Tagowanie na blogu – 13 wskazówek, jak poprawnie stosować tagi w serwisie contentowym
Ostatnio rozpoczęłam pracę nad nowym projektem, w którym znów spotkałam się z dyskusyjnym tematem tagów. To element strony internetowej wywołujący wiele emocji w świecie SEO, a pozycjonerzy przyjmują w tej materii różne podejścia. Z kolei blogerzy nie zawsze wiedzą, jak poprawnie realizować tagowanie na swojej stronie, nierzadko powielając cudze, podpatrzone błędy i szkodząc tym samym widoczności swojej witryny. Jak poprawnie zorganizować oraz używać tagi na blogu? Specjalnie dla Ciebie zebrałam 13 najlepszych praktyk i cennych wskazówek.
Czym są tagi i jak należy je rozumieć?
Wróćmy do wpisu, który poświęciłam budowaniu struktury kategorii na blogu. Wyjaśniałam w nim obszernie zagadnienie tematycznego uporządkowania strony, przygotowania logicznych sekcji informacyjnych ułatwiających użytkownikom nawigowanie w witrynie. Dlaczego nawiązuję do tego artykułu? Spójrz na poniższą grafikę – tagi to jeden z elementów składających się na strukturę serwisu.
Tagi nie są hasztagami, słowami kluczowymi ani kategoriami – to podstrony gromadzące wpisy powiązane tematyczne. Artykuły mogą należeć do różnych kategorii, a łączy je wspólny atrybut. Strony tagów na blogach najczęściej przyjmują postać listingów (wyglądają podobnie jak podstrony kategorii). W uproszczeniu można przyjąć, że są podstronami grupującymi teksty pod kątem specyficznych cech, które mogą wystąpić we wpisach przypisanych do różnych kategorii.
Przykład tagów na blogu kulinarnym:
-
Przepis o spaghetti bolognese -> kategoria: dania z makaronu, tag: potrawy włoskie
-
Przepis na ciasto do pizzy -> kategoria: dania z pieca, tag: potrawy włoskie
Tagi, podobnie jak kategorie, powinny mieć przemyślaną strukturę bez względu na to, czy wykorzystujemy je pod SEO, czy w celu ułatwienia nawigacji użytkownikowi w serwisie.
Chmura tagów na blogu? Przestarzałość!
Jeszcze kilka lat temu niemal na każdym blogu można było znaleźć mniej lub bardziej rozbudowaną chmurę tagów. To rozwiązanie, choć odradzane przez specjalistów SEO, wciąż występuje na wielu blogerskich serwisach – najpopularniejsze CMS-y (WordPress, Bloger) korzystają z tego mechanizmu. Należy mieć jednak na uwadze, że nieprzemyślana strategia tagowania powoduje wiele błędów optymalizacyjnych, do których należą:
- Duplikacja treści – tagi są podstronami (listingami) zbierającymi artykuły pojawiające się nad podstronach kategorii, a nawet też innych tagów (dany wpis może pasować do wielu grup tematycznych). To powoduje wewnętrzną duplikację contentu – zajawka, która zachęca do przeczytania danego tekstu (a jeśli jej nie ma, to nawet cała treść artykułu) wyświetla się na kilku stronach. Zdecydowanie takiego zjawiska lepiej unikać,
- Trwonienie tzw. crawl budget – Google nie dysponuje nieograniczonymi możliwościami skanowania serwisów internetowych. Każda witryna w zależności od swojej wielkości otrzymuje indywidualny crawl budget, czyli pulę podstron, które danego dnia, tygodnia lub miesiąca zostaną przeanalizowane przez Googleboty. Im więcej tagów, tym większe ryzyko, że wyszukiwarka pominie podstrony wpisów, na których Ci bardziej zależy,
- Posiadanie stron o niskiej jakości – podstrony tagów najczęściej zawierają powieloną treść i zero oryginalnego contentu. Dla Google takie strony są mało wartościowe.
Chmura tagów w stopce bloga wędkarskiego.
A co z użytecznością? Chmura tagów z założenia miała pomagać czytelnikom bloga w odnalezieniu tekstów o interesującej ich tematyce. Należy pamiętać, że niegdyś darmowe platformy blogowe nie posiadały zbyt wielu funkcjonalności. Obecnie blogerzy mogą przebierać we wtyczkach ułatwiających stworzenie systemu rekomendacji wpisów. Tagowanie można więc z czystym sumieniem zostawić w spokoju, rozwijając inne elementy związane z UX-em serwisu.
Potrzebujesz przegadać temat tagów? Zapraszam na konsultacje content marketingowe.
Tagowanie na blogu – 3 najpopularniejsze podejścia
W zakresie SEO praktykuje się 3 sposoby użycia tagów na stronie internetowej. Pierwsze dwie pozycje są najczęściej rekomendowane w przypadku rozbudowanych serwisów (e-sklepów, portali informacyjnych), których właściciele chcą osiągać korzyści z wysokiej widoczności w wynikach wyszukiwania. Ostatnia opcja to rozwiązanie dla ambitnych osób, gotowych na ogrom koncepcyjnej pracy w uporządkowaniu struktury witryny.
