Prezent dla copywritera – 14 pomysłów i gadżetów dla internetowego twórcy treści
Aktualizacja: 18 października 2020
Choć w Polsce świadomość branży copywritingu jest dość mała, sam zawód copywritera nie należy do najmłodszych. W Stanach Zjednoczonych kreatywni twórcy treści od początku rozwoju rynku reklamy uczestniczą w prowadzeniu kampanii reklamowych dla dużych marek. Praca może wydawać się lekka i przyjemna, ale stworzenie chwytliwego hasła lub napisanie tekstu na 10 tys. zzs o śrubkach to często wyzwanie większe niż przebiegnięcie maratonu. Jak uprzyjemnić życie osobie zarabiającej na pisaniu treści marketingowych? Jeśli nie masz pomysłu na prezent dla SEO copywritera, koniecznie sprawdź poniższą listę z 14 prezentowymi podpowiedziami.
Książki dla copywriterów i marketerów, literatura branżowa
Każdy twórca treści w mniejszym lub większym stopniu obawia się, że popadnie w rutynę, jego teksty nie zaangażują odbiorców, nie zachęcą do konwersji. Warsztat copywriterski trzeba cały czas doskonalić – techniki sprzedażowe, które sprawdzały się jeszcze kilka lat temu, przechodzą do lamusa, bo konsumenci stają się coraz bardziej świadomi zabiegów marketerów. Dodatkowo warto także zaznajomić się z niuansami językowymi, które sprawiają, że jedne opisy produktów sprzedają lepiej, a inne gorzej. Skąd się można tego nauczyć? Z książek pisanych przez praktyków.
Polecam wejść na lubimyczytac.pl, przejrzeć biblioteczkę content marketera na mojej stronie (wiem, na razie nie ma tu zbyt wielu pozycji :)) lub poszukać podobnych zestawień na blogach branżowych i wybrać 1-2 książki na prezent dla copywritera. Warto zapoznać się z opiniami i poszukać informacji, do kogo dana lektura jest kierowana. Podstawy SEO copywritingu z pewnością nie zainteresują twórcę treści z 3 lub 4-letnim doświadczeniem.
Kursy dla copywriterów
Oprócz z książek wiedzę można pozyskiwać ze szkoleń, webinarów, kursów czy to stacjonarnych, czy to online. Zastanów się, jaki obszar może interesować Twojego twórcę treści, np. szkolenia SEO copywriting czy webwriting. Przydatne są także spotkania z praktykami zajmującymi się psychologią poznawczą, technikami sprzedaży i samym procesem odkrywania potrzeb odbiorców, dla których pisane są treści.
Bilet na konferencję branżową
Obecnie udział w konferencjach jest utrudniony, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zafundował copywriterowi wejściówkę na event organizowany online. I nie myśl tylko o samym copywritngu oraz content marketingu – SEO, SEM, social media, e-mail marketing, pozyskiwanie leadów czy analityka internetowa to także tematy znajdujące się w obszarze zainteresowania twórcy treści.
Aplikacje podcastowe i dostęp do bazy e-booków oraz audiobooków
Kończąc temat rozwoju warsztatu copywriterskiego i nabywania nowej wiedzy, jednym z dobrych pomysłów na prezent dla twórcy treści będzie dostęp do aplikacji z podcastami, audio- i e-bookami. Szeroka baza materiałów umożliwi pogłębianie zainteresowań copywritera oraz doszkalanie się w wybranych obszarach marketingu.
Narzędzia ułatwiające pisanie tekstów
Wielu copywriterów redagujących treści na strony internetowe często odmawia sobie korzystania z wyspecjalizowanych narzędzi ze względu na ich koszt. Co prawda darmowe aplikacje często zaspokajają większość potrzeb, jednak najczęściej mają ograniczenia, np. 5 użyć na dzień, brak dostępu do pełnych danych, okrojone funkcjonalności.
Narzędzia SEO dla copywritera na prezent:
- Aplikacje służące do keyword research: KWFinder, Keyword Tool,
- Narzędzia pomagające w optymalizacji treści: Surfer SEO, CONTAI,
- Programy wykrywające duplikację treści: Copyscape,
- Multitools do researchu i analizy: Senuto, Semstorm.
Ponadto copywriterowi przyda się także:
- Edytor tekstowy,
- Arkusz kalkulacyjny (pomocny w prowadzeniu rozliczeń z klientami),
- Aplikacja do mierzenia czasu na zadaniach,
- Program graficzny,
- Aplikacja do obsługi social mediów,
- Narzędzie przetwarzające mowę na tekst (dyktowanie).
Zanim jednak wyciągniesz kartę kredytową i zamówisz roczną subskrypcję, porozmawiaj z osobą, którą chcesz obdarować. Upewnij się, że na pewno potrzebuje jednego z programów polecanych dla copywriterów.
Ulubiona herbata i kawa
Nie wiem, czy inni copywriterzy też tak mają, ale mi pisanie zdecydowanie łatwiej idzie przy kubku aromatycznej herbaty. A kiedy dopada mnie ziewanie, robię filiżankę kawy z cynamonem. Takie rytuały wbrew pozorom pomagają się skoncentrować i znaleźć sposób na umieszczenie trudnej frazy i rozmieszczenie słów kluczowych w tekstach SEO, wymyślenie hasła reklamowego lub zaproponowanie kreacji postu publikowanego w social media. Zanim jednak wybierzesz się do herbaciarni lub palarni kawy, by kupić prezent dla copywritera, umów się z nim na spotkanie i podejrzyj, co chętnie pija :).
