Portfolio copywritera – jak je stworzyć, aby zrobić dobre wrażenie na klientach?

Na rynku usług copywriterskich działa bardzo wielu wykonawców, różniących się pod względem rodzajów realizowanych tekstów, specjalizacji tematycznej, znajomości zasad SEO. Konkurencja jest spora, a znalezienie stałych klientów czasami wymaga niezłego nagimnastykowania się. By pochwalić się swoimi umiejętnościami, czasem wystarczy dobre CV copywriterskie, w innym przypadku sprawdzą się testy próbne, a niekiedy wymagane będzie podesłanie przykładów swojej twórczości. I o tym ostatni dzisiaj sobie trochę porozmawiamy, czyli jak zrobić portfolio copywritera, co w nim zamieścić i jak zaprezentować swoje umiejętności potencjalnemu zleceniodawcy.

 

Dlaczego nawet rozchwytywany copywriter portfolio mieć powinien?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta: by zaprezentować swoją twórczość potencjalnym klientom. Pamiętaj, że my, Polacy zwykle nie ufamy nikomu na słowo i potrzebujemy dowodów lub argumentów, które przekonają nas do zawarcia z kimś umowy, sięgnięcia po jego usługi. Najlepszą rekomendacją są opinie innych (dlatego zbieraj również referencje), ale także próbki jakości wykonywanej pracy. I tu doskonale sprawdza się portfolio copywriterskie, w którym przedstawisz wszystkie najlepsze teksty.

 

portfolio copywriter

 

Tworzenie portfolio copywriterskiego – budowanie warsztatu poprzez dobry content

Zanim przejdziemy do wskazówek dotyczących technicznej strony tworzenia portfolio, zastanówmy się najpierw nad jego zawartością – czyli twoją twórczością. Budując swoją pozycję na rynku copywriterskim, z jednej strony z pewnością myślisz o przyjmowaniu zleceń, które dadzą Ci godziwe wynagrodzenie. Z drugiej powinieneś również poszukiwać i podejmować się projektów pozwalających iść w obranym przez Ciebie kierunku zawodowym. Dla przykładu jeśli chcesz być copywriterem urodowym, specjalistą w zakresie tematyki kosmetyków, warto abyś przyjmował przede wszystkim takie propozycje współpracy. W tym przypadku warto również prowadzić własnego bloga urodowego.

 

Czasem warto również zaangażować się w mniej lukratywne zlecenia, które przyniosą inne, np. wizerunkowe korzyści. Napisanie artykułu na stronę portalu branżowego nawet za darmo opłaci Ci się w przyszłości. Takie działanie pomoże Ci zwiększyć widoczność Twojej osobistej marki, a jeśli dobrze to rozegrasz, pozyskasz link do swojej strony www, na której zaprezentowana została oferta usług copywriterskich.



Portfolio początkującego copywritera – czym je wypełnić?

Początki bywają trudne w każdym zawodzie i w każdej branży. Brak doświadczenia często dyskwalifikuje nas w oczach potencjalnego zleceniodawcy od rozpoczęcia współpracy. Na szczęście jako copywriter masz nieco większe pole manewru niż w przypadku innych profesji. Możesz np. przygotować kilka rodzajów tekstów o różnej tematyce, które zaprezentują Twoje umiejętności pisarskie. Zastanów się nad ich tematyką, rodzajem (blogowe, SEO, newsowe), specyfiką. Nie musisz podawać informacji, że ten content nie został napisany na zlecenie, ale nie dodaj również fikcyjnych zleceniodawców. Tworzenie portfolio copywriterskiego ma przede wszystkim pokazać Twój warsztat i możliwości.

 

portfolio copywritera

 

Portfolio copywriter – przykłady pomysłów na prezentację twórczości

Przygotowując swoje copywriterskie portfolio, pomyśl o potrzebach i możliwościach zleceniodawcy. Jeśli nie jesteś wybrańcem, jedynym copywriterem, z którym kontaktuje się klient, a odpowiadasz na ogłoszenie, miej na uwadze, że Twój dokument może zostać pobieżnie przejrzany, przeskanowany i szybko oceniony (tak na pewno będzie w przypadku agencji). Zadbaj więc o przystępną strukturę, czytelność oraz konkrety. Do dyspozycji masz m.in. poniższe formy.

 

Rodzaje portfolio z tekstami – jak zrobić to od strony technicznej?

  • Strona internetowa – to dobry sposób na zaprezentowanie swoich umiejętności, szczególnie jeśli zamierzasz działać jako freelancer, zamieścić w sieci swoją ofertę, cennik, warunki współpracy. Możesz podpiąć do niej bloga albo potraktować ją jak prostą wizytówkę Twojej osoby. Jak stworzyć portfolio copywritera w takiej formie? Sięgnij po łatwy w obsłudze CMS, jak WordPress lub darmowy generator stron. Sprawdź, jak założyć bloga na WordPressie.
  • Blog – jak wspomniałam wcześniej, jeśli chcesz koncentrować się na pisaniu treści z określonej dziedziny, dobrze jest prowadzić tematycznego bloga. Pamiętaj jednak, że klient raczej nie będzie miał czasu, by zapoznać się z całą zawartością strony, dlatego najbardziej wartościowe wpisy prezentuj jako pierwsze. Sprawdź, jak prowadzić blog kulinarny.
  • Prezentacja\Dokument w PDF – bardzo przystępne rozwiązanie techniczne. Zadbaj o estetykę, przyjazną czcionkę, zbieżną kolorystykę. Nie wysyłaj edytowalnych dokumentów (.doc, .otd) – zastosowane przez Ciebie formatowanie może „rozjechać się” na wersji oprogramowania klienta.
  • Profil w social media (LinkedIn) – swoją twórczość możesz także prezentować za pomocą fanpage’a lub wpisów/artykułów na LinkedIn. To raczej mało popularne rozwiązanie i nie każdy klient będzie skłonny, by przeglądać Twoje profile SM.

