Jaka powinna być długość akapitu w tekście SEO? Skracaj myśli i dbaj o czytelność treści!

Pracując z copywriterami, zwracam dość sporą uwagę na długość akapitu w tekście. Dlaczego? Obszerność paragrafu wpływa na użyteczność treści, a także łatwość jej odbioru przez czytelnika. Ile w takim razie słów, znaków bądź linijek należy przeznaczyć na jedną myśl, jeden akapit? Oczywiście jak to z SEO i kreatywną pracą bywa, nie ma jednoznacznych wytycznych. Jednak nie martw się, nie zostawię Cię bez odpowiedzi. Przygotowałam kilka wskazówek, które sprawią, że pisany przez Ciebie artykuł stanie się czytelny.

 

Co to jest akapit?

Na początku chciałabym, abyśmy wyjaśnili sobie kilka definicyjnych kwestii. Otóż akapitem nazywamy fragment treści przekazujący jakąś spójną myśl. To tuż po zdaniu najmniejszy element (jednostka) tekstu, opowiadania, artykułu SEO. Jego celem jest zwiększenie czytelności oraz zatrzymanie uwagi czytelnika. Wspiera utrzymanie logiki i spójności wypowiedzi.

 

Jako synonimy do akapitu często stosuje się takie określenia jak:

  • paragraf (szczególnie w kontekście stron www używa się tego terminu, ponieważ w języku HTML każdy kolejny fragment treści oznacza się znacznikiem <p>, czyli paragrafem),
  • ustęp,
  • werset.

Powyższe pojęcia nie są jednak tożsame z akapitem i mają nieco inne znaczenie.

 

jaka powinna być długość akapitu

Sprawdź również, ile słów kluczowych należy umieścić w tekście SEO.

 

Akapit w rozumieniu szkolnym i w edytorach tekstu

W szkole słowo „akapit” często traktuje się skrótowo do określenia wcięcia w treści, które rozpoczyna faktyczny akapit. Tak naprawdę to „zjawisko” nazywamy wcięciem akapitowym. Podobnie jest w przypadku edytorów tekstów. W tym kontekście pod pojęciem akapitu definiuje się odpowiednio sformatowane odsunięcie pierwszego wiersza właściwego akapitu od lewego marginesu.

 

Zasady tworzenia akapitów – ujęcie graficzne

Jak już wspomniałam, akapity dzielą nam tekst na krótsze, logiczne fragmenty. Generalnie przyjęły się trzy sposoby na graficzne zaprezentowanie paragrafów w treści.

  • Wcięcie akapitowe – nauczyciele języka polskiego uczą, aby w zeszycie przed rozpoczęciem pisania nowego akapitu po lewej stronie kartki zrobić niewielkie wcięcie. Stosuje się je także w edytorach tekstowych, pojawiają się także w druku (w książkach). Bardzo rzadko spotyka się je na stronach www.
  • Odstęp międzyakapitowy – przerwa pomiędzy akapitami, powszechna dla tekstów publikowanych w serwisach internetowych, na blogach. Uwaga! W przypadku edytorów tekstowych i stron www przerwy międzyakapitowej nie należy robić za pomocą entera (lub w nomenklaturze języka HTML za pomocą znacznika &nbsp;). Odstęp pomiędzy kolejnymi paragrafami w rozumieniu języka HTML oraz akapitami w edytorze tekstowym powinien być odpowiednio ustawiony i ostylowany.
  • Wcięcie i odstęp międzyakapitowy – czasem spotyka się taki miks, choć nie jest to powszechna metoda na podział treści na akapity.

Sprawdź również, jak przygotować plan wydawniczy i harmonogram publikacji bloga.



Jak długi powinien być akapit w tekście SEO?

No dobrze, przeszliśmy sobie przez definicje i kwestie graficzno-techniczne. Teraz czas zająć się sednem problemu, czyli optymalną długością akapitu. Na stronie eredaktor znalazłam konkretne rekomendacje:

  • Długość: od 40 do 70 słów (ok. 280 do 490 znaków ze spacjami),
  • Nie więcej niż 4-5 zdań,
  • Jeden akapit = jedna myśl.

 

Okej, jest to jakaś wskazówka, jednak nie ze wszystkim będę się w stanie zgodzić. Na pewno ostatni punkt to przysłowiowa najprawdziwsza prawda – pisząc teksty, powinniśmy zwracać uwagę na to, aby nie mieszać wątków i w danym akapicie opowiadać tylko o jednej kwestii. To nie tylko porządkuje tekst, ale i ułatwia jego zrozumienie. Ponadto musisz pamiętać, że użytkownicy w internecie przeważnie skanują treści, a to oznacza, że poszukują konkretnych informacji. Każda niespójność albo pomieszanie tematyczne sprawiają, że czytelnicy zaczynają się gubić. Wielowątkowość w paragrafie jest po prostu zła i tyle.

 

co to akapit

Sprawdź również, jak zostać copywriterem.

