Jak znaleźć dobrego copywritera i nawiązać długoterminową współpracę? Wskazówki i porady

Rozwój treści na stronie internetowej to zdecydowanie czasochłonne i wcale nie takie proste zadanie – należy skoncentrować się na potrzebach odbiorców, zachować spójność w prowadzonej komunikacji, zadbać o poprawność językową oraz stosować zasady SEO copywritingu. Taka sztuka kompromisów nie udaje się każdemu, dlatego jeśli nie mamy czasu ani predyspozycji do redagowania tekstów, warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego copywritera. Jak jednak trafić na rzetelną, terminową oraz chętną do długotrwałej współpracy osobę? Mam dla Ciebie kilka, sprawdzonych rad, jak znaleźć dobrego twórcę treści.

 

Etap 1. Zdefiniuj swoje potrzeby w zakresie treści

Zanim zaczniesz wpisywać do wyszukiwarki Google hasło copywriter SEO i przeglądać strony freelancerów i agencji, zastanów się, jakie dokładnie treści Cię interesują. Planujesz odświeżyć ofertę, rozwinąć bloga, a może przygotować nowe opisy produktów? Sprecyzowanie potrzeb w zakresie contentu jest ważne z kilku powodów:

  • Nie każdy copywriter specjalizuje się w pisaniu wszystkich typów treści (sprawdź: rodzaje copywritingu i typy copywriterów),
  • Podczas ustalania warunków współpracy z łatwością przejdziesz przez etap wyceny usługi copywriterskiej,
  • Oszacujesz budżet na działania contentowe,
  • Przyjrzysz się skali inwestycji i podejmiesz świadomą decyzję, czy na pewno stać Cię na tego rodzaju usługę.

 

Pamiętaj, że praca nad contentem na Twojej stronie nie kończy się na zleceniu napisania tekstów SEO. Na cały proces składa się także zweryfikowanie merytoryki i jakości treści, zgłoszenie ewentualnych poprawek, publikacja zmian w serwisie. Współpracę z copywiterem musisz postrzegać jako element strategicznych i przemyślanych działań, jeśli chcesz, aby inwestycja w przygotowanie tekstów przerodziła się w konwersje (zapytania ofertowe, zakupy w sklepie, zadowolonych klientów).



Etap 2. Gdzie szukać dobrego copywritera? 7 źródeł na pozyskanie współpracy

Zdefiniowałeś potrzeby contentowe, wiesz, na czym stoisz i czego oczekujesz, więc teraz przyszedł czas na znalezienie idealnego twórcy dla Twojego projektu. Polecam 7 źródeł, gdzie warto szukać sprawdzonych copywriterów.

 

Copywriter z polecenia

To najlepsza metoda pozyskiwania copywriterów do współpracy. Poczta pantoflowa jest tak skuteczna, ponieważ opiera się na opiniach osób, które przetestowały dany produkt lub usługę. Nie inaczej sytuacja ma się w przypadku prac copywriterskich. Podpytaj znajomych, czy nie zlecali napisania tekstów na swoją stronę. Jeśli byli zadowoleni z jakości dostarczonych treści, koniecznie poproś o namiar na wykonawcę tego doskonałego contentu.

Sprawdź, jakie umiejętności powinny być w CV copywritera.

 

Agencja content marketingowa, firma SEO/SEM

Jak znaleźć skutecznego copywritera? Możesz poszukać agencji contentowej. Tego typu firmy specjalizują się w przygotowywaniu treści zoptymalizowanych pod SEO i angażujących użytkowników. Posiadają własne bazy copywriterów, nierzadko będących ekspertami w danej tematyce. Oczywiście korzystając z ich usług copywriterskich, należy liczyć się z większymi kosztami i często brakiem możliwości bezpośredniego kontaktu z osobą realizującą zlecenie. W zamian za to otrzymujemy wiedzę i doświadczenie osób, które na redakcji, weryfikacji i optymalizacji contentu zjadły zęby.

 

Platformy dla copywriterów i giełdy tekstów

Jeśli nie stać Cię na usługi agencji content marketingowej i jednocześnie nie masz czasu na samodzielną rekrutację copywritera, skorzystaj z platform pośredniczących w zlecaniu treści. Tzw. giełdy tekstów pozwalają na dość szybkie pozyskanie zleceniobiorcy. Poszczególne portale oferują zróżnicowany poziom jakości tekstów, ceny i formy rozliczeń. Jedni chwalą sobie ten model realizacji copywritingu, inni wręcz go nienawidzą, jednak aby wyrobić sobie własne zdanie, warto nawet w celach testowych zajrzeć na najpopularniejsze platformy:

  • GoodContent,
  • TextBrokers,
  • seoTXT,
  • 10heads / Contentovo.

