CV copywriter – jak zaprezentować umiejętności copywriterskie w życiorysie?
W agencji marketingowej odpowiadałam za rekrutację copywriterów. Proces pozyskania freelancerów opierał się na analizie aplikacji, sprawdzeniu tekstów próbnych i ustaleniu warunków organizacyjnych oraz finansowych. Nigdy nie prosiłam o portfolio – dla mnie pierwszorzędne znaczenie miało ogólne doświadczenie kandydata w redakcji oraz jego styl pasujący do zlecanych treści. Na ocenę pojedynczej aplikacji przeznaczałam od kilkudziesięciu sekund do kilku minut. Moje zainteresowanie danym dokumentem zależało od wyłapania informacji sugerujących, że mistrz słowa sprawdzi się w SEO copywritingu. Chcesz wiedzieć, jak przygotować CV na stanowisko copywritera, aby pozyskać uwagę rekrutera? Oto kilka lat od doświadczonego lidera budującego zespoły copywriterskie.
Estetyka, prostota, czytelność w układzie graficznym CV
Nie będę tutaj opisywać trendów ani wzorów dokumentów aplikacyjnych, ponieważ nie jestem HR-owcem ani headhunterem z krwi i kości, ale specjalistą poszukującym ludzi o konkretnych, technicznych umiejętnościach. Dla mnie liczy się przejrzystość oraz minimalizm w CV copywritera. Uwielbiam, kiedy aplikacja ma maksimum 2 strony, a wszystkie podstawowe informacje zostały zaprezentowane chronologicznie (wykształcenie oraz doświadczenie), czytelnym fontem, z odpowiednią interlinią. Podział kolumnowy, ostatnio tak bardzo modny, jest jak najbardziej na plus – zwykle po lewej stronie można znaleźć dane personalne i tzw. ciekawinki (narzędzia, zainteresowania, opis, plany na życie).
Co mnie odstrasza?
- CV na ponad 3 strony,
- Dodatkowa strona zawierająca jedynie zgodę na przetwarzanie danych na potrzebę rekrutacji,
- Różnorodność rozpraszających fontów,
- Zbyt mały kontrast pomiędzy kolorem treści a kolorem tła,
- Zastosowanie rozpraszających elementów graficznych.
Umiejętności copywriterskie w CV
Co ma największe znaczenie dla rekrutera analizującego aplikacje twórców treści? Potwierdzenie umiejętności językowych, doświadczenia i lekkości pióra. W CV copywritera szukam takich informacji jak:
Wykształcenie kierunkowe
Mile widziane jest poinformowanie o studiach polonistycznych, dziennikarskich, edytorstwie, bibliotekoznawstwie, filologiach. Ukończenie uczelni o profilu humanistycznym nie stanowi jednak must-have. Sama mam dyplom z zarządzania z uczelni ekonomicznej, a potrafię składnie pisać i wstawiać przecinki tam, gdzie trzeba ;). Dlatego jeśli nie posiadasz wykształcenia powiązanego z redakcją treści, o nic się nie martw i dodaj informację o swojej ścieżce edukacji. Kiedy widzę aplikację od absolwenta prawa, nie zastanawiam się, co się stało, że nie został adwokatem, tylko myślę: „O, ta osoba doskonale sprawdzi się w tekstach dla kancelarii i notariuszy”.
Doświadczenie w copywritingu
Ważniejsze od wykształcenia jest dla mnie doświadczenie kandydata. Gdy widzę, że osoba aplikująca na stanowisko SEO copywritera pracowała już w agencjach marketingowych, wiem, że zna specyfikę tego typu pracy, podstawowe zasady optymalizacji treści, fachową terminologię oraz wszelkie trudności i możliwości. Zdecydowanie łatwiej od samego początku współpracuje się z takim twórcą treści.
Co podkreślić przy danym pracodawcy/projekcie?
- Rodzaj realizowanych tekstów (opisy produktów, wpisy blogowe),
- Zakres obowiązków (sama redakcja treści, dobór słów kluczowych, optymalizacja pod SEO),
- Korzystanie z niestandardowych narzędzi, systemów CMS, zaawansowanych edytorów tekstowych.
Nie wykluczam osób bez doświadczenia, jeśli przekonają mnie o swoich umiejętnościach językowych innymi atutami zamieszczonymi w CV copywriterskim opisanymi poniżej.
