Rozmieszczenie fraz w dobrych tekstach SEO, czyli jak i ile słów kluczowych można umieścić w treści
Aktualizacja: 11 listopada 2019
SEO copywriterzy powinni odznaczać się umiejętnością zagęszczania treści słowami kluczowymi w taki sposób, aby zoptymalizowany tekst nadal był „naturalny” i wartościowy dla użytkowników. Wysokiej jakości artykuły SEO nie tylko wspomagają pozycjonowanie strony internetowej, ale także pozwalają na zwiększenie ruchu (przyciągnięcie uwagi internautów), co daje szansę na wzrost konwersji (np. dokonania zakupu). Jak wygląda idealne rozmieszczenie słów kluczowych? Ile fraz musimy zastosować w tekście, aby pozycjonowanie bloga lub serwisu przyniosło zamierzony skutek? Oto kilka wskazówek doświadczonego SEO copywritera 😉
Słowa kluczowe – największa zmora copywritera SEO?
Osoby działające w branży SEO copywritingu nie dziwi, że w tekstach pisanych na zlecenie powinna pojawić się fraza kluczowa. Najczęściej copywriterzy dostają konkretną listę słów kluczowych od specjalisty SEO albo content marketera. Czasami wytyczne obejmują także liczbę wystąpień poszczególnych zapytań w dokładnym dopasowaniu i w odmianie. Ale bywają i takie zamówienia, w których twórcy pozostawia się wolną rękę.
Nie wszystkie słowa kluczowe trudno jest wpleść w formie naturalnej (w sposób logiczny, poprawny językowo, niewzbudzający podejrzeń czytelnika) w artykuł SEO. Np. frazy najlepsze kawiarnie we Wrocławiu, buty damskie na lato albo wczasy nad morzem 2018 można bez większego problemu zamieścić w treści. Trudniej robi się w przypadku takich zapytań jak dobry fryzjer Wrocław cena, pizza na dowóz cena Krzyki, fotograf Wrocław. Tego typu wyrażenia bez stopwordsów (słów, które samodzielnie nic nie znaczą, a nadają sensu całym sformułowaniom – domek we Wrocławiu, buda dla psa) nie wyglądają dobrze i uważny czytelnik potraktuje takie słowa kluczowe na stronie jako literówkę, spam lub błąd interpunkcyjny.
Co robić w przypadku trudnych słów kluczowych? Trzeba wykazać się wielką kreatywnością, a niekiedy złamać kilka zasad językowych (interpunkcję i szyk zdania), aby jak najbardziej naturalnie rozmieścić frazy w tekście.
W przypadku zainteresowania taką usługą jak pizza na dowóz cena dania i dostawy zostanie obliczona po złożeniu zamówienia.
Dlaczego nie można takich wyrażeń zamieścić w poprawnej formie w treści? Niestety, użytkownicy często posługują się zlepkiem pojedynczych słów, aby opisać wyszukiwarce swoje potrzeby. Takie sformułowania mają większą liczbę wyszukań (popularność) niż zapytania stanowiące zdania lub poprawne konstrukcje językowe. W związku z tym należy zamieścić najlepiej rokujące słowa kluczowe w tekście, aby pozyskać ruch z wyników wyszukiwania.
Słowa kluczowe – przykłady
Zagęszczenie fraz, czyli ile słów kluczowych może być w tekście SEO
Jedna z najbardziej problematycznych kwestii to zagęszczenie fraz w tekście SEO. Ile słów kluczowych powinno znajdować się w 1000 zzs? Czy optymalny współczynnik wynosi 2, 5, a może 10%? Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Optymalizując artykuły pod wyszukiwarkę, nie obowiązują żadne „złote” zasady SEO. Analizowanie stosunku fraz do treści nie ma większego sensu. Google nie ujawnia, w jaki sposób działają mechanizmy wyszukiwarki i algorytmy. Jednak prawdopodobnie Googleboty nie oceniają ilości słów kluczowych – frazy kluczowe służą do określenia tematyki tekstu. Jeśli będzie ich za dużo, treść zostanie uznana za spam, a jeśli za mało, nie zostanie dopasowana do zapytania użytkownika, choćby spełniała jego potrzeby informacyjne.