Subskrypcja w serwisie muzycznym
Możliwość tworzenia własnych playlist i odtwarzania piosenek różnych wykonawców pogrupowanych wg gatunku to przewaga serwisów typu Spotify lub Tidal. Jeśli darmowe wersje aplikacji nie spełniają potrzeb Twojego copywritera, sprezentuj mu kartę podarunkową z miesięcznym czy rocznym dostępem. Odpowiednia muzyka pozwala odciąć się od otaczających bodźców, wzmaga kreatywność i nastraja do pisania.
Długopis, notes, flipchart – moc słowa pisanego w cyfrowym świecie
Kiedy nie mam pomysłu na pierwsze zdanie tekstu lub potrzebuję przygotować konspekt artykułu, biorę do ręki długopis i na kartce piszę to, co przyjdzie mi do głowy. Zapisywanie myśli w ten tradycyjny sposób, patrzenie na kształt liter i bazgroły, które powstają przy okazji, pobudza mój umysł. Dzięki temu się odblokowuję i pomimo złego dnia jestem w stanie napisać dość dobrą treść. Komputery to niezawodne urządzenia, jeśli chodzi o szybkie i dość bezbłędne pisanie, ale czasami trzeba się wspomóc starodawnymi narzędziami pracy copywriterów.
Pamięć przenośna lub dysk sieciowy w chmurze
Pliki tekstowe nie zajmują zbyt wiele miejsca i choć można przechowywać ich tysiące na dysku swojego komputera, zdecydowanie bezpieczniej jest archiwizować swoją twórczość na zewnętrznych nośnikach. Dyski, pendrive’y lub dostęp do serwisu umożliwiającego trzymanie zasobów w chmurze to kolejny, dobry prezent dla copywritera.
Roślinki –sukulenty i nie tylko!
Obecność roślin działa kojąco, uspokajająco oraz pobudza wyobraźnię. Dodatkowo kwiatki doniczkowe takie jak skrzydłokwiat, zielistka czy figowiec oczyszczają powietrze oraz dostarczają tlen. Same korzyści, prawda? Jeśli znajomy copywriter nie jest zwolennikiem roślin lub obawiasz się, że zapomni o ich podlaniu, pokuś się o zakup sukulenta lub kaktusa na prezent. Brak wysokich wymagań w zakresie pielęgnacji powinien sprostać kreatywnej chaotyczności twórcy internetowych treści.
Akcesoria i gadżety na zmęczone oczy
Spędzanie wielu godzin przed ekranem komputera niekorzystnie wpływa na narząd wzroku. Wystarczy pójść do pierwszego lepszego biura, aby przekonać się, jak wiele osób koryguje ostrość widzenia okularami lub soczewkami kontaktowymi (ich nie zauważymy już tak łatwo :)). Krótkowzroczność stała się już chorobą cywilizacyjną. Pomóż copywriterowi zatroszczyć się o wzrok, np. obdarowując go nawilżającymi kroplami do oczu lub aplikacją (np. Eyeleo), która przypomina, by w trakcie pisania zrobić sobie przerwę, wykonać kilka prostych ćwiczeń lub spojrzeć w okno.
Nawilżacz powietrza
Jeśli Twój znajomy copywriter pracuje w domowym zaciszu, zadbaj o jego zdrowie i dobre samopoczucie. Przebywanie w źle wentylowanych pomieszczeniach, z pełnym kurzu, suchym powietrzem źle wpływa na kondycję fizyczną, ale i psychiczną. Twórca treści często może nie zdawać sobie sprawy, że brak weny lub bezpodstawna irytacja wynikają ze złych warunków pracy.
Dieta pudełkowa, catering dietetyczny
Copywriterzy mają w sobie coś z artystów, a jak powszechnie wiadomo, ci żyją we własnym świecie i nie mają czasu na przyziemne sprawy jak gotowanie :). A tak na poważnie – natchnienie potrafi przyjść w najmniej oczekiwanym momencie. Konieczność przygotowania posiłku może wybić z pisarskiego flow albo na odwrót – przez flow można zapomnieć o obiedzie czy kolacji. A to już niezdrowe. Ja na pewno ucieszyłabym się z takiego prezentu, ponieważ spędzanie czasu w kuchni nie należy do moich ulubionych czynności.
Sprawdź, czy wena twórcza istnieje.
Ergonomia miejsca pracy
Nic tak nie rozprasza uwagi jak niewygodne krzesło czy ból karku wynikający ze złej odległości oczu od monitora. Jeśli twórca treści narzeka na brak odpowiednich warunków pracy, podpytaj go, czy nie chciałby otrzymać od Ciebie na prezent akcesoriów, gadżetów i przedmiotów podnoszących komfort pisania:
- Biurko z regulacją wysokości blatu,
- Regulowane krzesło biurowe, fotel z miękkimi poduchami,
- Podstawka pod monitor,
- Podnóżek,
- Poduszki,
- Podpórki pod odcinek lędźwiowy,
- Podkładka pod nadgarstek,
- Lampka, odpowiednie oświetlenie.
Czasami nie zdajemy sobie sprawę, jak tego typu akcesoria mogą polepszyć standard naszej pracy, a tym samym wpłynąć pozytywnie na wydajność lub kreatywność, ale i na dobre samopoczucie.
Ilu copywriterów, tyle potrzeb prezentowych
W zakupowym ferworze nie zapomnij także, że copywriterzy mają swoje indywidualne zainteresowania. Nie jest to hermetyczna grupa zawodowa, co sprawia, że osoby wykonujące tę profesję mogą być naprawdę różne. A jeśli Twój twórca treści wyraźnie odcina życie zawodowe od osobistego, z pewnością wolałby otrzymać prezent niezwiązany z copywritingiem. Pomyśl, co lubi, jakie są jego marzenia, o czym opowiada z błyskiem w oku i podaruj mu coś nawiązującego do jego hobby.