Kursy związane z redakcją treści
Jeśli uczestniczyłeś w szkoleniu z pisania kreatywnych bądź perswazyjnych treści, koniecznie dorzuć taką perełkę do swojego CV. Co prawda samo wysłuchanie wykładu i wykonanie ćwiczeń nie daje rekruterowi pewności, że kandydat przygotowuje świetne teksty. Pokazuje jednak, że chcesz się rozwijać i doskonalić swój warsztat copywriterski.
Znajomość narzędzi i programów pomocnych w pracy copywritera
Nie chwal się tym, co wszyscy znają – czyli obsługą pakietu MS Office. Wspomnij jednak o umiejętności pracy na zdalnych edytorach, narzędziach do analizy słów kluczowych lub typowo seowych aplikacjach do sprawdzania widoczności stron. Jeśli jako copywriter zajmowałeś się obsługą serwisu internetowego lub bloga – koniecznie zamieść informację, jaki znasz system CMS. Plusem jest także znajomość podstawowych programów graficznych.
Nie aplikujesz na stanowisko twórcy treści SEO, a na social media copywritera? Skoncentruj się na narzędziach wykorzystywanych do monitoringu marki w internecie lub ułatwiających publikację wpisów na popularnych portalach społecznościowych. Nigdy nie bierz za oczywistą znajomość obsługi danej aplikacji; może się okazać, że na tle innych kandydatów wyróżnisz się taką umiejętnością.
Dane osobowe, kompetencje/umiejętności i zainteresowania
To 3 dodatkowe sekcje, które powinieneś sprytnie użyć do prezentacji swojej osoby jako świetnego copywritera.
Jak wykorzystać w tym celu dane osobowe? Zamieść link do profilu na LinkedIn lub serwisu Quora, na których rekruter znajdzie dodatkowe informacje potwierdzające Twoje umiejętności copywriterskie zawarte w CV. Piszesz bloga albo masz interaktywne portfolio? Świetnie! Tą informacją również pochwal się w swojej aplikacji.
Nie muszę Ci pewnie uświadamiać, że sekcja z dodatkowymi umiejętnościami to miejsce, w którym zamieścisz lekkość pióra, doskonałą znajomość zasad j. polskiego, kreatywność, terminowość, szybkość uczenia się itd. Choć wymieniane tutaj cechy duplikują się pomiędzy CV-kami copywriterów, warto je u siebie dodać. A skoro nie brakuje Ci wyobraźni, zapisz jedną umiejętność odróżniającą Cię od innych, która zapadnie w pamięć osobie prowadzącej rekrutację.
I na koniec tego punktu zostały zainteresowania. Jak mówił mój promotor ze studiów magisterskich, ich celem jest wzbudzenie ciekawości u rekrutera, zaintrygowanie go swoją osobą do tego stopnia, aby zaprosił Cię do kolejnego etapu rekrutacji. Standardowe rzeczy: czytanie książek, oglądanie seriali, słuchanie muzyki nie zostaną zapamiętane. Ale już jeże pigmejskie intrygują żywo, prawda? 🙂 Nie polecam wymyślać na siłę rzeczy potwierdzających pasję do copywritingu. Tutaj warto podkreślić posiadanie pozazawodowych zainteresowań. Fajnie jest też wstrzelić się w hobby osoby analizującej CV, ale to już kwestia przypadku. Kiedy widzę, że ktoś ogląda skoki narciarskie lub lubuje się w MTB, od razu czuję sympatię do kandydata.
Elementy dodatkowe wpływające ocenę CV copywritera
Pamiętaj, że rekruterzy zwykle otrzymują kilkadziesiąt, jak nie kilkaset aplikacji. Twój życiorys powinien być dopracowany w najmniejszych szczegółach. Licz się jednak z tym, że dokładność w przygotowaniu dokumentu i bogate doświadczenie nie gwarantują przejścia do kolejnego etapu. Osoby prowadzące rekrutację nie zawsze przeglądają wszystkie CV, a powodów tej sytuacji jest co najmniej kilka. Jednak gdy już Twoje copywriterskie resume wyświetli się na ekranie komputera koordynatora lub lidera zespołu contentowego, nie zmarnuj swojej szansy drobnymi potknięciami.
Literówki!
