Propozycja wydawnicza – jak napisać maila do wydawcy i wysłać książkę do wydawnictwa?
Aktualizacja: 15 listopada 2024
Zakończenie książki to część procesu twórczego hucznie świętowana przez pisarzy. Oto dokończyłeś swoje dzieło, pospinałeś wszystkie wątki, zaskakując czytelnika oszałamiającym splotem akcji. Hura! Etap dzikiej euforii momentalnie przeradza się w chwile zwątpienia: jak dotrzeć do wydawnictwa, które zdecyduje się wprowadzić naszą twórczość na rynek wydawniczy? Pierwszym krokiem jest nawiązanie kontaktu z wydawcą za pomocą przykuwającego wzrok maila z kompletnym pakietem materiałów: rękopisem, biogramem, streszczeniem powieści. To nie wszystko – załączniki trzeba przygotować wg ściśle ustalonych standardów. Jakich? To teraz czas na moją opowieść: rozsiądź się wygodnie, zaraz opowiem Ci, jak przygotować propozycję wydawniczą i wysłać swoją książkę do wydawnictwa.
Jak przygotować propozycję wydawniczą? Podcast!
Przygotowanie propozycji wydawniczej omówiłam również w jednym z odcinków podcastu Didaskalia Joanny Bagrij. Przesłuchaj słuchowisko, jeśli taka forma contentu bardziej do Ciebie przemawia.
Gdyby odtwarzacz się nie załadował, skorzystaj z linku: https://anchor.fm/jbagrij-pisarka/episodes/08–Propozycja-wydawnicza—jak-napisa-i-wysa-maila-do-wydawcy-Cykl-zyciaPisarza-e1nls29
Propozycja wydawnicza – konspekt, fragment czy kompletna powieść?
Jako Polacy mamy tendencję do nieufności i boimy się, że zostaniemy oszukani. Z tego względu wielu początkujących pisarzy zastanawia się nad tym, czy w ogóle warto przesyłać cały, gotowy tekst powieści wydawnictwu. A nuż widelec oceniającemu nas redaktorowi tak spodoba się nasza książka, że ją ukradnie i wyda pod swoim nazwiskiem. Czy są to racjonalne obawy? Raczej nie. Czytelnictwo w Polsce spada, powieściopisarze nie cieszą się taką sławą jak celebryci, więc wydawcy nie widzą większych korzyści w naruszeniu Twoich praw autorskich. To profesjonalni, dorośli ludzie, którzy często na podstawie kilku rozdziałów nie mogą ocenić „jakości” Twojego tekstu.
Porzuć więc obawy – jeśli Twoja powieść jest zamknięta, podeślij ją w całości do wybranych oficyn wydawniczych, by miały zrecenzowały ją, patrząc oczami czytelnika. Natomiast jeżeli znajdujesz się dopiero na wstępnym etapie generowania pomysłów, a już chciałbyś zainteresować swoją koncepcją wydawnictwa, przygotuj konspekt lub zarys swojej książki. Pamiętaj, że żaden wydawca nie podpisze z Tobą umowy, gdy nie będzie wiedział, jakie dzieło wyjdzie na rynek wydawniczy pod jego brandem.
Sprawdź też, jak napisać zakończenie książki.
Konspekt do wydawnictwa – czym zainteresować wydawcę?
Opisując swój pomysł na książkę lub opowiadanie, musisz być konkretny, zwięzły i maksymalnie szczegółowy. Może Ci się to nie spodobać, ale Twoja koncepcja powinna zostać zamknięta w sztywnych ramach. Szczegółowe informacje o przygotowaniu konspektu książki poznasz w podlinkowanym wpisie. W skrócie poinformuj wydawcę m.in. o:
- Planowanym przebiegu akcji, kreacjach bohaterów, zastosowanych zabiegach stylistycznych (teraźniejszość i retrospekcje, narracja wszechwiedząca i jednoosobowa, dziennik mordercy/ofiary),
- Objętości powieści,
- Tytułach rozdziałów lub ich tematyce (przydatne w przypadku poradników, podręczników, książkach naukowych),
- Dacie zakończenia pisania książki,
- Kolejnych częściach, jeśli planujesz je napisać,
- Źródłach, z których będziesz czerpać informacje (jeśli jest to istotne, np. wywiady z ekspertami, zbieranie wspomnień do biografii itd.),
- Grupie docelowej,
- Swoim wkładzie w promocję,
- Oraz wszystkich innych istotnych szczegółach dotyczących Twojego dzieła.
