Pisanie

Pisanie to umiejętność jak każda inna. W szkole uczymy się formułować zdania i przelewać nasze nieuporządkowane myśli na papier. Co może być trudnego w zapisaniu kilku słów i połączeniu ich w logiczną całość? Ku mojemu zdziwieniu pisanie i copywriting nie jest powszechną kompetencją, a przygotowanie dwóch akapitów, artykułu na 10 tys. znaków, a co dopiero całej książki traktowane jest jako niesamowite osiągnięcie!

 

Dla mnie pisanie jest czymś naturalnym. Dzięki niemu mogę przenieść się do dowolnego świata, który sama wykreuję. Daje mi wyzwolenie od codziennych spraw, a także niesamowitą wolność. Jest czymś, co mnie uskrzydla. Tak naprawdę chodzi tutaj o sam akt tworzenia, a pisanie jest tylko narzędziem pozwalającym uchwycić ulotne pomysły i podzielić się nimi z innymi osobami. Jest to też sposób na okiełznanie mojej kreatywności i pokazanie mojej twórczości.

 

Jak nauczyć się dobrze pisać?

Odpowiedź jest prosta: czytając książki! Powieści i opowiadania przechodzą korektę językową, są poprawne pod względem stylistycznym, ortograficznym oraz interpunkcyjnym. Poznając świat autora, masz szansę nauczyć się, jak formułować zdania i gdzie stawiać przecinki.  Czytałam wiele książek w szkole podstawowej – każda strona miała wpływ na mój warsztat pisarski. Nie skończyłam filologii polskiej, a dzięki opowiadaniom i powieściom mogę pochwalić się lekkim piórem.

 

Warsztat trzeba cały czas doskonalić i należy próbować nowe formy, wyrażenia i nie poddawać się schematom językowym. Każdy z nas ma bowiem swój własny styl pisania – jest on charakterystyczny tak samo jak odcisk palca. Kiedy popadamy w rutynę, stosujemy takie same frazy, wyrazy oraz w ten sam sposób przedstawiamy swój sposób myślenia. By się rozwijać, należy zwracać uwagę na to, co się stworzyło. Trzeba zastanowić się, czy nie można użyć innych wyrażeń, wpleść ciekawe związki frazeologiczne, odwołać się do analogii.

 

Pisanie to poznawanie znaczenia słów

Zwykle nie zastanawiamy się nad tym, jakie jest właściwie znaczenie danego wrażenia. Pewne sformułowania mamy osłuchane, a czasami zdarza się, że niechlujnie dobieramy synonimy. W chwili refleksji warto zagłębić się w sens słów i przemyśleć, jaki efekt uzyskamy, łącząc poszczególne wyrazy w jedno zdanie. Precyzja i dostosowanie do odbiorcy, do którego kierujemy tekst, pozwoli nam wysłać jednoznaczny przekaz. Nikt nie pomyli naszych intencji i błędnie nie zinterpretuje tego, co napisaliśmy.

 

Nie zapomnij o dystrybucji treści!

Internet przyjmie każdy unikalny tekst. Jednak nie wystarczy napisać dobrego artykułu, aby stał się on viralem i porwał tłumy. Trzeba się nieźle natrudzić, aby dotrzeć z tekstem do odbiorcy, który się nim zainteresuje. Dystrybucja contentu możliwa jest dzięki nowym mediom: portalom społecznościowym, forom internetowym, serwisom informacyjnym. Warto zadbać także o widoczność treści w sieci, jeśli zależy nam, aby były one czytane przez użytkowników.