Sprawdź, jak wyceniać teksty copywriterskie.

 

jak znaleźć copywritera do współpracy

 

Grypy dla copywriterów w social media

Jak znaleźć copywritera do współpracy? Bardzo wielu twórców ogłasza się i przyjmuje zlecenia za pośrednictwem grup tematycznych istniejących na portalach społecznościowych – Facebooku lub LinkedIn. Jeśli samodzielnie poszukujesz osoby do realizacji tekstów, koniecznie zajrzyj na FB na następujące grupy:

 

Serwisy ogłoszeniowe

Nie rezygnuj także z proaktywnej postawy – przygotuj ogłoszenie i zamieść je w portalu ogłoszeniowym, np. na OLX, Useme albo Oferteo. Na takich serwisach również można znaleźć dobrych i skutecznych copywriterów SEO. Dokładnie sprecyzuj zakres zlecenia, aby otrzymać jak najwięcej konkretnych zgłoszeń i ofert od freelancerów.

Sprawdź, jakie cechy posiada dobry copywriter SEO!

 

Ogłoszenie o pracę

Jak zatrudnić copywritera do długoterminowego projektu? Oczywiście możesz skorzystać z serwisów dla osób poszukujących pracę. Tam także zaglądają twórcy treści szukający pracy na etat i freelancerzy, więc Pracuj lub rocketjobs mogą okazać się jednym z najlepszych źródeł pozyskania tekstów na stronę.

 

Wyszukiwarka Google i szukajka Facebooka

I oczywiście nie zapomnij o wyszukiwarce Google! Wielu copywriterów profesjonalnie podchodzących do realizacji usługi copywritingu prowadzi własne strony internetowe. Jeśli są dobrze wypozycjonowane i z łatwością trafisz na nie w wynikach wyszukiwania, to uzyskasz pierwszą gwarancję jakości treści. Zajrzy także na Facebooka – niektórzy freelancerzy wolą prowadzić łatwy w obsłudze fanpage. Poszukaj cennika, sprawdź udostępnione materiały, przyjrzyj się rekomendacjom.

 

rekrutacja copywritera oferta

Etap 3. Profil copywritera idealnego – jak rozpoznać skutecznego copy?

Pracuję w branży copywriterskiej już od kilku lat i doskonale wiem, że można trafić na naprawdę dobrych twórców treści oraz takich, którzy niestety tylko kreują się na profesjonalistów, a współpraca z nimi przyprawia jedynie o niepotrzebne nerwy. Ja poszukuję osób, które:

  • Odznaczają się wysokimi kompetencjami językowymi,
  • Znają zasady SEO copywritingu,
  • Nie popadają w rutynę, kreatywnie podchodzą do każdego zlecenia,
  • Stawiają na dogłębny research tematu,
  • Korzystają z języka korzyści,
  • Podpytują klienta o brief, oczekiwania i wymagania,
  • Posiadają doświadczenie w pisaniu różnych treści, pracy z klientem indywidualnym oraz agencją,
  • Elastycznie dopasowują się do wymogów klienta,
  • Są słowne i terminowe,
  • Nie zacietrzewiają się, gdy zwraca się im uwagę,
  • Potrafią odmówić zlecenia, które przerasta ich siły,
  • Są szczere – w przypadku losowych sytuacji (chorób, problemów osobistych) potrafią poprosić o zmianę deadline’u.

Większość tych cech trudno rozpoznać przy pierwszym kontakcie z copywriterem, który najczęściej polega na wymianie kilku maili. Warto jednak poszukiwać oznak prawdziwego profesjonalizmu w sposobie komunikacji, prezentacji oferty, podejściu do klienta oraz realizacji zlecenia.

 

Etap 4. Weryfikacja umiejętności – na co zwracać uwagę, szukając copywritera?

Do usług podchodzimy z pewną dozą niepewności ze względu na ich niematerialny charakter. Zanim kupimy np. rower w sklepie, możemy go zobaczyć, dotknąć, przetestować. Tego samego chcielibyśmy od twórcy treści – próbki jego umiejętności oraz potwierdzenia, że warto rozpocząć z nim współpracę. Weryfikacja usługodawcy jest bardziej wyrafinowana niż weryfikacja rzeczy materialnej, ale również możliwa! Jak znaleźć copywritera, który dostarczy dobrej jakości teksty? Poniżej kilka podpowiedzi.

