie powinien pojawić się obrazek. Grafikę kanału (zdjęcie w tle) można również zmodyfikować bezpośrednio z poziomu konta na YouTube. I gotowe. Wizualna optymalizacja kanału YouTube została pozytywnie ukończona 🙂



Wprowadź opis kanału

Opis kanału znajduje się w karcie Informacje. Jest to miejsce, w którym możesz przekazać użytkownikowi, kim jesteś, jaką tematykę poruszają filmiki, co chcesz za ich pomocą przekazać. Opis kanału na YouTube:

  • nie może przekroczyć 1000 zzs,
  • powinien zawierać słowa kluczowe związane z Twoją działalnością, tematyką publikowanych wideo (jest to tzw. SEO video),
  • może posiadać linki odsyłające np. do fanpage’a, strony internetowej.

 

By dodać opis kanału na YT, wejdź do Studia twórców, a następnie kliknij w Zobacz kanał. Pojawi się podgląd Twojego konta na YouTubie. Przejdź do karty Informacje. Po kliknięciu w ikonę ołówka otworzy się edytor tekstowy. Wpisz parę zdań i zapisz zmiany.

 

konto na YouTube optymalizacja

 

Uzupełnij kanał o linki do strony i social media

Optymalizacja kanału YouTube polega także na dodaniu linków do strony internetowej, bloga albo innych kont społecznościowych. W ten sposób pozyskujemy wartościowe odnośniki i zachęcamy subskrybentów do zapoznania się z naszą twórczością i aktywnością na innych serwisach.

 

pozycjonowanie konta YouTube

 

Linki wprowadzisz, przechodząc do podglądu swojego kanału i klikając w sekcję Informacje. Wprowadź tytuł linka oraz adres URL strony, do której nastąpi przekierowanie. Możesz także określić, ile odnośników pojawi się na Twoim zdjęciu w tle.

W sekcji Informacje znajduje się pole przeznaczone do wpisania adresu e-mail. Podaj do siebie namiar, aby ułatwić kontakt osobom zainteresowanych Twoją działalnością.

 

Wprowadź znak wodny

Warto również zadbać o identyfikację wizualną na samych filmach, np. poprzez dodanie znaku wodnego, czyli logo wyświetlanego na każdym wideo. Aby to zrobić, wystarczy przejść do Studia Twórców –> Kanał –> Elementy marki.

znak wodny YT

 

Znak wodny na YouTube musi być plikiem w formacie .png, a jego rozmiar nie może przekraczać 1 MB. Warto od razu wybrać kwadratową grafikę, aby nie męczyć się z kadrowaniem obrazka w edytorze kanału.

 

Przygotuj zwiastun kanału YT

Myśląc poważnie o prowadzeniu vloga, skuś się na przygotowanie zwiastuna kanału, czyli krótkiego filmiku zachęcającego do zapoznania się z Twoją twórczością. Zwiastun uruchomi się automatycznie nowym gościom po kliknięciu na stronę główną kanału. Zadbaj, aby video nie trwało dłużej niż 1 min., było atrakcyjne i w ciekawy sposób przekazywało informacje o Tobie i Twoim kanale. Jako zwiastun możesz wybrać także jeden z uprzednio przesłanych filmików.

 

Optymalizacja kanału YouTube – podsumowanie

Raz wprowadzone informacje i zdjęcia na koncie YT powinny być co jakiś czas aktualizowane. Dbaj o zainteresowanie swoich subskrybentów, przygotowując atrakcyjne filmiki, ale i optymalizując konto. Nowe zdjęcie w tle czy modyfikacja opisu kanału może przynieść dodatkowe korzyści – wykorzystasz w ten sposób potencjał konta na YouTubie. Nie zapomnij także o dodaniu linków, dzięki którym odeślesz użytkowników do innych stron. Obserwuj i testuj wprowadzane zmiany, aby stać się jeszcze lepszym youtuberem!