PKD Copywriting – jakie kody Polskiej Klasyfikacji Działalności powinien wybrać copywriter?

Jednym z problemów, przed którym staje copywriter rozpoczynający prowadzenie własnej działalności gospodarczej, jest określenie kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności. Ich wybór determinuje rodzaj usług legalnie wykonywanych i rozliczanych na rzecz klientów. Rozprawmy się więc szybko z tematem, jakie PKD copywriting obejmuje, by móc zająć się przyjemniejszymi aspektami tworzenia treści.

 

PKD dla copywritera –  dlaczego trudno wskazać właściwe kody?

copywriting pkdTrudności z wyznaczeniem PDK w przypadku copywritingu wynikają z tego, że zawód copywritera nie został uregulowany prawnie. Niektóry twórcę marketingowych treści traktują go jak pisarza, inni utożsamiają go z edytorem, a wielu widzi w nim po prostu marketingowca. Dlatego też w Polskiej Klasyfikacji Działalności na próżno szukać oznaczenia wprost opisującego tego typu usługi. Musimy więc wybrać kilka kodów, najlepiej odzwierciedlających zakres naszej oferty.

 

Copywriting – jakie PDK jest najbliższe treściom marketingowym?

Większość copywriterów operuje na dwóch, podstawowych PKD:

  • 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych,
  • 90.03.Z – Artystyczna i literacka działalność twórcza.

 

Które oznaczenie należy przyjąć, by wskazać przeważającą działalność? Tu rodzi się pewien problem. Według indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn. 14.06.2016 r. copywriter powinien klasyfikować swoje usługi pod 90.03.Z. Wiele osób utrzymujących się z copywritingu uważa jednak, że nie jest to prawidłowy kod chociażby ze względu na to, że teksty reklamowe trudno opisać jako działalność twórczą. Niektórzy zwracają również uwagę, że interpretacja podatkowa dotyczy konkretnego przedsiębiorcy, dlatego też nie można traktować jej jako wytycznej dla wszystkich twórców treści. I z tego powodu częściej można spotkać się z 73.11.Z jako głównym oznaczeniem.

 

Jakie PDK dla copywritera będzie jeszcze odpowiednie?copywriter jakie pkd

  • 63.12.Z – Działalność portali internetowych; gdy prowadzisz bloga np. o copywrtingu, na którym zamierzasz zarabiać,
  • 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku; oznaczenie dla copywriterów świadczących usługi korekty tekstów,
  • 59.11.Z – Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych; jeśli zajmujesz się wideo content marketingiem,
  • 63.91.Z – Działalność agencji informacyjnych; dla osób dostarczających materiały prasowe dla mediów,
  • 63.99.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana; przyda się, gdy do Twoich usług zalicza się przeprowadzanie gruntownego researchu dla klienta,
  • 74.30.Z – Działalność związana z tłumaczeniami; dla copywriterów zajmujących się przekładem tekstów marketingowych,
  • 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; dla osób zamierzających prowadzić kursy i szkolenia z copywritingu,
  • 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania; dla content marketingowych konsultantów.

 

Jak widzisz, bardzo szeroko podeszłam do usług copywriterskich. Pamiętaj, że w każdym momencie możesz dokonać zmian w CEIDG, dodając kolejne PKD i rozszerzając zakres swojej oferty.



Kod PKD dla copywritingu to nie taka prosta sprawa!

Kwestie formalne związane z prowadzeniem własnej działalności w naszym systemie prawnym są niestety strasznie zawiłe, a błąd wiążący się z dotkliwymi karami finansowymi wcale nie tak trudno popełnić. Zanim ostatecznie zdecydujesz się na określony zestaw kodów, podejrzyj oznaczenia wybrane przez innych twórców treści. W tym celu skorzystaj z bazy CEIDG.

 

Jak sprawdzić PKD copywritera w CEIDG? Instrukcja

  1. Wejdź na stronę Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej: prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine.
  2. Przejdź do zakładki Baza przedsiębiorców.

ceidg copywriting jakie pkd

  1. Wyszukaj interesującego Cię przedsiębiorcę. Jeśli nie znasz nazwy firmy, wystarczy imię i nazwisko. Przy jednoosobowej działalności te dane muszą pojawić się w nazwie.

copywriter ceidg

  1. Sprawdź kody PKD. Spisz sobie te, które pasowałyby do zakresu prowadzonych przez Ciebie usług.

 

Gotową listę z oznaczeniami Polskiej Klasyfikacji Działalności skonsultuj z biurem księgowym lub doradcą podatkowym, którzy na podstawie wieloletniego doświadczenia powinni doradzić Ci najlepszą opcję. W niektórych przypadkach wybór określonego PKD będzie determinował wysokość stawki podatku VAT za copywriting czy szczególny sposób prowadzenia rozliczeń. Lepiej od razu być świadomym możliwości i zagrożeń wynikających z poszczególnych sklasyfikowanych rodzajów działalności, niż później tłumaczyć się przed US z nieznajomości przepisów prawa.

 

konsultacje copywritingowe

 

Copywriting – PKD dla agencji i artysty

Mam nadzieję, że temat wyboru właściwych kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności uzmysłowił Ci również jak wiele usług, które możesz wykonywać jako copywriter. Pisanie tekstów na zlecenie to jedna działka copywritingu, a szkolenia, doradztwo lub czerpanie korzyści finansowych z prowadzenia bloga to również nie mniej intratne źródła przychodów.