Teksty synonimizowane – przeszłość SEO copywritingu czy forma treści do zadań specjalnych?
Aktualizacja: 15 listopada 2024
Zaczynając swoją przygodę z SEO copywritingiem w agencji marketingowej, nadzorowałam proces tworzenia tekstów w synonimach. Już wtedy, jakieś siedem lat temu, ten rodzaj treści odchodził do lamusa i ciężko było znaleźć copywriterów potrafiących tworzyć zdania z klamrami i pałkami. Dzisiaj teksty synonimizowane wykorzystuje się rzadko, w specyficznych przypadkach. Warto jednak wiedzieć, jak poprawnie stworzyć składnię synonimiczną i czego tak naprawdę oczekuje klient od tego typu zlecenia.
Czym jest tekst synonimizowany?
Tekst w synonimach to najczęściej krótki artykuł lub opis, w którym zdania buduje się z użyciem składni synonimicznej. Składają się na nią tradycyjne części zdania, znaki interpunkcyjne oraz specjalne znaki obsługiwane przez generatory czy mieszarki synonimów – klamry {} oraz pałki |. Pisanie takiej treści polega na dobraniu do jak największej liczby wyrazów co najmniej 1 synonimu, zwracając uwagę na to, aby użyte słowa w różnych konfiguracjach tworzyły brzmiące poprawnie i logicznie zdania.
{Ala|Ola} {ma|posiada} {psa|kota}.
Tekst synonimizowany – przykład
Sprawdź również, gdzie znaleźć zlecenia dla copywriterów.
Powyższe prosty tekst w synonimach daje aż 8 unikalnych zdań.
- Ala ma psa.
- Ala ma kota.
- Ola ma psa.
- Ola ma kota.
- Ala posiada psa.
- Ala posiada kota.
- Ola posiada psa.
- Ola posiada kota.
Oprócz synonimizowania samych wyrazów można również synonimizować całe zdania albo ich części.
{Ala|Ola} {chciałaby|chce} {psa|kota}, który {jest jej ulubionym zwierzakiem|należy do jej ulubionych zwierzaków}.
Przykład wygenerowanego zdania:
Ala chciałaby kota, który jest jej ulubionym zwierzakiem.
PKD dla copywritera – sprawdź, jakie kody Polskiej Klasyfikacji Działalności wybrać, rozliczając się na FV.
Po co w ogóle pisać tekst z synonimami? Jakie są cele synonimizowania treści?
Teksty synonimizowane wykorzystywali głównie przebiegli pozycjonerzy, którzy chcieli zmniejszyć koszty contentu tworzonego na potrzeby link buildingu. Pisząc jeden opis lub artykuł z umiejętnie zbudowaną składnią synonimiczną, można uzyskać wiele unikalnych treści. Jak widać na powyższym, prostym przykładzie, dodanie po 1 synonimie do 3 wyrazów spowodowało, że powstało 8 unikalnych zdań. No dobrze, a co z zagrożeniem duplikacji treści synonimizowanej w link buildingu?
Oczywiście, gdy wygenerujemy kilka tekstów i porównamy je ze sobą, zauważymy między nimi podobieństwo. Czy dostrzegą je także roboty Google? Przy obecnym stopniu zaawansowania algorytmów tak się właśnie stanie, jednak jeszcze z kilkanaście lat temu takie opisy pomagały skutecznie realizować strategię linkowania zewnętrznego. Niebagatelne znaczenie miała także jakość synonimizowania – zdarzało mi się widzieć teksty, w których w danym zdaniu tylko kilka wyrazów zostało zapisanych w klamrach. Wiadomo, im więcej wyrazów bliskoznacznych udało się dobrać, tym więcej kombinacji opisu można było uzyskać.
Drugi cel tworzenia treści w synonimach sprowadza się do chęci oszczędzenia czasu i pieniędzy na stworzenie contentu, który ma zaprezentować te same informacje na różnych podstronach danego serwisu. O co dokładnie chodzi? Wyobraźmy sobie serwis rowerowy posiadający placówki w kilku miastach. W celu pozycjonowania lokalnego (czyli zwiększania widoczności na lokalnych rynkach) należy przygotować treści z frazami lokalnymi, np. serwis rowerowy Wrocław, serwis rowerowy Warszawa itd. Teksty opisujące zakres świadczonych usług w poszczególnych lokalizacjach nie będą się od siebie za bardzo różnić – w każdym zaprezentowany zostanie np. ten sam cennik, lista usług itp. Opisy zróżnicują słowa kluczowe, ale poza tym content mógłby być identyczny.