Przygotowanie konspektu wydaje się mozolnym przedsięwzięciem, ale niesie dodatkową korzyść – dzięki niemu uporządkujesz koncepcję na książkę, co pomoże szybciej ją napisać.
Przeczytaj, jak stworzyć bohatera książki.
Zgłaszanie książki do wydawnictwa – etap technicznego przygotowania treści
Wiem, że jesteś niesamowicie dumny ze swojej książki. Pisałeś ją bardzo długo, przemyślałeś charaktery bohaterów, usnułeś poetycko wszystkie opisy, przygotowałeś inteligentne dialogi. A pamiętałeś o korekcie? Jako pisarz musisz na chwilę stać się edytorem, ponieważ żaden wydawca nie zechce opublikować niechlujnie przygotowanego tekstu. W tym celu:
- Wyeliminuj wszystkie literówki,
- Zadbaj o poprawny zapis dialogów,
- Sprawdź logikę poruszonych wątków i opowiedzianej historii,
- Zweryfikuj imiona, nazwiska bohaterów, nazwy fikcyjnych miejscowości,
- Upewnij się, że przygotowujesz do wysyłki najbardziej aktualną wersję tekstu.
Im mniej baboli będzie zawierał Twój tekst, tym lepiej. Wydawcy wolą współpracować z pisarzami, którzy potrafią nie tylko stworzyć niesamowite opowiadanie, ale i poprawnie je zapisać. Dopracowane książki uwielbiają także korektorzy, ponieważ nie muszą zastanawiać się, co autor miał na myśli, tworząc skomplikowane konstrukcje zdaniowe.
Jak przygotować propozycję wydawniczą? Formatowanie tekstu
Zanim wyślesz rękopis do wydawcy, zatroszcz się także o odpowiednie formatowanie tekstu. Poszczególne wydawnictwa mogą ustalać własne standardy w tym zakresie, jednak większość nie stawia konkretnych wymagań. Należy przyjąć zasadę prostoty:
- Ta sama czcionka w całym dokumencie, najlepiej Times New Roman, Arial, Verdana lub Calibri. Unikamy wszelkich fantazyjnych fontów, które utrudniają czytanie,
- Wielkość fontu: 12,
- Interlinia: 1,5,
- Wcięcia akapitowe wprowadzane za pomocą tabulatora,
- Odstępy pomiędzy większymi fragmentami tekstu: twardy enter.
Rozszerzenia plików:
- .doc, .docx, .rtf, .odt, .ods – wydawcy preferują teksty w Wordzie; edytowalny dokument pozwala na zliczenie liczby stron do druku,
- .pdf – może być to plik zaszyfrowany; zabezpieczysz w ten sposób swoją twórczość. Bądź przygotowany, że wydawca może poprosić Cię o tekst w docu.
Unikamy:
- Zbędnych pogrubień, kolorowania tekstu, mieszania czcionek, stosowania nagłówków, jeśli nie ma to większego znaczenia na odbiór naszego tekstu przez czytelnika,
- Robienia prześwitów w tekście za pomocą spacji.
Pamiętaj także o przygotowaniu strony tytułowej z:
- Tytułem powieści,
- Twoim imieniem i nazwiskiem
- Nr telefonu, mailem, danymi kontaktowymi.
Dane adresowe warto umieścić np. w stopce dokumentu, dzięki czemu znacznie ułatwimy wydawcy skontaktowanie się z nami w celu ustalenia szczegółów wydania książki. Sprawdź też, jak wydać książkę krok po kroku.
Jak wspomniałam wcześniej, wydawnictwa mogą mieć specjalne oczekiwania dot. formatowania tekstu – nierzadko proszą o kilka pierwszych rozdziałów, zastosowanie konkretnej czcionki itp. Niemniej jeśli przygotujesz swój rękopis według powyższych wytycznych, uzyskasz dokument wyjściowy, który w łatwy sposób dostosujesz do wymogów konkretnego wydawcy.