Wiem, że mogą zdarzyć się każdemu, sama nie potrafię wyryć drobnych baboli w swoich tekstach, pamiętając kontekst poszczególnych zdań. Jednak gdy widzę literówki w CV copywritera, jest to dla mnie sygnał, że już na etapie prezentacji popełnia błędy językowe. ważam, że warto przejrzeć nawet 10 razy swoją aplikację, przerzucić treść przez narzędzia sprawdzające pisownię, dać do przeczytania mamie, babci i koleżance, zanim wyśle się ostateczną wersję pliku do rekrutera.
Forma rozliczenia
Jeśli prowadzisz działalność lub preferujesz umowę o dzieło albo poszukujesz wyłącznie umowy o pracę, zamieść taką informację w CV. Już na etapie weryfikacji aplikacji pracodawca będzie wiedział, czy dogadacie się w zakresie kwestii formalno-organizacyjnych współpracy.
Rozszerzenie pliku
Szczerze nie lubię otwierać aplikacji zapisanych w edytorach tekstowych. Wielokrotnie zdarza się, że formatowanie treści jest rozjechane, nie wczytały się informacje zapisane za pomocą elementów nieobsługiwanych przez moją wersję programu lub w ogóle nic się nie pojawia. Najlepiej postawić na PDF. Jeśli nie masz możliwości zapisania CV w takim formacie bezpośrednio w swoim edytorze, skorzystaj z online’owych konwerterów plików.
Nazwa pliku
Wyobraź sobie, że mam do przejrzenia 20 aplikacji copywriterów, z czego połowa plików ma nazwę „CV”. By odróżnić jednego kandydata od drugiego lub by nie nadpisać dokumentów na dysku komputera, muszę zmienić ich nazwy. To zabiera dodatkowy czas i może powodować irytację. Moja rada: podpisuj plik swoim imieniem i nazwiskiem, bez wersji, dat czy innych komentarzy. Niektórzy kandydaci dodają nazwę firmy, do której składają CV. To sugeruje, że aplikacja została przygotowana specjalnie na potrzeby danej rekrutacji. Zabieg jak najbardziej na plus!
Doświadczenie niezwiązane z copywritingiem
Czy wato prezentować w CV doświadczenie zawodowe niepowiązane z redakcją treści? To zależy.
- Jeśli dopiero startujesz w branży contentowej i nie masz się czym pochwalić, zamieść informację o poprzednim doświadczeniu zawodowym. Pracodawca pozna Twój profil zawodowy.
- Jeśli posiadasz doświadczenie contentowe, które realizowałeś jednocześnie z pracą na etacie (copywriting traktowałeś jako zajęcie dodatkowe), zostaw tylko content.
- Jeśli Twoja ścieżka kariery wiła się pomiędzy różnymi profesjami, a i w zakresie copywritingu współpracowałeś z różnymi markami/agencjami, zaprezentuj tylko najważniejsze dla Ciebie projekty.
Pamiętaj, że CV nie powinno być zbyt długie, a więc i sekcję z doświadczeniem zawodowym należy okroić do kilku najistotniejszych pozycji.
Dopasowanie CV do konkretnej oferty pracy
Jak pewnie wiesz, CV powinno być dopasowane do konkretnej oferty pracy na stanowisko copywritera. Najlepiej byłoby, gdybyś dokładnie przeczytał ogłoszenie i w swojej aplikacji zamieścił elementy potwierdzające Twoje dopasowanie do wymagań pracodawcy. Dzięki temu rekruter odniesie wrażenie, że jesteś kandydatem idealnym! A oto przecież chodzi, aby wywrzeć jak najlepsze pierwsze wrażenie już na etapie analizy dokumentów rekrutacyjnych.
Piękne CV copywritera a odniesienie do rzeczywistości
Na koniec mam dla Ciebie ostatnią radę – nie kłam w swoim CV. Oczywiście możesz delikatnie podkolorować rzeczywistość, ale nie wypisuj rzeczy, których nie będziesz potrafił obronić. Wnikliwy rekruter poszukujący osoby z odpowiednimi umiejętnościami copywriterskimi na etapie rozmowy lub tekstów próbnych od razu wykryje, że nie jesteś tym, za kogo podawałeś się w aplikacji. W konsekwencji zmarnujesz czas swój i pracodawcy, a także pozostawisz bardzo złe wrażenie.