Sprawdź, na czym polega kanibalizacja słów kluczowych na blogu.
Teksty w synonimach wykorzystuje się także do przygotowania:
- Opisów różnych wariantów tego samego produktu (np. różniącego się wymiarami, kolorem itp.),
- Opisów publikowanych w różnych marketplace’ach (Allego, Ceneo) wymagających dostarczanie unikalnych treści.
Oczywiście tego typu treści muszą być dopracowane pod kątem merytoryki – nie można sobie pozwolić na stworzenie zdania, które po wymiksowaniu będzie dziwnie brzmiało pod kątem językowym. Na naszej stronie www musimy szczególnie dbać o jakość contentu.
Jak poprawnie zbudować składnię synonimiczną?
Jeśli nigdy nie miałeś do czynienia z tekstami w synonimach, dość szybko załapiesz, jak je tworzyć.
Zasady budowania składni synonimicznej
- Synonimy umieszczamy w klamrach {}.
- Synonimy oddzielamy pałkami |.
- Pomiędzy synonimami a pałkami i klamrami nie stawiamy spacji.
- Spacje stawiamy pomiędzy klamrami.
- Spacje w klamrze stawiamy tylko wtedy, gdy synonim składa się z większej liczby wyrazów.
- Znaki interpunkcyjne stawiamy poza klamrami. Jeśli ustawimy je w klamrze, wtedy musimy pamiętać, aby wstawić je przy każdym synonimie, inaczej mogą nam wyjść zdania bez przecinków i bez kropek.
I to w zasadzie tyle. Należy pamiętać, aby zamykać klamry, bo jeśli tego nie zrobimy, tzw. mieszarka synonimów będzie generowała teksty z błędami. Treści zsynonimizowane polecam wrzucić do narzędzia LanguageTool, które powiadomi Cię, gdy zapomnisz zamknąć nawiasu z klamrą.
Sprawdź również, jak działa SEO content editor.
Generator synonimów – narzędzie, które przekształca tekst w synonimach w normalną treść
Kiedy pracowałam w agencji, copywriterzy przesyłali teksty synonimizowane przez wewnętrzną platformę. Narzędzie sprawdzało poprawność składni synonimicznej, długość treści po wygenerowaniu, liczbę kombinacji unikalnych tekstów. To było bardzo wygodne rozwiązanie. Niestety większość indywidualnych klientów nie posiada tego typu aplikacji, a Ty, realizując zlecenie, możesz sięgnąć po darmowy generator synonimów online.
Przykładowe mieszarki synonimów i programy do synonimizacji
- godziolink.pl/darmowa-mieszarka-synonimow
- gdaq.pl/blog/narzedzia-seo/mieszarka-synonimow/
Sprawdź inne narzędzia dla copywritera.
Niestety, spośród dostępnych narzędzi nie ma takiego, które mnie by w pełni zadowalało. Oprócz możliwości wygenerowania treści, dobra mieszarka synonimów powinna zwracać takie informacje jak:
- liczbę unikalnych tekstów,
- liczbę zzs najkrótszego tekstu,
- liczbę zzs obecnie wygenerowanego tekstu,
- liczbę zzs najdłuższego tekstu,
- liczbę zzs treści synonimizowanej.
Najbliższy ideałowi jest generator synonimów zdań online zamieszczony na blogu GDAQ.PL
Jak pisać teksty w synonimach? Garść wskazówek i porad
Ogólnie teksty synonimizowane można tworzyć według dwóch sposobów.
- Najpierw napisać tradycyjny artykuł czy opis, a następnie zająć się jego synonimizacją.
- Od razu pisać treść w synonimach.
