UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych, Wojciech Aleksander – recenzja jednego z nielicznych polskich poradników o projektowaniu treści
Aktualizacja: 15 listopada 2024
Polska branża UX writingu ciągle jest w powijakach. Kwestie związane z projektowaniem treści, tworzeniem microcopy oraz planowaniem contentu z myślą o użytkownikach doświadczających niepełnosprawności, są interesujące, ale niestety często pomijane podczas tworzenia stron czy produktów cyfrowych. I oto u schyłku ubiegłego roku pojawiła się na rynku jedna z pierwszych polskich pozycji. Czy poradnik Wojciecha Aleksandra UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych to książka godna polecenia? Poznaj recenzję content marketerki.
Jakie zagadnienia omawia książka UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych?
Jak na poradnik przystało, książka W. Aleksandra prezentuje najważniejsze zagadnienia związane z UX writingiem. Autor wyjaśnia nam:
- Na czym polega projektowanie treści (sprawdź też, jak zaprojektować strukturę bloga),
- Jakimi heurystykami należy się kierować, przygotowując microcopy i teksty do aplikacji,
- Czym jest konwersacyjność cyfrowa,
- Na co należy zwrócić uwagę, by szanować różne niepełnosprawności i ograniczenia percepcyjne (temu tematowi poświęcony jest naprawdę spory rozdział),
- Czym jest głos i ton w produktach cyfrowych oraz ogólnie komunikacji i dlaczego UX writerzy poświęcają mu aż tak wiele czasu,
- Jak przebiega proces UX writingu, należący do innych procesów, np. ogólnie projektowania aplikacji czy dbania o UX produktu,
- Znaczenie prostego języka i sposoby na upraszczanie treści.
I następnie kolejne rozdziały omawiają projektowanie poszczególnych rodzajów treści:
- Komunikaty o błędach,
- Treści zastępcze i brak danych,
- Przyciski,
- Formularze,
- Powiadomienia,
- Potwierdzenia.
Na koniec poznajemy również tajniki UX writerskiego życia, czym W. Aleksander spina swoją książkę. Dla wnikliwych zostają jeszcze dodatkowe materiały i słownik wyjaśniający wybrane pojęcia, nie tylko związane z projektowaniem treści.
Jak sam autor we wstępie zwraca uwagę, każdy z rozdziałów czy bloków tematycznych można czytać niezależnie i w dowolnej kolejności. I taka jest prawda – można skupić się na części bardziej „praktycznej”, opuszczając np. kwestie UX writerskiej rzeczywistości.
Dowiedz się również, czym jest content experience.
UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych – recenzja content marketerki
Kiedy zobaczyłam tę książkę w social media, na grupie poświęconej UX writingowi, byłam mocno podekscytowana – pomyślałam: Muszę ją mieć! Kupiłam i rozpoczęłam czytać. Początek był niezły, a wielość informacji w ogóle mnie nie przytłoczyła. Autor wszystko wyjaśnia w przystępny sposób, choć nie szczędzi barwnego języka. Jak na pozycję o pisaniu prostych i klarownych treści, mamy to do czynienia z naprawę barwnym, niemal beletrystycznym stylem, porównaniami i metaforami. Nie nastawiałam się w tym przypadku na czytanie powieści i w niektórych miejscach wolałabym, aby p. Aleksander przekazał główną myśl bez zbędnych ozdobników.
Nie można jednak omówić książce UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych fachowości – to źródło naprawdę cennych informacji, zbiór teoretycznych porad i wskazówek, okraszonych przykładami, screenami, mini case study. Pozycja ma też „naukowy charakter” – nie brakuje przypisów, źródeł, podpisów do obrazków, wyjaśnień. Czego więc tutaj brakuje? Ćwiczeń. Myślę, że proste zadanka dodatkowo zaangażowałyby czytelnika i w danym momencie zmusiły do wykorzystania wiedzy z książki w jakiejś formie praktyki. Dzięki temu pozycja byłaby niemal idealna dla początkujących.
Dowiedź się też, na czym polega strategia content models.
W niektórych miejscach pojawiły się też powtórzenia informacji, np. we wstępie do rozdziału autor poruszał jakąś kwestię, a następnie powtarzał ją w podrozdziale. I niekoniecznie było to rozwinięcie tematu, a informacyjny dubel. Uważny czytelnik takich powtórzeń nie potrzebuje. Zdarzyły się też inne drobne mankamenty, jak stara nazwa Google AdWords (zamiast Google Ads), co oczywiście jest jak najbardziej do wybaczenia, skoro autor nie specjalizuje się marketingu w wyszukiwarkach.
UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych – ocena wydania książki
Samo wydanie nie powinno mieć większego wpływu na odbiór merytoryki, ale w moim przypadku tak niestety było. Książka jest ciężka, mocno zszyta, ma gruby papier, przez co jest niewygodna do czytania. Nie chcąc jej mocno wyginać, trzeba ją obejmować obiema dłońmi. Ja mam zwyczaj robienia notatek podczas czytania naukowych pozycji, a to wydanie utrudniało mi komfortowe przyswajanie nowej wiedzy. W przypadku e-booka z pewnością nie ma takiego problemu.
Sprawdź też, jak przeprowadzać recykling treści.
Dla kogo jest książka Wojciecha Aleksandra o UX writingu?
Na pewno dla osób początkujących w temacie projektowania treści, ale też i content marketerów. Wiele wskazówek można odnieść po prostu do pisania tekstów na strony internetowe, choć niektóre zasady nie mają zastosowana w perswazyjnym czy SEO copywritingu. Wiadomo, UX writing ma nieco inne cele, a uwaga skupia się na inkluzywności i przygotowaniu treści z uwzględnieniem potrzeb, możliwości i ograniczeń możliwie jak najszerszej grupy użytkowników.
Czy warto sięgnąć po UX writing. Moc języka w produktach cyfrowych? Podsumowanie recenzji
Jeśli jesteś zainteresowany projektowaniem treści, polecam Ci tę książkę. Kilku kwestii się czepiłam, ale ogółem jest to bardzo merytoryczna pozycja, faktyczny poradnik o UX writingu. Niektóre kwestie zostały tylko nakreślone, brakuje tu ćwiczeń, ale nie jest to przecież kompletny kurs czy szkolenie dla UX writerów. Nie da się też przelać wieloletniego doświadczenia na niemal 400-stronnicową książkę. To dobre kompendium podstawowej wiedzy, które przede wszystkim pokazuje, na co wszyscy właściciele stron internetowych i aplikacji powinni zwracać uwagę – jasność komunikatów, zwięzłość, konkretność i prawdziwość.