Sprawdź, czym jest thin content.
Keyword stuffing – nie napychaj tekstu słowami kluczowymi!
Nasycając tekst frazami, trzeba kierować się zasadą naturalności i umiarkowania. Tzw. upychanie słów kluczowych (keyword stuffing) sprawia, że treść jest przyspamowana, czytelnicy nie chcą jej czytać, a algorytmy wyszukiwarki mogą za taką praktykę nałożyć karę na serwis i obniżyć jego pozycje w wynikach wyszukiwania. I w tym przypadku nie ma jasnego wyznacznika wskazującego, ile fraz w artykule jest dla strony niebezpieczne. Google w swoim supporcie podaje jedynie 1 przykład praktyki keyword stuffing. Myślę, że w takim tekście zaspamowanie keywordsami zauważyłby nawet początkujący SEO Copywriter 🙂 .
Słowa kluczowe w tekście – przykład nienaturalnego rozmieszczenia fraz
Potrzebujesz skonsultować sposób rozmieszczania fraz w treści. Sprawdź usługę konsultacji copywritingowych.
Synonimy słów kluczowych
Zoptymalizowane, dobre teksty SEO powinny także zawierać synonimy słów kluczowych. Google coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem znaczenia zapytań wpisywanych przez użytkowników. Na przykład wie, że sklep internetowy = sklep online, a stolik nocny można określić mianem szafki nocnej. Do synonimów zaliczamy również odmiany fraz przez przypadki, liczbę mnogą, liczbę pojedynczą. A jeśli słowo kluczowe składa się z kilku wyrazów (dobra pizza we Wrocławiu) to zmiana kolejności poszczególnych wyrażeń lub zastosowanie ich osobno wspomoże nasycenie treści frazami, a tym samym pozycjonowanie tekstu.
Synonimiczne dopasowanie słów kluczowych w Google – przykład
Sprawdź, na czym polega technical writing.
Rozmieszczenie słów kluczowych w tekście – infografika
Rozkład słów kluczowych w treści opublikowanej na stronie ma duże znaczenie. Tutaj kierujemy się zasadą równomierności. Frazy powinny znajdować się w różnych miejscach:
- Tytule,
- Zajawce/ladzie,
- Tekście,
- Nagłówkach (Śródtytułach),
- Atrybutach alt (opisach obrazków),
- Meta znacznikach Title (tytule strony) i Description (opisie strony).
Poznaj zasady SEO copywritingu.
Przykładowo rozmieszczone słowa kluczowe pozycjonowanie serwisu wspierające prezentuje poniższa infografika.
Posiadając możliwość regularnej optymalizacji tekstu, można zdobyć najcenniejsze doświadczenia i nauczyć się, jak realizować skuteczne pozycjonowanie słów kluczowych. Śledząc zmiany, które zaszły w wynikach wyszukiwania po dodaniu/usunięciu fraz, poznajemy ich optymalne rozmieszczenie w treści.
Potrzebujesz ocenić rozmieszczenie słów kluczowych na stronie? Skorzystaj z oferty audytu treści!
Skuteczna treść – słowa kluczowe SEO i użytkownik
Jakość treści ma coraz większe znaczenie, więc optymalizacja tekstu słowami kluczowymi nie jest najważniejsza. Liczy się także spełnienie potrzeb informacyjnych użytkownika, wyczerpanie tematu, wskazanie rozwiązań problemu internauty. Angażujące i wartościowe treści, które są także dobrze zoptymalizowane pod kątem rozmieszczenia słów kluczowych, niosą duży potencjał i szansę na pozyskanie ruchu z wyszukiwarki. Warto więc zadbać zarówno o techniczną stronę tekstu SEO, jak i warstwę merytoryczną.