 

Po pierwsze, portfolio. Jeśli ktoś promuje się jako doświadczony twórca treści, poproś o zaprezentowanie tekstów, które napisał, brandów, z którymi współpracował, projektów, które realizował. Miej jednak na uwadze, że branża copywritingu jest nieco specyficzna – bardzo często wraz z dziełem przekazuje się prawa autorskie i nie zawsze można się nimi chwalić. Sprytny copywriter powinien jednak znaleźć sposób, aby przedstawić Ci referencje, opinie i rekomendacje udzielone przez zadowolonych klientów.

Sprawdź, jak powinno wyglądać portfolio copywritera.

 

Do drugie, komunikacja mailowa. Twórca treści powinien zachowywać bezbłędność pisemnej formy wypowiedzi nawet w tak luźnej formie, jaką jest e-mail. Jeśli w korespondencji pojawiają się literówki, błędy interpunkcyjne, nielogiczne zdania lub – co gorsza – nadawca nie odpowiada na wszystkie pytania (nie czyta ze zrozumieniem), podchodzę ostrożnie do rozpoczęcia współpracy z taką osobą.

poszukiwanie copywritera do współpracy

Po trzecie, szybkość w korespondencji. Trudno ocenić terminowość przed realizacją zlecenia, ale czas odpowiedzi na maila może stanowić pewną wskazówkę. Gdy wiadomość zwrotna przychodzi po kilku dniach, a na kolejną trzeba czekać kolejny tydzień, moim zdaniem nie zwiastuje to owocnej współpracy copywriterskiej.

Sprawdź, jak działa SEO content editor.

 

Po czwarte, teksty próbne. Nie wszyscy copywriterzy zgadzają się na wykonanie testowych, darmowych treści, ponieważ ze strony zleceniodawców zdarzają się pewne nadużycia. Jednak tego typu testy stanowią najlepszy pokaz umiejętności copywriterskich. Dobrym rozwiązaniem jest także dogadanie się na nieduże zlecenie testowe po nieco mniejszej niż oczekiwana przez twórcę treści stawka.

Tekst próbny w copywritingu – sprawdź, jak go przygotować.

 

Po piąte, chemia. W życiu spotykamy osoby, z którymi po pierwszej rozmowie jesteśmy w stanie konie kraść. Taka dziwna, nienazwana więź pojawia się również między zleceniodawcą a copywriterem – jeśli czujesz się niekomfortowo, korespondując z daną osobą, coś Ci nie odpowiada w jej stylu odpowiedzi lub sposobie bycia, zaufaj swojemu przeczuciu i poszukaj innego twórcę.

 

Etap 5. Współpraca z copywriterem a zasada ograniczonego zaufania

Ostatnim etapem w procesie poszukiwania idealnego copywritera jest stosowanie zasady ograniczonego zaufania. W moim wydaniu polega ona na zlecaniu niezbyt dużej liczby tekstów na początku współpracy i dokładnym obserwowaniu, jak są one realizowane pod względem jakościowym, terminowym, poprawkowym. Nauczona doświadczeniem wiem, że zdarzają się różni twórcy, a nić porozumienia buduje się z każdą kolejną treścią napisaną według wytycznych i zgodnie z deadline’em.

Potrzebujesz pomocy w znalezieniu copywritera? Chętnie przeprowadzę rekrutację copywritera dla Ciebie!

 

Jak znaleźć copywritera, który spełnia naszym wymaganiom? Nastaw się na liczne testy!

Czasem łut szczęścia sprawi, że od razu trafisz na copywritera, którego teksty i styl pracy będą naprawdę wysokiej jakości. Zanim jednak takiego znajdziesz, będziesz musiał przebrnąć przez wiele zgłoszeń. Na rynku pracuje dość sporo twórców i wyłowienie tego idealnego wymaga czasem spędzenia wielu godzin nad aplikacjami, portfoliami, tekstami próbnymi. Nie zrażaj się jednak po pierwszej partii tekstów niespełniających Twoich oczekiwań. Jasno precyzuj swoje potrzeby, oferuj stawkę adekwatną do trudności zlecenia i proś o poprawki. Czasem dobry feedback potrafi zdziałać cuda.