Trudno jednoznacznie powiedzieć, która metoda jest lepsza. Moim zdaniem ta druga, ponieważ od razu można zastanawiać się, czy tworzona przez nas składnia pozwoli na dobranie wyrazów, które połączone w różnych konfiguracjach umożliwią stworzenie logicznych zdań.
Sprawdź, czym są hidden keywords.
Kilka dodatkowych wskazówek dotyczących synonimizowania treści
- Staraj się dobrać do jak największej liczby wyrazów ich synonimy. Wiadomo, do niektórych słów, np. zaimków czy przyimków, nie damy rady znaleźć wyrazu bliskoznacznego. Można jednak pokombinować z poszczególnymi częściami zdania i podać je synonimizacji.
- Im więcej synonimów dobierzesz do danego słowa, tym lepiej.
- Nie wymyślaj synonimów na siłę, zawsze koncentruj się na kontekście. Spotkałam się np. z wyrazem bliskoznacznym latorośl do słowa dzieci, co strasznie dziwnie brzmiało w tekście marketingowym.
- Przestrzegaj wytycznych zleceniodawcy dot. wynikowej długości treści lub liczby kombinacji contentu.
- Umieszczaj frazy lub linki, na których zależy klientowi poza klamrami.
- Tworząc zsynonimizowne zdania, zastanów się, czy w różnych kombinacjach na pewno będą dobrze i logicznie brzmieć. Zamiana tekstu na synonimy wymaga przyjrzenia się fleksji, szykowi zdania, choć oczywiście małe naciągnięcia zasad są dopuszczalne.
Sprawdź, jak długi powinien być akapit w tekście SEO.
Skąd brać synonimy? Słowniki a może kreator synonimów?
Niestety, nie trafiłam na żaden dobry program do zamieniania tekstu synonimami albo narzędzie do parafrazowania. Znalazłam kilka darmowych, ale one nawet na średnim poziomie nie synonimizują treści. I drugi problem wnikających z działania tego typu kreatorów jest taki, że zamieniają one jedną gotową treść na drugą. W pisaniu tekstów w synonimach chodzi jednak o coś innego – zapisie zdań w składni synonimicznej. Dlatego jeśli brakuje Ci pomysłów na wyrazy bliskoznaczne, skorzystaj ze słowników synonimów dostępnych online.
Możesz oczywiście poszukać programów, które ułatwią Ci pracę, jednak ja tego nie polecam. Kiedyś zdarzyło mi się współpracować z copywriterem, który napisał własną aplikację do synonimizowania treści. Efekt był taki, że opisy stały się bardzo schematyczne, co narażało teksty na duplikację. Warto pamiętać, że tekst w synonimach, jeśli przygotowywany jest na potrzeby link buildingu i wyceniany nisko, sam w sobie nie będzie fajnej jakości. Dodając do tego automatyczne rozwiązania, otrzymujemy schematyczne zdania, powielane między opisami.
CV copywritera – jak je przygotować?
Jak rozliczać synonimizowane teksty?
Mamy kilka modeli wyceniania kosztów tego typu treści:
- Rozliczanie za każdy znak, łącznie z klamrami i pałkami,
- Rozliczanie za znaki ze spacjami, z pominięciem klamer i pałek,
- Rozliczanie za wynikową długość tekstu po wygenerowaniu.
Ofertując ten rodzaj treści, oszacuj czas, jaki będziesz musiał poświęcić na jej przygotowanie, a następnie dopasuj stawkę do formy rozliczenia. Więcej na temat tego, jak wyceniać teksty copywriterskie, przeczytasz w linkowanym artykule.
Teksty w synonimach – czy to zlecenia godne uwagi?
Jak wspomniałam na początku, obecnie odchodzi się od tworzenia treści synonimizowanych na potrzeby linkowania zewnętrznego. Tego typu zleceń jest zdecydowanie mniej, ale czasem się zdarzają. Dobrze i porządnie napisane teksty w synonimach nie muszą odbiegać jakościowo od indywidualnych opisów na strony landing page. Wiele zależy od liczby kombinacji wynikowych treści i jej długości. Zawsze też można potraktować wygenerowany tekst jako wstępny szkic, nanieść poprawki i w ten sposób stworzyć wiele treści o podobnej tematyce.