 

Ja sobie samej oraz copywriterom narzucam następujące wytyczne:

  • Minimalna długość akapitu: 400 (znaków ze spacjami),
  • Optymalna długość akapitu: ok. 500 zzs,
  • Maksymalny max.: 700 zzs,
  • Nie podaję rekomendacji dot. liczby zdań,
  • Jeden akapit = jedna myśl.

 

Dlaczego takie a nie inne limity? Doświadczenie nauczyło mnie następujących rzeczy:

  • zbyt krótkie akapity sprawiają, że treść staje się „poszatkowana”, a użytkownik zamiast spójnego tekstu otrzymuje luźne myśli wypadające z umysłu autora. To wprowadza chaotyczność,
  • w 500 zzs nie zawsze udaje się przekazać jedną myśl, dlatego dopuszczam max. wynoszący 200 zzs więcej,
  • 500-600 zwykle wystarcza na ujęcie omawianego wątku w całości.

 

Tak to wygląda z mojej perspektywy. Współpracując z copywriterami, widzę tendencję do pisania zbyt długich niżeli zbyt krótkich akapitów. Przy korekcie ta sytuacja jest prostsza do ogarnięcia – zdecydowanie łatwej podzielić paragraf na 2 lub 3 akapity niż połączyć kilka odrębnych krótkich myśli w spójną całość.

Poznaj ukryte słowa kluczowe.

 

Narzędzia do badania długości akapitów w treści

Istnieją narzędzia, które oceniają, czy długość danego akapitu jest odpowiednia. Przykład stanowi wtyczka SEO Yoast do WordPressa. Pamiętaj jednak, że tego typu aplikacje działają w oparciu o ustalone algorytmy i schematy – jeśli ich twórca uzna, że właściwym limitem będzie 200-300 zzs, to przy 305 będą „krzyczeć”, że tekst jest za długi. Nigdy nie ocenią treści pod kątem spójności i logiki przekazywanych informacji.

 

Jak podzielić tekst na akapity, które wyszły nam za długie?

Jeśli masz tendencję do tworzenia zbyt długich akapitów, o nic się nie martw. Przygotowałam dla Ciebie kilka kolejnych wskazówek.

  • Przeczytaj akapit i zastanów się, czy na pewno przekazuje tylko jedną myśl.
  • Usuń ozdobniki i typowe zdania lub zwroty „zapychające” tekst. Pamiętaj, że użytkownik potrzebuje konkretów, a lanie wody nie jest mile widziane.
  • Stosuj wypunktowania – fajnie wyróżniają tekst, przyciągają uwagę użytkownika i pomagają podzielić paragraf na krótsze fragmenty.
  • Pomyśl, czy nie warto wprowadzić dodatkowych śródtytułów, które np. pogłębią strukturę treści, pomogą uporządkować wątki w artykule.
  • Pracuj z ustalonymi limitami – na bieżąco kontroluj długość akapitu, starając się zawrzeć w określonej liczbie znaków sens opisywanej kwestii.

Sprawdź, jak przygotować portfolio copywriterskie.

 

akapity w opowiadaniu

 

Jak zrobić akapit w Wordzie?

Na koniec pochylimy się nad jeszcze jedną kwestią techniczną – jak zrobić akapit w Word, czyli najpopularniejszym edytorze tekstowym. Dokładną instrukcję znajdziesz w supporcie Microsoft Office, poniżej przedstawiam ją w skróconej wersji.

  1. Postaw kursor na początku wiersza.
  2. Naciśnij przycisk Tab.
  3. Kursor przeskoczy o wcięcie akapitowe o ustawionej szerokości.
  4. Po zakończeniu akapitu i chęci przejścia do następnego naciśnij przycisk Enter.
  5. Kursor przeskoczy do nowej linii i automatycznie ustawi się na wysokości wcięcia akapitowego.

 

Szerokość wcięcia akapitowego i odstępy pomiędzy akapitami (zgodnie ze sztuką odstępów międzyakapitowych nie powinno się ustawiać pustym wierszem wstawionym za pomocą Entera) skonfigurujesz w konkretnym stylu, na którym pracujesz.

  1. Kliknij prawym przyciskiem na styl.
  2. Wybierz opcję
  3. Znajdź przycisk Formatuj w lewym dolnym rogu i go klikasz.
  4. Wybierz opcję
  5. Wprowadź własną konfigurację.

I gotowe!

Chcesz skonsultować długość akapitu w tekście SEO? Sprawdź ofertę konsultacji contentowych.

 

Dziel tekst na akapity, aby zachować jego czytelność

Podział tekstu na akapity to istotna kwestia. Paragrafy o optymalnej długości (ok. 500 zzs) wpływają na czytelność treści, jej estetykę na stronie www, pochwycenie uwagi użytkownika. Pamiętaj, że przedstawione przeze mnie limity wypracowałam na bazie własnych doświadczeń. SEO i pisanie treści nie są dziedziną tak „zasadniczą” jak matematyka, więc wiele zależy od osób optymalizujących oraz zlecających teksty. Jeśli Twój klient ma inne wymagania, możesz mu zasugerować swoje przemyślenia, ale pamiętaj, żeby też uwzględnić jego oczekiwania.