Jak przygotować pakiet materiałów dla wydawnictwa? Biogram i streszczenie
Większość wydawców oprócz pełnego lub fragmentarycznego tekstu powieści liczy na dodatkowe materiały, do których standardowo należy streszczenie książki oraz biogram autora.
Autobiografia w skrócie, czyli bio autora dla wydawnictwa
Napisz w kilku zdaniach coś o sobie. Możesz poruszyć takie kwestie jak:
- Wykształcenie,
- Praca zawodowa,
- Zainteresowania,
- Skąd wzięła się u Ciebie pasja do pisania książek.
Jeśli nie jesteś debiutantem, koniecznie pochwal się tym w swoim biogramie. Podaj link np. do portalu Lubimyczytac, na którym znajduje się Twoja książka. Poinformuj także o swoich profilach w social media, prowadzonej stronie internetowej lub blogu. Opisz także wszystkie wydarzenia, akcje i inicjatywy powiązane z Twoją twórczością. Napisz także, czy jesteś chętny na udział w akcjach promocyjnych i będziesz reklamować powieść za pośrednictwem swoich kanałów.
Promocja książki – sprawdź pomysły na promowanie powieści.
Streszczenie książki dla wydawnictwa
Znaczenie streszczenia powieści można porównać do istoty wstępu w pracy magisterskiej – to najczęściej czytana i oceniana część naszych „wypocin”. Koncentrując się na najważniejszych szczegółach swojego opowiadania, kluczowych bohaterach i wątkach, opisz w interesujący sposób swoje dzieło. Pamiętaj, aby nie spojlerować, ale zaciekawić wydawcę na tyle, aby zagłębił się w tekst Twojego rękopisu.
Propozycja wydawnicza – jak napisać mail do wydawcy?
Po przygotowaniu kompletu materiałów przychodzi czas na spreparowanie maila do wydawcy. Tytuł wiadomości i jej treść również mają spory wpływ na zdobycie zainteresowania redaktorów. Wydawcy oczekują prostego, jasnego komunikatu pozbawionego przechwałek, skromności, niepewności czy rozwlekłości. Konkretność, zwięzłość i uprzejmość powinny wypływać z naszego maila. Jak napisać maila do wydawnictwa? Sprawdź poniższy przykład.
Przykładowy mail do wydawnictwa
Tytuł: Propozycja wydawnicza: tytuł (gatunek), Twoje imię i nazwisko
Treść:
Szanowni Państwo,
przesyłam Państwu moją najnowszą powieść kryminalną o tytule Pogranicznik. Jest to moja druga powieść, zadebiutowałam w 2016 r. kryminałem Oddech Śmierci.
W załączniku przesyłam Państwu 2 pliki:
– pełną wersję książki,
– streszczenie książki z moim biogramem i dodatkowymi informacjami o mojej stronie internetowej, profilach w mediach społecznościowych.Mam nadzieję, że znajdą Państwo czas, aby zapoznać się z moją książką :).
Pozdrawiam/Z wyrazami szacunku
Podpis
Dane kontaktowe (tel./adres/mail)
Taką treścią maila posłużyłam się, rozsyłając mój drugi kryminał Pogranicznik do wydawnictw.
Wysyłanie książki do wydawnictwa ze zweryfikowanym profilem wydawniczym
Większość oficyn specjalizuje się w wydawaniu określonych gatunków literatury, wyróżniając w ten sposób swoja ofertę od innych wydawców. Przed wysłaniem książki upewnij się, że wydawnictwo będzie w ogóle zainteresowane Twoją twórczością. Nie warto poświęcać przysłowiowej minuty na wysłanie maila do redaktora, który od razu wrzuci go do kosza.
*Jeśli zastanawiasz się nad liczbą wydawnictw, do których powinieneś wysłać swoją książkę, nie stawiaj sobie żadnych ograniczeń. Z pewnością masz swoją wymarzoną oficynę, jednak patrząc realistycznie, istnieje szansa, że nie zainteresuje się Twoją powieścią. Prezentując swoją twórczość wielu redaktorom, zwiększasz prawdopodobieństwo znalezienia wydawcy.
