Bite, snack and meal – technika copywriterska, dzięki której nakarmisz ciekawość użytkownika!

Skuteczność tekstu opublikowanego na stronie internetowej zależy od wielu czynników: optymalizacji pod SEO, dopasowaniu tematyki i stylu do potrzeb persony, fachowości i eksperckości danego materiału. Oczywiście istnieje wiele technik, które chociaż nie stanowią pewnika sukcesu, to wspomagają osiąganie dobrych efektów. Należy do nich strategia bite, snack and meal. Pozwól, że opowiem Ci o niej nieco więcej.

 

Co to jest bite, snack and meal? Na czym polega ta technika?

Bite, snack and meal (czyli po polsku gryz/kęs, przekąska i posiłek) to strategia przygotowywania treści dopasowanych do użytkowników o różnym poziomie zainteresowania danym tematem. Technikę wymyśliła i opisała w 1997 r. Leslie O’Flahavan, jednak dopiero w 2001 r. ta metoda została spopularyzowana. Założeniem wyjściowym jest to, że internauci nie konsumują w całości długich artykułów – skanują je i przeglądają, wyciągają tylko najważniejsze dla siebie informacje. Zastosowanie bite, snack and meal ma zwiększać szanse na pozyskanie uwagi internauty. Sprawdź, jak napisać dobry artykuł.

 

bite, snack, meal - jak stosować?

 

Kluczowe elementy bite, snack and meal

Nie trudno się domyślić, że ta strategia składa się z trzech elementów.

  • Bite – kęs to 1-2 zdaniowy nagłówek przekazujący główną myśl naszego tekstu.
  • Snack przekąska rozwija myśl zawartą w kęsie, stanowi zwięzłe podsumowanie i przekazuje najważniejsze wnioski posiłku.
  • Meal – pełna treść artykułu.

 

Istotą tej techniki jest także zwięzłość. Leslie O’Flahavan w swoim opracowaniu wielokrotnie powtarza, aby przekazywać czytelnikom konkrety i skupić się na tym, co może mieć dla nich znaczenie. Dodatkowo zachęca także do linkowania z kęsa i przekąski do pełnego posiłku, o ile oczywiście jest to technicznie możliwe.

Poznaj również rodzaje copywritingu i typy copywriterów.

 

Czy bite, snack, meal brzmi znajomo? Mnie przypomina po prostu ogólne zasady tworzenia treści – angażujący tytuł/nagłówek, lead podsumowujący właściwą treść oraz pełny artykuł. I choć początkowo myślałam, że w polskiej branży ta technika nie jest znana, to nieznajomość dotyczy jedynie jej nazwy. Zasady opracowane przez Leslie O’Flahavan powszechnie stosują polscy mistrzowie copywritingu, posługując się inną terminologią.



Przykład wykorzystania strategii bite, snack, meal

Prześledźmy na przykładzie, jak można wykorzystać technikę bite, snack, meal. Załóżmy, że stworzyłeś 20-stronnicowy e-book z poradami dla początkujących copywriterów. Zawarłeś tam masę wartościowej wiedzy, a przy okazji liczysz na to, że podczas dystrybucji materiału pozyskasz nowe adresy do bazy mailingowej. Pomyślałeś, że do użytkowników dotrzesz za pomocą dedykowanego landing page’a, który dodatkowo będziesz promować w mediach społecznościowych i adsach. Super. Teraz przyszedł czas na wzbudzenie uwagi.

Czytaj też, jak wyceniać teksty copywriterskie.

bite, snack, meal - co to jest?

 

Bite: 12 copywriterskich tricków, dzięki którym nie opędzisz się od zleceń!

Snack: Na podstawie 10-letniego z klientami z różnych branż przygotowałem 12 copywriterskich tricków pomagających w pisaniu angażujących i konwertujących tekstów. Poznaj techniki, dzięki którym podniesiesz swoje stawki o 100%!

Meal: e-book z poradami do pobrania

 

Przykładowy kęs i przekąska być może brzmią za bardzo handlowo i clickbajtowo, jednak ogólnie taki jest zamysł tej techniki. Przekazywanie sedna oraz operowanie konkretami staje się łatwiejsze w przypadku typowo informacyjnych lub eksperckich artykułów – z zasadniczej treści możemy wyciągnąć najważniejsze wnioski i zaprezentować je w bite’cie oraz snacku.

Sprawdź, jak przygotować copywriterskie CV.

 

Dodatkowe wskazówki dot. techniki bite, snack i meal

  • Dobra przekąska powinna opierać się na faktach lub szczegółach. Zamiast pisać Pobierz ten e-book, bo znajdziesz w nim 12 tricków, warto podkreślić, co znajomość opisanych tricków zmieni w życiu użytkownika, dlaczego pobranie materiału ma znaczenie.
  • Posiłek powinien być odpowiednio kaloryczny, czyli zwięzły. Jeśli jednak chcesz dodać informacje o sobie, firmie, jej historii, linkuj do podstron ze strony firmowej. Zamiast rozpisywać się po raz kolejny, jak powstał dany biznes, lepiej odesłać użytkownika do podstrony z pełną informacją na ten temat.

A może potrzebujesz wsparcia w zaplanowaniu marketingu treści? Sprawdź ofertę przygotowania strategii content marketingowej.

 

technika bite, snack, meal

 

Czy warto stosować metodę bite, snack, meal? Podsumowanie

Myślę, że chociaż nie znałeś nazwy tej techniki copywriterskiej lub nie wiedziałeś, co się pod nią kryje, to już dawno stosowałeś ją w praktyce. Bardzo dużo mówi się o zasadzie odwróconej piramidy, sztuce tworzenia angażujących nagłówków lub atrakcyjnych leadów. Na naszym rynku po prostu nie funkcjonuje smakowita nazwa, nadana przez Leslie O’Flahavan dla tej metody redagowania treści. Oczywiście nie zawsze będzie miała zastosowanie i nie zawsze się sprawdzi, ale warto, abyś przetestował jej skuteczność. Konkrety i wybiórczość uwagi użytkownika stanowią tutaj tak naprawdę klucz – zainspiruj się nimi, by tworzyć jeszcze lepszy content.