 

Które z rozwiązań jest najlepsze na portfolio? Copywriter powinien sam wybrać odpowiadającą mu formę. Ja osobiście polecam plik PDF. Wielu zleceniodawców może go wręcz wymagać. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z kilku opcji.

 

Jak stworzyć portfolio copywritera i co w nim zamieścić? 7 wskazówek

Przeszliśmy już przez kwestie techniczne, więc teraz czas na omówienie zawartości takiego dokumentu.

 

Przygotuj krótką autoprezentację

Napisz kilka słów o sobie – wskaż, jakie masz doświadczenie, z kim pracowałeś, w jakiej tematyce się specjalizujesz.

Sprawdź rodzaje copywritingu i typy copywriterów.

 

portfolio z tekstami jak zrobić

 

Wybierz najlepsze teksty z danej kategorii

Pochwal się najlepszymi dziełami. Jeśli jesteś wszechstronnym copywriterem, pamiętaj o zamieszczeniu różnego rodzaju tekstów. Przy każdym artykule możesz zapisać dodatkowe informacje: jakie były wytyczne klienta, czy dbałeś o optymalizację SEO, czy content przeszedł korektę merytoryczną lub językową.

 

W jakiej formie zamieścić teksty – link do strony klienta, screen, tekst?

Na wielu stronach poświęconych copywritingowi spotkasz się z informacją, że najlepiej zamieszczać screeny z treściami opublikowanymi na stronie zleceniodawcy. Dlaczego?

  • Po pierwsze, to screen daje potwierdzenie, że Twój content został opublikowany i wykorzystany przez klienta. Link do strony wydaje się mieć podobne znaczenie, ale pamiętaj, że właściciele często zmieniają zawartość serwisu i Twój tekst po jakimś czasie może z niego zniknąć.
  • Po drugie, screeny (grafika) są także lepsze pod kątem duplikacji treści – jeśli zdecydujesz się na portfolio w postaci własnej www, zamieszczanie na niej tekstów opublikowanych na innych stronach naraża Cię na duplicate content.

 

Zadbaj o poprawność językową

5 razy sprawdź literówki i babole językowe. Błędy wpłyną na odbiór całej Twojej twórczości.

 

Nie zapomnij o atrakcyjności graficznej dokumentu

Postaw na prostotę, czytelność, minimalizm kolorystyczny. W przypadku przygotowywania portfolio jako prezentacji PDF poszukaj w sieci darmowych szablonów graficznych. To zdecydowanie ułatwi Ci pracę.

 

Pamiętaj o danych kontaktowych

Jeśli wybrałeś dokument PDF, takie dane jak nr telefonu, e-mail, adres www najlepiej prezentować na każdej stronie w stopce. Poza tym warto przygotować osobną stronę/slajd raz jeszcze powtarzającą te dane.

 

jak stworzyć portfolio copywriter

 

Podlinkuj swoją obecność na zewnętrznych stronach

Pochwal się zewnętrznymi publikacjami na portalach branżowych, najlepiej takich, na których zostałeś podpisany z imienia i nazwiska. Jeśli prowadzisz kilka blogów tematycznych lub przygotowujesz portfolio copywriterskie w PDF, linkuj do swojej strony.

 

Elementy dodatkowe w portfolio

 

Najlepsze rozwiązanie – dopasowanie portfolio do klienta

Jak w przypadku CV, tak samo w kwestii portfolio mówi się o przygotowywaniu go pod konkretne ogłoszenie klienta. Dlaczego to takie ważne? Jeśli zleceniodawca poszukuje copywritera medycznego, a ty oprócz pisania artykułów o zdrowiu podejmujesz się również tworzenia ogólnych tekstów pod SEO, twoja główna specjalizacja może umknąć w natłoku innych treści. Warto więc przygotować kilka wersji portfolio lub jedno ogólne, ale łatwe do modyfikacji pod kątem wymagań konkretnego klienta (np. poprzez usunięcie niektórych slajdów).

Potrzebujesz się doszkolić z content marketingu? Sprawdź ofertę szkoleń z copywritingu! A może chcesz skonsultować portfolio? Skorzystaj z konsultacji contentowych.

 

Rada na koniec – aktualizuj swoje portfolio!

To, w jaki sposób przygotujesz portfolio, zależy tak naprawdę od Ciebie – Twoich możliwości, zasobów, stylu. Nie istnieje jeden uniwersalny wzór lub szablon, a każdy zleceniodawca może mieć dodatkowe wymagania w tym zakresie. Pamiętaj jednak, aby co jakiś czas odświeżać prezentację swojej twórczości i zamieszczać w niej kolejne, nowe teksty, z których jesteś szczególnie dumny lub które przyniosły niesamowite efekty twoim klientom.