Korekta i redakcja książki – sprawdź, na czym polega.
Propozycje wydawnicze/Kontakt/Dla autorów – sposób kontaktu z wydawcą
Strony internetowe poszczególnych wydawnictw bardzo się od siebie różnią. Wiele oficyn zatrzymało się technologicznie na początku XX w., a serwisy są tak przestarzałe, że ciężko na nich cokolwiek odnaleźć. Poszukując maila lub formularza kontaktowego, polecam sprawdzić takie podstrony jak Kontakt, Dla autorów, Wydaj z nami, Publikuj u nas, Propozycje wydawnicze. Jeśli nie widzisz takiej zakładki w głównym menu, sprawdź, czy w stopce nie znajdziesz odnośnika do podstrony kontaktowej.
Jak wysłać książkę do wydawnictwa zgodnie ze standardami wydawcy?
Osoba, która będzie oceniać Twoją książkę, ma prawo wymagać odpowiedniego formatowania tekstu lub udzielenia odpowiedzi na konkretne pytania. Musisz się po prostu dostosować do obowiązujących zasad przyjmowania propozycji wydawniczych. Niestety standardy wydawców nie są jednolite – jedni wymagają całego tekstu w .doc, a inni proszą o pierwszych 50 stron powieści. Możesz zostać także poproszony o wysłanie rękopisu przez formularz kontaktowy.
Ankieta autorska i dodatkowe pytania wydawnictwa
Niektóre oficyny nauczone swoim długoletnim doświadczeniem proszą o wypełnienie ankiety autorskiej. Jest to po prostu bardziej rozbudowany formularz kontaktowy, za pośrednictwem którego wydawca pozyskuje od Ciebie interesujące go informacje. Nie obawiaj się pytań à la TopModel – redaktorzy nie chcą poznać Twojej sytuacji rodzinnej czy zawodową, raczej zostaniesz poproszony o zaprezentowanie swojego podejścia do promocji i modelu współpracy.
Jak napisać do wydawnictwa? W ankiecie przygotuj się także na udzielenie odpowiedzi na takie kwestie jak:
- Twój udział w promocji książki,
- Grupa docelowa, do której kierowana jest powieść,
- Twoja persona, czyli modelowy opis Twojego czytelnika,
- Powstanie kolejnych części,
- Doświadczenia na rynku wydawniczym – czy jesteś debiutantem, czy masz już na swoim koncie wydaną pozycję.
Wiem, że takie pytania mogą być męczące. Upatrz w nich swoją szansę na wyróżnienie się z tłumu innych pisarzy – ciekawe i rzeczowe odpowiedzi zachęcą wydawcę do współpracy.
Jak dobrze zaplanować książkę? Sprawdź!
Wysyłanie propozycji wydawniczej do wydawcy – podsumowanie
Uf, przebrnęliśmy przez cały proces odpowiedniego zaprezentowania książki wydawnictwu. Było ciężko? A jakże! Jednak teraz twoja propozycja wydawnicza jest gotowa do wysyłki! Jeśli raz jeszcze chcesz upewnić się, że nie pominąłeś żadnego z ważnych punktów, skorzystaj z poniższej checklisty, odhaczając to, co już udało Ci się przygotować.
Jak wysłać książkę do wydawnictwa – checklista
Teraz niestety czeka Cię najgorszy etap procesu wydawania książki – oczekiwanie na odpowiedź wydawcy. Większość oficyn informuje, że na feedback (o ile w ogóle się pojawi) autor musi poczekać od 3 do 6 miesięcy. Powinieneś uzbroić się w cierpliwość i nie tracić zapału ani motywacji. Rynek książki to trudna branża, wiele osób chce spełnić swoje marzenia pisarskie, ale niestety nie każdy może je zrealizować. Trzymam za Ciebie kciuki i mam nadzieję, że Twoja propozycja wydawnicza doczeka się drukowanej lub online’owej publikacji!