- Nie taguj – problemy związane z niepoprawnym tagowaniem na blogu można wyeliminować poprzez zaniechanie stosowania tagów. Proste i skuteczne, prawda? 🙂 Ja korzystam z tej właśnie taktyki – zaplanowałam kategorie serwisu w taki sposób, aby czytelnicy mogli odnaleźć interesujące sekcje. Jeśli posiadasz na stronie tematyczne sitebary z polecanymi artykułami, chmura tagów nie jest Ci potrzebna,
- Wyindeksuj tagi – czyli oznacz podstrony tagów znacznikiem noindeks, aby roboty wyszukiwarki ich nie odwiedzały, skanowały i analizowały. Dzięki temu tagi będą dostępne np. na blogu kulinarnym dla użytkowników, ale nie znajdą się w rankingu Google i nie spowodują m.in. duplikacji treści,
- Przygotuj przemyślaną strategię tagowania – zastanów się nad celem zamieszczania tagów w serwisie. W zależności o tego, czy zależy Ci na ułatwieniu czytelnikowi poruszania się po stronie, czy zamierzasz w ten sposób usprawnić proces indeksowania bloga, przemyśl dokładnie nazwy tagów, które pogrupują artykuły. Na tym etapie zweryfikuj istniejącą strukturę kategorii. Przeanalizuj, czy nie trzeba jej zmodyfikować, aby w późniejszym etapie poprawnie realizować samo tagowanie.
Brzmi nieco skomplikowanie? Wyindeksowanie tagów to dość techniczny zabieg, dlatego bez odpowiedniej wiedzy sam się tego nie podejmuj. Jeśli nie zamierzasz rezygnować z tagowania, przejdźmy zatem do omówienia dobrych praktyk rekomendowanych w tym zakresie.
A może potrzebujesz dokumentacji contentowej? Sprawdź!
Zasady tagowania na blogu i stronie internetowej
- Ogranicz listę tagów – najgorszym błędem, który popełnia wielu blogerów, jest wpisywanie tagów „z palca” podczas publikacji wpisu na stronie. To sprawia, że powstają nowe podstrony tagowe często o takiej samej tematyce, chmura tagów rośnie, a użytkownik za nic nie odnajdzie się w rozbudowanej strukturze etykiet opisujących poszczególne artykuły,
- Nie powielaj nazw kategorii – tagi to dodatkowy sposób na grupowanie treści w serwisie. Ich nazwy muszą być unikalne,
- Unikaj tagów o małej wartości dla użytkowników – przypadkowe hasła, wyrazy niemające większego znaczenia (99, cool, fun&run) nie pomogą Twoim czytelnikom w odnalezieniu interesujących ich tematów,
- Korzystaj ze słów kluczowych istotnych dla Twojego bloga– sprawdź, jakimi ogólnymi frazami posługują się Twoi odbiorcy. Jeśli prowadzisz bloga o tematyce podróżniczej i często pojawiają się hasła: gdzie na wakacje 2020, co zabrać na wakacje, jak szukać noclegów, przemyśl, czy nie uwzględnić ich w strategii tagowania,
- Wybieraj wyrażenia grupujące jak najwięcej artykułów na Twojej stronie – twórz tagi, które przypiszesz do większej liczby tekstów. Grupowanie musi być syntetyczne,
- Nie twórz unikalnych tagów dla nowych artykułów – oznaczenia mają grupować teksty, a nie je wyróżniać. Strony tagów nie powinny zawierać pojedynczych wpisów,
- Nie stosuj synonimów, wyrazów bliskoznacznych już utworzonych tagów – każda podstrona tagowa opisuje grupę wpisów pod względem innej cechy czy atrybutu, a używanie np. tagów fryzury wiosna i fryzury na wiosnę w żaden sposób ich nie odróżnią,
- Twórz przyjazne adresy URL podstrony tagu – zadbaj o krótkie i przyjazne SEO linki,
- Nie oznaczaj wszystkich artykułów tym samym tagiem – Twoje teksty z automatu należą do jednej grupy: są publikowane Twoim blogu :),
- Nie używaj zbyt wielu tagów do danego tekstu – dobrą praktyką jest ograniczenie się do 3-5 tagów,
- Taguj wpisy powiązane tematycznie – to wzmocni linkowanie wewnętrzne i grupowanie tematyczne na Twoim blogu,
- Pisz unikalne zajawki do artykułów lub ogranicz liczbę wyświetlanych zzs – dzięki temu utrzymujemy w ryzach duplikację treści,
- Przygotuj oryginalne treści na podstrony tagów – strony z tagami staną się bardziej wartościowe dla wyszukiwarki.
Aby nie umknął Ci żaden z powyższych punktów, pobierz ściągawkę z dobrymi praktykami tagowania.
Jak umieszczać tagi na stronie internetowej? Checklista w PDF
Taguj rozmyślnie na swoim blogu!
Rozumiem, jeśli po przeczytaniu tego wpisu masz mętlik w głowie i nie wiesz, co zrobić w zakresie tagowania. Rozwiązania są dwa: zrezygnowanie z tagów lub stworzenie przemyślanej strategii. I przede wszystkim proszę Cię, abyś nie tworzył nowych oznaczeń podczas publikacji kolejnych wpisów na swoim blogu. Trzymaj się ustalonej listy i nie pozwól, aby chmura tagów urosła do niewyobrażalnych rozmiarów!
Jeśli masz dodatkowe pytania o tagowanie na blogu, napisz maila. Mogę też przeprowadzić audyt treści – oferta i zakres pod linkiem. Chętnie pomogę :).